Gå til innhold

Tynnfeit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser flere refererer til tynnfeit, men jeg har enda ikke skjønt hva det er for noe. Kan noen legge ut en beskrivelse eller bilde av en som er tynnfeit??

(Vet ikke om dette er riktig underforum, men tok sjansen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tynnfeit er ikke et begrep. Det er så selvmotsigende det går an. Jeg vil også gjerne høre en forklaring av de som bruker dette oppdiktede ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Denne burde vel ligget under kosthold, eller helse, men jeg svarer likevel.

Jeg er såkalt "tynnfeit".

Det vil si at jeg er normalvektig, men jeg har for høy fettprosent, og da spesielt for mye magefett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan ser en tynn person med høy fettprosent ut?? Ulogisk for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Men hvordan ser en tynn person med høy fettprosent ut?? Ulogisk for meg...

Ser mager ut, men er dvask og ekkel og ta i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosemor

Men hvordan ser en tynn person med høy fettprosent ut?? Ulogisk for meg...

Det svarte jeg vel egentlig på? Jeg har for mye magefett, men jeg er slank ellers.

Jeg kommer ikke til å legge ut bilde, men jeg har en BMI på 22, har slanke og muskuløse ben og armer, men har for mye fett på mage/rygg.

Det er forøvrig individuelt hvor vi lagrer fett, og der jeg har for mye på mage/rygg, har andre "tynnfeite" sitt overflødige fettlager på hofter og lår, det er derfor vanskelig å komme med en fasitbeskrivelse på hvordan en "tynnfeit" person ser ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være tynnfeit vil si å være tynn, men dvask. Man kan fint være tynn og veie lite, og samtidig ha dvask kropp. Been there done that :ler:

Det ser absolutt ikke fint ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder tynnfeit med en tynn/slank person som har slapp hud og lite muskler. Det vil som regel da si en person som er naturlig tynn/slank, men som ofte er i lite aktivitet og spiser mye usunn mat. Altså en person som ikke har løftet en finger for å ha den vekta h*n har. :)

Jeg pleide å være tynnfeit, eller slankfeit kan jeg vel si. Så begynte jeg å trene, gikk ned seks kg som satt relativt spredt på kroppen noe som gjorde at jeg så slank ut i utgangspunktet, men i alle fall; Gikk fra å være dvask, til å få stram hud og muskler. Altså skal det bare litt trening til for å se sunn slank ut, kontra usunn slank.

Edit: De tynnfeite har ofte høyt kolesterol fordi de spiser mye usunn mat. Er jo de som kan spise hva som helst uten å legge på seg. Men de er gjerne feite innvendig. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Ser mager ut, men er dvask og ekkel og ta i.

Takk for den... :ironi:

Dette er din subjektive mening, min manns subjektive mening er at min kropp er myk og god å ta i.

Men essensen er riktig, en "tynnfeit" kropp er ikke så fast å ta på, som kropper med lavere fettprosent er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder tynnfeit med en tynn/slank person som har slapp hud og lite muskler. Det vil som regel da si en person som er naturlig tynn/slank, men som ofte er i lite aktivitet og spiser mye usunn mat. Altså en person som ikke har løftet en finger for å ha den vekta h*n har. :)

Jeg pleide å være tynnfeit, eller slankfeit kan jeg vel si. Så begynte jeg å trene, gikk ned seks kg som satt relativt spredt på kroppen noe som gjorde at jeg så slank ut i utgangspunktet, men i alle fall; Gikk fra å være dvask, til å få stram hud og muskler. Altså skal det bare litt trening til for å se sunn slank ut, kontra usunn slank.

Edit: De tynnfeite har ofte høyt kolesterol fordi de spiser mye usunn mat. Er jo de som kan spise hva som helst uten å legge på seg. Men de er gjerne feite innvendig. :)

:enig:

Å være tynn er ikke ensbetydende å være sunn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Jeg forbinder tynnfeit med en tynn/slank person som har slapp hud og lite muskler. Det vil som regel da si en person som er naturlig tynn/slank, men som ofte er i lite aktivitet og spiser mye usunn mat. Altså en person som ikke har løftet en finger for å ha den vekta h*n har. :)

Her var det mange fordommer gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tynnfeit

Jeg har flere mulige tolkningsmåter for det.

1) Et menneske som "kan spise hva som helst uten å legge på seg", og som har et helseskadelig kosthold selv om det ikke vises utenpå. Fettet kan jo fint legge seg inne i blodårene likevel ;-)

2) Et menneske som er slank i kroppen men som har et ansikt som er rundere/bredere. Evt dobbelthaker, og som man ofte tar for å være rund, uten at vedkommende er det. Harald Tom Nesvik i FrP, er litt slik. Det motsatte finnes jo også. Folk som har smale/slanke ansikter, men som er langt rundere enn man kunne tro fra et bilde av ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnfeit er litt feil betegnelse - man pleier kalle det "innifeit/tykk" - og det har ingenting med utseende på den tynne personen å gjøre - eller ytre dvaskhet/magefett etc.

Denne betegnelsen har blitt brukt i endel artikler, og legene henviser da til at det er sunnere å være lett overvektig og trent enn tynn og utrent.

Det er en betegnelse man(også leger) bruker på slanke/tynne mennesker som har overdrevent usunt kosthold, og ikke trener overhodet.

Det har med kolesterol og omløpet i blodårene å gjøre, manglende muskelmasse helsen innvendig - ikke utseendet utenpå.

Det har ingenting å gjøre med hvor man lagrer fett - men med at man har høyfettprosent tross tynt utseende grunnet mangelen på muskelmasse.

Det er fullt mulig å være tynn uten muskelmasse, altså - hovedsaklig fett(i det lille som fyller kroppen, prosenten blir jo uansett høy).

Men selvsagt vil jo dette bli en debatt om utseende, vi er jo tross alt på KG....... :filer:

Endret av norah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Tynnfeit er litt feil betegnelse - man pleier kalle det "innifeit/tykk" - og det har ingenting med utseende på den tynne personen å gjøre - eller ytre dvaskhet/magefett etc.

Denne betegnelsen har blitt brukt i endel artikler, og legene henviser da til at det er sunnere å være lett overvektig og trent enn tynn og utrent.

Det er en betegnelse man(også leger) bruker på slanke/tynne mennesker som har overdrevent usunt kosthold, og ikke trener overhodet.

Det har med kolesterol og omløpet i blodårene å gjøre, manglende muskelmasse helsen innvendig - ikke utseendet utenpå.

Det har ingenting å gjøre med hvor man lagrer fett - men med at man har høyfettprosent tross tynt utseende grunnet mangelen på muskelmasse.

Legen min skilte mellom "innfeit" (som du beskriver), og tynnfeit (som jeg beskriver), og da gjør jeg det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var det mange fordommer gitt...

Hva er det som er så fordommer med det, da? Det jeg forbinder med tynnfeit er nettopp de som er tynne/slanke, men som ikke er av den sunne typen. Hva har det med fordommer å gjøre? Jeg forbinder f.eks. ikke tynnfeit med det du sa lenger opp, at man kan være trent/fast på hele kroppen, bortsett fra f.eks. magen. Jeg mener at tynnfeit er noe man blir av at man ikke er såpass aktiv at hud blir stram og muskler blir større. Det sier jo seg selv. Trener man så blir man fastere i fisken.

Og så klart finnes det unntak. ;)

Edit: Leser innlegget mitt på nytt, og kan virkelig ikke se hva som var så utrolig fordomsfullt? :klo:

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så fordommer med det, da? Det jeg forbinder med tynnfeit er nettopp de som er tynne/slanke, men som ikke er av den sunne typen. Hva har det med fordommer å gjøre? Jeg forbinder f.eks. ikke tynnfeit med det du sa lenger opp, at man kan være trent/fast på hele kroppen, bortsett fra f.eks. magen. Jeg mener at tynnfeit er noe man blir av at man ikke er såpass aktiv at hud blir stram og muskler blir større. Det sier jo seg selv. Trener man så blir man fastere i fisken.

Og så klart finnes det unntak. ;)

Edit: Leser innlegget mitt på nytt, og kan virkelig ikke se hva som var så utrolig fordomsfullt? :klo:

Ingenting fordumsfullt med innlegget ditt :)

Jeg raste ned mange kilo pga sengeleie over laaang tid. Jeg var tynn som en fyrstikk, men dvask fordi jeg hadde mistet "all" muskelmasse og huden ble løs fordi vekttapet ble for voldsomt på for kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Hva er det som er så fordommer med det, da? Det jeg forbinder med tynnfeit er nettopp de som er tynne/slanke, men som ikke er av den sunne typen. Hva har det med fordommer å gjøre? Jeg forbinder f.eks. ikke tynnfeit med det du sa lenger opp, at man kan være trent/fast på hele kroppen, bortsett fra f.eks. magen. Jeg mener at tynnfeit er noe man blir av at man ikke er såpass aktiv at hud blir stram og muskler blir større. Det sier jo seg selv. Trener man så blir man fastere i fisken.

Og så klart finnes det unntak. ;)

Edit: Leser innlegget mitt på nytt, og kan virkelig ikke se hva som var så utrolig fordomsfullt? :klo:

Jeg er nok litt defensiv i og med at jeg er den eneste som har brukt meg selv som eksempel i denne tråden, og at det ble litt sårende å høre at "jeg" er ekkel, lat, usunn, og det som du skrev: ikke har løftet en finger for å ha den vekten "jeg" har.

Men tilbake til innlegget.

Ja, det finnes "unntak", kanskje finnes det til og med så mange "unntak" at de utgjør regelen.

Den største gruppen "tynnfeite" jeg kjenner til, er 30+, og har en historie tilsvarende min egen. Sunne mennesker som på ett tidspunkt har vært godt trent, men som av en eller annen grunn har blitt satt tilbake treningsmessig, og som bruker år på å komme tilbake i form.

For min egen del var jeg aktiv danser da jeg ble alvorlig syk, og var således veldig godt trent. (Ikke på toppidrettsnivå, men likevel veldig godt trent)

Som sagt ble jeg syk, men likevel var det viktig for meg å trene så godt jeg kunne for ikke å tape mer muskulatur enn absolutt nødvendig.

Jeg kunne bruke en hel dag på å gjennomføre ett treningsprogram, men jeg gjennomførte det.

Likevel var det ikke til å unngå at jeg mistet noe muskulatur, og la på meg fett.

Da jeg endelig kom meg ordentlig på beina igjen, hadde jeg lagt på meg 10 kg, og økt fettprosenten, og mistet litt muskulatur, selv om jeg fremdeles var, etter forholdene, godt trent.

Nå er situasjonen slik at jeg har mye muskulatur, og jeg jobber så godt jeg kan for å redusere fettprosenten min, uten å miste den muskulaturen jeg har jobbet så hardt for å opprettholde da jeg var syk.

Jeg skjønner at din oppfatning er basert på din omgangskrets, og de du kjenner til som er "tynnfeite", men vi er så mange mange fler, og alle har sin historie.

Noen "tynnfeite" er naturlig slanke men utrente, som du andre strever for å komme tilbake etter sykdom eller skader, og andre igjen har andre grunner for sin tilstand...

Jeg beklager at jeg ble defensiv, jeg følte meg angrepet, selv om jeg vet at det ikke var meningen. :)

Endret av Rosemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...