Gå til innhold

Kan vi bli kastet ut av leilighet vi leier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hamring i vegger holder i massevis, det er plagsomt, i alle fall når veggen går rett til leietakers soverom. Nachspiel har jeg uansett en gang i uka, har jeg ikke det er det bare å sette på høy musikk. Jeg jobber normalt natt, og sover dagen, så det passer døgnrytmen min utmerket. Og det er mitt hus, ring politiet så mye du vil, men det er DU som må flytte. Tro meg, det rammer kun deg selv. Tilslutt gidder ikke politiet respondere på at du ringer heller. Nei er du ikke ønsket som leietaker gjør du alltid luresti å flytte. De jeg går overens med og som gjør det vi avtaler behandler jeg meget bra, men de andre de får slite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det er mitt hus, ring politiet så mye du vil, men det er DU som må flytte. Tro meg, det rammer kun deg selv. Tilslutt gidder ikke politiet respondere på at du ringer heller.

Prøv, så kan du vinke farvel til anlegget ditt. Bare ett eksempel som det tok meg 2 sekund å google.

FYLLESTØY: Politiet fikk inn klage på høy musikk og fyllestøy fra Vatne Vest i Farsund klokken 02.20 natt til søndag. Politipatruljen oppsøkte stedet og gjenopprettet natteroen ved å si fra om at stereoanlegget ville bli inndratt om ikke volumkontrollen ble brukt til å skru kraftig ned
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber normalt natt, og sover dagen, så det passer døgnrytmen min utmerket.

Når du er så snill at du gir beskjed om at du sover på dagen, er det enkelt for leieboerne dine å bråke litt ekstra på dagtid for å hevne seg litt. Og vet du hva?

Det kan de gjøre med loven i hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker oom har utleier må respektere leietakers ønske om å få barn, må leietaker akseptere utøeiers ønske om ikke å ha barn i utleiedelen. I alle fall når dette er gitt beskjed om på visning.

Det er bare det at det for leietaker ikke er et ønske, men en rettighet. Og jeg må si at du virker som en særdeles usympatisk person, og jeg synes synd på alle som skulle være så uheldig å leie bolig av deg.

Endret av Iah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamring i vegger holder i massevis, det er plagsomt, i alle fall når veggen går rett til leietakers soverom. Nachspiel har jeg uansett en gang i uka, har jeg ikke det er det bare å sette på høy musikk. Jeg jobber normalt natt, og sover dagen, så det passer døgnrytmen min utmerket. Og det er mitt hus, ring politiet så mye du vil, men det er DU som må flytte. Tro meg, det rammer kun deg selv. Tilslutt gidder ikke politiet respondere på at du ringer heller. Nei er du ikke ønsket som leietaker gjør du alltid luresti å flytte. De jeg går overens med og som gjør det vi avtaler behandler jeg meget bra, men de andre de får slite.

Hvis du jevnlig hamrer i vegger, har nachspiel, spiller høy musikk etc etter kl 23 ville jeg også ringt politiet. Det kan være ditt hus så mye du vil, du må følge loven du også. Ønsker du å gjøre hva pokker du vil i ditt eget hus må du:

a) Flytte inn i skogen eller lignende, uten nære naboer

og

b) Ikke ha leieboere

Kos deg. :) Å ringe politiet pga. nachspiel og høy musikk er etter min erfaring særdeles effektivt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan uansett ikke kaste dere ut om dere ikke finner et annet sted å bo.

Har vi gått over til å bare finne på regler, nå? Eller kan du vise til paragrafen i Husleieloven hvor dette står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vi gått over til å bare finne på regler, nå? Eller kan du vise til paragrafen i Husleieloven hvor dette står?

Hvis du skal kaste ut noen, må du få hjelp av namsmannen. Namsmannen kaster ikke ut noen som ikke har et annet sted å bo (men det skal jo godt gjøres at man ikke finner et passende sted å bo i løpet av den lange tiden det tar å bli kastet ut). Dessuten kan prosessen via namsmann fort ta et halvt år, hvis leietaker klager på vedtaket.

Å kaste noen ut er ikke gjort på dagen, det er en lang prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamring i vegger holder i massevis, det er plagsomt, i alle fall når veggen går rett til leietakers soverom. Nachspiel har jeg uansett en gang i uka, har jeg ikke det er det bare å sette på høy musikk. Jeg jobber normalt natt, og sover dagen, så det passer døgnrytmen min utmerket. Og det er mitt hus, ring politiet så mye du vil, men det er DU som må flytte. Tro meg, det rammer kun deg selv. Tilslutt gidder ikke politiet respondere på at du ringer heller. Nei er du ikke ønsket som leietaker gjør du alltid luresti å flytte. De jeg går overens med og som gjør det vi avtaler behandler jeg meget bra, men de andre de får slite.

Ok, du har nettopp vist at du ikke skjønner en dritt av det du snakker om. Poenget er at når man leier ut så dreier det seg om at man overdrar retten til bruk til leietakeren i leieperioden. I utleieperioden disponerer ikke det man leier ut, og selv om man alltid eier det man leier ut, så betyr ikke det at man gjør som man vil i leieperioden. Du kan ikke engang ta deg inn i utleiedelen uten tillatelse fra leietakerne bortsett fra en og annen inspeksjon som skal varsles på forhånd eller i nødstilfeller.

Knyttet til leieretten, som man får når man inngår en leieavtale er også muligheten til å ta opp nær familie som barn i husstanden som spesifisert i husleieloven. Du kan derfor mislike barn i din utleiebolig så mye du vil, det driter retten i ved en eventuell rettssak. Det spiller heller ingen trille om du oppgir dette før utleieavtalen trer i kraft, selv ikke hvis det står i kontrakten, for juridisk sett er det ingen kontrakt som kan spesifisere dårligere vilkår enn lovens spesifikasjon av minimum.

Og du må jo gjerne sett i gang husbråk ovenfor dine egne leietakere. Tro meg, politiet kommer, juridisk sett betyr det ikke en dritt at du står som eier så lenge leietakere bor der og har disposisjonsrett. Politiet vil anse det som husbråk, som i et hvilket som helst annet naboforhold. Eierforholdet betyr null og niks i den sammenhengen. Og det blir heller ingen som må flytte. Skal du ha ut en leietaker, så må det skjellig grunn til, og det må gå gjennom namsmannen, noe som kan ta ekstremt lang tid. Du vil nok også slite med å få gjennomslag for "skjellig grunn" hvis det er du som setter i gang husbråk for å plage leietaker til å flytte. Da er det du som begår det straffbare forholdet.

Så alt i alt, så ville dette derimot slått tilbake på deg. Og hadde du truffet på en person som meg, som er vant med å hanskes med vanskelige utleiere, så skulle du fått deg en overraskelse. For min del: Bråk alt du vil. Jeg har bla. erfaring med gjennomføring av festivaler og er vant med å sove med veldig mye støy rundt meg. Jeg kan nærmest sove under krig. På dagtid ville du fått igjen med renter - tilfeldigvis når du selv ønsker å sove.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kaste ut noen, må du få hjelp av namsmannen. Namsmannen kaster ikke ut noen som ikke har et annet sted å bo

Jeg savner en referanse på dette. Det nærmeste jeg vet om er at det kan være vanskelig å bli kvitt leietakere som har barn, med sterk tilknytning i området, men det blir jo en helt annen situasjon. Voksne folk som blir kastet ut uten å ha funnet noe nytt vil bli henvist til sosialkontoret/Nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...