Gå til innhold

Naprapat

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tror at siden fysioterapi er såpass etablert i norsk helseapparat så vil ikke naprapater, kiropraktorer og osteopater få driftstøtte. Men de finnes jo, så da får en bare betale for de.

Jeg tror personlig at man får behandling i lys av behanderens iboende egenskaper og kvaliteter.

Jeg tror viderer at de som søker naprapatutdannelse(og kiropraktor og osteopatutdannelse), er sterke individer med driv, og utdannelsene bidrar til å styrke de videre her. De blir sterke behandlere med god selvtillit. Naprapater har et litt annet fokus i utdannelsen enn fysioterapeuter. Fysioterapiutdannelsen legger stor vekt på rehabiltering og sykehusbehandling, av pasienteer med f.eks hjerte, lunge, slag, kreft, eller nevrologiske sykdommer, i tillegg til livstilsykdommer. Naprapat-utdannelsene legger mest vekt på livsstilsykdommer. Når de da har 5 års utdannelse med dette fokuset, mot fysioterapiens 3 årige utdannelse med bredere spekter, så kan jo resultatet bli at naprapater blir mer spesialisert på dette feltet.

Fysioterapeutene får en bred grunnmur, og de som videreutdanner seg til å bli manuellterapeuter, spesialiserer seg i 2 år til, på muskel og skjelettlidelser. Og jeg ville helt garantert gått til manuellterapeut, fremfor naprapat. Og de har driftstøtte!!

Endret av Parasollpiken
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for mange bra svar her!

Min Naprapat sier at all behandling som ikke forskningsmessig bevist er en viss form for svindel. Men at en Naprapat ikke kan bruke en behandlingsform som ikke er forskningsmessig bevist!

Antibac: har ingen i Bergen, men i Trondheim så må jeg anbefale Din Naprapat og Helseklinikk på Leangen! Min familie er iallefall trofaste der :)

Skrevet
Fysioterapauter er altså de eneste behandlerene som har refusjonsrett !

Det BARE forde -noe- av behandlingen er vitenskapelig dokumentert, er det eneste tilbudet en kan få offentlig

Blir det da den eneste behandlingen som ikke er svindel ?

Jeg vet ikke noe om refusjonsrett, men såvidt jeg har forstått har fysioterapi (som forøvrig er et enormt fagområde med mange underretninger) støtte i forskningen.

Nå har jeg forsøkt andre typer alternativ behandling, og fant endelig noe som virket i riktig retning.

Haha. Når skolemedisinen begynner å fungere, så gir du all ære til pseudovitenskapelig vissvass. Så patetisk.

Skrevet (endret)

Sist jeg sjekket saken så var iallefall ett av punktene til at de ikke får autorisasjon selve utdannelsen;

Nå husker jeg vagt, men de kommentarene jeg leste på(hvem er det nå som gir autorisasjon igjen??) sine sider stemmer ikke - der stor det oppført at naprapati ikke hadde 3 årig utdannelse, men det har de jo?

Uansett; naprapatene er etter min mening ikke flinke nok til å ta tak i saken ovenfor myndighetene. De virker ikke helt organisert, noe som ikke er så rart de aller fleste er selvstendig næringsdrivende(mange tilnærmet enmannsforetak, kanskje to) og da er man avhengig av at foreningen sin gjør jobben.

Jeg sverger til naprapat jeg ;)

Maaaaange år med nakkesmerter, konstant kink - og type "så vondt at man har lyst til å kaste opp", fysioterapi hadde ingen effekt overhodet.

Gikk noen ganger til naprapati, og det var iallefall en langt mer effektiv behandling enn fysioterapi for meg. Altså, X antall timer med fysioterapi var ca det samme som 30 min hos naprapaten for min del iallefall.

Og med effektiv så mener jeg at man går fra å konstant få problemer med nakkelåsninger og smerter til å ikke plages med det overhodet.

Smertene går umiddelbart bort for min del iløpet av de 30 minuttene jeg er der.

Dvs; jeg trenger jo ikke gå der lengre, bortsett fra kanskje en gang annenhvert år hvor jeg selv har forårsaket problemene ved strekk på trening e.l.

Hulaboer; har du noensinne vært til diverse behandlinger? Man blir jo ikke tildelt urter og magiske steiner, det er triggerpunktmassasje(vondt som bare faen når de treffer riktig), de knekker opp låsninger, manipulerer muskler og bruker akupunktur.

Ikke noe hokuspokus alternative greier i det hele tatt.

Endret av norah
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke noe om refusjonsrett, men såvidt jeg har forstått har fysioterapi (som forøvrig er et enormt fagområde med mange underretninger) støtte i forskningen.

Haha. Når skolemedisinen begynner å fungere, så gir du all ære til pseudovitenskapelig vissvass. Så patetisk.

Hulaboer

Synes du bør lese hva jeg skrev og svare på det, i stedenfor å lese det du ønsker å lese.

Når en har over 70 behandlingstimer (glemte 20t hos den ene av fysioterapautene sist)

Det sier seg selv at en ikke har gått bare noen mnd i behandling. Her er det snakk om mange år med. Behandling som BARE forværret plagene og ga MER skader.

Det eneste jeg kan gi fysioterapauten ros for, var at han på slutten kun ga meg -kun- smertebehandling (akkupungtur) Det tok litt av toppen av noe av smertene.

Men huffda... akkupungtur er vel også visvass i følge deg. Ja så da var det ingenting som fungerte positivt :fnise:

Hmm... enten er du fysioterapaut selv, eller så har du aldri hatt sterkt behov for denne type behandling selv vil jeg tro :sjenert:

• 2 år senere...
Skrevet (endret)

Gammel tråd, men jeg tar den opp igjen.

Jeg har hatt enormt mye problemer med muskelsmerter i flere år, har prøvd det meste av behandlinger der ute, men har falt ned på at naprapati er det beste. Jeg bruker sikkert 20 000 i året på dette, går nesten ukentlig. På en måte lurer jeg av og til selv om det er "svindel". Men på den annen side vet jeg at jeg aldri har vært så myk som jeg er nå, og fungert så godt i hverdagen. Problemene er imidlertid stadig tilbakevendende til tross for både trening og behandlinger, men jeg tror det hadde vært mye verre uten. Det er frytkelig dyrt da, men jeg tenker som så at uten behandlingene så hadde jeg ikke kunnet jobbe noe særlig og hatt et mindre sosialt liv, så det er en viktig prioritering.

Så, om naprapati er vitenskapelig bevist? Hm, det er kommet mer forskning de siste par årene som viser at pasienter med kroniske smerter har bedre effekt av naprapatbehandling iforhold til smertereduksjon enn de som følger fastlegens råd. Og jeg har jaggu fått mye uvitenskapelige råd hos legen opp igjennom årene; selv om han har en offentlig godkjent stilling er det meste som kommer ut av munnen på han når det gjelder muskel- og skjelett svada og halvhjertede forsøk på placebo, eller neddoping for pasienter som er litt eldre enn meg.

Det er vanskelig å bevise at naprapati fungerer, fordi kroppen er utrolig sammensatt. Alt henger sammen. Det er ikke slik at selv om man har vondt i en skulder så sitter problemet nødvendigvis bare der. Løsner man opp spenning et sted, kan det dukke opp nye spenning et annet sted i kroppen. Løsner man opp en spenning i venstre for, kan man samtidig kjenne at det løsner i høyre arm, osv. Alt dette prøver naprapaten å ta hensyn til, hvis han er flink. Og det gjør faaaaaen ikke legen. Eller kriopraktoren; som kun tar tre kenkk i ryggsøylen på samme sted hver bidige gang, og skal ta 500 kr for det. Kriopraktor kan hjelpe mot akutte låsninger i ryggen, men dersom problemet er lanvarig og/eller sitter i muskulaturen, så er det lite hjelp i kriopraktor.

Endret av straamann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...