Gå til innhold

Oppblåst


celujo

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Så lenge jeg kan huske har jeg blitt veldig oppblåst etter mat (mer nå det siste året) og det holder da ut hele dagen. Ser meg i speilet om morgenen og er relativt fornøyd med at magen ser (nesten-) flat ut, men etter første måltid ser det ut som om jeg er 4-5 måneder på vei!:/ Utrolig frustrerende (spesielt når man ikke tør å spise før man skal på stranda), så etter å ha snakket med en tante og funnet ut at det faktisk ligger til familien å ha diverse matinntoleranser- tenkte jeg å prøve å kutte ut melkeprodukter og gjær noen dager (dette som er vanligst i familien visstnok).

Spørsmålet er da om dere tror dette har noe for seg? Og; hva må jeg egentlig kutte ut? Brød skjønner jeg jo, spiser mest Ryvita knekkebrød til vanlig og det er det visst ikke (eller i hvertfall veldig lite) gjær i. Og selvfølgelig melk, yoghurt og ost. What else?

Jeg er veldig dårlig på sånne ting, så hadde vært fint med noen tips om hva man kan spise og absolutt ikke :) Gjerne noen "erstatninger" også, til f.eks. yoghurt (som jeg er veldig glad i :sjenert: ).

På forhånd takk for svar og hjelp! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv kutta ut alt av melk, fordi jeg ikke tåler det. Har tatt blodprøve, og har ikke laktoseintoleranse, men rett og slett nulltoleranse for melk. :)

Nr. 1: det finnes soyayoghurt! Jeg har ikke smakt den ennå (har planer), men jeg har sett den i butikken blant de andre yoghurtene. Den kostet ikke så fryyktelig mye ekstra... De har den i hvert fall på Obs!

Jeg har begynt å spise kornblanding med rismelk til kveldsmat/frokost, det er veldig godt. Holder meg unna Kellogsprodukter da, de er sukkerbomber av en annen verden. Men vanlig God Dag eller Axa 4korn er godt :) Syns dessuten at rismelk er bedre enn soyamelk, siden det ikke smaker noe særlig.

Husk å sjekke alle innholdsfortegnelser på det du kjøper: det er melk, myse og melkepulver i skrekkelig mange ting! Spis mest mulig rene kjøttprodukter, lag ting fra bunnen av. Du kan fortsatt spise wok, fisk og potet, kjøtt og pasta, grillmat (men hold deg unna grillpølsene, mye f***skap i de har jeg smertelig erfart!), det meste. Sjokolade kan i hvert fall jeg bare glemme, men det er kanskje fint for figuren min... Men du KAN spise vingummi, lakris og potetgull! :)

Anbefaler også bordmargarinet Soft Flora Spesial, det er melkefritt. Til baking har Melange en som er melkefri. Det er mange fine oppskrifter som ligger ute på nettet, jeg har funnet mye ved å søke "melkefri *insert matrett*" eller "*matrett* uten melk*" på google :)

Når det kommer til gjærprodukter er jeg litt blank, for det har jeg ikke kuttet ut selv. Men gjelder ikke det stort sett brød? :) Du kan jo ta med deg tunfisk/kylling/skinke/egg-salat med litt pasta og masse deilig grønt og nøtter til lunsj, spise knekkebrød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og fint svar, Surriball! :D

Soyayoghurt ja! Skal absolutt åpne øynene litt og se etter det :) Klarer meg liksom ikke uten yoghurt en gang i mellom (som en liten "dessert", med kornblanding eller frukt<3).

Rismelk har jeg sett at de har i den nærmeste butikken her, så får prøve å kjøpe og kanskje teste over helgen! Har liksom alltid vært så skeptisk til sånt (ink. soyamelk), for innbiller meg at jeg kommer til å syns at det smaker pyton:P Men en gang må man jo bare prøve!

Er vel stort sett brød og bakevarer det gjelder ja, tror jeg. Mye knekkebrød som det også er gjær i, men i går kveld fant jeg denne oppskriften, så tenkte faktisk at jeg skulle prøve å lage knekkebrød selv.

Uansett, det er vel bare jeg som er litt "vrang", fordi melkeprodukter og brødvarer har vært en ganske stor del av kostholdet mitt, og noe av det beste som finnes er nystekt brød med ost og et stort glass iskald melk :sjenert:

Men igjen; tusen takk for tips og råd! :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å kutte ut både melk og kornprodukter (og gjær). Fant ut at det var knekkebrødene som gjorde meg så oppblåst, enda jeg spiste ryvita. Har reintrodusert melk i kosten uten å bli oppblåst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Du bør prøve først å kutte ut melk i noen uker, deretter å kutte ut gjær. På den måten finner du ut om det er bare en av tingene du er litt sensitiv mot, og slipper å unngå fler matvaregrupper enn nødvendig.

Dersom ingen av delene funker så kan du prøve å kutte begge deler en stund for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...