Gå til innhold

Nekte kroppen å kaste opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har emetofobi (vanvittig angst for å kaste opp), og har søkt litt på google om dette. Kom over siden til ei som skriver at når man har emetofobi, så kaster man ikke opp, fordi hodet nekter kroppen å gjøre det.

Dette er hva hun skriver: "Når man spyr, er det hjernen som sier ifra at man skal gjøre det. For å fortelle det enkelt; magen sier ifra når noe er galt (feks dårlig mat du har spist, bakterier osv), og hjernen vil da reagere ved å si "Jamen da spyr jeg det ut igjen, da!". Det som skjer da, er at et eller annet i hjernen får kroppen til å kaste opp. Siden emetofobikere er så ufattelig livredd denne handlingen, vil det da være nærmest umulig."

Er dette sant? Kan man være så redd for å kaste opp at man faktisk aldri lar kroppen gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg aldri hørt om før. Det er lett for meg å si at du bør kaste opp, det er ikke farlig. Hjelper ikke å si sånt til de som har angst. For angsten styres av hjerne.

Når kastet du opp sist, og hvordan føltes det? Lenge siden du har kastet opp, selv om du har følt en trang til å gjøre det, f.eks. når du hadde omgangssyke sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje litt kan styres av hjernen, men ikke alt? Jeg hater, virkelig HATER å kaste opp og gjør det svært, svært sjeldent, men noen ganger må jeg tydeligvis. Om jeg føler meg kvalm og føler at jeg skal til å kaste opp klarer jeg stort sett å få det bort på ett eller annet vis, mens noen ganger spyr jeg enten jeg vil eller ikke. Går for tiden på en tablett-kur som er veldig sterk mot magen og for noen dager siden tok jeg disse tablettene uten mat.. Var så kvalm, så kvalm i ca 30 minutter før jeg ikke klarte mer - har sjeldent opplevd det på den måten, så der tror jeg ikke jeg kunne klart å stoppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mulig. Ei jeg kjenner kaster ikke opp, har ikke gjort det på 20 år ca. Det er faktisk nokså ufrivilligt, ligger en trist histore bak :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt situasjoner der jeg virkelig har trengt å kaste opp, men jeg har aldri klart det. Da har altså både hjerne og fornuft sagt at det er lurt (jeg har vært i samme hus med fire mennesker med omgangssyke og fått samme symptomer, har vært ekstremt kvalmmett, blitt matforgiftet, vært veldig full osv,), men jeg har ikke fått til å spy. Jeg har ingen fysisk vegring, jeg har prøvd å stikke fingre i halsen (her snakker vi en gang hvert fjerde år, dette er ikke noe jeg gjør ukentlig) og virkelig gått inn for å spy og nesten kjent det er på vei, men så er det stopp. Så jeg tror ikke akkurat hjernen er med på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er emet og jeg har ikke kastet opp ufrivillig på nesten femten år, selv med matforgifting, omgangssjuke og andre sykdommer hvor man normalt kaster opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...