Gå til innhold

Tipser du?


Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er litt naiv, men jeg tipser bare i utlandet, fordi jeg tror alle yrkesaktive i Norge får lønn de kan leve av.

Men det hender at pizzabudet får beholde vekslepengene om vinteren når det er kaldt å stå i døra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med mange som her sier at det ikke er eller skal være standard å tipse på restaurant. Dette er et utenlandsk fenomen som har kommet hit, forskjellen er nettopp at i utlandet er dette en akseptert del av lønnssystemet.. Derfor synes jeg det er feil at sexysadie (mye uenig med deg i denne tråden :lol: ) sier tipsing hører hjemme på restaurant. Det gjør egentlig ikke det, selv om de som jobber der tar det som en selvfølge kanskje.. Klart alle gjerne skulle ha fått 5000 i måneden ekstra av kunder de ekspederer, det er her servitører osv. står i en særstilling.

Jeg gidder ikke tipse på kaffebarer osv. Et sted må grensen gå for generøsitet. Jeg sidestiller slik ren ekspedering med klesbutikker, da er det kanskje mer naturlig å tipse frisøren hvis man er ekstra fornøyd? Men det er også uaktuelt, fordi en dyktig frisør i norge vet å prise sine tjenester selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt overraska over svarene her, for i praksis tipser de aller fleste gjester godt når de er ute og spiser. Jeg har jobbet flere år som kelner, så jeg har grunnlag for å si det. Nå er det ikke så mange unge kvinner som betaler selv når de er ute og spiser da ;)

Tipsen er en del av det som får en til å orke stresset (og stresset er noen helt annet enn det en opplever på andre arbeidsplasser) og arbeidstidene. Hadde IKKE gidda det for vanlig timelønn nei! (Nå har jeg slutta uansett da..) Så jeg vil tro at om en ikke hadde den tipsekulturen som det faktisk er i Norge i dag, så ville restaurantene måtte betale mere i timelønn for å få noen til å jobbe, og da ville det havne på regninga uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler det ting koster. Tar jeg drosje og det koster 94 kr er det selvsagt ikke nøye med de kronestykkene, så det hender jo jeg avrunder litt i motpartens favør. Men tipse gjør jeg altså ikke. (Ikke ferdes jeg på restaurant heller da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ikke ferdes jeg på restaurant heller da..)

Det er kanskje der det ligger? Hvor mange av dere som sier at dere ikke tipser pleier faktisk å gå på resaturant mere enn et par ganger i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

Ja, jeg tipser, men ikke alltid. Det kommer ann på så mye. Kjøper jeg øl ved bardisken pleier jeg ikke å tipse, med mindre sørvisen er ekstraordinær. :wink: Kommer bartenderen el. servitøren bort med ølglasset, tipser jeg.

Tipser også hvis jeg tar taxi, med mindre jeg er blakk.

Tipser alltid på resturant, gir mer tips hvis sørvisen er bra. I bare et tilfelle har jeg ikke tipset på resturant, da jeg fikk servert øl med en død flue i, og måtte betale for å få ny. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, Ingeborg. Jeg er ikke så rik for tiden, så jeg går aldri på dyre flotte restauranter hvor det kanskje er mer vanlig å tipse. Det hender vi spiser ute på vanlige restauranter, og da blir det kanskje 20 ekstra. Jeg prioriterer å bruke pengene mine på regninger heller enn å trøste servitøren.. Og hadde jeg hatt mye ekstra penger, så håper jeg sannelig at jeg ikke hadde strødd rundt meg med penger til tips i tide og utide, men heller gitt dem til et godt formål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje der det ligger? Hvor mange av dere som sier at dere ikke tipser pleier faktisk å gå på resaturant mere enn et par ganger i året?

Jeg går ut ganske ofte. Jeg tipser,men alldeles ikke 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg tipser også kebabfyren i nabokneipa hvor jeg ofte spiser.

Kebaben er exellent,fyren er trivelig så derfor får han vekslepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sidestiller slik ren ekspedering med klesbutikker' date=' da er det kanskje mer naturlig å tipse frisøren hvis man er ekstra fornøyd? Men det er også uaktuelt, fordi en dyktig frisør i norge vet å prise sine tjenester selv..[/quote']

FEIL. faktisk veldig vanlig å tipse frisøren! ikke uvanlig å få mellom 20-100kr i tips, kjenner til flere som får mellom 500-1000kr i tips i UKA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
FEIL. faktisk veldig vanlig å tipse frisøren! ikke uvanlig å få mellom 20-100kr i tips' date=' kjenner til flere som får mellom 500-1000kr i tips i UKA![/quote']

gale verden!!

aldri om jeg skulle finne på å tipse på toppen av en regning på flere hundre kroner for en hårklipp!!

nei, i Norge får alle godt betalt i utgangspunktet, så jeg har ikke dårlig samvittighet for å ikke tipse!!

synes at tipsing er en uting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Tipsing er en fin ting så lenge den man tipser får pengne selv istedet for at d går i en fellespot.

Tipsing av frisører har jeg aldrig hørt om...

men hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tipsing av frisører har jeg aldrig hørt om...

men hvorfor ikke?

fordi, dersom man først begynner med tipsing så blir det etterhvert "forventet"

jeg synes det er så delig i Norge at man får den faktiske prisen på noen.. take it or leave it..

hater pruting og tipsing og alt sånt som er "indirektet prisfastsettelse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

fordi, dersom man først begynner med tipsing så blir det etterhvert "forventet""

Tror du tar feil her.

Har aldrig opplevd at noen i servicebransjen forventer å bli tipset.

jeg synes det er så delig i Norge at man får den faktiske prisen på noen.. take it or leave it..

Jo,men tipsen kommer jo som en ren privat påskjønnelse.

Forstår du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipsing er en fin ting så lenge den man tipser får pengne selv istedet for at d går i en fellespot.

Tipsing av frisører har jeg aldrig hørt om...

men hvorfor ikke?

Fra nå av ønsker jeg tips for den byråkratiske jobben jeg utfører daglig.

Lærere som er flinke med barn bør få tips, det samme med den søpletømmeren som ikke søler for mye/bråker... Eller hva med hun som var så raskt til å skaffe bestemor plass på sykehjem...

Et samfunn som har tips over alt, der det er en selvfølgelighet slik at folk blir sure om de ikke får, er etter min mening på vei over til en del snuskete korrupsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Jo,men tipsen kommer jo som en ren privat påskjønnelse.

Forstår du hva jeg mener?

problemet er at det faktisk ikke er så enkelt..

dersom tipsing blir en "norm" så blir det "kjipt" "gjerrig" osv å ikke tipse

slik vil jeg ikke ha det..

når jeg har betalt det som regningen kom på, så har jeg gjort opp for meg..

noe annet måtte være en gave.. og jeg gir vanligvis ikke gaver til ukjente.. (annet enn tiggere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...