Gå til innhold

Parkeringbøter OG bortauing- har de lov til dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De HADDE faktisk ikke lov til dette, siden de enda ikke har greid å skilte parkerings plassen med noe som helst.

Det var bare det jeg prøvde å finne ut, hvorvidt dette var lovlig eller et lugubert parkeringsselskap som opererer på kanten av loven for å hove inn mest mulig penger.

JA -- det er irrelevant om man har penger til tufsen som kommenterte dette, men når man opplever ting som dette er det helt normalt å sjekke hvorvidt alt har foregått lovlig i ettertid. Spesielt når det er en KJENT SAK at mange parkeringsselskaper holder på som dette. Samme om jeg er millionær eller bor på gata-- jeg godtar ikke at folk skal lure fra meg penger på denne måten.

Dessuten er det FLERE biler som har stått der lenge nå, som de ikke har tauet bort, så her er det helt klart noe som skurrer. Borteslaget jobber med saken, så jeg skal få tilbake hvertfall deler av beløpet.

Og, til du som enda ikke har skjønt det, JEG SÅ ALDRI NOEN BOT!! Jeg parkerte bilen, og når jeg skulle dra var den borte, i mellomtiden hadde de lagt bøter der, selvsagt ville jeg ha gjort noe om jeg så det var en bot der ja.

Var visst ikke så lett og skjønne dette for visse, men dere får for alle del betale når dere får bøter og ikke prøve å finne ut av hvorvidt ting har foregått lovlig. Værsågod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Altså: Du parkerte, visste du da at det var 24-timers parkering der du parkerte? Hvis du ikke visste det så er det jo klart at du verken sjekket eller flyttet bilen i løpet av tiden.

Hvis du derimot visste dette er det merkelig at du ikke sjekket bilen en gang i døgnet for å se at alt var i orden.

Når de ikke har fått opp skilt som viser hva slags tid man har lov å stå på en plass så er det også totalt urimelig å få bøter og borttauing, så her burde du få alle pengene igjen.

En ting som burde vært gjort i et sånt borettslag er at man gir parkeringstillatelse til de som besøker slektninger for en periode. Det er kanskje noe for din mor å ta opp?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det FLERE biler som har stått der lenge nå, som de ikke har tauet bort, så her er det helt klart noe som skurrer.

Det kan ikke ha falt deg inn at disse sjåførene kan ha søkt om parkeringstillatelse? Uansett hvor en har bilen sin parkert, så skal en sjekke den helst en gang i døgnet. Slik jeg ser det, så har du ingen rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var ikke klar over at det var 24 t. Vi har fått beskjed av nobo (som er borettslag leder) at de har begynnt med dette for å først og fremst få vekk lastebiler som står der.

Sa hun det før eller etter at du merket at bilen var borte?

Hvis der ikke sto skilt om det, så kan de vel ikke kreve bot heller?

Visste ikke moren din om disse reglene heller?

Edit, så nå at der ikke var skilt

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De HADDE faktisk ikke lov til dette, siden de enda ikke har greid å skilte parkerings plassen med noe som helst.

Det er jo litt dumt å utelate såpass essensiell info som dette i hovedinnlegget, og så klage på at svarene du får ikke tar hensyn til dette?

Er det ingen skilter har de selvsagt ikke rett til å skrive hverken bøter eller taue, da er det i praksis fri parkering, og saken er snudd på hodet i forhold til hva vi har svart på hittil. (Men du skulle fortsatt sjekket bilen en gang i døgnet, siden det som sagt er 24 timers varsel på endring av skilting.)

Endret av Rayanne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble jo stilt spørsmål om skilting i området allerede i innlegg 3 - hvorfor har du ikke kommet med slike essensielle opplysninger før nå? Det forandrer jo alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De HADDE faktisk ikke lov til dette, siden de enda ikke har greid å skilte parkerings plassen med noe som helst.

ja men da forandrer det jo hele saken! Hadde du sagt det i utgangspunktet så hadde samtlige her forstått frustrasjonen din.

Vel.. nå har du betalt og unngått at saken går til inkasso eller lignende. Det du kan gjøre er å klage på bøtene og redegjøre for hele hendelsesforløpet grundig og ta med den viktige detaljen.

Om du får medhold eller ikke har jeg ingen peiling på siden jeg har vært så heldig å unngå slike ting til nå. Men du har i hvert fall prøvd i det minste om det ikke skulle gå din vei :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver litt ufullstendige setninger, er vel derfor noen er forvirret. Du skrev at du aldri så noen bot, men du mente sikkert at du ikke så noen bot før etter den var blit tauet bort?

Det er veldig mange selskaper som "tar en spansk en" ganske ofte, men uansett, når du parkerer i fremtiden, husk at du er pliktig til å sjekke bilen din en gang i døgnet. Et parkeringsselskap kan jo ikke vite om du har tenkt å stå der en mnd, eller bare noen dager. Når du ikke hadde sett de to første bøtene, så måtte de jo taue... Godt du ikke fikk bot torsdagen, også! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå synes jeg veldig mange tolker og overtolker her.

Trådstarer ankommer sin mor, parkerer sin bil, har vært der før, da var det lov å parkere på gjesteparkering.

Mange dager senere er bilen borte når den skal hentes. Ja trådstarter skulle ha sett til bilen sin en gang i døgnet, men det gjorde hun ikke. Ergo så hun ikke bot nr 1 og heller ikke bot nr 2. Når hun kontakter de som styrer med parkeringen får hun vite at bot 1, bot 2 og borttauing må betales for å få ut bilen. Dette er altså første gang hun blir kjent med bøtene. Hun lurer selvsagt også på hvorfor bilen er tauet og får da vite for første gang at parkeringsreglene er endret - eventuelt får hun vite dette - noe sent - av sin mor når hun oppdager at bilen er tauet. Noe skilt med endrete parkeringsregler har trådstarter aldri sett.

Og det er ikke rart, for etter å ha betalt oppdager hun at et slikt skilt ikke finnes - det er ikke satt opp enda. Denne oppdagelsen er gjort ETTER at tråden er startet.

Tråden ble startet når hun oppdaget at bilen var tauet, før hun hadde betalt. Så startet hun denne tråden fordi hun lurte på om det var lov å gjøre dette (altså bøtelegge, og taue inn - og kreve henne for alt). Dette fikk hun korrekte svar på - men det er selvsagt at manglende skilting endrer hele situasjonen - en opplysning som tilkom etter at bøter og tauing var betalt og trådstarter har begynt å forhøre seg litt, samt lest skilting (som befant seg et helt annet sted enn der bilen var parkert). Skiltet inneholder ikke oppdatert informasjon - ergo er grunnlaget for både bøter og borttauing feil.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...