Gå til innhold

Jeg blir kvalm av fete mennesker..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt enig med deg.

Men det viser seg alltid at det er folk som mangler tro på seg selv som må lage og skrive i sånne tråder for å prøve å føle seg bedre. Desverre hjelper det ikke så lenge - snart må de lage enda flere slike tråder.

Ærlig talt, jeg synes synd på folk som strever med vekten, jeg får vondt av dem. Og enda verre får jeg når jeg leser slike innlegg som dette. Ikke legg sten til byrden for mennesker som kjemper hver bidige dag for å få et normalt forhold til sin egen kropp.

Legg om livet ditt og se andre gleder enn å rakke ned på andre.

Hvordan viser det seg? Og hvordan kan du si noe om hvilken tro menneskene bak disse postene har på seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen som påstår at noen kan slutte å spise og likevel ikke gå ned i vekt.

AnonymBruker hevder så i innlegg #114:

Jeg har ei venninne som sliter med overvekt til tross for at hun spiser sunt. Det mest ekstreme tilfellet hennes beskriver godt den fortvilte situasjonen: Hun hadde omgangssyke og spydde i ei uke uten å klare å innta annen føde enn vann og noen få salte kjeks. Etter ei uke hadde hun gått opp tre kg!

Takk for linkene. Jeg har lest dem, og det er ingen ting der som sier at det ikke er kalorier inn - kalorier ut som gjelder, snarere tvert i mot. At enkelte kanskje ikke har like stort kaloribehov enn andre kan så være, men da har man to alternativer dersom man vil ned i vekt:

1. Spise mindre.

2. Trene mer.

3. En kombinasjon av 1 og 2.

Er man normalvektig og går opp i vekt spiser man mer enn man trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forklare hvorfor og hvordan, akkurat like lite som jeg kan forklare hvorfor eller hvordan cellegift iblant hjelper mot kreft og iblant ikke hjelper mot kreft. Men når leger eller forskere sier at stoffskifte eller hormonforstyrrelser påvirker vekta så er det forsåvidt godt nok for meg.

Påvirker gjør det sikkert, men at folk bruker stoffskifte og hormonforstyrrelser som unnskyldning for å la være å gå ned i vekt blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan viser det seg? Og hvordan kan du si noe om hvilken tro menneskene bak disse postene har på seg selv.

Det er en kjensgjerning at folk som er usikre på seg selv må rakke ned på andre for å føle seg bedre selv. De som har det godt med seg selv og er fornøyde med seg selv og livet sitt har ingen glede av å skrive et innlegg som det TS har gjort her .. i tillegg til endel andre.

Er man glad og fornøyd med sitt eget liv så har man rett og slett ikke slike behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt når jeg står bak store folk i kassakøen i butikken og ser hva de legger på båndet. Det kan selvfølgelig være at de skal arrangere barnebursdag, men dette observerer jeg så ofte at jeg nekter å tro at det er tilfeldig. Det er store mengder frossenpizza, grillpølser, potetgull, sjokolade og brus - og selvfølgelig ikke light.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathasja

Påvirker gjør det sikkert, men at folk bruker stoffskifte og hormonforstyrrelser som unnskyldning for å la være å gå ned i vekt blir for dumt.

Tror ikke folk bruker det som en unnskyldning for å la være å gå ned i vekt, men det er sikkert vanskeligere og tar sikkert lengre tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nathasja

Jeg blir litt oppgitt når jeg står bak store folk i kassakøen i butikken og ser hva de legger på båndet. Det kan selvfølgelig være at de skal arrangere barnebursdag, men dette observerer jeg så ofte at jeg nekter å tro at det er tilfeldig. Det er store mengder frossenpizza, grillpølser, potetgull, sjokolade og brus - og selvfølgelig ikke light.

Noen store folk er kanskje tilfreds med vekta si, og driter i hva folk tenker. Eller som sagt tidligere, kanskje de "feirer" at de har gått ned en del for motivasjonens skyld. Kanskje trøstespising for at sånne som deg ikke kan bare drite i hva de spiser og gjør. Jeg skjønner ikke hva greia med å hate på overvektige/undervektige er. Respekter dem for hvordan de er. Geez, er det virkelig så vanskelig.

Sikkert ikke like kult for dere om alle andre skulle kommentert hva dere spiser, drikker, gjør 24/7 heller.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Man kommer fortsatt ikke unna at et lavere energi inntak enn hva man trenger, vil få en kropp til å tære på reservene. Stoffskifte, sykdommer osv, kan gjøre det vanskeligere, men det er fortsatt så enkelt som det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker hevder så i innlegg #114:

Takk for linkene. Jeg har lest dem, og det er ingen ting der som sier at det ikke er kalorier inn - kalorier ut som gjelder, snarere tvert i mot. At enkelte kanskje ikke har like stort kaloribehov enn andre kan så være, men da har man to alternativer dersom man vil ned i vekt:

1. Spise mindre.

2. Trene mer.

3. En kombinasjon av 1 og 2.

Er man normalvektig og går opp i vekt spiser man mer enn man trenger.

Det du viser til i sitatet om hun som spydde i ei uke og gikk opp i vekt er jo bare et eksempel på noe som kan skje i en kortere periode. I forhold til dem som kun tror på kalorier inn/ut så skulle den jenta ha gått ned i vekt den uka, men istedet gikk hun opp. Det tyder på at et eller annet feiler henne, uten at noen av oss vet hva. Jeg så ikke at det ble påstått at hun ikke spiste noe i årevis? For meg er det helt klart at kunnskapen vi har om kroppen og kalorier inn/ut ikke er fullt så enkelt som mange later til å tro.

Når det gjelder det at "noen må bare spise mye mindre kalorier enn andre" så lurer jeg på hvordan du får det til å stemme med at man har regnet ut hvor mange kalorier et menneske forbruker bare ved å ligge stille 24/7, og bare dette utgjør mer enn det enkelte kan spise uten å legge på seg? Dette strider mot det kaloritilhengerne tror på, og hvordan kan man da regne ut hvor mye mer disse menneskene må trene og hvor mye mindre de må spise for å holde vekta? Og hvordan klarer man å se på disse menneskene med forakt bare fordi de ikke klarer å leve på et sånt minimum og trene så voldsomt som kroppene deres krever? Jeg fatter ikke at man med slik kunnskap som det som er linket til her kan fortsette å mobbe og sjikanere overvektige når man nå vet at det finnes mange grunner til overvekt, annet enn latskap og fråtsing.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer fortsatt ikke unna at et lavere energi inntak enn hva man trenger, vil få en kropp til å tære på reservene. Stoffskifte, sykdommer osv, kan gjøre det vanskeligere, men det er fortsatt så enkelt som det.

Så enkelt som det?

Ja, kom og si det når du har levd med sulten gnagende i tarmene i fem år for å holde vekta.

Det som er poenget er jo at for noen er det et så ekstremt lavt energiinntak som er nødvendig for å holde lav vekt at det er ufattelig vanskelig å leve på den måten. At svært få med dette problemet klarer å holde vekta er bare å forvente. At så andre setter seg på sin høye hest og fastslår at "da er det bare å spise ENDA mindre da" så blir man fryktelig oppgitt. Det er jo helt tydelig at NOE er feil i kroppene til dem som må spise halvparten så mye og trene dobbelt så mye som andre for å være normalt slank. Derfor mener jeg at det er en sykdom eller tilstand som må finnes ut av. Og det er det faktisk mange forskere som er enig med meg i. En frisk og normaltfungerende kropp skal ikke trenge sånne ekstreme dietter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig og handler ofte sånn mat. Samboeren min er tynn som en strek og kan spise akkurat hva han vil, så det er han som inntar junkfooden. Selv om jeg skulle ønske han kunne leve mer sunt, som meg. Når det gjelder brus så drikker vi lightbrus, men mange velger sukkerbrus fordi det er vanskelig å velge mellom to onder: Sukker eller aspartam. Aller best er det å drikke vann, som jeg gjør.

Og neida, jeg forventer ikke at du skal tro meg. Jeg er jo feit og dermed dum og lat.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det at "noen må bare spise mye mindre kalorier enn andre" så lurer jeg på hvordan du får det til å stemme med at man har regnet ut hvor mange kalorier et menneske forbruker bare ved å ligge stille 24/7, og bare dette utgjør mer enn det enkelte kan spise uten å legge på seg? Dette strider mot det kaloritilhengerne tror på, og hvordan kan man da regne ut hvor mye mer disse menneskene må trene og hvor mye mindre de må spise for å holde vekta? Og hvordan klarer man å se på disse menneskene med forakt bare fordi de ikke klarer å leve på et sånt minimum og trene så voldsomt som kroppene deres krever? Jeg fatter ikke at man med slik kunnskap som det som er linket til her kan fortsette å mobbe og sjikanere overvektige når man nå vet at det finnes mange grunner til overvekt, annet enn latskap og fråtsing.

Mye mindre? Hvor står det noe om mye? Ikke en eneste plass har det stått noe om mye. Det står derimot at enkelte har problem med å kontrollere inntaket sitt.

Hva står det om de som lå i kaloriunderskudd? Gikk de opp i vekt?

Forøvrig var det bare den ene linken som inneholdt noe vettugt. VG-artiklene og fedon-artiklene var tabloide spin-off's rundt samme tema. Dog var det lite med konklusjoner der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig og handler ofte sånn mat. Samboeren min er tynn som en strek og kan spise akkurat hva han vil, så det er han som inntar junkfooden. Selv om jeg skulle ønske han kunne leve mer sunt, som meg. Når det gjelder brus så drikker vi lightbrus, men mange velger sukkerbrus fordi det er vanskelig å velge mellom to onder: Sukker eller aspartam. Aller best er det å drikke vann, som jeg gjør.

Og neida, jeg forventer ikke at du skal tro meg. Jeg er jo feit og dermed dum og lat.

Beviser nok en gang at man skal slutte å dømme.

Amen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så enkelt som det?

Ja, kom og si det når du har levd med sulten gnagende i tarmene i fem år for å holde vekta.

Det som er poenget er jo at for noen er det et så ekstremt lavt energiinntak som er nødvendig for å holde lav vekt at det er ufattelig vanskelig å leve på den måten.

Prøvd å trene mer i stedet for å spise så lite?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å trene mer i stedet for å spise så lite?

Prøvd å være overvektig og sett hvor mye folk glaner på treningssentre?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beviser nok en gang at man skal slutte å dømme.

Amen.

Ah, enn at jeg ikke har tenkt på det. De har alle selvfølgelig sylslanke samboere som liker å fråtse mens den overvektige ser på.

Hva med alle de gangene jeg står bak et par med tjukkaser? Er hele handlevogna til sønnen da kanskje?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvd å være overvektig og sett hvor mye folk glaner på treningssentre?

Det går fint an å trene uten å dra på treningssenter. Hørt om å gå eller sykle seg en tur i skogen? Gå på fjellet? Gå på ski?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, enn at jeg ikke har tenkt på det. De har alle selvfølgelig sylslanke samboere som liker å fråtse mens den overvektige ser på.

Hva med alle de gangene jeg står bak et par med tjukkaser? Er hele handlevogna til sønnen da kanskje?

SELVFØLGELIG finnes det overvektige som er det fordi de fråtser i junkfood og ikke mosjonerer! Ingen har vel påstått noe annet? Poenget er at du ikke vet det om dem du ser på butikken eller dem du møter på gata. Derfor bør du slutte å dømme. Er det virkelig så vanskelig å forstå? :klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Så enkelt som det?

Ja.

Vis meg ett eneste menneske som konsumerer mindre energi enn en bruker, over tid (lengre enn tre-fire uker). Vis meg også et menneske som er i aktivitet samt spiser mindre enn man forbrenner - igjen over tid - som ikke endrer kroppsmassen?

Poenget med lavere inntak enn hva man bruker, er at man også må være i aktivitet, slik at det ikke er musklene kroppen henter all næringen fra, men reservelagrene.

Og ja, jeg har levd med en gnagende sult over lang tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathasja

Men herregud da, gir det deg mer rett til å dømme dem? Jeg blir så oppgitt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...