Gå til innhold

Forsinket i studiene...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er fra gammelt av forsinket 60 stp i utdanningen min. Etter denne forsinkelsen har jeg studert to år og har fått full støtte og stipend, har til og med tatt ekstra fag i tillegg til normert og er nå bare 37,5 STP forsinka.

Spørsmålet mitt er om dette godtas og om jeg har rett på fullt lån og stipend, også til skolepenger, for utenlandsstudier?

Min første tanke var at ja, selvsagt har jeg det siden jeg har det i Norge også, men så fikk jeg et brev om at Lånekassen hadde registrert at jeg var forsinket i utdanningen min, uten noe nærmere informasjon....hjelp! Det er jo ikke noe nytt at jeg er forsinka. Kan dette dreie seg om at de 37,5 STP for dette semesteret som jeg har tatt enda ikke er omgjort til stipend?

Får jeg ikke lån/stipend til utenlandsstudier er framtiden min ganske herpa..., ihvertfall høstsemesteret!

Forvirra her. Håper noen forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke bare å ta en telefon dit i disse dager... andre innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er under 60 stp forsinket, har du rett på støtte. Men hvis de ennå ikke har fått eksamensresultatene dine for forrige semester, og du uten dem er over seksti studiepoeng forsinket, må du vel først sørge for at resultatene når Lånekassen, før du kan få lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De HAR fått eksamensresultatene fra vårsemesteret. Derfor forstår jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coarvi

Sende mail er også håpløst... ;)

Jeg tror det er vanlig at Lånekassen gir beskjed når de vet at du er forsinket, selv om det ikke går utover støtten. Dette er bare for å gjøre deg obs på at du er forsinket, og at du selv må følge med på at du ikke blir så mye forsinket at du mister rett på støtte.

Hva står det på Dine sider da, i forhold til studiepoeng?

Eventuelt ringer du dem klokka ni i morgen hvis du fortsatt er usikker, det er lettere å få svar rett etter at de har åpnet linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da høres det rart ut. Det skal altså ikke være noen forskjell på studier i utlandet og i Norge, såvidt jeg vet. Sannsynligvis handler brevet bare om at Lånekassen vet at du er forsinket (og det er du jo), men ikke om at du ikke får lån (for såvidt jeg forstod stod det ingenting mer?), det er vel det samme brevet man får om man har tatt for mange studiepoeng, bare med motsatt fortegn. Men du bør nok ringe Lånekassen og sjekke. Siden du har søkt støtte for utenlandsstudier kan du ringe Lånekassen avdeling utland, der pleier køene å være mye kortere, selv om de sikkert er lange nok for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...