Gå til innhold

Ung ufør


HopelessFear

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan systemet er til Nav. Jeg er 19 og ufør. Jeg får nå rundt 13 tusen i måneden. Hvordan blir det når jeg blir 20? Får jeg er tillegg da? Har hørt at ung uføretrygd ikke kommer til før det året en blir 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ung og ufør - særregler

Ung ufør er den som er født ufør, eller er blitt minst 50 prosent ufør før han eller hun fylte 26 år. Hvis du er ung ufør kan du få en garantert tilleggsytelse etter særlige regler.

Du må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom. Dersom du har en slik sykdom før du fyller 26 år, men fortsatt er mer enn 50 prosent yrkesaktiv, kan du likevel få garantert minste tilleggsytelse dersom du søker om uførepensjon før du fyller 36 år. Formålet med særregelen er at unge uføre som har redusert mulighet til selv å tjene opp rettigheter med egen inntekt, skal sikres en garantert minste ytelse.

Hvis du er ung ufør og uførepensjonist blir tilleggspensjonen beregnet etter et poengtall på 3,50.

google er fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fått opp det. Men det står ingenting om 20 årsalderen. Mente det sto noe om det på regjering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått innvilget Ung Ufør allerede som 19åring er du heldig, og jeg tror ikke satsen går opp.

Selv måtte jeg vente til jeg var nesten 28 med å få det innvilget, selv om jeg hadde en godt dokumentert sykdom lenge før jeg ble 18.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått innvilget uføretrygd når jeg var 17. Men ung uføretrygd innfris som 20 åring, tror jeg. Mener å ha hørt noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du får utbetalt 13.000 nå, og regner med du ikke har jobbet deg opp noe særlig pensjon, kan jeg aldri tenke meg at du vil få noe mer tillegg. 13.000 er faktisk ikke så lite da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ung ufør er fra måneden etter en fyller 20 om jeg ikke husker feil. Men det er ikke ved alle sykdommer en får ung ufør så om du får det vet jeg jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ung ufør er fra måneden etter en fyller 20 om jeg ikke husker feil. Men det er ikke ved alle sykdommer en får ung ufør så om du får det vet jeg jo ikke.

Jeg har Celebral Parese, en av sykdommene som en er klart valg når det gjelder ung ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fått opp det. Men det står ingenting om 20 årsalderen. Mente det sto noe om det på regjering.

Ung ufør med dagens særordning kom i 81 og da var øvere alder for ung ufør 20 år. Nå er dte økt til 26 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung ufør med dagens særordning kom i 81 og da var øvere alder for ung ufør 20 år. Nå er dte økt til 26 år.

En kan få innvilget ung uføre om en er under 26, men en må være over en viss alder for å få full uføre tiltak. Fant ut av det. Det er 20 ( fant det ut på ungefunksjonshemmede.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk invilget ung ufør da jeg var over 30 år gammel,hos meg er det medfødt sykdom som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...