Gjest lmari Skrevet 24. november 2003 #1 Del Skrevet 24. november 2003 Dette er sikkert vanlig allmennkunnskap, men jeg ble plutselig så usikker.. På hvilken finger skal gifteringen sitte? Og er det samme finger for forlovelsesring som for giftering? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rannva Skrevet 24. november 2003 #2 Del Skrevet 24. november 2003 Gifteringen skal i Norge sitte på høyre hånd. Forlovelsesringen tror jeg at skal være på venstre, men det er egentlig ikke vanlig. Iallefall ikke som jeg vet. De aller fleste andre land har gifteringen på venstre, og det vil jeg ha dersom jeg skal gifte meg en gang. Grunnen til at det skal være på den ene eller andre hånden er diskutert og man vet vel ikke sikkert. Grunnen til at jeg vil ha den på venstre, er at den hånden er nærmest hjertet. Det er også en av forklaringene som blir brukt i andre land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 24. november 2003 #3 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg har idag forlovelsesring på høyre finger. Når jeg skal gifte meg, og er på tur opp til alteret har jeg flyttet den over på venstre finger. Vi skal nemlig ha gifteringene på høyre hånd, som er hånden man besegler avtaler med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #4 Del Skrevet 24. november 2003 Vi skal nemlig ha gifteringene på høyre hånd, som er hånden man besegler avtaler med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #5 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg spurte i gullsmedbutikken da vi kjøpte forlovelsesring og fikk høre at forlovelsesringen ihvertfall skal være på høyre hånd. Ekspeditøren mente dessuten at min forlovelsesring var så enkelt at jeg kan ha gifteringen på samme finger etter bryllupet. Dermed havner nok den og på høyre hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 24. november 2003 #6 Del Skrevet 24. november 2003 Grunnen til at jeg vil ha den på venstre, er at den hånden er nærmest hjertet. Det er også en av forklaringene som blir brukt i andre land. Den hele forklaringen på det der er at fra gammelt av trodde man at det gikk en direkte blodåre fra venstre ringfinger og til hjertet, og at man derfor skulle ha ringen på venstre hånd. I virkeligheten stemmer ikke dette, og også ligger hjertet mer midt i kroppen enn det man trodde før...... Greit at folk kan gjøre som det passer dem, syns jeg. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 24. november 2003 #7 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg har forlovelsesring og giftering på venstre ringfinger :D Ingen som skjønner at det er gifteringen min da Hvertfall ikke her i landet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #8 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg har forlovelsesring og giftering på venstre ringfinger :D Ingen som skjønner at det er gifteringen min da Hvertfall ikke her i landet nemmelig!! for i Norge bruker vi høyre finger til gifteringer/forlovelsesringer (som fra gammelt av var en og samme ring!! (og også er det for de fleste som gifter seg i dag.. uansett om de setter den på seg på forlovelse eller på brullupsdato)) om man ikke har utenlandsk partner eller noen annen "grunn" til å ha den på venstre, synes jeg at vi skal opprettholde vår "høyrehåndsfinger" regel.. for meg er det jo høyre som er "hovedhånden", så jeg ville synes det var "stusselig" å ha gifteringen "bortgjemt" på venstre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 24. november 2003 #9 Del Skrevet 24. november 2003 nemmelig!! for i Norge bruker vi høyre finger til gifteringer/forlovelsesringer (som fra gammelt av var en og samme ring!! (og også er det for de fleste som gifter seg i dag.. uansett om de setter den på seg på forlovelse eller på brullupsdato)) om man ikke har utenlandsk partner eller noen annen "grunn" til å ha den på venstre, synes jeg at vi skal opprettholde vår "høyrehåndsfinger" regel.. for meg er det jo høyre som er "hovedhånden", så jeg ville synes det var "stusselig" å ha gifteringen "bortgjemt" på venstre.. Jeg har utenlandsk partner - men hadde nok ønsket å ha ringen på venstre hånd uansett slik som resten av verden. Synes vi er ordentlig bakvendte her i landet altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. november 2003 #10 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg har utenlandsk partner - men hadde nok ønsket å ha ringen på venstre hånd uansett slik som resten av verden. Synes vi er ordentlig bakvendte her i landet altså. Ja, tradisjoner er skikkelig dust!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 24. november 2003 #11 Del Skrevet 24. november 2003 Ja, tradisjoner er skikkelig dust!! :o Var ikke det jeg sa da - man må da få lov til å følge de tradisjonene man ønsker vel?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #12 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg har utenlandsk partner - men hadde nok ønsket å ha ringen på venstre hånd uansett slik som resten av verden. Synes vi er ordentlig bakvendte her i landet altså. det var da veldig da.. vel dette er kanskje et sært pottit-land.. men det er nå et land jeg er glad i, stolt av og hører til i.. og jeg synes dette er en flott og særegen tradisjon uten noe vondt i, så den mener jeg det er vår plikt som borgere av nasjonen å ta vare på.. hva er det forresten som er så bakvendt? kun det å være annerledes (som jeg synes er flott; et symbol å være stolt av!) eller har du noen "vettuge" argumenter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. november 2003 #13 Del Skrevet 24. november 2003 :o Var ikke det jeg sa da - man må da få lov til å følge de tradisjonene man ønsker vel?? Selvfølgelig. Men når du begrunner de med at vi her i landet er så bakvendte at det blir for dumt å gjøre som man gjør, ja da er det jammen mye annet man bør slutte med også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 24. november 2003 #14 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg ville bare fortelle at jeg har ringen min på venstre hånd - ønsket ikke noe diskusjon angående dette. Bare ville fortelle hvordan jeg har gjort det. Glem at jeg sa noe - dette er bare mine meninger - har ikke noe spesiell begrunnelse. Sorry så mye!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #15 Del Skrevet 24. november 2003 Selvfølgelig. Men når du begrunner de med at vi her i landet er så bakvendte at det blir for dumt å gjøre som man gjør, ja da er det jammen mye annet man bør slutte med også! enig med poirot!! om du har en god grunn for å velge bort en tradisjon (at den er rasistisk f.eks) så er det ok at du velger noen annet av en grunn (hva det nå måtte være for deg) er det ok men når du sier at du ikke vil følge en god gammel norsk tradisjon bare fordi den er annerledes enn en del andre land.. "fordi vi er ordentlig bakvendte her i landet altså" blir det bare barnslig og dumt.. og den type holdninger til vår nasjonalitet bør kunne tirre en hver stolt nordmann! (f.eks meg ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #16 Del Skrevet 24. november 2003 - har ikke noe spesiell begrunnelse. Sorry så mye!! vel.. jeg synes faktisk du bør ha en eller annen grunn.. positiv for det andre alternavtivet eller negativ for det "opprinnelige" for å velge bort en så gjennomført tradisjon.. og jeg synes at dine holdninger til norge og nordmenn er umodne og uverdige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 24. november 2003 #17 Del Skrevet 24. november 2003 vel.. jeg synes faktisk du bør ha en eller annen grunn.. positiv for det andre alternavtivet eller negativ for det "opprinnelige" for å velge bort en så gjennomført tradisjon.. og jeg synes at dine holdninger til norge og nordmenn er umodne og uverdige Hva vet du om mine holdninger til norge og nordmenn? Jeg er født og oppvokst her - og kjempestolt av det. Skryter av det til alle utlendinger jeg møter. Jeg ønsker å ha ringen på venstre hånd fordi jeg er gift med noen fra et annet land. Men hadde villet ha den på venstre hånd uansett slik at alle land forstår at det er gifteringen min Skjønner ikke hvorfor dere angriper meg sånn fordi at jeg forteller min lille mening angående dette. Jeg bare liker den utelnadske tradisjonen angående dette bedre enn den Norske. Sånn er det jo bare. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 24. november 2003 #18 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg og noen venninder traff på noen engelskmenn på bar i Oslo. De sa at det var håpløst å sjekke opp norske jenter fordi alle hadde ringer på fingrene. Vi forklarte at mange norske jenter bruker ringer uten at det betydde at de var opptatte. Det tok sin tid før de skjønte det..... Poenget mitt er at det er store forskjeller i forskjellige land, og også store lokale forskjeller innenfor enkelte landegrenser. Når det gjelder hvor en skal sette gifteringen, kan jeg ikke se at det på noe vis skal plage noen hvor jeg har min. Ingen dør, eller får vondt, eller sulter. Derfor setter jeg den der det passer meg, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. *sol ute, sol inne, sol i hjertet, sol i sinnet, ååååååå hvor det skinner...* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #19 Del Skrevet 24. november 2003 [Hva vet du om mine holdninger til norge og nordmenn? . bare dette; Synes vi er ordentlig bakvendte her i landet altså. Jeg er født og oppvokst her - og kjempestolt av det. Skryter av det til alle utlendinger jeg møter. . vel da kunne du vel skryte av den flotte norske tradisjoenen om å ha gifteinger på høyre hånd? Jeg ønsker å ha ringen på venstre hånd fordi jeg er gift med noen fra et annet land. . det har jeg full forståelse for Men hadde villet ha den på venstre hånd uansett slik at alle land forstår at det er gifteringen min . det har jeg derimot ikke forståelse for.. det er nemlig slik at man aldri kan vite at noe er en giftering.. for det finnes det så mange ulike tradisjoner for.. (ala Tex sitt innlegg) at du er gift er noe du alltid vil måtte fortelle om du vil at mennesker skal vite det.. Skjønner ikke hvorfor dere angriper meg sånn fordi at jeg forteller min lille mening angående dette.. synes ikke du er "angrepet sånn", men.. grunne til at du får så mye motstand er vel først og fremst den "bakvendt" uttalelsern.. Jeg bare liker den utelnadske tradisjonen angående dette bedre enn den Norske. Sånn er det jo bare. :blunke: og det teller ikke noe at den norske tradisjoenen er den norske tradisjonen? hva betyr tradisjon for det da? om man bare "plukker vilt" er det ikke lengere tradisjon.. sorry mac! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. november 2003 #20 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg synes folk kan ha ring akkurat der de vil, har selv flere venner som har den på venstre, og de har ulike grunner til det (eks at de er gift med utlendinger). Men man trenger jo ingen grunn, for som Tex sier; det skader da ingen. Men jeg synes mange unge nordmenn begynner å bli så historieløse, med en holdning om at alt i Norge er så jævla dust og gammeldags i forhold til i andre land. Det provoserer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå