Gå til innhold

Kognitiv terapi


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg trenger nok terapi og ser for meg at kognitiv vil gi effekt, uten at jeg vet så mye om verken det eller alternativene. Det er tankene mine jeg først og fremst trenger hjelp til å endre.

Hva vil skje første gangen jeg er hos terapauten? Og videre? Synes det virker vanskelig å skulle snakke med noen som ikke kjenner meg, vet hvem jeg er og hvilket liv jeg hittil har levd. Jeg er ikke flink til å uttrykke meg, spesielt ikke ved å prate... Er ikke flink til å forklare heller... Har en tendens til å snakke om ting som ikke spiller så stor rolle istedet for det mest vesentlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg har gått i kognitiv terapi i 1,5 år. Selve behandlingen ble avsluttet, nå går jeg til han for å bruke han som vanlig psykolog til å snakke om alt mellom himmel og jord.

Det er stor hjelp i kognitiv terapi, og det skader ikke å prøve. Jeg visste ikke hva jeg gikk til. Men jeg lærte utrolig mye, fikk en skikkelig lære om tankegangen og alt det som kommer med. Tankegangen min angående diverse sosiale knutepunkter og annet jeg slet med har endret seg til det bedre. Angst og slikt er ikke borte, bare bedre.

Takler situasjoner bedre.

Det er alltid vanskelig i starten, men etterhvert bygger du opp et forhold til terapeuten og du blir med trygg på han/henne. I starten av denne behandlingen (jeg var med i et prosjekt, det hjalp mye!) så svarte jeg på mange spørsmål, det var lange spørreundersøkelsen og masse ark jeg måtte skrive svar på og slik. Men fordi det skulle bli bedre for psykologen å hjelpe.

Det er mange forskjellige behandlinger, den typen jeg fikk var svært omfattende.

Vil bare si at jeg sterkt anbefaler det. Lykke til.

Kjenner forresten ikke til noen i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmest alle psykologer og andre som jobber i psykiatrien (nå blir det fler og fler psykologer i primærhelsetjensten også) behersker kognitiv terapi. Ta kontakt med fastlegen og fohør deg om hvilke muligheter som finnes i din kommune/bydel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...