Gå til innhold

Naprapat

Fremhevede innlegg

Gjest Johanne
Skrevet

Er en av de mange som har i en årrekke gått til både fysioterapeut, kiropraktor, akupunktur etc med mine ryggproblemer.

Men byttet nå i vår til en Naprapatklinikk på Leangen, Trondheim . Og har for første gang på 12 år vært smertefri i snart 5 mnd. Jeg er selvfølgelig sjeleglad for å bli kvitt plagene mine, selv om det koster å ta 6 behandlinger à 500kr. Og det er dit jeg vil med spørsmålet mitt, hvorfor er ikke denne typen behandling godkjent enda? Jeg er ingen ekspert, men man kjenner jo igjen en del av de samme behandlingsmetodene som både kiropraktorer og fysioterapeuter gjør. De blander jo metodene litt forskjellig, men så stor forskjell kan det vel ikke vær?

Noe som vet noe om dette?

Hilsen en dame som vil beholde ryggen en stund til :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Obs! Såg ikke at jeg ikke var innlogget da jeg skrev innlegget:)

Skrevet

Ja du kan så spørre, men slik er nå bare reglene :regler:

Akupuntur dekkes forresten heller ikke.

Selv om mange fysioterapauter og kiropraktorer bruker det alikevel som en del av behandlingen. Mange fører det det bare ikke opp siden de ser behover til passienten.

Jeg har vel til nå brukt minst 25.000 kr ++ på div behandlingstimer som ikke dekkes.

+ at jeg har gått til private undersøkelser, siden (for min del) det offentlige ikke fungerte.

Dette har vært helt avgjørende for meg å gjøre disse tingene for at det skulle bli gjort noe og for at jeg skulle bli bedre.

Dyrt ja, men en prioriterer gjerne bort ganske mye, bare for å slippe grusomme smerter døgnet rundt. :sjenert:

Skrevet

Naprapater i Norge er ikke autoriserte - derfor finnes det ingen refusjonsordning her som med fysioterapi f.eks. Fysioterapeut er en beskyttet tittel, mens hvem som helst i dag strengt tatt kan kalle seg naprapat i Norge. Dermed vil vel ikke det offentlige støtte naprapter, når man ikke har noen kvalitetssikring på behandleren.

Vet ikke om det har noen sammenheng med at det heller ikke finnes naprapatutdanning i Norge..? :klø:

Skrevet

Er det kvalitessikringen av behandleren som er årsak til at de fysioterapauter kommer under refusjonsordningen ?

Ja ja... da må jeg bare si den kvalitessikringen er så som så med.

Har blidt feilbehandlet av ikke mindre en 3 fysioterapauter. Siden de opprinnelige plagene mine ble kraftig forværret og jeg fikk flere plager av den behandlingen jeg fikk, går jeg ut fra at det kan kalles feilbehandling.

Skal det være god kvalitet ?

Den ene av disse fraråder enkelte leger og andre behandlere passienter å dra til, alikevel får han ta i mot passienter ennå.

AnonymBruker
Skrevet

Naprapater er ikke "godkjente", de kjemper om å få autorisasjon. Kiropraktorene hadde heller ikke det for ikke mange år siden.

Det kommer nok. Men i mellomtiden må vi som har funnet ut at naprapater er gull verdt betale hele morroa selv.

Skrevet

Utrolig kjipt, det der. Naprapat er fantastisk!

Skrevet

Er ikke naprapati bare svindel da?

Skrevet

Det er ihvertfall ikke min erfaring. Naprapaten har hjulpet meg mye bedre enn hva leger og fysioterapeut har klart.

Skrevet

På hvilke bakgrunn skriver du dette ?

Er det svindel siden de ikke kommer innom refusjonsordningen ?

Hva med Manuellterapauter, Osteopati, Akkupungtur, Massarsjeterapi, Trykkbølge, Vakumbehandling osv. De er heller ikke inne i reffusjonsordningen.

Men mange av disse terapautiske tilbudene er alfa og omega for mange passienter.

Mange av dem som IKKE får den hjelp de trenger innen det vanlige helseetaten.

Er desverre mange dårlige fysioterapauter og kiropraktorer som ikke burde tatt mot passienter selv om de har reffusjonsordning.

• Liker 1
Skrevet

Hos meg fikk naprapaten bort muskelrelatert hodepine på kun en behandling, ved å manipulere muskler, massere og sette nåler i triggerpunktene i nakken. At det skal være svindel, har jeg vanskelig å forstå.

Jeg har vært hos kiropraktor, som egentlig bare føltes som en mer brutal og mer overfladisk behandling i samme leia.

• Liker 1
Skrevet
Det er ihvertfall ikke min erfaring. Naprapaten har hjulpet meg mye bedre enn hva leger og fysioterapeut har klart.

Mange påstår at mye rart fungerer uten at det faktisk gjør det. Er det vitenskapelig grunnlag for å påstå at naprapati fungerer?

På hvilke bakgrunn skriver du dette ?

Er det svindel siden de ikke kommer innom refusjonsordningen ?

Nei, det er svindel hvis det ikke kan påvises at det fungerer.

Hva med Manuellterapauter, Osteopati, Akkupungtur, Massarsjeterapi, Trykkbølge, Vakumbehandling osv. De er heller ikke inne i reffusjonsordningen.

Ja, mye av dette er også svindel.

Skrevet

Mange påstår at mye rart fungerer uten at det faktisk gjør det. Er det vitenskapelig grunnlag for å påstå at naprapati fungerer?

Nei, det er svindel hvis det ikke kan påvises at det fungerer.

Ja, mye av dette er også svindel.

Ok.

Fysioterapauter er altså de eneste behandlerene som har refusjonsrett !

Det BARE forde -noe- av behandlingen er vitenskapelig dokumentert, er det eneste tilbudet en kan få offentlig

Blir det da den eneste behandlingen som ikke er svindel ?

Det andre tilbudet en kan få offentlig er å bli "dopet ned". Det tar bort smertene JA, men det gjør ingenting med enkelte problem. Spessielt ting som har med ben, sjelett og muskelatur.

Ofte skjuler det bare smerten slik at en går på mer og får andre belastningsplager i tillegg. Da kommer en fort i en vond sirkel det kan være vanskelig å komme ut av.

MEN det er faktisk det eneste tilbudet en får på det offentlige (for uten opperasjon da)

Jeg har til sammen 50 behandlingstimer gjennom flere år. Dette hos forskjellige fysioterapauter med forskjellige plager. (Mye av disse timene var i forsøk på å rette opp feil fra tidligere fysioterapaut) Vil nok si jeg har fått noe erfaring med den type behandling.

I god tro for at jeg skulle bli bedre av det fortsatte jeg behandlingen i håp om å bli bedre.

Legen ga bare ut smertestillende som eneste alternativ.

Enden på visa var at jeg fikk en haug med belastningsplager og skader i tillegg.

Bra ble jeg langt i fra og endte opp som langtidssykemeldt over mange mange år.

Hjelper jo ikke med fysioterapi behandling en bare blir værre av uansett om det er vitenskapelig bevist eller ikke ! Og uansett hvor mye en ønsker og håper at det skal virke positivt.

Nå har jeg forsøkt andre typer alternativ behandling, og fant endelig noe som virket i riktig retning.

Skrevet

Det er ikke rart.

En manuellterapuet er en fysioterapeut med videreutdanning.

Skrevet

Jeg trodde også at naprapat ikke gir støtte fra staten fordi det ikke er dokumentert at det faktisk fungerer, og dermed er det ikke en godkjent, medisinsk behandlingsform.

Skrevet

Det kan jo ikke være så vanskelig å dokumentere effekten av naprapati når de gjør det samme som en fysioterapeut og kiropraktor tilsammen. De masserer og "knekker". Naprapater er ihvertfall godkjente i Sverige, der er det en 5 årig utdanning.

• Liker 1
Skrevet

Noen som kan anbefale en bra naprapat i Bergen? :)

Skrevet (endret)

Jeg fikk en skade i ryggen i forbindelse med idrett. Fysioterapeuten min sa foerst at det ville ta max 6 uker foer jeg var tilbake til normalen (dette var paa et tidspunkt da jeg trente 4 + timer hver dag og var paa landslaget i min idrett). Naa, 3 aar senere, er ryggen fortsatt kjempevond, og begrenser meg veldig ifht til trening, og i daarlige perioder ogsaa i dagliglivet. Kan skrive under paa at naprapati var det eneste som virket! Etter uendelig mange timer hos fysio, kiropraktor og lege uten NOEN resultater, faktisk bare forverring, foreslo legen min at jeg skulle gaa til naprapat. Hun kunne jo ikke henvise meg dit, men hun sa det var det eneste hun kunne tenke seg kunne hjelpe. Grunnen til at hun ikke hadde sendt meg dit tidligere var nettopp dette med at man ikke faar noe stotte til det. Naprapaten hjalp UTROLIG mye, smertene gikk fra et nivaa hvor det hemmet meg forferdelig mye i hverdagen (var bare 17 aar paa dette tidspunktet) til et stadie hvor jeg naa har laert meg aa leve med det. Synes fremdeles det er rart og litt uforstaaelig at jeg antakeligvis kommer til aa ha disse smertene resten av livet, jeg er jo fortsatt veldig ung... Men jeg hadde rett og slett ikke raad til aa betale 600 - 1200 kr i uken lenger, naar problemene tross alt har naadd et nivaa jeg kan leve med. Men om kostnadene hadde blitt dekket hadde jeg uten tvil fortsatt aa gaa dit, og hadde antakeligvis hatt mye mindre smerter naa. Synes det er uforstaaelig at en 20-aaring som har hatt kroniske problemer med rygg i 3 aar ikke kan faa tilskudd til aa dekke den eneste behandlingen som har hatt noen som helst effekt.

EDIT> Antibac: Jeg gikk til en svensk naprapat paa Ryggklinikken avd. Ulriksdal (rett nedenfor Haukeland Sykehus, rett over gaten fra hovedbusstoppet utenfor sykehuset), han var utrolig dyktig og veldig grundig i arbeidet, lyttet til hva jeg fortalte, forklarte metodene, testet alt mulig, og han brukte mange ulike metoder som varmebehandling, akupunktur, osv i tillegg til vanlig massasje og trykk paa forskjellige punkter. I tillegg er han veldig hyggelig :)

Endret av Honeydew
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg var hos en Naprapat-student (hun studerer i Sverige) for en liten massasje, og hun oppdaget at en gammel skade kan være grunnen til min hodepine som kommer av og til. Ble også anbefalt å holde meg unna arbeid som belaster i forhold til skaden min, og å utrede problemet - kanskje noe var blitt dratt med i fallet mitt.

Så jeg skal definitivt ta en tur til naprapaten, har aldri vært så god i skaden min som dagene etter hun knadde litt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...