Gå til innhold

Tipser du?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser fortsatt ikke problemet jeg! Det er jo ingen som tvinger deg til å tipse? Om du vet at du ikke er gnien, har det da noe å si om andre synes at du er det?

Jeg synes det er fint å kunne signalisere at jeg er missfornøyd ved å gi lite eller ingen tips til en kelner som ikke har gjort jobben sin perfekt. Det gir dem en ekstra motivasjon til å skjerpe seg, og forhindrer at vi får HM-service på restaurant. Med fast (og lav) lønn gjør ikke ungjenter mere enn de må, hverken på HM eller som servitør! Det er også meget retferdig og rett på sak å kunne gi tips til den personen du er fornøyd med, ikke til sjefen hans/hennes gjennom regninga. God service er IKKE en person som henger over bordet og smisker hele tida, og som x-kelner er jeg meget kresen på service.

Gjest sexysadie
Skrevet
Jeg ser fortsatt ikke problemet jeg! Det er jo ingen som tvinger deg til å tipse? Om du vet at du ikke er gnien, har det da noe å si om andre synes at du er det?

Jeg synes det er fint å kunne signalisere at jeg er missfornøyd ved å gi lite eller ingen tips til en kelner som ikke har gjort jobben sin perfekt. Det gir dem en ekstra motivasjon til å skjerpe seg, og forhindrer at vi får HM-service på restaurant. Med fast (og lav) lønn gjør ikke ungjenter mere enn de må, hverken på HM eller som servitør! Det er også meget retferdig og rett på sak å kunne gi tips til den personen du er fornøyd med, ikke til sjefen hans/hennes gjennom regninga. God service er IKKE en person som henger over bordet og smisker hele tida, og som x-kelner er jeg meget kresen på service.

Her fikk du pinadø sagt det!!! :vinner:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg ser fortsatt ikke problemet jeg! Det er jo ingen som tvinger deg til å tipse?

jo når det er normen å tipse så må man liksom ha en grunn til å la være.. har du noen anelse om hvordan folk ser på deg om du foreslår å ikke tipse?

Om du vet at du ikke er gnien' date=' har det da noe å si om andre synes at du er det? [/quote']

poenget er at jeg ikke synes at det skulle være gniet å ikke tipse.. jeg synes at om man vil belønne ansatte gjennom lønn, så skal dette gjøres av sjefen i ordnede former

top og med begge dere to har har nevt ordet gnien osv flere ganger.. selv om jeg ikke har snakket om kr i det hele tatt.. bare om formen for betaling.. det er frustrerende..

om man vil ta inn penger fra gjestene for å belønne servitørene synes jeg det skal tas inn over den valige regnignen som ekstera pris på maten

Gjest sexysadie
Skrevet

du trakk den litt ut i d bredeste spør du meg da.

Å sammneligne dårlig betalte småjenter på HM med leger i dagens Norge var særs uappetittelig.

Gjest Anonymous
Skrevet
.

Å sammneligne dårlig betalte småjenter på HM med leger i dagens Norge var særs uappetittelig.

hvorfor det?

dersom vi begynner å legitimere det å "betale litt ekstra til dem som gjør en god jobb", hvor skal vi trekke grensen?

jeg mener at hele "beltale ekstra"-ideen er lite smakfull.. i seg selv.. selv til de som "bare er kelnere"

prinsippet min venn!

Skrevet

jo når det er normen å tipse så må man liksom ha en grunn til å la være.. har du noen anelse om hvordan folk ser på deg om du foreslår å ikke tipse?

Jeg skjønner tankegangen, men tror det er mere noe du føler enn sånn det faktisk er. Eller kanskje du har veldig internasjonale venner? En kelner vil se mye rarere på deg om du tipser fem kroner enn om du ikke tipser i det hele tatt. At noen ikke er vant med å gi tips skjønner de fleste.

Men om tipsen er innbakt i lønna/prisen på maten så kan du ikke velge den bort. Det synes jeg er uhørt.

Med fast (og lav) lønn gjør ikke ungjenter mere enn de må' date=' hverken på HM eller som servitør! [/quote']

dersom de ikke gjøre jobben skikkelig bør det være konsekvenser, f.eks å bli satt i oppvasken resten av kvelden ol

arbeidsgiver bør forvente orntlig arbeid av den vanlige faste lønna..

tenk om leger skulle tenke slik.. "ha pleier ikke å tipse, så vi gjøre ikke jobben grundigere enn vi må her, nei"

Enig i at det ikke burde være sånn, men sånn er det altså når man ansetter ungjenter (ungguttene står som regel allerede i oppvasken). Har du vært i butikker som betaler de ansatte så lite som mulig? Jeg vil IKKE ha det sånn på restaurant!!

Det er også meget retferdig og rett på sak å kunne gi tips til den personen du er fornøyd med' date=' ikke til sjefen hans/hennes gjennom regninga. [/quote']

så da bør jeg altså begynne å gå ut på kjøkkenet og gi penger til kokken?

Der jeg jobba fikk kjøkkenet sin del av tipsen. Gjestene tipser som regel bedre dersom maten er som den skal eller ekstraordinært god, og mindre dersom den ikke er helt i orden. Har også opplevd folk som har tipsa kjøkkenet direkte!

Gjest sexysadie
Skrevet

prinsippet min venn!

Noen ganger må man la sine prinsipper vike. :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet
Enig i at det ikke burde være sånn' date=' men sånn er det altså når man ansetter ungjenter ![/quote']

ungjenter?? kelnere er da vel som oftest voksne mennesker (på orntlige spisesteder, på pizza-plasser er det da ingen som tipser) og svært ofte menn

nei, jeg har da aldri foreslått at kelnere skal ned i lønn.. jeg mener jo nettopp at de skal få orntlig lønn for den jobben de gjør (så man har god samvittighet for å ikke gi dem mer)

men det er jo maten som er gjøre eller ikke gjøre for meg når jeg er ute å spiser.. all stemning i verden kan ikke gjøre opp for dårlig mat, og selv en skitten gate og rustne stoler kan gi en flott opplevelse bare maten er god

så "sin del" ville være 100% skulle jeg få velge.. men dette valget har jeg ikke.. synes det er langt mer uhørt enn å mangel muligheten til å "trekke" kelnere i "lønn"

det måtte være den eneste form for tipsing jeg ville finne på.. (som sagt så er det maten som er gjøre eller ikke gjøre)

men jeg vil heller nyt maten i visshet om at kokken har orntlig "normal" betaling.. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen ganger må man la sine prinsipper vike. :blunke:

ja.. men da må man ha eg grunn..

dette er et sterkt prisipp.. og det finnes ingen god grunn til å bryte det

Gjest sexysadie
Skrevet

det måtte være den eneste form for tipsing jeg ville finne på.. (som sagt så er det maten som er gjøre eller ikke gjøre):)

he hehe

Der møtte du deg selv i døra; fordi d hjelper ikke hvor god maten er visst servitøren er bare sånn passe interessert i å gjøre jobben sin.

Da blir ikke maten så god alikevel.. :blunke:

Skrevet

tror ingen frisører tar det som en selvfølge at de får tips!! hadde aldri tenkt tanken engang før jeg selv ble frisør, og er kjempe takknemlig om jeg får det, det tar jeg som et tegn på at kunden er meget fornøyd!

og "skaffe seg en annen jobb"... hallo...

tips er noe man skal gi om man er veldig fornøyd, jeg gir da ikke tips selv heller om jeg ikke er fornøyd eller bare er sånn passe fornøyd!

Skrevet

Snakket om ein venta at ein skulle tipsa fekk meg til å tenkja tilbake på eit program i TV ei tid tilbake (eit av desse diskusjonsprogramma, 3+ år sidan) der tips var tema, og ein del kelnarar var gjester. Dei vart spurte om kva dei meinte var passande mengde i tips.

Hugsar ikkje heilt om det var ein som meinte at tips ikkje var naudsynt, men nokre meinte 5-10% var passande, 15% vart nemnd, 20-25% var i øvre skikt. (Ein syntest at 200 i tips var heilt på sin plass ved eit måltid til 500...)

Majoriteten landa på (5-)10% då, men det kan jo vera ein kommentar til om og kva kelnarar ventar...

Gjest sexysadie
Skrevet

Hvor mye du tipser har også en del m hva slags resturant du spiser på.

Kelnerene på Bagatelle horver nok mere tips enn kebabmannen på hjørnet for å si det sånn.

Skrevet

Ein ting er at ein nok er meir freista til å tipsa meir på ein fin restaurant enn ei kebabsjappe, men det var litksom det å belyse to ting:

- Når ein kelner forventar tips - ser det som naturleg at han skal ha det - det skaper eit visst press på kundane om at ein tipsar.

- Når ein kelner ser på det som heilt naturleg at 40% ekstra er ein passe sum - kva seier det om presset ein del vil føla?

Og det presset var vel eitt av punkta nemnd her tidlegare?

Så var det kva dei yter for tips. Å berre slenge maten på bordet og sei vær så god går kanskje i ei kebebsjappe, men på ein restaurant? Kundane forventar ein viss service - om ikkje, går dei ein annan stad, og det vil ikkje vera noko restaurant stort lengre. Evt. ein kelner som må sjå seg om etter anna arbeid i staden.

Tips, sjølvsagt kan ein gi det, men det bør ikkje vera noko som er forventa. Litt ekstra fordi ein har hatt det hyggeleg? Heilt greitt. (Å behalda vekslepengane utgjer ofte 5-10% for min del.) Men å rekna med tips for jobben dei gjer? Då må det vera noko ut over det som er forventa, synest eg.

Vil dei ha noko ekstra, så bør dei yta noko ekstra.

Gjest Anonymous
Skrevet

he hehe

Der møtte du deg selv i døra; fordi d hjelper ikke hvor god maten er visst servitøren er bare sånn passe interessert i å gjøre jobben sin.

Da blir ikke maten så god alikevel.. :blunke:

NEI!

nå må du gi deg!! det hjelper faktisk veldig mye for meg at maten er god!!! maten betyr såååå uendelig mye mer enn det der kelnder-fjaset!!

og møte seg selv i døra er det vel du som gjør.. finner på det ene argumentet etter det andre og svarer ikke når de blir bortfeid..

og den enenste kommentaren du har til mine holdbare argumenter er at "noen ganger må man la sine prinsipper vike" -altså en fullstendig tom kommentar.. som får deg ingensteder!

Skrevet

Jeg har aldri tipset en frisør - hvorfor skal jeg det? Ikke hørt om det i Norge heller jeg.

Når det gjelder restauranter så har jeg vært på årets første restaurantjulebord. 15 stykker glade mennesker som møtes for den gode maten og selskapet.

Ok, hva skjedde?

Vi fikk bestille mat og drikke - lutefisk og akevitt. Dette er en populær restaurant med to bordsetninger på denne tiden av året så det er en prosess som tar litt tid, siden hele restauranten kommer samtidig og skal bestille samtidig.

Ok, drikken kommer. Fint, vi skåler og hygger oss.

Maten kommer og vi begynner å forsyne oss av tilbehøret. Standard tilbehør er det som er satt på bordet, ikke spørsmål om det er noen som ønsker andre ting. Til lutefisk er det som kjent kun fantasien som setter grenser for hva folk vil ha - og det vet restaurantene og de har alt. Men setter det ikke ut i første omgang.

Når alle bord har fått mat og drikke så forsvinner serviørene. Borte! da skal de sikkert ha en pause og det er helt greit. Men vi var halvparten som ville ha hvitsaus på fisken og det var INGEN der vi kunne spørre.

Til slutt gikk vi på kjøkkenet og spurte etter det. Da kom en pitteliten skål. Og servitøren forsvant. Den skålen holdt ikke så vi måtte be om mer. Av hvem?

Underveis i middagen ble jeg ikke spurt en eneste gang om jeg ville ha mer å drikke. Jeg skravlet og koste meg jeg men kunne ha drukket mye mer. Dårlig selger jeg hadde vært klar for mer.

Annen gangs servering - det samme gjentok seg og vi måtte ut på kjøkkenet og be om hvit saus. ETTER at det faktisk var gjort en erfaring fra første servering... ingen påfyll av drikke.

Skulle vi tipse mye? Nei, vi syntes ikke det. Når jeg har spist en halv porsjon lutefisk før jeg får hvit saus etter at en av gjestene hadde vært på kjøkkenet og spurt etter det... nei. Da tipser jeg ikke. Da har servitørene ekspedert ikke solgt og jeg bruker heller tipsen min på et par ekstra Irish coffee.

Forøvrig tipser jeg sjelden på kaffebar også.

Skrevet

Tips er vel EGENTLIG inkludert i prisen vi betaler på service, i Norge. Men jeg/vi tipser alltid 10%. :)

Hvis ikke servicen er elendig da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...