Gå til innhold

humørsvigninger og depresjon ved bruk av p-piller

Gjest marie

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på p-piller av merket Diane for ca et år siden. Jeg merket ikke noe til bivirkninger det første halvåret jeg gikk på p-pillene, men i mars i år da det begynte å bli mer seriøst mellom meg og kjæresten fikk jeg plutselig humørsvingninger og noen ganger antydning til depresjon. Humørsvigningene kom uten at det alltid var noe som framprovoserte dem. De første månedene tenkte jeg at det bare var at jeg var sliten av skole osv, men jeg kunne ikke skjønne hvorfor de var så kraftige. Jeg kunne plutsleig ligge inne en hel dag og gråte. Humørsvingninene gjorde meg ikke sint, men heller bare lei meg og litt irritert. Jeg byttet merke til Mercilon for to måneder siden og jeg følte at det ble litt bedre. Men fortsatt merker jeg at humørsvigningene er der og jeg føler at jeg overanalyserer alle situasjoner for å finne ut hvorfor jeg ble lei og irritert akkurat der og da, noe som bare gjør alt verre. Noen andre som har følt humørsvigniner med kombinasjon av p-piller og forhold? Jeg har så lyst å komme tilbake til den lykkelige jenta jeg er, hvertfall nå når jeg har større grunn til å være lykkelig enn noen gang. Jeg og kjæresten har det fantastisk og jeg føler ikke at det går ut over forholdet vårt, det går bare ut over hvordan jeg har det. jeg som vanligvis tenker positiv til det meste føler meg plutslig så pessimistisk til tider, selv om jeg prøver å snu det til noe positivt.

Håper noen har noen tips eller erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Jeg har dessverre ikke så positive erfaringer å dele, men hadde samme reaksjon som deg på Diane. Humørsvingningene kom etter noen måneder, og etter godt og vel et år sluttet jeg rett og slett på pillen. Det positive var at humøret bedret seg gradvis.

Av ulike årsaker gikk jeg mange år uten hormonpreparater. Da var kondomer prevensjonsmidlet. Jeg fikk satt inn hormonspiral da jeg var noen-og-tredve, og er fornøyd med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke så positive erfaringer å dele, men hadde samme reaksjon som deg på Diane. Humørsvingningene kom etter noen måneder, og etter godt og vel et år sluttet jeg rett og slett på pillen. Det positive var at humøret bedret seg gradvis.

Av ulike årsaker gikk jeg mange år uten hormonpreparater. Da var kondomer prevensjonsmidlet. Jeg fikk satt inn hormonspiral da jeg var noen-og-tredve, og er fornøyd med den :)

Takk for svar! :) Jeg skiftet fra Diane fordi jeg har hørt at den har flere bivirkninger enn andre p-piller, noe jeg også forhørte meg om med legen min. Det er godt mulig at det tar litt tid før virkningen av Diane går ut av kroppen, siden det er under to måneder siden jeg sluttet på dem, men det er også mulig at jeg bare må prøve et annet prevesjonsmiddel. Kondomer er ikke et alternativ for oss, siden vi er ganske aktiv på den fronten, tror jeg det ville blitt slitsomt. Hvor lang tid tok det fra du sluttet på Diane til du følte at humøret var tilbake til normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Jeg har merket dette med mine p-piller. Jeg går også på Mercilon. Jeg er fornøyd med pillene sånn sett, men jeg har også hatt masse humrsvigninger og tendens til deppresjon nå i den senere tid. (Har gått på disse i 3år snart, har hatt kjæreste igjennom de tre årene, men humørsvigningene og deppe-følelsen har kommet nå det siste året)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninnen min gikk skikkelig i kjelleren da hun brukte Diane, så er nok ikke sikkert at akkurat dét er så uvanlig. Selv har jeg gått på Diane i ett år, og den eneste forskjellen jeg har merket, er at jeg har noe mer menssmerter enn ved andre piller jeg har brukt.

Når det er sagt, er jo Diane en pille med forholdsvis høyt hormonnivå.

Selv har jeg ikke prøvd Cerazette, men jeg har mange venner som er veldig fornøyde med den. Det er en minipille med lavt hormonnivå, men den har samme "glemmemargin" som vanlige p-piller, så du kan glemme den inntil 12 timer (i motsetning til andre minipiller, der det er veldig streng at de taes til samme tidspunkt hver dag). Det kan jo eventuelt være en idé å teste. Men til syvende og sist er det jo en gang slik at det ikke er alle som kan gå på p-piller uten å påvirkes av dem, uansett hormonnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...