Gjest "gjest" Skrevet 10. august 2011 #101 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) l,l,l.. Endret 10. august 2011 av "gjest" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #102 Del Skrevet 10. august 2011 Det må være mange feite mennesker her inne, hetsen mot TS tatt i betraktning. Jeg er godt voksen, har høyere utdanning og normale empatiske evner. Jeg tillater meg å tvile på det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #103 Del Skrevet 10. august 2011 Det må være mange feite mennesker her inne, hetsen mot TS tatt i betraktning. Hvem hetser hvem egentlig? Det er vel heller det at ts med sitt foraktfulle syn på mennesker og skinnhellige syn på seg selv vekker en del avsky hos personer med normale empatiske evner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Folkevett Skrevet 10. august 2011 #104 Del Skrevet 10. august 2011 Hvem hetser hvem egentlig? Det er vel heller det at ts med sitt foraktfulle syn på mennesker og skinnhellige syn på seg selv vekker en del avsky hos personer med normale empatiske evner. Det er vel heller det at dere feitinger mangler evnen til empati og såkalt "takt og tone". Det må kunne gå an å tilpasse matinntaket til behovet. Noe annet er regelrett respektløst, og medmennesker må få lov til å si ifra når vi synes dere har spist nok! http://www.dagbladet.no/tag/sultkatastrofe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 10. august 2011 #105 Del Skrevet 10. august 2011 Ja jeg har nok lett for å bli kvalm jeg og når jeg ser høyt overvektige. Fordi jeg rett og slett synes masse fett er kvalmt (100+), på samme måte som når jeg ser en person spise buser. Før jeg blir hetset, for all del, jeg har et par høyt overvektige i familien og jeg elsker disse menneskene. Men jeg liker fremdeles ikke fettet. Anbefaler deg å jobbe med deg selv som person om du tenker mye på slikt og hvis det plager deg, se vekk istedet. Øh..Kjæresten min er 120 kg tung, men han er 196, og kraftig bygd. Forutenom en liten (!) pondus, så er han slettes ikke feit. Faktisk er det regelrett at han blir sjekket opp på byen av jenter, for han er rett og slett veldig kjekk. Så at en 100+ = kvalmende feit, den må du nok litt lenger ut på landet med.. Og forøvrig så synes jeg det er veldig trist at ts og andre går rundt og blir kvalme av å se overvektige, men i det minste så vil ts gjøre noe med det. Men altså, å bli direkte kvalm pga. størelsen til noen? Da ville jeg hatt mer forståelse for om man ble kvalm av overvektige som ikke tenkte et sekund på hygiene, type skitne, illeluktende klær, fett hår osv. Forøvrig er det like ekkelt på tynne mennesker også. Men å bli kvalm over personen i seg selv, fordi han eller hun er fet? Det blir noget smålig i mine øyne. Jeg kan si såpass at det vekkes følelser hos meg når jeg ser en sykelig overvektig person. Jeg kan begynne å tenke på hva som har skjedd i denne personens liv, som har gjort at h*n har latt seg forfalle så kraftig, jeg kan føle empati med personen, fordi jeg vet at jeg selv hadde misstrivdes noe ekstremt dersom jeg hadde vært veldig overvektig selv. Men nå snakker jeg om ekstremt overvektige, altså livstruende fedme. At noen har en 20-30 kg for mye, er ikke noe som får fram noen som helst tanker hos meg i alle fall. De er nå mennekser de også. Alle har vel sine synder, enten det er daglig sjokoladespising, sofasliting, treningsnarkomani eller andre ting. Jeg har forøvrig ikke lest hele tråden, så om det har oppstått en hel masse krangling så har ikke jeg fått det med meg.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yes2yes Skrevet 10. august 2011 #106 Del Skrevet 10. august 2011 hvorfor hetser folk TS? h*n sier jo selv at hun ikke er stolt over tankegangen og ønsker å se annerledes på situasjonen. ikke har h*n sagt at h*n i offentlighet viser sin "kvalme" mot overvektige heller, så vedkommende har jo ikke gjort noe skade. det er motbydelig hvordan folk kan hetse en som ikke støtter sin egen reaksjon. det blir typen "jeg blåser i hva du egentlig vil, men overskriften du la ut gir meg god grunn til å hate deg". ikke bra. ON: jeg vet ærlig talt ikke hva du kan gjøre for å bli kvitt "problemet" TS. men du kan jo prøve å fordrive tankene vekk i slike situasjoner. men selv det er kanskje midlertidig. så lenge du ikke offentlig diskriminerer andre på noen som helst måte, så kan ikke en tanke uten handling "skade" andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #107 Del Skrevet 10. august 2011 hvorfor hetser folk TS? h*n sier jo selv at hun ikke er stolt over tankegangen og ønsker å se annerledes på situasjonen. ikke har h*n sagt at h*n i offentlighet viser sin "kvalme" mot overvektige heller, så vedkommende har jo ikke gjort noe skade. det er motbydelig hvordan folk kan hetse en som ikke støtter sin egen reaksjon. det blir typen "jeg blåser i hva du egentlig vil, men overskriften du la ut gir meg god grunn til å hate deg". ikke bra. ON: jeg vet ærlig talt ikke hva du kan gjøre for å bli kvitt "problemet" TS. men du kan jo prøve å fordrive tankene vekk i slike situasjoner. men selv det er kanskje midlertidig. så lenge du ikke offentlig diskriminerer andre på noen som helst måte, så kan ikke en tanke uten handling "skade" andre. Stygge tanker kan lede til stygge handlinger dersom man forsvarer sine stygge tanker og prøver å overbevise seg selv om at det man tenker er ok. Når ts starter tråden med hets så kan h*n ikke forvente at andre tar på seg silkehanskene i svarene heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxUflax Skrevet 10. august 2011 #108 Del Skrevet 10. august 2011 Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg i denne tråden her, så skal jeg ikke mene noe om noen andre og jeg skal kun prøve å bruke meg selv som eksempel. Jeg er en av disse som har kostet samfunnet penger selv pga min overvekt. Jeg har siden en alder av 8 vært overvektig. I en alder av 27 fikk jeg først vite av en test at jeg hade stoffskifte verdier på 2,1 av minst 9+ anbefalte. Dettte medfører store problemmer for en mann, da kroppen velger å lagre fett uavhengig av inntakk vs trim. Så i nesten 20 år prøvde mine foreldre, helesøster,lege ++ og tilrettelegge kosthold og trim..til ingen nytte.. Jeg trente hardt, spiste slavisk sunn mat i flere år (18 - 21) å framdeles ingen annet resultat en økt styrke. Så da jeg nådde 155kg måtte jeg ha hjelp, etter mange år med psykisk juling fra mobbere og en tid fra barneskolen jeg helst bare vil glemme, så søkte jeg om operasjon. Så nå er det 7mnd siden jeg blei operert og har gått ned 47kg. Jeg er 192 og veier 108kg.. Så av erfaring fra min egen kropp og innsats må jeg virkelig si at der er noen i denne tråden som ikke kjenner til så mye fakta dem tror..Mange kan fikse sin fedme med kosthold og trimm, helt klart, men det finnes faktisk dem som ikke har dette valget at de "bare" kan endre kostholdet. er fks mange medesiner som har vektøkning som bivirkning, noen har sykdommer, andre sliter psykisk +++ Så igjenn, jeg syntes synd på mennesker som sliter med over vekt, jeg syntes synd på mennesker som sliter med undervekt og jeg føler sårt med personer som blir mobbet..uansett hvorfor. Å det rare med meg.. Etter jeg har mistett alle disse kiloene og kjempet og framdeles kjemper og jobber hardt med min vektnedgang er at flere mennesker snakker til meg nå, flere mennesker inkluderer meg og ingen stirrer så mye på meg lengre.. Jeger den samme tullingen enda så er ikke derfor.. Men rett og slett fordi jeg er mer akseptert, samme tullingen i ny forpakning.. Men de fleste reagerer med positiv oppmerksomhet enn før, da bare så de stygt på meg.. Å en ting til. Jeg spiste ikke mye junkfood,snop eller noe annet dritt mat.. å spise i skjul gjorde jeg heller ikke, så hvor den teorien kommer fra at alle gjør det lurer jeg på. Ikke dra alle under samme kamm er dere snill, dere sårer mennesker tror dere ikke de aller,aller fleste ville gjort hva som helst for å være tynn og akseptert? Jeg VET at alt dem vil er nettopp det. Å jeg VET hvilken kamp det er å vokse opp og leve med alle som TROR de kan alt og sier det er jo bare til å spise mindre bla,bla,bla +++ Det er bare fjas.. Å om dere som sier dere blir kvalm av å se en overvektig spise seg en urger, hvorfor gidder dere bry dere? se en annen vei.. hva vet vel dere om det er den ene burgeren denne personen unner seg for hver gang han/hun har klart å gå ned 5kg? eller det kansje er den mnd burgeren personen unner seg etter enda en mnd med hard trening og diett. ALLE uansett vekt fortjenner unne seg noe godt, det handler om å føle og ha en god dag og nyte livet som igjenn gjør at man kan oprettholde motivasjonen, for personen dere ser kan hende ahr gått ned 50kg allerede og har kansje bare 30kg igjenn.. altså, denne personen kan føle seg godt denne dagen for personen er mindre en på mangen år og endelig beggynt å få noe selvtillit tilbake, åsså kommer dere og sier slikt og driter personen ut og river ned mange månders arbeid med EN komentar.. DET er stygt det.. Så legg fordommene på hylla og kom dere på do og spy, men la mennesker få være dem de er..Tykk eller tynn, de er like verdige alle som en. Men jeg er kansje en feit tulling selv så ikke vet noe om overvekt og kun er ute etter og forsvare den late digre kroppen min 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2011 #109 Del Skrevet 10. august 2011 Stygge tanker kan lede til stygge handlinger dersom man forsvarer sine stygge tanker og prøver å overbevise seg selv om at det man tenker er ok. Med andre ord, tanker som: "Det er greit å være feit, det er jo ingen andres sak enn min egen" fører lett til stygge handlinger, type altfor full handlevogn med globale ressurser som blir momset opp på altfor kort tid uten å egentlig komme til nytte. "De andre overvektige støtter meg i dette og sier det er ok, så hvorfor skal jeg lytte til samvittigheten min som bare er kjip og sier at det jeg gjør er på trynet egoistisk?" Når ts starter tråden med hets så kan h*n ikke forvente at andre tar på seg silkehanskene i svarene heller. Er det greit å kalle folk "radmagre", så burde det være like greit å kalle folk smellfeite. Jeg har ved flere anledninger opplevd at folk som selv tror de er "kledelig lubne" (unødvendig feite) i sosiale sammenhenger har forsøkt å gjøre et stort nummer ut av å høylydt kalle meg radmager (jeg har faktisk normal BMI) og antydet at jeg må spise mye mer fordi det er usunt å være så "sykelig" tynn. Jeg danser, svømmer, sykler, løper i terreng og trener styrke, og er i svært god fysisk form, med BMI innenfor normalen, mens de selv har BMI litt over normalgrensen og lider av åndenød om de må gå opp trappene et par etasjer. Ingen av de feite folka jeg noensinne har kjent har noensinne orket å anstrenge seg annet enn når de en gang iblant er i slankemodus. Vanligvis tar de heisen, de trykker på døråpner-knappen, de tar bil/buss/taxi, de setter seg ned ved enhver anledning, de bare "orker ikke". Jeg burde vel "ha lov til" å i sosiale sammenhenger kalle dem smellfeite og påpeke at de bør spise mindre og bevege seg mer, fordi det er helseskadelig å være så "sykelig" overvektig. Disse blubbene går jo til stadighet inn for å rakke ned på meg, uten at jeg helt kan forstå formålet med det. Dog tør jeg aldri mer fortelle noen at de trenger å ta en aldri så liten titt på eget matinntak og bevegelsesmengde, for den ene gangen jeg i fullt alvor og all min ungdommelige naivitet sa til ei smelle at hun var feit som en gris og at hun måtte slutte å fråtse sånn, da sparket hun meg faktisk på leggen og lugget meg mens hun hylte/hvinte nettopp som en rasende grisunge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #110 Del Skrevet 10. august 2011 Du blir kvalm av feite mennesker, TS. Jeg blir feit av kvalme mennesker. Du er et kvalmt menneske! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #111 Del Skrevet 10. august 2011 Nå må dere gi dere, såklart er menn på 2m unntaket. Her snakker jeg mennesker på gjennomsnittshøyde som ikke trener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yes2yes Skrevet 10. august 2011 #112 Del Skrevet 10. august 2011 Stygge tanker kan lede til stygge handlinger dersom man forsvarer sine stygge tanker og prøver å overbevise seg selv om at det man tenker er ok. Når ts starter tråden med hets så kan h*n ikke forvente at andre tar på seg silkehanskene i svarene heller. stygge tanker bør man absolutt bli kvitt, det håper jeg vi alle er enige om. men TS vil ha forslag til hvordan h*n kan komme seg bort fra disse stygge tankene, og da er ikke hets det riktige å bombadere tråden med. slik jeg har forstått det så er dette en tråd for forslag til hjelp, ikke ulike meninger om hvorvidt vedkommenes tanker er grusome eller ei. det har h*n forstått selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #113 Del Skrevet 10. august 2011 Tsk, tsk, tsk, don't feed the troll. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #114 Del Skrevet 10. august 2011 til AHVH for et veldig godt innlegg! Mange er nok i dine sko, og mange har nok en form for sykdom/feil som legestanden ikke har oppdaget ennå. Jeg har ei venninne som sliter med overvekt til tross for at hun spiser sunt. Det mest ekstreme tilfellet hennes beskriver godt den fortvilte situasjonen: Hun hadde omgangssyke og spydde i ei uke uten å klare å innta annen føde enn vann og noen få salte kjeks. Etter ei uke hadde hun gått opp tre kg! Det skulle ikke være fysisk mulig, men det skjedde altså. Andre ganger har hun gått ned i vekt uten å skjønne hvorfor. Hun teller kalorier nøye osv, men kroppen hennes reagerer ikke slik man forventer. Nå vet jeg jo at mange vil tenke at hun lyver om hva hun spiser eller at hun ikke kan telle kalorier riktig. Men jeg kjenner denne dama så godt at jeg kan garantere at hennes historie er sann. Og en av grunnene til at jeg ikke tviler på henne (i tillegg til at jeg som nevnt kjenner henne veldig godt) er at jeg opplever noe av det samme selv. Jeg sliter også med vekten, men det er virkelig ikke lett å forstå seg på hva jeg gjør galt. Jeg har levd sunt i månedsvis om gangen, og likevel har vekta stått stille eller bare beveget seg ørlite opp eller ned. Andre ganger har jeg levd usunt i månedsvis om gangen (det har pleid å skje etter lang tid med sunn livsstil uten resultater, da har det hendt at jeg har gitt opp), og da har jeg virkelig dyttet i meg slik som mange tror alle overvektige gjør hver eneste dag. Og gjett hva? Vekta mi sto fortsatt stille! Men blir jeg trodd? Neida. Enten lyver jeg, eller så er jeg dum. Legene har tatt de prøver de kan tenke seg og finner ikke ut hva som er feil. Ergo konkluderer man med at det er jeg som gir feil opplysninger... Sånn blir man faktisk møtt i helsevesenet også, fordi det fortsatt er mye man ikke forstår rundt overvekt. Selvsagt er det mange som er overvektige fordi de mumser potetgull, drikker cola og ligger på sofaen hele dagen. For dem er det relativt enkelt å gjøre noe med problemet, så lenge det ikke er psykisk betinget. Men det er langt fra alle overvektige som lever et sånt liv, men akkurat det er det visst veldig vanskelig for andre å forstå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #115 Del Skrevet 10. august 2011 til AHVH for et veldig godt innlegg! Mange er nok i dine sko, og mange har nok en form for sykdom/feil som legestanden ikke har oppdaget ennå. Jeg har ei venninne som sliter med overvekt til tross for at hun spiser sunt. Det mest ekstreme tilfellet hennes beskriver godt den fortvilte situasjonen: Hun hadde omgangssyke og spydde i ei uke uten å klare å innta annen føde enn vann og noen få salte kjeks. Etter ei uke hadde hun gått opp tre kg! Det skulle ikke være fysisk mulig, men det skjedde altså. Andre ganger har hun gått ned i vekt uten å skjønne hvorfor. Hun teller kalorier nøye osv, men kroppen hennes reagerer ikke slik man forventer. Nå vet jeg jo at mange vil tenke at hun lyver om hva hun spiser eller at hun ikke kan telle kalorier riktig. Men jeg kjenner denne dama så godt at jeg kan garantere at hennes historie er sann. Og en av grunnene til at jeg ikke tviler på henne (i tillegg til at jeg som nevnt kjenner henne veldig godt) er at jeg opplever noe av det samme selv. Jeg sliter også med vekten, men det er virkelig ikke lett å forstå seg på hva jeg gjør galt. Jeg har levd sunt i månedsvis om gangen, og likevel har vekta stått stille eller bare beveget seg ørlite opp eller ned. Andre ganger har jeg levd usunt i månedsvis om gangen (det har pleid å skje etter lang tid med sunn livsstil uten resultater, da har det hendt at jeg har gitt opp), og da har jeg virkelig dyttet i meg slik som mange tror alle overvektige gjør hver eneste dag. Og gjett hva? Vekta mi sto fortsatt stille! Men blir jeg trodd? Neida. Enten lyver jeg, eller så er jeg dum. Legene har tatt de prøver de kan tenke seg og finner ikke ut hva som er feil. Ergo konkluderer man med at det er jeg som gir feil opplysninger... Sånn blir man faktisk møtt i helsevesenet også, fordi det fortsatt er mye man ikke forstår rundt overvekt. Selvsagt er det mange som er overvektige fordi de mumser potetgull, drikker cola og ligger på sofaen hele dagen. For dem er det relativt enkelt å gjøre noe med problemet, så lenge det ikke er psykisk betinget. Men det er langt fra alle overvektige som lever et sånt liv, men akkurat det er det visst veldig vanskelig for andre å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katten. Skrevet 10. august 2011 #116 Del Skrevet 10. august 2011 Sykeliggjøring av fedme mener jeg er en uting. Om det er så sinnssykt mye som kontrollerer vår fedme - ting som vi selv ikke har noen kontroll over - hvorfor blir vi da mer og mer overvektig? http://www.ssb.no/helseforhold/ http://www.ssb.no/vis/magasinet/slik_lever_vi/art-2007-09-21-01.html Det å si at fedme er en ting som man ikke har kontroll over, noe man er rammet av - som uskyldig. Nei, det fremmer et syn som ingen tjener på, annet enn at de som allerede er "rammet" for forbedret selvtilliten sin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #117 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg tror mange her ikke aner hvordan man ser at folk veier 20-30 kg for mye. Jeg har selv opplevd at noen har hvisket til meg: Se han der da, han må veie MINST 100 kg! Mens de har sett på en mann som var så overvektig at han såvidt klarte å gå med rullator. Han var av den størrelsen som aldri i verden hadde fått plass i et flysete, antakelig ikke i to flyseter heller. (Nei, det er ikke pent å hviske sånne ting, og det ga jeg også beskjed om til vedkommende, men det er ikke poenget her) Samtidig sitter jeg der da, den som blir "betrodd" den sjokkerende opplevelsen av å se en mann på minst 100 kg, og så veier jeg selv 130 kg... Jeg har ikke problemer med å få plass i et flysete, selv om det selvsagt blir trangt. Jeg har ingen problemer med å gå flere km på tur, jeg kan hoppe tau sammen med barna (om enn ikke så lenge før kondisen sier stopp), jeg kan løpe rundt når vi leker sisten med småttisene og jeg kan være med på å klatre i trær. Jeg er ikke veldig sprek nei, men jeg fungerer helt fint i hverdagen. Jeg prøver ikke å si at jeg ikke er feit, for det vet jeg såklart at jeg er. Og jeg jobber med saken. Men poenget er at de som tror at 20 kg overvekt = ekstremt feit, de tar feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 10. august 2011 #118 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg blir kvalm av anonyme brukere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #119 Del Skrevet 10. august 2011 Sykeliggjøring av fedme mener jeg er en uting. Om det er så sinnssykt mye som kontrollerer vår fedme - ting som vi selv ikke har noen kontroll over - hvorfor blir vi da mer og mer overvektig? http://www.ssb.no/helseforhold/ http://www.ssb.no/vis/magasinet/slik_lever_vi/art-2007-09-21-01.html Det å si at fedme er en ting som man ikke har kontroll over, noe man er rammet av - som uskyldig. Nei, det fremmer et syn som ingen tjener på, annet enn at de som allerede er "rammet" for forbedret selvtilliten sin. Du må synes det er en uting så mye du vil, men fakta er fortsatt at sykdom og uforskyldte forhold er årsaken til fedme hos mange. Legg merke til at jeg ikke sier hos alle, men hos mange. Å ikke anerkjenne dette pga frykt for at de som selv er skyld i fedmen sin skal lene seg tilbake og si seg fornøyd med det blir litt rart i mine øyne. For meg er det snakk om to veldig forskjellige grupper mennesker med overvekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #120 Del Skrevet 10. august 2011 Ingen mennesker med normal kropp og under 1.80 skal behøve å veie 100 kg. Ooooh, ikke slå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå