Gjest Rosemor Skrevet 12. august 2011 #1 Skrevet 12. august 2011 En gjeng fra jobben diskuterte under lunsjen i dag hvilket kosthold vi hadde da vi vokste opp, og det var veldig morsomt å se hvilken påvirkning oppveksttidspunkt og oppvekststed hadde på kostholdet vårt. Jeg har derfor lyst til å høre hvilket kosthold andre hadde da de vokste opp. Gjerne sammen med tidsrom, og "oppvekstmiljø". For min del var det slik: Dette er slik jeg husker det fra 70-tallet, oppvokst ved sjøen. Frokost og kvelds: Hjemmebakt grovbrød med ost, syltetøy, leverpostei, eller servelat. Melk til drikke. Tran Skolemat: 1 skive hjemmebakt grovbrød med ost, leverpostei, syltetøy eller servelat, og ett knekkebrød (wasa husman) med fløtemysost. Middag: Mandag, tirsdag og torsdag: Fisk eller fiskemat. Onsdag: Spagetti, lapskaus, ertesuppe, eller andre kjøttdeig eller pølsebaserte retter. Fredag: hadde vi rester til middag, men til gjengjeld hadde vi fersk loff med banan til kvelds. Lørdag: risengrynsgrøt til middag, hjemmelagde karbonader med resten av loffen, grillben, eller gryterett til kvelds. Etter 1978 ble også pizza lørdagsmat. Lørdagsgodt var en "kvarting" brus, en liten pose potetgull og en eske pastiller eller lakrispinner. Søndagene var "kjøttdag". Da hadde vi kjøttkaker, kjøttsuppe, hvalkjøtt, eller annen kjøttmat, mens dessert var riskrem med rød saus, laget av restene fra lørdagens risgrøt. Så, hvordan husker du at ditt barndoms kosthold var? (Og gjerne sammen med "oppvekstmiljø" og hvilket 10-år du refererer til)
MarianneE Skrevet 13. august 2011 #2 Skrevet 13. august 2011 Jeg er født i 1978 og hadde det vel noe likt som deg, Rosemor. En ting jeg har hengt meg litt opp i, med tanke på kosthold før/nå er at brus og godteri/snacks var bortimot ikke-eksisterende med unntak av lørdager. Og ikke hadde vi noen dårligere barndom da enn nå heller...
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #3 Skrevet 13. august 2011 Ganske likt som deres. Vokste opp på slutten av sekstitallet og videre. Frokost: Hjembakt grovt brød med ost, servelat, syltetøy, egg, kaviar, banan, eple eller... brød med smør og sukker (sjelden vi fikk lov og forståelig nok). Melk og nypete. På syttitallet, juice eller sjokolademelk iblant. Skolemat/lunsj: Som frokost, to skiver. En frukt, gjerne eple. Varm sjokolademelk i termosen. Kveldsmat: Brødmat, ferske rundstykker eller havregrøt. Middag Mandag: Fisk, poteter og grønnsaker. Tirsdag: Hjemmelagde kjøttkaker med hjemmelaget brunsaus, kålstuing, gulrot og poteter. Onsdag: Fiskegrateng, også hjemmelaget med råkost og poteter. Torsdag: Hjemmlaget lapskaus eller kjøttsuppe Fredag: Fiskekaker eller kokt/stekt fisk med grønnsaker og potet Lørdag: Risengrynsgrøt, senere på kvelden pizza (laget fra bunnen), pølser i hjemmebakt brød og popcorn (poppet på kjøkkenet), en brus, og noen lakrissnorer eller annet valgfritt, foreksempel bruspulver (husker ikke navnet). Søndag: Stek av vilt, eller fårikål, ryper, laks, koteletter. Alltid dessert, som regel ikke riskrem, men alt fra mandelpudding til sjokoladepudding. Kaker flere ganger i uka når det kom besøk, men bare et stykke.
kirstiJ Skrevet 13. august 2011 #4 Skrevet 13. august 2011 Jer er født i første halvdel av åttitallet og er fra en bygd på østlandet. Bodde på småbruk, med fiskerettigheter. Vi spiste kneipbrød eller hjemmebakt brød til frokost, lunsj og kveldsmat. Veldig mye syltetøy (kun hjemmelaget), gulost, brunost og salami. Vi hadde aldri (!) skinke (tror det var mye dyrere før), men det hendte vi hadde servelat eller telepølse. Jeg kan ikke huske vi hadde juice, det gikk i melk. På søndager hadde vi alltid egg til frokost, og alltid te. Til middag i ukedagene hadde vi fiskegrateng (med ørret for det var det vi fiska selv), stekt ørret, torsk, fiskepinner, fiskekaker, lungemos, pannekaker, gratenger med brokkoli eller blomkål (selvdyrka), grønnsakssuppe, klot (komle/raspeball) kjøttkaker, kinakål i form, lapskaus og koteletter. Vi hadde stort sett tradisjonelle norske grønnsaker inntil; poteter, gulrot, brokkoli og blomkål som var hjemmedyrka. Om vi hadde pasta var det spaghetti med kjøttsaus, en skjelden gang hadde vi kylling og da brukte vi ris inntil. Tror vi bare hadde vanlig middag på fredager. På lørdag spiste vi grøt på dagen og i 95% av tilfellene på kveldstid pizza med kjøttdeig. Etter mamma var på ferie i Italia på midten av 90-tallet ble lørdagspizzaene litt mer italienskpregede. I pizzaunntakene hadde vi pasta med lys saus, lasagne, lørdagskylling, pitabrød eller taco. På søndager hadde vi stek, helstekt ørret, eller andre "store" kjøttstykker med saus og poteter og grønnsaker. Til lørdagsgodteri fikk vi handle selv for 10 kr, som etterhvert økte til 13 og så til 15 kroner. Vi hadde ganske sjeldent brus, men drakk saft til middag hver dag, og også på lørdagene. (Vi hadde veldig mye bær, så vi kjøpte aldri saft, hadde nok helt til neste bærsesong.) Vi hadde ofte dessert, og da mest iskrem. Noen ganger hadde vi hermetiske fersken til, også har vi spist ekstremt mye bær til dessert.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #5 Skrevet 13. august 2011 Jeg er født på slutten av 70-tallet, så barndomsminnene er fra 80- til midten av 90-tallet. Er fra Oslo, begge foreldre jobbet, men mamma jobbet i perioder hjemmefra. Det var vel egentlig en salig blanding av hjemmelagd og ferdigmat - da jeg var liten bakte mamma en del, men det ble mer ferdigbrød (ofte kneip) og Toro etter hvert. Middager var sånt som pizza (med tjukk bunn og kjøttdeig), ertesuppe, spekemat, mye selvfisket fisk og boksemat om sommeren på hytta, forsøksvis indisk mat (veldig fornorsket, tror jeg), pasta med kjøttdeig, pannekaker, reker osv - og etter hvert Grandiosa... Mamma er ikke så opptatt av matlaging, men egentlig veldig flink når hun først får ånden over seg. Kunne godt bruke "eksotiske" ting som avocado og slikt. Pappa har også lagd mye middag, men han er sta på at ferdigmat er like greit som annen mat, og lager stort sett ting med kjøtt (bakte kaker også). Farmor var super på kjøkkenet, lagde mye "finere" mat, la rakfisk selv o.l, de hadde en del selskaper. Morfaren min pleide å lage mer "arbeiderkost", dog mye god fisk (og alltid sauser). Frokost - brød eller frokostblanding (Sol Frokost, blant annet). Både broren min og jeg har blitt interessert i matlaging, råvarer og kosthold etter at vi ble voksne, så vi lager mye fra bunnen, prøver ut oppskrifter og koser oss med måltidene. Men må innrømme at i veldig travle hverdager med 12-timersdager, er jeg ikke så kreativ på matfronten. Straks tempoet roer seg liker jeg å holde på på kjøkkenet.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #6 Skrevet 13. august 2011 Glemte å nevne godteri - vi fikk også bare lørdagsgodt. Små brus på glassflaske, ofte Grans. Men det ryktes vel at foreldrene våre antagelig spiste potetgull og sjokolade _litt_ oftere enn oss barna, noe som vel også gjelder en del foreldre i dag. Man trenger jo ikke lære barna dårlige vaner likevel...
Gjest Rosemor Skrevet 14. august 2011 #7 Skrevet 14. august 2011 Takk for svarene som har kommet så langt. Noen av de ulikhetene vi så da vi diskuterte dette på jobben, begynner så smått å vise seg i denne tråden også. Jeg ser ulikheter fra hvilket ti-år det snakkes om, og da tenker jeg spesielt på bruken av ferdigprodukter. Jeg kan vel også så vidt ane en forskjell mellom innland/kyst, by/bygd, tror jeg...
Kvist Skrevet 14. august 2011 #8 Skrevet 14. august 2011 Jeg er født i 81, oppvokst rett utenfor Oslo. Har en mor med interesse for hage, dyrking av grønnsaker og å bruke det vi fant i naturen. Så dermed er jeg oppvokst med sanketurer, vi plukket bringebær, blåbær, molter, markjordbær, sopp, karvekål, brennesle osv i naturen. Og i hagen var det agurk, tomat, salat, urter av ulike slag, løk, purre, sukkererter, brekkbønner, aspargebønner, gule bønner, snittebønner, kål, blomkål, brokkoli, knutekål, neper, epler,plommer, røde og grønne stikkelsbær, solbær, rips, squash, auberginer og sikkert en hel masse annet. I tilegg dro vi på selvplukk av diverse på gårder i området. Og vi ungene måtte hjelpe til helt fra såing, vanning, luking, høsting og foredling etterpå. Maten vi spiste var naturligvis preget av det at det når innhøstingen var over var to digre frysere stappfulle med grønt, og en annen med alt det andre. Jeg husker jeg var hos ei venninne og mora skulle lage tomatsuppe, jeg var kjempeimponert over at det kom fra en pose. Jeg var vant til at man skåldet og flådde tomater, hadde i løk og urter og kokte lenge. Jeg var ikke like imponert etter å ha smakt posesuppa da. Typiske middager var koteletter, seifilet, røkt kolje, farsekaker osv. Alt servert med kokte poteter, minst to-tre typer grønnsaker som stort sett var lettkokt eller stuet. Ofte skysaus eller smeltet smør med urter til. Vi hadde også spagetti med kjøttsaus, pannekaker og sånne ting. Lørdager var det senere middag, typisk foran et eller annet familieprogram på TV. Ofte den klassiske kjøttdeigpizzaen, eller en pai med grønnsaker fra hagen. Maiskolber med smør og loff i sesongen. Innimellom hadde vi mat som nok var veldig eksotisk i åttitallet/tidlig nittitallets rekkehusmiljø. Mine besteforeldre har reist masse og også bodd utenlans i internasjonale miljøer, dermed var sånt som Bami Goreng komplett med sataysaus og rekechips en standard litt finere middag hos oss. Nå i etterkant ser jeg jo at det var en litt norskere variant enn jeg ville ha laget i dag, og sataysausen brukes vel i det samme kjøkkenet men ikke som tilbehør til bami goreng...
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #9 Skrevet 14. august 2011 For min del var det slik: Dette er slik jeg husker det fra 90-tallet, oppvokst på Sunnmøre. Frokost og kvelds: Grovbrød med ost, syltetøy, leverpostei, prim, brunost, makrell i tomat eller skinke. Melk eller appelsinjuice til drikke. Tran Skolemat: 2 skiver grovbrød med nevnte pålegg og et eple Middag: Sporadisk, men ofte spagetti, fiskegrateng, kokt torsk.. Fisk 2-3 dager i uken. Etter jeg flyttet til pappa ble det endel gryteretter og burgere også. Lørdag: Risengrynsgrøt til middag, etter jeg ble 12-13 år ble det lasagne eller pizza. Søndag: Morgenfrokost med dekket bord og kokt egg. Kvelds: Ofte en skive eller yoghurt. Lørdagsgodt: Fikk en 20'er hver, så for meg ble det en haribo stjernemiks også spleiset vi på 1,5l brus. Vi var også 4 unger som delte på en skål med potetgull. Etter jeg flyttet inn hos far hadde jeg endel mer kroner i lommepenger, så ble mer sjokolade og brus. Og ble en rund unge..
Gjest Anuket Skrevet 14. august 2011 #10 Skrevet 14. august 2011 Født sent på 80 tallet så vokste opp på 90 tallet Min mor kunne absolutt ikke fordra ferdigprodukter, og hun er fra Sør Amerika. Så hos oss gikk det veldig i grønnsaker til alle måltider, salat ved siden av. Variert kjøtt og fisk. Vi fikk og tradisjonelle middager fra hjemlandet til mine foreldre, en god blanding av kjøttkaker med brunsaus og poteter og empanadas til middag i perioder. I matpakken fikk jeg grove skiver med ost, eventuelt agurk på. Syltetøy var sjeldent (men mest fordi jeg ikke likte det). Søndagene hos oss betydde en god middag og noe godt til dessert, mamma baker ofte. Så vi fikk ofte med oss restene av kaken, pannekaker, boller, etc med på mandag eller tirsdag som noe ekstra godt ved siden av den vanlige matpakken. Snop var det ikke på tale før lørdag, og var vi flink og sparte lørdags snopet kunne vi spise det opp på søndagen Må helt ærlig si at kostholdet mitt ble merkbart dårligere da jeg flyttet hjemmefra, men det er vel normalt.
Elanor Skrevet 14. august 2011 #11 Skrevet 14. august 2011 Selv om jeg ikke spiser mye av dette lenger, har jeg en mistanke om at dette ikke er noe unormalt kosthold for mange den dag i dag. Født 1980. Oppvekst i by langs Oslofjorden. Kneipbrød til frokost, lunsj og kvelds. Pålegg: Servelat, syltetøy, brunost, skolerull, makrell i tomat, leverpostei, tubeost naturell, fiskepudding, salami. I ukene etter årets Danmarksferie: Danskepølse. De fleste middagene ble servert med kokte poteter: -I brun saus: Kjøttkaker, kjøttpudding, lever, koteletter -Med smeltet smør: Kokt kjøttpølse, fiskegrateng, fiskepinner, seibiff med løk og noen ganger i løpet av sommeren: fisk som bestefar hadde trukket opp. -I hvit saus: Fiskeboller eller fiskepudding Alle grønnsakene var kokte. Stort sett gulerøtter og blomkål. Salat laget man kun til grillmat og lørdagsbiff. Det som ikke ble servert med kokte poteter: Spagetti med kjøttsaus, pannekaker, rislapper, risengrynsgrøt, Grandiosa, grønnsakssuppe, Toro tomatsuppe (jeg ELSKET denne i oppveksten!), pyttipanne og eggerøre Hver fredag var det ukeshandel. Jeg fikk ofte softis husker jeg. Og vel hjemme var det grillet kylling eller kyllingvinger med loffskiver. Lørdagskveldskos: Hjemmelaget pizza, torogryteretter, biff og pommes frites. Den første risen ble også introdusert på lørdagskvelden etterhvert. Med kikkoman på, men jeg husker ikke hva vi spiste den til. Til lørdagsbarnetv: En ferdig lørdagsgodtepose med assortert godis i. Godteri ellers i uka? Tja... ikke mye tror jeg. Men is spiste jeg stadig.
missLynch Skrevet 14. august 2011 #12 Skrevet 14. august 2011 Dette er hva jeg husker fra oppveksten på 80-tallet: Frokost: Alltid brødskive (kneipp) eller Wasa knekkebrød. Det gikk i ost, fårepølse, syltetøy, HaPå, banan, tomat eller agurk med majones som pålegg. Melk, aldri juice. Lunch: Samme. Middager: Nesten alltid kokt potet. Koteletter,kjøttkake, fisk, lungemos, middagspølse. Kokte grønnsaker til, eller råkost (revet gulrot og kålrot). Spaghetti med kjøttdeig og tomatsaus, risengrynsgrøt, pannekaker med posesuppe, omelett. Stek eller annet kjøtt på søndager. På fredager fikk vi alltid ostesmørebrød og kakao på kvelden. Kos! På helg vanket det grillet kylling med ris og loff, hjemmebakt pizza, torogryter. Brus, og en liten bolle med potetgull kun på lørdager. Vi fikk velge oss en sjokolade. Frukt spiste vi ofte- alltid epler, banan, appelsin, druer tilgjengelig. Jeg tenker at tidene har endret seg veldig, gitt
Sofie_22 Skrevet 14. august 2011 #13 Skrevet 14. august 2011 (endret) Vokste opp på 90-tellet, så er vel en av de yngre her inne Nå husker jeg ikke alt i detalj, men kostholdet under min oppvekst så vel omtrentlig slik ut: Frokost: Weetabix, havregryn/grøt, kneipbrød med salami, skinke, syltetøy, leverpostei eller skinkeost. Hadde perioder hvor jeg bare spiste weetabix for så å bytte når jeg ble lei (er nok fortsatt litt sånn). En gang i blandt fikk jeg søt frokostblaning som weetos eller nugatti på skiven. Lunsj: To brødskiver, som regel en med leverpostei og en med salami, skinke eller skinkeost. En gulrot, og melk som drikke. Noen ganger eple eller klementin. Ble veldig lei av brødmat etterhvert, så i sjette- og syvendeklasse hadde jeg ofte med meg pitabrød med skinke/kylling, salat og grønnsaker. Middag: Gryteretter, fiskegrateng, fiskepinner, fikseboller, fiskekaker, kokt fisk. Mye fisk! Supper, kyllingretter, vegetarretter, spaghetti bolognese... I helgene hadde vi ofte mer kosemat som taco, lasagne, pannekaker, grillmat ol. Kvelds: Husker ikke at jeg spiste kvelds så veldig ofte, men gjorde jeg det ble det kanskje en brødskive eller et knekkebrød. Eplejus, sjokolademelk eller melk som drikke. Fikk vel rundt 20 til goderi på lørdager. Var ikke noe særlig glad i brus, så drakk ikke det så ofte. Hadde vi dessert var det oftest bær med vaniljesaus, jordbær med pisket krem eller is. Om sommer hadde vi som regel ispinner i fryseren. Endret 14. august 2011 av Sofie_22
Gjest CrazyCatlady Skrevet 15. august 2011 #14 Skrevet 15. august 2011 Født tidlig på 80-tallet. Husker ikke alt jeg heller , men kan jeg skrive det jeg husker: Frokost: Da var det ofte brød med nugatti,sjokade eller ost det gikk i for min del. Alltid melk til eller melk med Oboy. Spiste også litt frokostblandinger som Coco pops og Honnicorn.Sana sol og Tran. Lunsj: Der var det vel mye av det samme. Middag: Kjøttkaker,Fiskegrateng,Middagspølser,kylling,Fiskepudding,Koteletter,Spagetti,Tomatsuppe først også Pannekaker(det hadde vi alltid om vi skulle ha pannekaker ),Biff om vi skulle kose oss ekstra.Taco,Pizza eller Piroger på lørdager.Da hadde vi også risengrynsgrøt tidligere på dagen Også noe jeg ser sjeldent nå er at folk har spinat som tilbehør på den måten som vi hadde når jeg var liten.Er noe av det verste jeg visste,men jeg måtte spise det opp.Huff. Kvelds: Var nok brødskiver det gikk i da også. Alltid snop på lørdager som jeg hadde kjøpt inn for lommepengene jeg hadde fått for å vaske på rommet mitt :)Så fikk vi det på kvelden når hele familien satt og så på tv sammen. Var veldig mye mer som var hjemmebakt da og på lørdager og søndager spiste vi ofte frokost sammen. Egentlig er jeg glad for at ting har forandret seg på en måte,mens på en annen måte savner jeg noen ting.Husker for eksempel hvor mye jeg gledet meg til snopet vi skulle spise på lørdag mens nå virker det som unger spiser snop omtrent hver dag. Men jeg er utrolig glad for at jeg ikke trenger å spise middagspølser eller spinat igjen
Sofie_22 Skrevet 15. august 2011 #15 Skrevet 15. august 2011 Født tidlig på 80-tallet. Husker ikke alt jeg heller , men kan jeg skrive det jeg husker: Frokost: Da var det ofte brød med nugatti,sjokade eller ost det gikk i for min del. Alltid melk til eller melk med Oboy. Spiste også litt frokostblandinger som Coco pops og Honnicorn.Sana sol og Tran. Lunsj: Der var det vel mye av det samme. Middag: Kjøttkaker,Fiskegrateng,Middagspølser,kylling,Fiskepudding,Koteletter,Spagetti,Tomatsuppe først også Pannekaker(det hadde vi alltid om vi skulle ha pannekaker ),Biff om vi skulle kose oss ekstra.Taco,Pizza eller Piroger på lørdager.Da hadde vi også risengrynsgrøt tidligere på dagen Også noe jeg ser sjeldent nå er at folk har spinat som tilbehør på den måten som vi hadde når jeg var liten.Er noe av det verste jeg visste,men jeg måtte spise det opp.Huff. Kvelds: Var nok brødskiver det gikk i da også. Alltid snop på lørdager som jeg hadde kjøpt inn for lommepengene jeg hadde fått for å vaske på rommet mitt :)Så fikk vi det på kvelden når hele familien satt og så på tv sammen. Var veldig mye mer som var hjemmebakt da og på lørdager og søndager spiste vi ofte frokost sammen. Egentlig er jeg glad for at ting har forandret seg på en måte,mens på en annen måte savner jeg noen ting.Husker for eksempel hvor mye jeg gledet meg til snopet vi skulle spise på lørdag mens nå virker det som unger spiser snop omtrent hver dag. Men jeg er utrolig glad for at jeg ikke trenger å spise middagspølser eller spinat igjen Spinat er jo så godt! Kunne sikkert spist en hel pose alene.
Gjest CrazyCatlady Skrevet 15. august 2011 #16 Skrevet 15. august 2011 Spinat er jo så godt! Kunne sikkert spist en hel pose alene. Nå for tiden er spinat ok,men det jeg fikk når jeg var liten var ikke akkurat fersk spinat. Vet ikke hva foreldrene mine gjorde med den da,men faen så jævlig det smakte
Sofie_22 Skrevet 15. august 2011 #17 Skrevet 15. august 2011 Nå for tiden er spinat ok,men det jeg fikk når jeg var liten var ikke akkurat fersk spinat. Vet ikke hva foreldrene mine gjorde med den da,men faen så jævlig det smakte Å ja, hehe! Det spørs vel hvordan man tilbreder det.
Gjest Anuket Skrevet 15. august 2011 #18 Skrevet 15. august 2011 Ja spinat kan smake pyton hvis det tilbredes på enkelte måter - jeg elsket spinatomeletten til mamma, men fy som jeg hatet spinat i andre former Syns alle spiser snop hele tiden jeg! Inkl. meg - men det er sikkert fordi jeg prøver å kutte det ut at jeg er mer obs på det
Pria Skrevet 15. august 2011 #19 Skrevet 15. august 2011 Jeg mistenker at det er stuet spinat mange av dere tenker på.
Gjest Badabing Skrevet 15. august 2011 #20 Skrevet 15. august 2011 (endret) Jeg er født tidlig på 80-tallet, og kan vel si at kostholdet mitt har forandret seg veldig.. Jeg bodde på et tettsted litt utenfor Oslo. Frokost var alltid to brødskiver med leverpostei, brunost, servelat osv. Vi fikk aldri sjokoladepålegg, og kun hjemmelaget syltetøy. Lunsj var som regel akkurat det samme. Middag ble inntatt da jeg kom hjem fra skolen i tretiden. Det var en del ihjelkokt fisk, brun lapskaus, brennende kjærlighet, spinatsuppe med egg, tomatsuppe pluss pannekaker, fiskeboller osv. Det var alltid poteter i en eller annen form. Potetstappe eller kokte poteter eller stekte poteter, aldri ris eller pasta. Vi hadde alltid vann til måltidene, Vi spiste aldri typisk utenlandsk mat. Det var stas å komme til venninner som spiste lasagne, taco, pita osv. Kvelds var det samme som frokost og lunsj. Lørdager og søndager hadde vi gjerne stek av vilt siden faren min jaktet, eller kjøttkaker osv. Da fikk vi hjemmelaget saft til måltidene, Lørdagskos var et glass brus, en bittebitteliten bolle med potetgull (omtrent på størrelse med et krus) og litt sjokolade på deling mellom oss søsknene. Kjøpesaft, kjøpebrød og kjøpesyltetøy var av en eller annen grunn bedre etter min mening på den tiden. Jeg synes såklart det helt motsatte nå Kostholdet mitt nå består av ekstremt lite kjøtt, bittelitt fisk, litt egg og en del melkeprodukter. Vi spiser mye bønner, linser, soya osv. Alt økologisk. Vi bruker mye penger på mat, og foretrekker fine råvarer. Elsket å handle på jacob's da jeg bodde i Oslo. Nå bor jeg litt utenfor, og vi handler gjerne økologiske gårdsprodukter og har hatt grønnsaksabonnement fra Kolonihagen. Vi lager alt fra bunnen av og holder oss unna konserveringsmidler, så noe godt har jeg fått med hjemmefra Nå satser vi på å lage egen urtehage og kanskje en liten grønnsakshage Skulle gjerne saftet og syltet selv, men så god tid har jeg ikke Middagene er vel sjelden typisk norske, vi er glad i mat fra alle verdenshjørner og slett ikke kresne. Morsom tråd forresten! Endret 15. august 2011 av Badabing
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå