Gå til innhold

D-vitamin fra Iherb!


ZINA

Anbefalte innlegg

Legger til, det er ikke for å fordømme eller kritisere deres råd, men, jeg håper nå dere forstår hvorfor jeg ser på det som risikabelt å blindt høre på den legen man har tilgang på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bestiller d vitamin fra utlandet, 50 000 iU, ikke kjemisk fremstillt. Tar 1 tablett i uken. D-vitamin restriksjonene i Norge er helt latterlige, særlig med tanke på at vi bor i et av verdens mørkeste land hvor vi sårt trenger høye doser av dette livsviktige vitaminet.

De strenge restriksjonene vi har på legemidler her i landet sparer oss for en masse problemer. Det er ikke det mindste latterlig.

Når det gjelder D-vitamin er det helt utrolig hvor mye farlig feilinformasjon som ligger ute på nettet. Mennesker med normal helse og kosthold trenger ikke å ta tilskudd. For mørkhudede som bor i nordlige områder kan det i visse tilfeller lønne seg med tilskudd, men jeg tror ikke det er saken her.

Hva du mener med ikke kjemisk fremstilt forstår jeg ikke. Alle vitaminer er kjemiske, akkurat som alt andet i kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til, det er ikke for å fordømme eller kritisere deres råd, men, jeg håper nå dere forstår hvorfor jeg ser på det som risikabelt å blindt høre på den legen man har tilgang på.

Bytt lege.

Det er ikke alle leger som er gode leger, dessverre. Og det er vondt å ikke bli hørt på, men jeg synes fortsatt det du gjør er farlig. Hvis du allikevel skal flytte, synes jeg du bør gjøre forsøk på en ny utredning hos neste lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt lege.

Det er ikke alle leger som er gode leger, dessverre. Og det er vondt å ikke bli hørt på, men jeg synes fortsatt det du gjør er farlig. Hvis du allikevel skal flytte, synes jeg du bør gjøre forsøk på en ny utredning hos neste lege.

Du la ikke merke til at jeg ikke har den luksusen?

Det er 1 time til nærmeste leger. Som har fulle lister, pga at alle flykter til h'n når de har mulighet.

Neste alternativ er 2 timer borte, privat. Det koster meg i overkant av 2000 med timen, bompenger, parkering, osv og vil ta ca 1 dag.

Det er ikke realistisk, på noe som helst vis.

Jeg er vokst opp med dette, og jeg har lang erfaring med å lese om ting som angår meg, og min helse. Jeg har også flere i omgangskretsen som har utdannelse innen ulike helsefag som jeg spør til råds. Men at det er en risiko jeg tar ved å ikke få tatt prøver mer enn en gang i året/hvert annet år? Ja. Men det er mer risikablelt å la det skure og gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjeldne prøvetagninger jeg anser som risiko, men det at du selv vil behandle noe du TROR at du lider av, men ikke har fått utredet. Jeg skriver ikke her for å være slem mot deg, det er faktisk veldig godt ment.

Og dessuten sa du jo at du skulle flytte, og derved sannsynligvis måtte bytte lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De strenge restriksjonene vi har på legemidler her i landet sparer oss for en masse problemer. Det er ikke det mindste latterlig.

Når det gjelder D-vitamin er det helt utrolig hvor mye farlig feilinformasjon som ligger ute på nettet. Mennesker med normal helse og kosthold trenger ikke å ta tilskudd. For mørkhudede som bor i nordlige områder kan det i visse tilfeller lønne seg med tilskudd, men jeg tror ikke det er saken her.

Hva du mener med ikke kjemisk fremstilt forstår jeg ikke. Alle vitaminer er kjemiske, akkurat som alt andet i kroppen din.

Svært mange etniske nordmenn mangler dette viktige vitaminet uten å være klar over det, fordi de ikke har utviklet sterke nok symptomer. Svært mange leger unnlater også å teste d vitamin, fordi mangel kan gi diffuse symptomer.

Jeg har selv vært av de som har hatt farlig lavt nivå, selv med symptomer ble aldri sjekket.

Det er forskjell på kjemisk fremstillt vitamin-tilskudd som er helt syntetisk, og det som ikke er syntetisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svært mange etniske nordmenn mangler dette viktige vitaminet uten å være klar over det, fordi de ikke har utviklet sterke nok symptomer. Svært mange leger unnlater også å teste d vitamin, fordi mangel kan gi diffuse symptomer.

Jeg har selv vært av de som har hatt farlig lavt nivå, selv med symptomer ble aldri sjekket.

Hvis du aldri blev sjekket, hvordan vet du da at du hadde farlig lavt niveau? Og hvor kommer informasjonen din om resten fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjeldne prøvetagninger jeg anser som risiko, men det at du selv vil behandle noe du TROR at du lider av, men ikke har fått utredet. Jeg skriver ikke her for å være slem mot deg, det er faktisk veldig godt ment.

Og dessuten sa du jo at du skulle flytte, og derved sannsynligvis måtte bytte lege?

Jeg vet du er velmenende, selv om du er rimelig nedlatende. En ting er å antyde ovenfor små barn at de ikke er i stand til å ta egne valg med tanke på sin egen helse, men voksne mennesker er det faktisk mulig å anta at klarer å tenke selv.

Men jada, jeg behandler meg selv, med veiledning fra venner med ulik utdannelse innen helse. Det eneste som er ulikt fra at jeg hadde vært en kunde hos de, og møtt opp på kontoret deres er at blodprøvene er år mellom i stedet for måneder.

Og ja, jeg får heldigvis byttet om en tid, men det ligger 2-3 år frem. La ting skure så lenge? Ikke aktuelt. Men da blir det bytting, og min nåværende "lege" blir meldt inn til de rette instanser. Det tør jeg ikke ennå, pga at jeg fortsatt har bruk for han på noen få områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ta chansen på å virke nedlatende, enn å passivt bivåne at noen gjør noe som kan være veldig farlig. Som sagt, valget er ditt, men jeg har i alle fall forsøkt å si noe om dette.

Så hvis jeg har tråkket på tærne dine, skal jeg be om undskyldning for det, men det endrer ikke på hvor farlig det er å selvbehandle en diagnose man bare tror at man har. Så da er det kanskje ikke så mye mere å si, andet enn at jeg håber du finner en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ta chansen på å virke nedlatende, enn å passivt bivåne at noen gjør noe som kan være veldig farlig. Som sagt, valget er ditt, men jeg har i alle fall forsøkt å si noe om dette.

Så hvis jeg har tråkket på tærne dine, skal jeg be om undskyldning for det, men det endrer ikke på hvor farlig det er å selvbehandle en diagnose man bare tror at man har. Så da er det kanskje ikke så mye mere å si, andet enn at jeg håber du finner en løsning.

Det er helt greit, om du hadde balansert ting. Du understreker at det er farlig å selvbehandle, men overser totalt at det er eneste muligheten for enkelte. Enten pga at legen er ubrukelig, eller pga at de ikke har tilgang på lege. Ikke alle bor i sentrale områder, eller har god økonomi.

Men takk for omtanken eller hva jeg kan kalle det. Løsningen er funnet, og det holder meg frisk, eller i det minste symptomfri. Når jeg fulgte det som er din løsning? Jeg var konstant syk, og var på nippet til å miste jobben pga at jeg var utslitt. Etter jeg kom i kontakt med andre, og fikk hjelp til å lese og forstå relevant informasjon om min egen helse, har jeg blitt i stand til å få meg selv på beina igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri blev sjekket, hvordan vet du da at du hadde farlig lavt niveau? Og hvor kommer informasjonen din om resten fra?

Fordi jeg omsider BLE sjekket pga alvorlig sykdom. Nivået mitt var så lavt at jeg trolig hadde hatt lavt nivå i mange år, særlig også med tanke på sykdomshistorikk. Symptomsbildet mitt burde tilsi at det skulle vært sjekket for lengst, men som jeg prøver å få frem: symptomer på mangel er diffust og blir derfor ikke sjekket ofte nok. Mange klarer ikke ta opp vitaminet godt nok også, og trenger tilskudd selv om "god helse".

Informasjonen min kommer bl.a fra google, det har blitt skrevet mye om dette i media også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var ikke så lett å skjønne ut fra hva du skrev.

Jeg har sett mye skriverier om dette de siste årene. Men hva du har fundet på google er ikke likegyldig. Det er veldig mye feilinformasjon om nettopp D-vitaminer på diverse nettsteder, og mye feiltolkninger og overforenklinger av den forskningen som gjøres.

Selvsagt kan visse tilstander være underdiagnostisert, men å si at svært mange lider av dette, vil jeg gjerne se grundigere underbygget før jeg tror på det. Jeg har i hvert fall ikke sett noe som støtter denne påstanden hverken i faglitteraturen eller på anerkjente nettsteder og forskningspublikasjoner. Men jeg vet at det har vært diskutert, og slike diskusjoner foregår mer eller mindre hele tiden, både om dette og andre tilstander. Jeg er absolutt åben for at jeg kan ta feil.

Så hvis du har oppfattet meg som avvisende, var jo det slett ikke meningen, men jeg tror du overdriver litt. Imidlertid lar jeg meg gjerne overbevise, hvis du kan vise til skikkelig forskning som underbygger det du sier. Men det er i så fall nytt for meg.

Uansett om vi er uenige, er det i hvert fall godt å høre at du fant ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var ikke så lett å skjønne ut fra hva du skrev.

Jeg har sett mye skriverier om dette de siste årene. Men hva du har fundet på google er ikke likegyldig. Det er veldig mye feilinformasjon om nettopp D-vitaminer på diverse nettsteder, og mye feiltolkninger og overforenklinger av den forskningen som gjøres.

Selvsagt kan visse tilstander være underdiagnostisert, men å si at svært mange lider av dette, vil jeg gjerne se grundigere underbygget før jeg tror på det. Jeg har i hvert fall ikke sett noe som støtter denne påstanden hverken i faglitteraturen eller på anerkjente nettsteder og forskningspublikasjoner. Men jeg vet at det har vært diskutert, og slike diskusjoner foregår mer eller mindre hele tiden, både om dette og andre tilstander. Jeg er absolutt åben for at jeg kan ta feil.

Så hvis du har oppfattet meg som avvisende, var jo det slett ikke meningen, men jeg tror du overdriver litt. Imidlertid lar jeg meg gjerne overbevise, hvis du kan vise til skikkelig forskning som underbygger det du sier. Men det er i så fall nytt for meg.

Uansett om vi er uenige, er det i hvert fall godt å høre at du fant ut av det.

Jeg antar at det er underforstått at jeg ikke selvdiagnoserer meg selv med alvorlig d-vitamin mangel, men greit, jeg skulle vel spesifisert det.

Uttalelsen om at svært mange av oss mangler vitaminet i større eller mindre grad kom først og fremst fra indremed., men siden dette bare blir en anekdote så henviste jeg til google. Det er ikke så lenge siden jeg hørte om dette i media heller, hvor det var en lege som uttalte seg. Men jeg husker ikke via hvilken kanal. Dette temaet har vært stort siste årene, fordi problemet er så undervurdert.

Du får jo tro hva du vil, det går jo på ingen måte utover meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit, det er ingen prestige i det fra min side. Jeg skal ha det i bakhodet neste gang jeg blar i forskningslitteraturen. Som sagt er jeg åben for at jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2shy:

Nå har jeg lest gjennom en del interessante artikler om emnet, og jeg skal gi deg delvis rett i dine påstander. Men det ser ut til å være en hel del dissens om emnet. Noen mener at alle bør ta tilskudd i vinterhalvåret (i form av tran, fisk, margarin og ekstra lett melk), mens andre mener det ikke er nødvendig. Det nevnes en del risikogrupper, herunder mørkhudede barn, tildekkede innvandrerkvinner, eldre kvinner med lavt næringsinntak og lite uteopphold, og folk med ensidig kosthold, men ikke normalt fungerende mennesker med normalt kosthold.

Så jeg er fortsatt litt skeptisk til at det skal være "svært mange" etniske nordmenn som har for lave niveauer, selv om jeg antar at dette til en viss grad er underdiagnostisert. Det er også et spørsmål om de subkliniske rammene for referanseverdiene. Det er ikke gitt at disse nødvendigvis er riktige eller hensiktsmessige, så billedet er temmelig komplekst.

Men jeg skal takke deg for innleggene dine, for du har ansporet meg til en hel del interessant lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2shy:

Nå har jeg lest gjennom en del interessante artikler om emnet, og jeg skal gi deg delvis rett i dine påstander. Men det ser ut til å være en hel del dissens om emnet. Noen mener at alle bør ta tilskudd i vinterhalvåret (i form av tran, fisk, margarin og ekstra lett melk), mens andre mener det ikke er nødvendig. Det nevnes en del risikogrupper, herunder mørkhudede barn, tildekkede innvandrerkvinner, eldre kvinner med lavt næringsinntak og lite uteopphold, og folk med ensidig kosthold, men ikke normalt fungerende mennesker med normalt kosthold.

Så jeg er fortsatt litt skeptisk til at det skal være "svært mange" etniske nordmenn som har for lave niveauer, selv om jeg antar at dette til en viss grad er underdiagnostisert. Det er også et spørsmål om de subkliniske rammene for referanseverdiene. Det er ikke gitt at disse nødvendigvis er riktige eller hensiktsmessige, så billedet er temmelig komplekst.

Men jeg skal takke deg for innleggene dine, for du har ansporet meg til en hel del interessant lesning.

Selv om man er et "normalt fungerende menneske med normalt kosthold" så betyr det ikke at man får i seg nok av vitaminet. Mangel kommer gjerne snikende. Jeg var selv et "sånt" menneske før jeg manglet, spiste mye fet fisk også. Jeg var til og med i sommer og sol i flere mnd´er, og manglet vitaminet. Mitt tilfelle er overhodet ikke unikt, det er mange som ikke tar opp vitaminet godt nok, og det er derfor behov for langt større doser. Norge har alltid vært et av de strengeste landene når det gjelder anbefalinger av vitaminer, helsekost produkter, osv.

Du må gjerne være skeptisk til det, men det er realiteten at dette er tilfelle i Norge. Mangel på vitaminet kan føre til alzheimer (en sykdom som øker kraftig i landet vårt), kreft, depresjon (vi har svært høy selvmord/selvmordsforsøk-statistikk), osv. Nå påstår jeg ikke at d-vitamin mangel alene er med på å føre til dette, men dette finnes det jo også forsknining på.

Det finnes en facebook-gruppe som heter D-vitamin Norge som har mye informasjon hvis det er interessant, her viser de til artikler og forskning på området. Sier ikke at alt som skrives der skal slukes rått, men det er mye viktig informasjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eneste rådet blir vel å henvise til lege og blodprøver!

OM en tar for mye (ikke møllers nei :P ) D vitaminer ,kan dette gi bivirkninger.

Heller oppsøk lege ,følg med på nivåer og slippe ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...