Gå til innhold

Tipser du?


Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Et samfunn som har tips over alt' date=' der det er en selvfølgelighet slik at folk blir sure om de ikke får, er etter min mening på vei over til en del snuskete korrupsjon.[/quote']

helt enig!!

jeg kan i mitt yrke ikke ta i mot et rødt øre fra de jeg omgås via jobben.. en kopp kaffe ved bordet om de også tar er det maksimale jeg kan strekke meg til for å holde meg unna "gråsoner"

ser ikke hvorfor servitører og frisører og drosjekjøerer skulle være annerledes..

de har en pris på sine tjenester (satser, lønn osv) er de ikek fornøyd med den kan de prøve å skaffe seg en annen jobb..

"snikinnføringa" av ekstra kostnader er ikke bra.. jeg vil vite hva tjenesten koster før jeg kjøper den, mange takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sexysadie

Og høy lønn...

det kan vel være

Men den er ham vel unnet.

Jeg fatter ikek hva dere har imot tipsing av servitører på resturant.

D er jo ikke "smøring" på noe som helst vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[Jeg fatter ikek hva dere har imot tipsing av servitører på resturant. D er jo ikke "smøring" på noe som helst vis.

det er ikke direkte "smøring", men samme type "tips" ville for mange andre yrkesgrupper kommet i et helt annet lys.. og å betale seg til et bra bord på restaurant kan vel fort skje skjult som "tips"?

hva jeg jobber med er vel ikke relevant for denne diskusjonen.. det er jo et faktum at svært mange andre også har jobber der de ikke kan motta "tips" f.eks ulike typer ispektører, eiendomsmeglere, revisorer, politikere, saksbehandlere osv osv

hvorfor skal da noen grupper motta denne typen betaling?

konsekvensen av at det finnes slike tipsordniner er at den faste lønnen folk er villig til å jobbe for blir lavere. noe som igjen fører til at de som velger yrket er det som er "flinkest" til å "åle til seg" tips..

noe som igjen fører til større og større press på kunder til å betale noe som ikke var forespeilet i "prislister" ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Den påstanden holder ikke,da d hotell og resturantbransjen her i landet er rimelig godt regulert.

Tror ikke de forskjellige laugene hadde gått med på lavere grunnlønn.

Tipsen er en påskjønnelse fordi rollespillet mellom servitør og gjest har vært vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Tipsen er en påskjønnelse fordi rollespillet mellom servitør og gjest har vært vellykket.

men hvor er moralen i å betale noen dobbel for å gjøre det som er jobben deres???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi tipser dersom de fortjener det....

??

og hva vil det si?

er det virkelig hvilken yrkesgruppe du tilhører som skal bestemme om du "fortjener" tips..

eller er det (som jeg tror) at tipsing blir helt skjevt og urettferdig fordelt og går til dem som er best til å gi folk følelsen av at de "må" tipse..

fphy! hvor jeg missliker tipsing!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

men hvor er moralen i å betale noen dobbel for å gjøre det som er jobben deres???

Hvorfor bringe moral inn i diskusjonen?

Når jeg er på resturant vil jeg bli dollet med og virkelig føle meg som kongen på haugen.

Har illusjonen vært bellykket blir d tips.

Du trenger jo ikke å blakke deg fullstendig når du tipser.

Da har du misforstått. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
Jeg gir tips' date=' ca. 10%. Må passe litt på mannen. Han har tendens til å runde veldig oppover...... :lol:[/quote']

Velkjent problem

Jo lekrere servitør,jo høyere tips. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvorfor bringe moral inn i diskusjonen?:

fordi det er et av de vesentlige motforestillingen jeg har mot tipsing

Når jeg er på resturant vil jeg bli dollet med og virkelig føle meg som kongen på haugen.:

det vil ikke jeg.. jeg vil få god mat og god vin, til en bra pris.. så lommeboka og kokken er mine "gleder" -servitøren er uinteressant!

Har illusjonen vært bellykket blir d tips.:

altså, dersom servitøren har gjort jobben sin får han/hun mer betalt?

jeg er og blir fan av fastlønn, jeg..

Du trenger jo ikke å blakke deg fullstendig når du tipser.

Da har du misforstått. :hoho:

jeg trenger faktisk ikke å tipse i det hele tatt.. og den retten holder jeg på!

bar le av meg... men prinsippene mine er jeg stolt av..

og meningene mine er ikke bare ut i fra hva jeg liker selv, men også fra hvordan jeg ønsker at samfunnet vårt skal være.. og ja; også moral!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Gjest

Begyn å gled deg mere over livet og den gode maten i stedet.

men:

det vil ikke jeg.. jeg vil få god mat og god vin' date=' til en bra pris.. så lommeboka og kokken er mine "gleder" -servitøren er uinteressant! [/quote']

Dette er ikke riktig; det hjelper ikke hvor god maten er hvor lekkert den er dandert på fatet hvis servitøren bare slenger den foran deg på bordet med ett uinteressert: Vær så god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bar le av meg... men prinsippene mine er jeg stolt av..

Stolt nok til at du logger ut og skriver som gjest, Vampie? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stolt nok til at du logger ut og skriver som gjest? ;)

har aldri hatt noe brukernavn.. tro det eller ei..

og jeg har ikke tenkt å skaffe meg det heller.. trives med at folk ikke kan dra inn hva jeg har gjort og sagt i en hver ny diskusjon osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri hatt noe brukernavn.. tro det eller ei..

og jeg har ikke tenkt å skaffe meg det heller.. trives med at folk ikke kan dra inn hva jeg har gjort og sagt i en hver ny diskusjon osv

Du må nesten legge deg til en litt mindre karakteristisk skrivestil dersom du skal lure noen med den der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Gjest

Begyn å gled deg mere over livet og den gode maten i stedet.

som sagt så er det maten jeg nyter.. ikke servitøren.. (jeg er nokså ulik Samanta i Sex og singelliv på det området)

det hjelper ikke hvor god maten er hvor lekkert den er dandert på fatet hvis servitøren bare slenger den foran deg på bordet med ett uinteressert: Vær så god.

det synes jeg..

setter stor pris på at kelnere lar meg få nyte maten i fred.. og tro meg.. det er virkelig maten og stemninge jeg er der for..

så lenge keleren gjør en vanlig jobb (for sin vanlige lønn) har jeg ingen interesse av å betale ham/henne for å "dulle med meg" :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sexysadie: Jeg kan ikke gi opp den fellespotten enda. Når man jobber sammen i en restaurant for å ta seg av alle gjestene, og rekke over alt, så er det likevel ikke alltid at de potensielt "gode" bordene blir fordelt likt mellom servitører som alle er meget servicevillige. Hvis det kommer inn et bord på 8 som skal feire en anledning, mens resten av gjestene er vanlige ut-og-spise gjester,så vil ofte en servitør bli satt til å passe på det bordet ekstra. Det bordet vil gjerne gi mye mer i tips enn de andre gjestene. Dvs den servitøren som hadde det bordet, får da mye mer tips, selv om andre servitører jobbet like hardt og var like hyggelige. Hvis dette ofte blir skjevfordelt, er det da ikke bedre med fellespott? Så slipper man knivingen om god-bordene?

Jeg har nemlig prøvd begge modeller ettertrykkelig, og jeg foretrekker fellespott. Det er noe med meg og min stil, gjestene koser seg virkelig under mitt hyggelige og omtenksomme vertskap, men jeg har ikke det "dette smilet krever tips" trynet. Så jeg fikk ikke så mye tips, selv om jeg tok godt vare på gjestene mine. Gutter f.eks trengte bare å smile og prate litt med damene, og de håvet inn tips. Jeg smilte og pratet og skøyet med gutta, og de la igjen 2 kr. Jeg synes det viktigste er at gjestene liker seg så godt at de kommer tilbake. Og sprer det glade budskap. Rekorden min er 430 kr fra ett bord (8-mannsbord med anledning) og da var jeg superomtenksom og høflig, og hadde ikke andre bord.. De andre servitørene tok dem. Hvis jeg hadde måttet ta flere bord, ville ikke tipsen blitt så bra. Så god service er et felles løft, ingen tvil om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du må nesten legge deg til en litt mindre karakteristisk skrivestil dersom du skal lure noen med den der ;)

hæ?? :evil:

nå blir jeg forbannet!!

hvem er det liksom jeg skal være nå da??

jeg er her mye.. men jeg har aldri hatt ett brukernavn!! makan!! :evil:

og dette er grunne til at jeg ikke har det..

usakelig personfokusering og "jeg vet nok hvordan du er" holdninger" :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...