Gå til innhold

Jeg blir kvalm av fete mennesker..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Nathasja

Må de som sliter med overvekt her virkelig sitte her å forklare seg, for å bli "godkjent" av dere at de er "syke" nok? Geez, hva skjer med verden.

Endret av Nathasja
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er høyst merkelig at målene dine ikke forandra seg om det du forteller her er sant. Du burde kanskje sendes inn til forskning for å finne ut om du er et normalt menneske.

Greia er at det er nok mange som har det sånn som det ble beskrevet der. Men ingen tar dem seriøst, for det er jo "fysisk umulig". Det er så mye lettere å stemple folk som late fråtsere enn å finne ut hvorfor ikke alle kropper fungerer likt.

De fleste kan jo enes om at vi mennesker har ulikt kaloribehov. La oss ta utgangspunkt i at man ikke trener et sekund av dagen, sånn at vi ikke må ta den variabelen med i regnestykket. Noen kan spise 2100 kalorier pr dag og likevel være slank. Andre kan spise 1900 kalorier pr dag og likevel være overvektig. Ok, sier folk da. Det betyr bare at den som spiser 1900 kalorier må senke matinntaket ytterligere, ikke noe mystisk ved det. Neivel. Men hva er det da som gjør det så merkelig at noen er mer ekstreme i sitt kaloribehov? Hvor går grensa for hvor forskjellige vi kan være?

Hvordan kan det ha seg at jeg kjenner en mann som er så tynn at han fortviler over det selv, han vil så gjerne opp i vekt, men han klarer det ikke selv om han spiser hva han vil (som er mye fet mat, blant annet). Når han er syk i to dager og ikke klarer å spise så er han så avmagret at han risikerer sykehusinnleggelse. Kroppen hans forbrenner energi i et vanvittig tempo selv om han er blant de lateste jeg kjenner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må de som sliter med overvekt her virkelig sitte her å forklare seg, for å bli "godkjent" av dere at de er "syke" nok? Geez, hva skjer med verden.

Det er nok dessverre sånn at overvektige har blitt fritt vilt. Sånne som Kari Jaquesson er med på å stigmatisere og antyde at det kun er fråtsing og latskap som ligger bak overvekt.

Jeg har ikke sett noen kreve at en anorektiker forklarer de mentale mekanismer som gjør at de ikke klarer å spise normalt. Bare for å ta et eksempel.

Overvekt kan skyldes så mangt. Noen er genetisk disponert for å være tykke eller tynne, og da er det ille for dem som er i ytterkanten av skalaene. Noen har hormonproblemer. Noen har en spiseforstyrrelse. Noen trøstespiser av psykiske årsaker og trenger hjelp til å reparere helt andre problemer i livet sitt en overvekt før de kan begynne på veien mot et slankere liv. Det er så mye som kan ligge bak overvekt, men mange insisterer på å fokusere på dem som bare er late og dytter i seg junkfood hele tida og generalisere ut fra det. Utrolig trist.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Det er ingen som ber de om å forklare seg. Det gjør de helt selv. Noen sier at de trener masse, spiser ultrasunt men vekta viser en feit person. Da må det forventes at man undrer seg, for dette er ikke normalt. Når de først begynner å forklare hvor mye de trener og hva de spiser, så må de forvente at folk undrer seg over hvordan det er mulig å ikke gå ned, og at det også antas at personen ikke forteller hele sannheten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Det er nok dessverre sånn at overvektige har blitt fritt vilt. Sånne som Kari Jaquesson er med på å stigmatisere og antyde at det kun er fråtsing og latskap som ligger bak overvekt.

Jeg har ikke sett noen kreve at en anorektiker forklarer de mentale mekanismer som gjør at de ikke klarer å spise normalt. Bare for å ta et eksempel.

Da tar du utrolig feil, for anorektikere og bulimikere blir også stilt til veggs som bare det. Jeg har ei venninne med bulimi og anoreksia, og hun har fått tusenvis av spørsmål fra folk om hvorfor hun ikke bare kan se til helvete å spise. "Hva er det som feiler deg?" "Kan det være så vanskelig å bare spise litt?" "Herregud, du er jo helt syk!", er utsagn som ofte kommer til uttrykk ved denne type sykdom.

At feite folk også har psykiske problemer og spiser pga dette er helt sant, og det bør tas hensyn til. Men ikke kom her å si at de som har problemer andre veien slipper unna på noe vis, for det gjør de ikke.

Feite folk er ikke fritt vilt, men mange har en mening og det er et samfunnsproblem og et høyst aktuelt diskusjonstema.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du utrolig feil, for anorektikere og bulimikere blir også stilt til veggs som bare det. Jeg har ei venninne med bulimi og anoreksia, og hun har fått tusenvis av spørsmål fra folk om hvorfor hun ikke bare kan se til helvete å spise. "Hva er det som feiler deg?" "Kan det være så vanskelig å bare spise litt?" "Herregud, du er jo helt syk!", er utsagn som ofte kommer til uttrykk ved denne type sykdom.

At feite folk også har psykiske problemer og spiser pga dette er helt sant, og det bør tas hensyn til. Men ikke kom her å si at de som har problemer andre veien slipper unna på noe vis, for det gjør de ikke.

Feite folk er ikke fritt vilt, men mange har en mening og det er et samfunnsproblem og et høyst aktuelt diskusjonstema.

Jeg mente at jeg ikke har sett det på KG. Mulig det modereres bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nathasja

Det er ingen som ber de om å forklare seg. Det gjør de helt selv. Noen sier at de trener masse, spiser ultrasunt men vekta viser en feit person. Da må det forventes at man undrer seg, for dette er ikke normalt. Når de først begynner å forklare hvor mye de trener og hva de spiser, så må de forvente at folk undrer seg over hvordan det er mulig å ikke gå ned, og at det også antas at personen ikke forteller hele sannheten.

De sitter i grunn ikke å forklarer at vektproblemene deres liksom skal være okay, de forteller bare sin erfaring, og at alt ikke er så lett som folk her inne skal ha det til, noe de fleste her har veldig vanskelig for å forstå og starter et slags.. avhør "hva trener du? hvor ofte trener du? hvor mange timer av dagen? hvor masse spiser du?" i stedet for å faktisk bare godta at de sliter, og heller kanskje si oppmuntrende ting, eller tips som kan hjelpe de, men i stedet så må dere virke nedlatende, unødvendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

De sitter i grunn ikke å forklarer at vektproblemene deres liksom skal være okay, de forteller bare sin erfaring, og at alt ikke er så lett som folk her inne skal ha det til, noe de fleste her har veldig vanskelig for å forstå og starter et slags.. avhør "hva trener du? hvor ofte trener du? hvor mange timer av dagen? hvor masse spiser du?" i stedet for å faktisk bare godta at de sliter, og heller kanskje si oppmuntrende ting, eller tips som kan hjelpe de, men i stedet så må dere virke nedlatende, unødvendig.

Tro meg, det er veldig mange saklige innlegg i denne tråden. Men de blir tolket nedlatende, noe som er veldig vanlig i slik type diskusjon. Man må tåle at ikke alle kosemoser hele tiden. Selvfølgelig er det ikke greit å hetse eller gå til angrep på enkeltpersoner (det modereres jo vekk for en grunn), men det som blir stående er faktisk ikke alltid nedlatende, selv om enkelte oppfatter det slik. Det sier vel mer om oppfatteren?

Man kan ikke tilfredsstille alle med språket sitt. Da hadde det blitt umulig å ha forum som dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Tro meg, det er veldig mange saklige innlegg i denne tråden. Men de blir tolket nedlatende, noe som er veldig vanlig i slik type diskusjon. Man må tåle at ikke alle kosemoser hele tiden. Selvfølgelig er det ikke greit å hetse eller gå til angrep på enkeltpersoner (det modereres jo vekk for en grunn), men det som blir stående er faktisk ikke alltid nedlatende, selv om enkelte oppfatter det slik. Det sier vel mer om oppfatteren?

Man kan ikke tilfredsstille alle med språket sitt. Da hadde det blitt umulig å ha forum som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra gjort at du er så ung, men en av få her som ikke virker patetisk og umoden, og faktisk får ting sagt.

Sånne som deg skulle det vært mange fler av :) 100% enig med deg i alt du sier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra gjort at du er så ung, men en av få her som ikke virker patetisk og umoden, og faktisk får ting sagt.

Sånne som deg skulle det vært mange fler av :) 100% enig med deg i alt du sier.

Agreed.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går ikke i angrep mot enkelt personer, nei, men her snakker de jo om alle overvektige generelt, er det noe bedre? "Alle overvektige gjør meg kvalm, brekker meg" er jo ikke ment mot en person, men alle, noe som kan virke sårende, spesielt siden overvektige har sikkert hørt det 100 ganger før, og noen er kanskje mer sårbare enn andre pga. psykiske ting, noe som er poenget mitt, hva får de ut av å dømme en person ved ETT øyekast på gaten? Det sies at det liksom er okay om personen har en sykdom e.l som gjør at de ikke går ned i vekt, men hvordan kan randoms på gaten vite dette uten å bli kjent med personen? Det jeg vil fram til.

Vet jo at jeg må tåle at alle ikke kosemoser hele tiden, men jeg synes bare det er så unødvending å dømme en person man ikke kjenner uten å faktisk vite hva de har gått igjennom, om de bare er lat eller har en sykdom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathasja

De går ikke i angrep mot enkelt personer, nei, men her snakker de jo om alle overvektige generelt, er det noe bedre? "Alle overvektige gjør meg kvalm, brekker meg" er jo ikke ment mot en person, men alle, noe som kan virke sårende, spesielt siden overvektige har sikkert hørt det 100 ganger før, og noen er kanskje mer sårbare enn andre pga. psykiske ting, noe som er poenget mitt, hva får de ut av å dømme en person ved ETT øyekast på gaten? Det sies at det liksom er okay om personen har en sykdom e.l som gjør at de ikke går ned i vekt, men hvordan kan randoms på gaten vite dette uten å bli kjent med personen? Det jeg vil fram til.

Vet jo at jeg må tåle at alle ikke kosemoser hele tiden, men jeg synes bare det er så unødvending å dømme en person man ikke kjenner uten å faktisk vite hva de har gått igjennom, om de bare er lat eller har en sykdom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Katten.

Helt ærlig så bryr jeg meg ikke om overvektige mennesker. De får være like annerledes som alle andre.

Det jeg derimot bryr meg om, er reproduksjonen av fedme samt spredningen av mer akseptable syn på det.

Foreldre som reproduserer barna til å bli som dem selv, til tross for at de vet det ikke er sunt og lukker mange dører for dem (fedme i overgangen barn til tenåring er idioti da det vil gjøre at kroppen alltid jobber mot personen om den vil miste vekt senere).

Om det blir allment godtatt å være overvektig, hva skal da hindre oss alle til å bli det? Med den kontinuerlige tilgangen på mat samt mindre krevende fysisk arbeid for å overleve. Det samme med sykeliggjøringen, da det gir mange (svakere) individer muligheten til å skylde på det, kontra å faktisk innse hva som egentlig er problemet (da snakker jeg selvfølgelig ikke om den brøkdelen som faktisk har en sykdom).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, man starter da ikke en seriøs debatt om fedme som et samfunnsproblem med at feite folk gjør meg kvalm - mener du virkelig at det er seriøst?

Det er ikke vits å diskuter seriøst i en useriøs tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt. Det finnes en mellomting mellom å kosemose og å være frekk. Det går faktisk an å respektere overvektige uten å applaudere vekta/livsstilen deres.

Selvsagt vil ikke HunterLady se noe frekt i det som blir skrevet, siden hun er en slank og pen dame selv og er fullstendig enig i de drøye kommentarene. Hadde noen sagt at det var kvalmt å se sykelig tynne damer som bare sitter og pirker i salaten, og masse folk støttet opp om uttalelsen, hadde nok HL vært en av de første til å klage på at det var nedsettende kommentarer. Og så hadde det gjerne kommet et spark i retning av hvor lite pent det er med overvekt også.

Tynne/slanke vil se fornærmelser i ærlige uttalelser om undervekt, og tykke/feite vil se fornærmelser i ærlige uttalelser om overvekt. Og noen normalt slanke vil se fornærmelser i en av leirene fordi de har blitt fortalt på KG at de enten er for tynne eller for tykke. Uansett går det an å være litt taktfull og vise hverandre respekt, uansett hvor sterke meninger man har. Det er ikke alltid man trenger å buse ut med alle sine verste fordommer og brutalt ærlige betraktninger. Det betyr ikke kosemosing, for man trenger heller ikke skryte eller rose for å gi folk falske forhåpninger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oprikktig glad for å se at det finnes mennesker der ute på 18 år som er så voksen som deg Natashja!

TAKK!

Elers må jeg si at jeg er enig i mye og svært uening i enda mere.

Hvist noen hadde kommet til å snakke om meg/kikke på meg i dag pga min vekt (framdeles 15-18kg for mye)

hadde jeg blitt direkte nedbrutt og skuffa.

Hvorfor?

Jo fordi jeg for første gang på snart 15 år føler at jeg passer inn noen plas, føler meg godt og har fått opp noe av den nedbrutte selvtilliten min etter mang,mange år med alt fra verbal mobbing til fysiske handlinger rett og slett fordi jeg siden 8 års alderen har vært lubben og bare blitt større og større.

Siden Januar til nå har jeg kvittet meg med 47kg, det er nesten HELE TS det!

OG jeg med min vekt har enten dere vil tro det eller ei, ikke fått til å gå ned pga alt for lavt stoffskifte.

Jeg får noe av det sterkeste man kan få her til lands på blå resept og er å regne som boler for det andre markedet, pga dette. Bruker jeg sykdom som unnskyldning da også?

Som også nevnt tidligere i denne tråden trente jeg hardt og spiste sundt i flere år uten av vekten gikk et kg under 111kg.

I over 3 år trente jeg kardio 2 timer 2 ganger i uken og styrketrening 1 time 2 ganger i uken, var aktiv på dagtid gikk og sykklet om jeg skulle noen plass og var få dager jeg ikke gikk noen plass og det blei noen kilometer av det.

Jeg spiste til faste tider hver bidige dag, passet på og spise fisk hvertfall 3 dager i uken kylling 2 dager i uken og rent rødtkjøtt 1 dag i uken, ingen poteter og ingen pasta. ingen brus untat en 0.5l flaske hver lørdag sammen med den ukas rødtkjøtt (indrefilet) med salat og ris til som lørdags kos. Jeg regnet på kalorier og spiste aldrig over 2200 kalorier heller mer nede på 2000 kalorier. å i løpet av disse årene økte jeg kunn i styrke og hadde framdeles mage og valpefett rundtom.. og gikk ned en total på 6 kg på over 3 år! så alt er ikke så svart hvitt og enkelt som flere her tror..

Ja det finnes dem som simpelthen bare driter i vekten og gir blaffen i å gjøre noe med det.. synd for dem, men ikke døm alle andre utfra dem, noen av oss har faktisk en sykdom som gjør dette! Å vi blir like såra vi, om vi ikke blir mere såra, for vi vil men får ikke til. Er det feil at jeg fikk operasjon av staten også kansje?? for jeg "kunne jo bare gått i skogen å sluttet å spise" ??

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bekjempe overvekt er kjempeviktig, kanskje en av de største helsemessige utfordringene vi har. Men jeg tror informasjon og kunnskap, og fokus på forebygging er veien å gå, ikke hetsing av overvektige.

Jeg tror dårlig selvfølelse hos mange kan forsterke problemet, man synes mer og mer synd på seg selv, trøstespiser, gir opp osv. Et godt og realistisk forhold til egen kropp tror jeg er et bedre utgangspunkt for endring.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Godt sagt. Det finnes en mellomting mellom å kosemose og å være frekk. Det går faktisk an å respektere overvektige uten å applaudere vekta/livsstilen deres.

Selvsagt vil ikke HunterLady se noe frekt i det som blir skrevet, siden hun er en slank og pen dame selv og er fullstendig enig i de drøye kommentarene. Hadde noen sagt at det var kvalmt å se sykelig tynne damer som bare sitter og pirker i salaten, og masse folk støttet opp om uttalelsen, hadde nok HL vært en av de første til å klage på at det var nedsettende kommentarer. Og så hadde det gjerne kommet et spark i retning av hvor lite pent det er med overvekt også.

Tynne/slanke vil se fornærmelser i ærlige uttalelser om undervekt, og tykke/feite vil se fornærmelser i ærlige uttalelser om overvekt. Og noen normalt slanke vil se fornærmelser i en av leirene fordi de har blitt fortalt på KG at de enten er for tynne eller for tykke. Uansett går det an å være litt taktfull og vise hverandre respekt, uansett hvor sterke meninger man har. Det er ikke alltid man trenger å buse ut med alle sine verste fordommer og brutalt ærlige betraktninger. Det betyr ikke kosemosing, for man trenger heller ikke skryte eller rose for å gi folk falske forhåpninger.

Herregud for et teit innlegg. Over halvparten er skrevet av ren synsing om meg og mine standpunkter. Jeg har ikke lest hele denne tråden, men har sett noen av de stygge kommentarene som har vært. Selvsagt er ikke det greit. Jeg snakker om innlegg som ikke er direkte støtende, men heller mer faktabasert, der folk tolker også disse som støtende fordi de føler seg truffet.

HI var fullstendig idiotisk, ingenting mer å si om det. Men denne debatten handler nå om overvekt generelt og ikke bare om HI sine kvalmeproblemer. At hun blir kvalm er hennes eget problem og det gidder jeg egentlig ikke å forholde meg til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et teit innlegg. Over halvparten er skrevet av ren synsing om meg og mine standpunkter. Jeg har ikke lest hele denne tråden, men har sett noen av de stygge kommentarene som har vært. Selvsagt er ikke det greit. Jeg snakker om innlegg som ikke er direkte støtende, men heller mer faktabasert, der folk tolker også disse som støtende fordi de føler seg truffet.

HI var fullstendig idiotisk, ingenting mer å si om det. Men denne debatten handler nå om overvekt generelt og ikke bare om HI sine kvalmeproblemer. At hun blir kvalm er hennes eget problem og det gidder jeg egentlig ikke å forholde meg til.

Hvis det betyr så mye for deg og føles så viktig så synes jeg du skal starte en seriøs tråd om samfunnsproblemer når det kommer til fedme og overvekt og ikke diskutere det i en tråd hvor overskriften er " Jeg blir kvalm av feite mennesker ". Det er ingen som tar slike tråder seriøst, det blir for provoserende på de fleste oppegående mennesker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...