Gå til innhold

Å komme seg etter en psykisk knekk.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fikk meg en psykisk knekk for ti måneder siden.

Ønsker meg den psyken jeg hadde før dette skjedde. Jeg går hos psykolog , men ønsker tips her inne i tillegg. Gjerne oppbyggelige ting eller aktiviteter jeg kan gjøre for å bedre psyken min.

Bør helst være gratis da jeg har dårlig råd kombinert med høye utgifter for tiden.

Gjerne alternative ting som meditasjon og selvutvikling. Hvis noen har noen bra tips om gratis nettsider om dette så tips gjerne om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd aktiv på dagtid? :) Hvis du bor i et område hvor de har det, da. Er vel mest i Oslo og Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men har hørt om det. Virker som et bra tiltak. Er jo ikke dyrt heller, men tenkte mere på f.eks meditasjon. Orker ikke så mye fysisk aktivitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykomotorisk fysioterapi og akupunktur? :) Det er ikke gratis, da, men det er mulig du kan få henvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GÅ! Er det beste rådet jeg kan gi deg, ingenting som styrker psyken enklere enn å gå en tur. Men, man må gå såpass at man blir litt sliten, men ikke utkjørt.

Men, uansett, du får aldri samme psyken tilbake. Du har andra deg som person gjennom denne tiden. Det du kan håpe på, er å komme ut med en sterkere psyke.

Ønsker deg all mulig lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GÅ! Er det beste rådet jeg kan gi deg, ingenting som styrker psyken enklere enn å gå en tur. Men, man må gå såpass at man blir litt sliten, men ikke utkjørt.

Men, uansett, du får aldri samme psyken tilbake. Du har andra deg som person gjennom denne tiden. Det du kan håpe på, er å komme ut med en sterkere psyke.

Ønsker deg all mulig lykke til :klemmer:

Mister jo litt av motivasjonen dersom det er sant at jeg aldri får den samme psyken tilbake.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister jo litt av motivasjonen dersom det er sant at jeg aldri får den samme psyken tilbake.....

Ikke den samme, men du kan bli sterkere! En lærer jo å ta bedre vare på seg selv :) Er enig i det med turer, det hjelper meg veldig. Ingenting er bedre enn en skogstur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsdvd-er. Trening hjelper.

Det ligger masse meditasjons videoer ute på Youtube.

Et lang dusj/ langt bad

Høre på favorittmusikken

Melde deg frivillig innenfor en sak du bryr deg om. Dyr, kreft, ungdom.

Lær seg nye matretter. Å lære seg ny ting er faktisk bevvist til å være psykisk styrkende. Kan også være et nytt språk, prøve en ny idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsdvd-er. Trening hjelper.

Må bare legge til at trening hjelper, hvis du er bra nok til det. Blir du verre av det, så er det ikke på tide enda. Å gjøre ting med måte er også viktig. Orker du å gå hundre meter bortover veien og tilbake så er det mye bedre enn ingenting. Og da skal du være stolt over at du har kommi deg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil selvfølgelig ikke ha tilbake den psyken du hadde - det var jo den som knakk :)

Jeg har hatt en psykisk knekk tidligere, og det tok over et år å bli mer robust igjen. Det tar tid. Det skjer veldig gradvis. Jeg sliter i perioder enda, men det er fordi jeg er blitt sosialt engstelig og er for flink til å isolere meg - kontakt med andre hjelper. Gåturer også, en gåtur hver dag gjør underverker for kroppen og for det mentale, og det trenger ikke være en krevende tur. Det holder å spasere rundt den lokale lysløypa eller liknende i et tempo du er konfortabel med, poenget er å være i bevegelse og at du kommer deg ut, øyne og ører får stimulans av noe annet enn tv og pc og blodpumpa har heller ikke skade av det.

Du blir ikke den samme igjen etterpå, du blir en bedre variant av deg selv, med mer selvinnsikt, mer sårbarhet, men også mer styrke til å håndtere sårbarheten :) du må bare tillate deg selv å bruke den tiden det tar å bli bra igjen. Psykisk knekk tar tid å kome seg fra, uansett årsak. Ofte ser man ikke før en stund etter hvor langt man kom underveis, det går litt i rykk og napp. Jeg kan fortsatt, flere år etter, se at jeg lærte ting da og da og da - litt stegvis - underveis i samarbeid med psykologen. Nå vet jeg hvor mye man tåler, jeg vet man kan bygge seg opp igjen, og håndterer det meste som dukker opp med en helt annen ro enn før.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...