Gå til innhold

PCOS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har noen spørsmål om PCOS som kanskje noen kan svare på :)

1. Er det å anbefale å gå på p-piller? Eller vil dette bare gjøre ting værre når man skal prøve å få barn senere? Hvilke p-pille merker er det evnt som anbefales? Jeg har prøvd cerazette og loette, men ble veldig kvalm av disse. Har også gått på Diane for å prøve å bedre kviseproblemene, men de hjalp ikke mot det, så dermed mente legen at de ikke burde brukes kun som prevansjon.

2. Er det noen medikamenter som hjelper mot kviser? Jeg har prøvd både reseptfrie og reseptbelakte kremer og piller, husker ikke navnet på alle, men tar gjerne imot noen tips!

Har mye "dype" kviser på ryggen dessverre..

3. Hvordan gjør dere det med hårfjerning? Jeg har heldigvis lyse hår, men har litt problemer med hår på innsiden av lårene og i ansiktet.. :(

Tusen takk om noen har svar til meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har noen spørsmål om PCOS som kanskje noen kan svare på :)

1. Er det å anbefale å gå på p-piller? Eller vil dette bare gjøre ting værre når man skal prøve å få barn senere? Hvilke p-pille merker er det evnt som anbefales? Jeg har prøvd cerazette og loette, men ble veldig kvalm av disse. Har også gått på Diane for å prøve å bedre kviseproblemene, men de hjalp ikke mot det, så dermed mente legen at de ikke burde brukes kun som prevansjon.

Ja p-piller blir ofte anbefalt for de med PCOS og da ofte Diane siden det kan hjelpe mot kviser og økt hårvekst. Men nå har jo du prøvd det uten effekt.

2. Er det noen medikamenter som hjelper mot kviser? Jeg har prøvd både reseptfrie og reseptbelakte kremer og piller, husker ikke navnet på alle, men tar gjerne imot noen tips!

Har mye "dype" kviser på ryggen dessverre..

Ja det finnes medikamenter mot kviser, de sterkeste må skrives ut av en hudlege og er veldig sterke!

3. Hvordan gjør dere det med hårfjerning? Jeg har heldigvis lyse hår, men har litt problemer med hår på innsiden av lårene og i ansiktet.. :(

Napper i ansikter og barberer bena. Kanskje voks er noe for deg? Men gå da i en salong, ihvertfall første gang.

Tusen takk om noen har svar til meg! :)

Har du noen gang blitt henvist til en gynekolog og/eller hudlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært hos gynekolog, ikke noe videre utredning der ennå før enn jeg evnt. skal prøve å bli gravid.

Hudlege har jeg vært hos sikkert 10 ganger, og fått forskjellige piller og kremer, uten noe resultat.

-Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hjelp mot PCOS er gynekolog og hudpleie de beste kildene. Det er neppe noe noen her kan hjelpe med ut over det de allerede har prøvd.

Når det gjelder syklusen ved PCOS anbefales p-piller. Det vanskeliggjør ikke det å få barn senere overhodet, da ville det aldri vært et lovlig legemiddel. Det finnes flere merker å prøve, selv var jeg veldig fornøyd med Yasmin, mens Cerazette ikke virket for meg.

For kviser er det neppe noen tips utover det hudlegen allerede har prøvd. P-piller pleier å hjelpe, dette har du jo allerede prøvd. Men det tar ofte 3-4 måneder før man ser resultatet, kanskje du ikke har forsøkt lenge nok?

For hårvekst er det vel som for alle oss andre. Jeg er selv lys og blond, men hårvekst har man uansett på plasser man helst ikke skulle hatt det. For meg er epilering den prefererte metoden. Jeg tar både legger, lår (også innsiden), bikinilinje og andre steder på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har tidligere brukt Diane og skal begynne på de igjen siden disse pillene har hjulpet meg i å få mindre kviser og hårvekst. Men hvis du ikke har sett noen forbedring så er det kanskje ikke noe vits for deg å fortsette på dem. Spør legen!

Jeg kan anbefale deg tetracykliner. Det var en periode jeg fikk store, "underjordiske" kviser i ansiktet og disse gjorde underverker for meg! Igjen snakk med lege/hudlege. Mine lege hadde ingen problemer med å skrive de ut til meg, men jeg vet at noen kan være litt vanskeligere enn andre.

Når det gjelder hårvekst så har jeg mørke hår og lys hud, og dermed ideell for laser. Siden du har lyse hår er elektrolyse et alternativt. Det er en veldig lang prosess og koster masse penger. Jeg vil anbefale deg voksing eller threading (fjerne hår med tråd). Det finnes flere salonger i Oslo som gjør dette. Det beste er om du hadde lært det selv. Er egentlig ikke vanskelig bare du forstår teknikken. Jeg fant en video på youtube og begynte å øve på overleppa. Det er en fantastisk må å fjerne hår på, fordi du får med deg alle hår fra rota uten å rive med hud.

PCOS er noe herk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar.

Siste gjest over her: Hvilke medisiner er det du mener? Jeg prøver ikke å bli gravid nå.

Athene: Jeg gikk på Diane i 6 mnd, og siden jeg ikke hadde fått noe effekt da, så skulle jeg slutte på de, siden de ikke skulle brukes som prevensjon alene.. Men dette var da jeg "bare" slet med kviser, før noen mistenkte at det kunne være PCOS. Så kanskje jeg skal ta et forsøk til..

Nanna: Jeg tror jeg har gått på tetracykliner før, er som sagt ikke helt sikker. Jeg har prøvd 10 forskjellige piller og kremer reseptbelakt fra hudlege. Men ingenting har hjulpet.

Hilsen trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...