Gå til innhold

Leverbetennelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den siste måneden har jeg vært veldig syk, tilbragte tre uker i senga med vedvarende høy feber og smerter i kroppen. Dro til legen etter ei uke (trodde først det bare var influensa) og fikk tatt en god del prøver. Testet negativt på streptokokk-bakterier, og hadde crp på 105. Fikk penicillin, og etter kuren har jeg nå blitt helt frisk igjen, men for to dager siden fikk jeg brev fra legen om at jeg hadde avvik i leververdiene, og mest trolig var det betennelse i leveren som gjorde at jeg var så dårlig. Jeg får ikke tatt nye prøver og snakket med legen før mandag, og finner heller ikke så mye nyttig på lommelegen, så tenkte å spørre her om noen har hatt det samme så jeg får roet meg litt før jeg får snakket med legen.

Er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til ifht kosthold? Skjønner at jeg ikke skal drikke alkohol, men er feks kaffe dårlig? Leste at slik betennelse kan henge i en stund, og komme tilbake, så er litt redd for å bli syk igjen - bortsett fra lungebetennelse har jeg aldri vært så syk noensinne.

Noen med peiling, eller råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig å være konkret når du ikke skriver hva slags type leverbetennelse du har, men generelle tips om diett er:

-Fettfattig kost

-ikke overdriv proteininntak (men du trenger proteiner)

-ikke store måltider, heller flere små

-ikke alkohol

-helst ikke nikotin

-forsiktighet med kaffe

Forsiktighet med legemidler, og særlig paracetamol (bør undgåes fullstendig)

Det kan være nødvendig med vitamintilskudd. Uansett må du sette opp en diett tilpasset deg, i samarbeid med legen. Det jeg skriver er veldig generelt, og det kan godt være at ikke alt er like relevant for deg. Det finner du sikkert ut når du snakker med legen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har forhøyede leververdier så skal du ihvertfall ligge unna feit mat. Fett brytes ned i leveren, og mye feit mat er dødens for en skrøpelig lever. Det vil si ingen nøtter, dressing etc. for deg en stund framover.

Jeg stusser litt på terminoligien du bruker, "leverbetennelse". Er det det legen har sagt? Så vidt jeg vet er alle former for leverbetennelse en hepatitt-variant. Det fins hepatitt A, B, C, D og E. A og E er akutte betennelser som varer 1-2 uker, B og C er kroniske betennelser som varer hele livet (inntil vitenskapen finner en kur mot virus). D er ikke noe å bekymre seg for hvis man ikke har B eller C.

I tillegg fins det diverse autoimmune sykdommer som på forskjellig vis går ut over leveren.

Den vanligste årsaken til forhøyede leververdier vil jeg allikevel tro er at leveren har fått overbelastning som følge av annen virussykdom eller fyllekuler. Da kan man få gulsott, dvs. at fargestoffet bilirubin går over i blodet og huden, selv om man ikke har hepatitt. Folk som har vært alkoholikere i mange år får gulsott når leveren begynner å svikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forhøyede prøver kan også komme av fettlever. Eller at det er betennelse i galleganger/galleblære.Dette kan igjen "irritere" lever ,OM jeg oppfattet legen rett ;)

En betennelse ville legen ha sett på CRP'en.Normalt sett i alle fall.

Det virker litt sån synsing med posten din TS,kansje du burde ta noen blodprøver og sjekke hva som muligens kan være til grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...