Gå til innhold

Barnepleier kontra førskolelærer

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ikke barnepleiere utdannet innen helsevesenet og førskolelærer innen skolefag? Eller?  :klø: Nå lurer jeg og!

Hva er isåfall forskjellen på barnepleier, hjelpepleier og sykepleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere har ihvertfall høyere utdanning (høyskole) enn hjelpepleiere. Tror sykepleiere kan mer om medisiner og har lov til å "gjøre mer" med pasientene, f eks sette sprøyter osv. Barepleiere er kanskje sykepleiere med barn som spesialfelt? Jeg jobber ikke med noe av dette, så jeg tipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

tror barnepleier er videregående utdanning egentilg.. at du går 1 år på helse og sosial fag og tar barnepleie 2 året isteden for hjelpepl eller omsorgsarb.. jobb da er vel på føde barsel avd. der du steller og duller med mor og barn:)) eller kanskje på barneavd på sykehuset!?!? sikkert andre muligheter også..

førskolelærer jobber vel ofte i barnehage eller i småskolen, men du har jo sfo og lignende og.. og ppt kontor som logoped kan du vel jobbe.. og skoler for psykisk utv. hemmede vet jeg ei som jobber.. litt vanskelig arb marked for førsk lærere akkurat nå, men det kommer seg vel snart igjen tenker jeg..

ellers lurte noen på forskje mellom hjelpepl og sykepl.. utdannelsen ja!! det som hjelpepl lærer, lærer vi mye dypere på sykepl når det gjelder sykd og pleie av pasienter.. og den medisinske biten har ikke hjelpepl.. som sykepl har du nok en del fler muligheter for å gå videre, tar du pedagogikk kan du bli lærer på sykepl el hjelpepl skoler.. du har mange fler videreutd muligheter innen ledelse.. eller spesialisere deg på ett felt som sykepl. rett og slett litt fler muligheter hva jobber angår!! men ved en del avdelinger tror jeg hjelpepl og sykepl har mange like oppgaver - omsorg for pasienter står vel i fokus for begge gruppene:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli barnepleier idag, må du være hjelpepleier (vgs) og ta videreutdanning.

Og for å bli sykepleier må du ta tre års høyskole utdanning, om du vil bli barnesykepleiere er det en 1 1/2 år videreutdanning etter sykepleien.

Førskolelærer er og en treårig høyskoleutdanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver på å utdanne meg til å bli førskolelærer. Det er høyskole over tre år, og førskolelærere kan jobbe i barnehage, pluss 1. klasse på skolen. Om man vil, kan man ta videreutdanning på et år, og jobbe opp til 4. klasse i skolen.

Jeg trives iallfall kjempebra med mitt valg, og anbefaler de som er glad i barn, er tålmodig, og i godt humør om å velge denne utdannelsen! Vi trenger spesielt mannfolk da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før det som nå heter barne og ungdomsarbeider var det en videregående utd. som het barnepleier. Man gikk 1 år på grunnkurs helse og miljø først og så 1 år barnepleier, da var det inkl praksis to dager i uken og ellers vanlige teori dager på skolen. Etter denne utd. fikk man litt bedre betalt enn en ufaglært. Men denne utd er nå erstattet av barne og ungd. arb. og har i dag ingen betydning....

Førskolelærer er som de andre sier 3- årig høyskole og den med slik utd. har det ped ansvaret på en avd i barnehage, men kan også jobbe med 1- 3. klasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...