Gå til innhold

Jeg blir kvalm av fete mennesker..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir kvalm av anonyme brukere.

???

Er det ille at jeg som er feit og ser tydelig på KG hva slags holdninger som finnes mot sånne som meg ønsker å være anonym når jeg deler sensitive opplysninger om min egen og andres vekt/helse? Blir du virkelig kvalm av det?

:tristbla:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Katten.

Du må synes det er en uting så mye du vil, men fakta er fortsatt at sykdom og uforskyldte forhold er årsaken til fedme hos mange. Legg merke til at jeg ikke sier hos alle, men hos mange.

Å ikke anerkjenne dette pga frykt for at de som selv er skyld i fedmen sin skal lene seg tilbake og si seg fornøyd med det blir litt rart i mine øyne. For meg er det snakk om to veldig forskjellige grupper mennesker med overvekt.

Det er definitivt to forskjellige typer. Problemet er at mange av dem selv ikke innser det.

Holder fortsatt en knapp på at det aldri er positivt å innta en offer-rolle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykeliggjøring av fedme mener jeg er en uting.

Om det er så sinnssykt mye som kontrollerer vår fedme - ting som vi selv ikke har noen kontroll over - hvorfor blir vi da mer og mer overvektig?

http://www.ssb.no/helseforhold/

http://www.ssb.no/vis/magasinet/slik_lever_vi/art-2007-09-21-01.html

Det å si at fedme er en ting som man ikke har kontroll over, noe man er rammet av - som uskyldig. Nei, det fremmer et syn som ingen tjener på, annet enn at de som allerede er "rammet" for forbedret selvtilliten sin.

Dette må du selvklart få lov og mene. Men Jeg bruker MEG som eksempel. Vil du virkelig si at min fedme ikke hadde noe med mitt medesinske bilde og gjøre?

Mener du at jeg burde vite at jeg hadde dette problemet og mener du at min fedme bare var til å "slanke" bort med mindre mat og mere trim?

For i såfall, må jeg skuffe deg og si at Spesialist i indremedesin, kirurg og ernæringsfysiologer mener noe annet en deg da.

Hvorfor vi stadig blir fetere?? godt spørsmål.. Men kan lett besvares med kosthold og trim. Den største delen av overvektige kan desverre takke seg selv, MEN det er faktisk en gruppe som blir det som følge av lidelser,sykdommer og psykiske problemer og medesineringer av preperater med dårlige bivirkninger som kan være svært nødvendige for personen. Dette handler ikke om å sykliggjøre fedme men det handler om medesinsk fakta. Vi lever i en tif hvor maten våres er et kjemisett. tror ingen at dette kan få konsenkvenser over flere generasjoner kombinert med lavere aktivitet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt to forskjellige typer. Problemet er at mange av dem selv ikke innser det.

Jeg måtte innta en "offer" rolle før jeg slkte hjelp. nettopp pga mitt sykdomsbilde som gjorde at jeg kunne få hjelp til mitt fedme problem med medesiner og operasjon. Var dette galt av meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Er det ille at jeg som er feit og ser tydelig på KG hva slags holdninger som finnes mot sånne som meg ønsker å være anonym når jeg deler sensitive opplysninger om min egen og andres vekt/helse? Blir du virkelig kvalm av det?

:tristbla:

Om du er feit eller ikke så har du meninger og du som alle andre fortjener å kunne ytre dem. Fortell heller din historie med hevet hode. Du har en erfaring i livet som gjør deg til den du er, anonym eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntar man en offer-rolle dersom man etter 15 år med resultatløse slankekurer slår fast at noe må være feil og at man ønsker å finne ut av dette? Skal man bare fortsette å leve på et minimum av mat til man dør som fortsatt overvektig 80-åring?

Jeg mener at man slett ikke tar på seg en offer-rolle når man har gjort alt som står i ens makt for å få vekta under kontroll uten å lykkes, for så å oppsøke helsevesenet for å be om hjelp. At helsevesenet da i en del tilfeller ikke kan hjelpe er jo selvsagt ekstra frustrerende. Men har man påtatt seg en offer-rolle bare fordi man ønsker å opplyse andre om at de tar feil når de tror at alle overvektige er det av selvforskyldte grunner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er feit eller ikke så har du meninger og du som alle andre fortjener å kunne ytre dem. Fortell heller din historie med hevet hode. Du har en erfaring i livet som gjør deg til den du er, anonym eller ikke :)

Takk. :)

Men jeg velger å være anonym når jeg skriver om sånt på KG. Jeg orker ikke den personlige drittslenginga som en del liker å utsette folk for når de har funnet ut noe de ikke liker om vedkommende. Men all ære til deg for at du tør å være deg. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

*snip*

Mitt innlegg var ikke ment til noen personlig, men heller - etter min mening - helsemessig farlige tankemønster rundt fedme.

Mtp at du var overvektig allerede i svært ung alder vil jeg da umiddelbart tenke to mulige årsaker:

1) Sykdom (som det viste seg å faktisk være, men en årsak som dessverre er i mindretall i dagens fedmestatistikk)

eller 2) Foreldrene dine. Kroppen husker jo alltid hvor mye fettceller den har hatt, og jobber dermed alltid for å komme seg tilbake til det. Dette er dessverre alt for få foreldre obs på.

Og jeg vet selv hvilken utfordring det er. Hadde en del kilo for mye i min barndom, og dermed en kropp som alltid vil tilbake til det nivået.

Innenfor de nye diagnosene innenfor fedme ser jeg det samme faremomentet som i f.eks. feminismen. Det er en trend om at det begynner å gå for langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)

Men jeg velger å være anonym når jeg skriver om sånt på KG. Jeg orker ikke den personlige drittslenginga som en del liker å utsette folk for når de har funnet ut noe de ikke liker om vedkommende. Men all ære til deg for at du tør å være deg. :)

Full forståelse for dette :)

Jeg er selv så heldig at jeg en dag våknet å tenkte, "nei, nå er det nokk. Jeg er den jeg er og mener det jeg mener, her etter bryr jeg meg ikke om hva andre mener om meg"

Men en må aldri gi opp. jeg gjorde det jeg kunne og fikk hjelp til slutt, i dag angrer jeg ikke :) Så kos deg med ditt liv og gjør hva du føler er rett :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Angående offerrollen: det er ingen grunn til å påta seg en offerrolle. Man kan innse at slik er det, jeg har blitt tildelt dårlige kort - la meg finne måter å leve med det på.

Med offerrolle mener jeg sinnstilstanden hvor man føler seg urettferdig rammet, ser ingen utvei og bruker det som unnskyldning for å ikke endre på noe i livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg synes ikke det er greit å mobbe samme hva som er grunnen jeg. Og det er hvertfall idiotisk å unnskylde det med; jammen han begynte...

Etter å ha lest tråder som dette tror jeg at jeg konkluderer med at det du kommenterer over her er selve essensen av forumet. Hver gang det startes en tråd om vekt/kropp kommer den evige kranglinga om hvem som er frekkest og hva som er mest greit å rakke ned på av undervekt og overvekt. Hvis man leser rundt på forumet ser man jo tydelig at enkelte synes det er greit å rakke ned på folk uansett. De finner alltids en god unnskyldning for det, og ofte er den mest brukte at "det var hun/han/de andre som begynte!" Skulle tro folk har stagnert på ungdomsskolen.

Til TS; Så lenge du klarer å holde munnen lukket kan ingen nekte deg å tenke ditt om overvektige. Hvis du faktisk blir kvalm av å se overvektige, er det en reaksjon du ikke kan noe for. Hvis du skal få bukt med dette problemet må du begynne å forandre tankemønstrene dine. Kanskje samtaler med psykolog eller hypnose kan være en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innlegg var ikke ment til noen personlig, men heller - etter min mening - helsemessig farlige tankemønster rundt fedme.

Mtp at du var overvektig allerede i svært ung alder vil jeg da umiddelbart tenke to mulige årsaker:

1) Sykdom (som det viste seg å faktisk være, men en årsak som dessverre er i mindretall i dagens fedmestatistikk)

eller 2) Foreldrene dine. Kroppen husker jo alltid hvor mye fettceller den har hatt, og jobber dermed alltid for å komme seg tilbake til det. Dette er dessverre alt for få foreldre obs på.

Og jeg vet selv hvilken utfordring det er. Hadde en del kilo for mye i min barndom, og dermed en kropp som alltid vil tilbake til det nivået.

Innenfor de nye diagnosene innenfor fedme ser jeg det samme faremomentet som i f.eks. feminismen. Det er en trend om at det begynner å gå for langt.

Her er jeg enig med deg.

SPESIELT i punkt 2.

Foreldre i dag er litt for slappe med å gi barna brus og snop,kaker +++ og kjører dem rundt istede for å la dem gå eller sykkle selv. Mener ikke ALLE foreldre ,men urovekkende mange desverre.

For meg er det viktig og poengtere at det finnes sukdomsrelatret fedme også, og dem som faktisk lider av dette må også få lov til og kunne si dette høyt uten at noen skal fnyse av dem og begynne å formane dem med trim tull.. Det som er trist er at dem som direkte bare er late og ikke bryr seg og "bruker" sykdom som en unnskyldning, bare ødelegger for andre som faktisk lider under dette. Det er bare feil.

Men da igjenn.. Dem som allerede er blitt sykelig overvektige med BMI over 40+ dem ER faktisk blitt syke av overvekten allerede og på dette ounktet er det svært tungt og snu. Da er disse personene og anse som sykelig overvektige og andre helseproblemer baller på seg ovg vips.. dem er overvektige pga sykdom.. ironisk og egentlig bare trist, for med overvekt kommer psykiske plager, noen utvikler bipolar, angorafobi,mindreverdighets komplekser ++ og det er ikke noe jeg unner noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Greia er vel også at når man sitter og kvalmes over en feit person, så vet man faktisk ikke om den personen er en av de late matvrakene eller en av de som sliter med sykdom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ligger alltid noe bak alle mennesker. Den stygge, feite, kjerringa du ser på gata og blir kvalm av å se på har mistet barnet sitt, moren sin, faren sin, broren sin, søsteren sin, alle sammen, blitt torturert, voldtatt, kidnappet osv. Du skal ikke dømme folk før du kjenner den fulle og hele historien. Du vet aldri hva de har vert igjennom (dette gjelder forresten alle mennesker).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nokk.. MEN derfor som med norges lov når politiet praktiserer den og ikke finner beviser.

"Man skal la tvilen komme den tiltalte til gode"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Sant nokk.. MEN derfor som med norges lov når politiet praktiserer den og ikke finner beviser.

"Man skal la tvilen komme den tiltalte til gode"

Øøøøøh???

Dagens. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest *Røyskatt*

Hvis man blir såret av hva en tilfeldig jypling som meg selv skriver på et forum, har man langt mer alvorlige problemer enn overvekt å ta tak i....

Jepp. Folkens, dette er visstnok Norges største forum. Det vil skli ut. Folk kommer alltid til å lage tråder om hvor mye de hater diverse grupper mennesker, og det er sannsynligvis gjort fordi det tenner resten av oss så voldsomt.

Jeg er overvektig. Jeg forventer ikke at alle skal digge kroppen min. Det hadde jeg ikke kunnet forvente om jeg var slank heller. Det vil alltid være folk som ikke liker hvordan en ser ut. I rl så sier ikke folk dette så direkte, men dette er ikke rl, folk mister sperringene litt, og dersom man skal bli såret av det så kommer man til å slite litt her inne blant alle trollene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jepp. Folk kommer alltid til å lage tråder om hvor mye de hater diverse grupper mennesker, og det er sannsynligvis gjort fordi det tenner resten av oss så voldsomt.

Word!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er SÅ feil, men i det siste har jeg blitt fysisk kvalm av å se fete mennesker.. Når jeg ser fete mennesker trykker i trynet den mest kalorifattige maten som er,da får jeg frysninger. Viser selvfølgelig ikke det til noen, og jeg vet jeg er veldig heldig med forbrenninga mi, spiser det jeg vil, men med måte. Er 161 høy og veier 49 kg.

Er det noe jeg kan gjøre for å kvitte meg med disse stygge tankene jeg får når jeg ser fete mennesker? Vil virkelig ikke være slik, er fordomsfri på alle andre måter, og vil være et godt menneske..

OMG. Mennersker som veier 49 kilo gjør meg kvalme. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG. Mennersker som veier 49 kilo gjør meg kvalme. :filer:

Ja jøss fint å dømme alle som veier 49, bare fordi TS veier det selv. Makan du er ikke mye bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...