Gjest Anuket Skrevet 14. august 2011 #101 Del Skrevet 14. august 2011 Jeg snakker ikke om juss, men om moral. Og selv om du tydeligvis ikke er verken jurist eller filosof, vet du vel at det er et aminnelig anerkjent prinsipp - både i rettsystemet og i etikken - at den som medvirker til en ulovlig eller umoralsk handling har et juridisk eller moralsk medansvar. Selv ganske små barn forstår intuitivt dette, så jeg er litt overrasket over at voksne damer later til å ikke gjøre det. Men, men - jeg har egentlig liten tro på at dere ikke skjønner det. Det handler nok mest om å prøve å rettferdiggjøre for seg selv at man egoistisk følger egne lyster og driter i andre. Shame on you Jeg forstår helt utmerket det med moral. Og jeg prøver slettes ikke å rettferdiggjøre noen ting, fordi jeg først og fremst aldri har vært utro, og fordi jeg aldri har hatt meg med noen som er gift eller opptatt på andre måter. Det er snakk om å kunne se ting på en annerledes måte. Jeg ser ikke tingene på samme måte som deg, gjør det mine meninger plutselig mindre verdt? Fordi de ikke nødvendigvis er enige med deg? Alle mennesker kan være egoistiske, ikke alle er det - man har valget, og det har elskerinnen og. Som sagt mange ganger før, hun må selv bedømme om hun klarer å leve med det, det er ikke opp til meg eller deg å gjøre det valget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. august 2011 #102 Del Skrevet 14. august 2011 Så fint at du forsøker deg på shaming, jens, men rett den mot deg selv for fordømmingen din. Hvor moralsk er det å dømme mennesker du ikke kjenner? Hvor moralsk er det å sette seg over andre mennesker? Jeg vet ikke helt, kanskje er du ikke så feilfri som du gjerne vil tro du er? Jeg føler meg på ingen måte truffet av ditt forsøk på å få meg til å skamme meg, jeg har ikke gjort noe jeg skammer meg over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baar Skrevet 14. august 2011 Forfatter #103 Del Skrevet 14. august 2011 Så fint at du forsøker deg på shaming, jens, men rett den mot deg selv for fordømmingen din. Hvor moralsk er det å dømme mennesker du ikke kjenner? Hvor moralsk er det å sette seg over andre mennesker? Jeg vet ikke helt, kanskje er du ikke så feilfri som du gjerne vil tro du er? Jeg føler meg på ingen måte truffet av ditt forsøk på å få meg til å skamme meg, jeg har ikke gjort noe jeg skammer meg over. Ja, jeg føler meg jævla mye bedre. For jeg er heldigvis ikke slik som Laura eller deg. Forskjellen moralsk sett når der kommer til å dømme en person du ikke kjenner, vs å såre en person på en ond måte som Laura tenker på, er jævla stor. Er ingen som er feilfri, men det finnes da måte på hvor jævla stor feil du er bevisst villig til å gjøre. Hvis du ikke ser den, så neivel... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2011 #104 Del Skrevet 14. august 2011 Så fint at du forsøker deg på shaming, jens, men rett den mot deg selv for fordømmingen din. Hvor moralsk er det å dømme mennesker du ikke kjenner? Hvor moralsk er det å sette seg over andre mennesker? Jeg vet ikke helt, kanskje er du ikke så feilfri som du gjerne vil tro du er? Jeg føler meg på ingen måte truffet av ditt forsøk på å få meg til å skamme meg, jeg har ikke gjort noe jeg skammer meg over. Ikke prøv å snakk deg vekk fra problemet ved å rette skytset mot kritikerne. For den som med vitende å vilje bidrar til å bedra en intetanende partner finnes det ingen moralsk unnskyldning. En sånn ting er universelt galt, - det er faktisk ikke rom for å diskutere det en gang. En helt annen sak er at alle kan gjøre feil, men skal man komme seg opp av sumpa, må man iallfall starte med å innrømme at det man har gjort er galt. For en som ikke er i stand til det, er det dessverre no cure. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. august 2011 #105 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Ja, jeg føler meg jævla mye bedre. For jeg er heldigvis ikke slik som Laura eller deg. Forskjellen moralsk sett når der kommer til å dømme en person du ikke kjenner, vs å såre en person på en ond måte som Laura tenker på, er jævla stor. Er ingen som er feilfri, men det finnes da måte på hvor jævla stor feil du er bevisst villig til å gjøre. Hvis du ikke ser den, så neivel... Hvorfor går du løs på meg for det en annen bruker gjør? Hvorfor lar du deg provosere så veldig av mine meninger? Og hva er det du tror jeg gjør som er så forferdelig i dine øyne? Endret 14. august 2011 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #106 Del Skrevet 14. august 2011 Hvorfor går du løs på meg for det en annen bruker gjør? Hvorfor lar du deg provosere så veldig av mine meninger? Og hva er det du tror jeg gjør som er så forferdelig i dine øyne? jeg lar meg desverre provosere av folk som synes man ikke gjør noe galt når man bevist gjør ting som man vet det er svært stor sannsynlighet for å såre et annet menneske! å når man i tillegg ikke har respekt for avtalt monogamt samliv.....blir litt oppgitt rett og slett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #107 Del Skrevet 14. august 2011 Hva den elskerinnen må tenke gjennom er om hun vil velge å leve med konsekvensene av det hun gjør. At hun ofte er den som får skylden for alt synes jeg er forkastelig, fordi elskerinnen (som i denne tråden handler om er singel) ikke har brutt noen løfter eller forpliktelser overfor en partner. Hun hadde ingen partner når hun gikk inn i det nye forholdet. Derfor mener jeg det er like patetisk å holde henn ansvarlig for brutte løfter når hun i teorien faktisk ikke har brutt noen. Moral, samvittighet etc. er opp til henne å ta seg av. Hun må selv vite og finne ut av om hun kan være med på å såre en annen (som hun kanskje ikke kjenner). Hun er ikke den som behandler konen til den gifte partneren som en dritt - det klarer han fint selv. Hun er dermed med på å såre ja, men hun har fremdeles ikke brutt noen løfter. Det hun har brutt er normene som samfunnet har satt opp for god oppførsel - det er ikke det samme som ekteskapsløfter. Ekteskapsløfter er i mine øyne mer verdt enn normer. Er elskerinnen singel, og er sammen med la oss si sin bestevenninnes ektemann - da har hun brutt løfter, løftet til venninnen sin. EDIT: Må bare legge til enda en gang, at nei jeg støtter ikke utroskap, jeg har aldri opplevd utroskap og jeg håper virkelig jeg ikke opplever det heller. Om jeg noen gang blir utsatt for det, så vet jeg ikke om jeg klarer å se så objektivt på det som nå. Men jeg vet at det største sviket for meg, vil være det en utro partner utsatte meg for. Og nei jeg er ikke noe glad i jenter som bevisst legger seg etter gifte (eller generelt opptatte) menn. Dama som fikk TS til å skrive sitt innlegg er både gift, og har unger... Fortsatt ok å holde på sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 14. august 2011 #108 Del Skrevet 14. august 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Phaedra,mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anuket Skrevet 15. august 2011 #109 Del Skrevet 15. august 2011 Dama som fikk TS til å skrive sitt innlegg er både gift, og har unger... Fortsatt ok å holde på sånn? Jeg har skrevet flere ganger og understrekt at når man er singel, så har man ansvar for seg selv. Jeg trodde da det var åpenlyst hva jeg mente om dem som var gift og hadde partner og var utro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Æsj... Skrevet 15. august 2011 #110 Del Skrevet 15. august 2011 Hva den elskerinnen må tenke gjennom er om hun vil velge å leve med konsekvensene av det hun gjør. At hun ofte er den som får skylden for alt synes jeg er forkastelig, fordi elskerinnen (som i denne tråden handler om er singel) ikke har brutt noen løfter eller forpliktelser overfor en partner. Hun hadde ingen partner når hun gikk inn i det nye forholdet. Derfor mener jeg det er like patetisk å holde henn ansvarlig for brutte løfter når hun i teorien faktisk ikke har brutt noen. Moral, samvittighet etc. er opp til henne å ta seg av. Hun må selv vite og finne ut av om hun kan være med på å såre en annen (som hun kanskje ikke kjenner). Hun er ikke den som behandler konen til den gifte partneren som en dritt - det klarer han fint selv. Hun er dermed med på å såre ja, men hun har fremdeles ikke brutt noen løfter. Det hun har brutt er normene som samfunnet har satt opp for god oppførsel - det er ikke det samme som ekteskapsløfter. Ekteskapsløfter er i mine øyne mer verdt enn normer. Er elskerinnen singel, og er sammen med la oss si sin bestevenninnes ektemann - da har hun brutt løfter, løftet til venninnen sin. EDIT: Må bare legge til enda en gang, at nei jeg støtter ikke utroskap, jeg har aldri opplevd utroskap og jeg håper virkelig jeg ikke opplever det heller. Om jeg noen gang blir utsatt for det, så vet jeg ikke om jeg klarer å se så objektivt på det som nå. Men jeg vet at det største sviket for meg, vil være det en utro partner utsatte meg for. Og nei jeg er ikke noe glad i jenter som bevisst legger seg etter gifte (eller generelt opptatte) menn. Jeg sier ikke at elskerinnen (eller elskeren) er den som har "sveket løfter" ovenfor ektefellen, men like fullt har hun vært med på å gjøre vedkommende vondt! Å svikte løfter er nemlig langt i fra den eneste måten av å behandle andre mennesker som dritt og det ser vi i samfunnet hver dag uten at det innebærer brutte løfter, f.eks i form av mobbing, baksnakking, svindel etc..etc.. og den som bevisst innleder et forhold til en gift person har fremdeles ansvar for å ha gjort et annet menneske vondt og jeg mener det er den skylden elskerinnen må ta sin del av. Jeg tror alle er klar over skylden den svikefulle ektefellen har i en slik sak, men "at han er verre" gjør elskerinnen ikke akkurat til en uskyldig part. Hun har jo tatt et valg hun også og det må hun kunne stå for! Å "frita" henne fra all skyld fordi hun "tross alt ikke har sveket noen", er litt som å si at kvinner ikke har fri vilje og er bare noen dokker som må underkaste seg mannens begjær, koste hva det koste vil for andre mennesker.. Klart det er et valg elskerinnen tar og da må hun tåle at andre føler avsky for at hun med viten og vilje velger en handling som fører til så stor smerte for andre. Argumentet med at hun "er ikke den som har lovet å være trofast" er for meg fullstendig uinteressant, når jeg tenker på all den smerten hun er med på å forårsake. Vi har jo sett nok av slike tråder her inne, dessverre.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå