Gjest imli Skrevet 15. august 2011 #21 Skrevet 15. august 2011 Eg er født på midten av 80-talet. Hugsar me hadde brød med heilt vanleg pålegg til frokost, føremiddagsmat og kveldsmat. Gul og brun ost, salami, servelat, kokt skinke, sjokoladepålegg. Innimellom frokostblandingar, som Honnikorn, Firkorn og Cornflakes. Til middag var det ofte kjøttkaker, fiskekaker, fiskebollar, fiskepinnar, tomatsuppe og pannekaker. På laurdag var det alltid sein middag (middag var siste måltidet), og det var nesten alltid wienerpølser og potetstappe. At ikkje foreldra mine blei lei Då eg blei litt eldre (midten av 90-talet) blei det ofte pizza eller taco. På søndagar var det alltid tidleg middag ( rundt 12-14-tida) og det var gjerne steik eller noko anna som tok lang tid, og dessert. Godteri berre på laurdagar, og fekk me ein tier til å kjøpe for, var det masse pengar
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #22 Skrevet 15. august 2011 Jeg er født i 1980, og oppvokst i Bergen. Frokost var stort sett kneipbrød, av og til noe litt grovere. Av pålegg hadde vi alltid ost, skinke, Magerost og syltetøy. Ellers varierte det litt. Skjokoladepålegg og salami/forepølse hadde vi aldri. Først da jeg kom opp i tenårene begynte vi å av og til ha grønnsaker (agurk og paprika) på skiven. Stort sett skummetmelk å drikke. I helgene hadde vi Hatting rundstykker (de runde lyse med sesamfrø på), og egg. Det var standard hver lørdag så lenge jeg kan huske. Lunch var mye det samme som frokost, blings med et eller annet pålegg. Stort sett alltid yoghurt og tomater og gulrot tilgjengelig til å knaske på mellom måltider. Dette ble tildels også brukt som "godt" til kvelden, noe jeg var helt fornøyd med. Ellers hadde vi også av og til en eller annen form for frokostblanding (stort sett puffet ris eller havrenøtter), og det ble sjelden brukt til frokost, men til kos om kvelden. Endel fiskekaker og fiskepudding, og litt fiskepinner. Jeg har en mor som ikke liker fisk, så dette er hva sjømat i det hele tatt begrenset seg til hos oss. Kan knapt nok huske å noensinne ha fått fersk fisk. Også endel kjøttkaker, frikadeller, gryteretter og lapskaus. Salat hadde vi kun til grilling, men kokte grønnsaker hadde vi hver dag. Stort sett hadde vi ris til. Lørdager var det ofte biff eller pizza. Søndag typisk kjøttmiddag med svinestek/oksestek osv. Søndager hadde vi stort sett alltid kokte poteter. Dessert har vi kun på julaften, og lørdagsgodt var aldri en greie hjemme hos oss. Av og til bakte vi boller eller noe sånt, og is hadde vi ofte. Menm sjelden at det ble kjøpt inn noe særlig snop.
inlovewith Skrevet 15. august 2011 #23 Skrevet 15. august 2011 Jeg er født i 1990, og jeg spiste nok stort sett det samme som dere skriver ovenfor. Men det jeg reagerer på er hvor mye godis og brus alle trøkker i trynet nå! Når jeg var liten fikk jeg 20kr hver lørdag for å kjøpe meg litt lørdagsgodt, og det var alt jeg spiste iløpet av en uke. Nå er det liksom vanlig å drikke brus til middag og spise usundt hver dag:( Ikke rart at flere og flere av dagens barn er overvektige.
missLynch Skrevet 15. august 2011 #24 Skrevet 15. august 2011 Kanskje spiste vi mer lik mat før; dvs det var ikke så stor forskjell mellom husstandene, vi spiste stort sett det samme? Det ser jammen sånn ut- det går jo i grovbrød, potet og lørdagsgodt stort sett på lørdager. Nå for tiden er det muligens større forskjell i kosthold. Ressurssterke familier spiser veldig sunt, mens andre lever på MacDonalds-mat og Cola, for å forenkle veldig. Ikke rart det finnes mye overvekt nå. Stakkars unger...
Gjest Syffe Skrevet 16. august 2011 #25 Skrevet 16. august 2011 Er født i 90, og oppvokst i en by litt nord for Bergen. På gård, om det har noe å si . For min del husker jeg at det ikke var noe sånn veldig spesielt med kostholdet. Det var brød til frokost og lunsj, middag som bestod av alt fra makaroni med pølse til sild, potetball, kjøttkaker og hvit fisk. Mye fiskepinner, fiskekaker, kjøttpudding, etc. En sjelden gang kjøpepizza. Brus var kun til bursdager, og vi drakk en del melk og hjemmelaga saft. Juice ble ikke innført før jeg var i tenårene. Godteri var ikke-eksisterende - Vi delte en pose potetgull på lørdager (familie på 8). Hjort spiste vi også en del av når det var jaktsessong. Og dessertene bestod som regel av sånn fruktkompott, hjemmelaga. Men jeg husker mer av bordskikken. Vi skulle spise det vi fikk, og vi skulle spise opp. Ellers måtte vi sitte til vi hadde spist opp alt. Hver lille ert. Nå bor jeg for meg selv (er 21 år, har bodd for meg selv siden 17. Ikke bokstavelig talt, men i hvert fall ikke hjemme). Er blitt ganske moderne føler jeg . Spiser mye kinamat, både kjøpt og hjemmelagd. Sushi går det også litt i. Ellers er jeg ikke så flink til å lage middag selv, men kjøper lett middag i skolekantina for ikke så mange pengene dersom det er noe som frister. Er i grunn blitt ganske lat i forhold til mat, desverre. Men ÈN ting: Jeg spiser ikke opp dersom jeg er mett!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå