Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 #101 Skrevet 25. november 2003 Tips er vel EGENTLIG inkludert i prisen vi betaler på service' date=' i Norge. Men jeg/vi tipser alltid 10%. [/quote'] siden du liker så godt å betale 10% ekstra etter at alle kostnader egentlig er dekket, kanskje du har lyst på 10% ekstra skatt i stedet?
Gjest pooh Skrevet 25. november 2003 #102 Skrevet 25. november 2003 Ja jeg tipser resturanger og taxi.Hvor mye er helt opp og ned.Tipser IKKE hvis jeg ikke er fornøyd(men det er jo som regel bra )
Fakse Skrevet 25. november 2003 #103 Skrevet 25. november 2003 NEI! nå må du gi deg!! det hjelper faktisk veldig mye for meg at maten er god!!! maten betyr såååå uendelig mye mer enn det der kelnder-fjaset!! Jo, du gjør jo faktisk det! Du sier at du i prinsippet er i mot tipsing, men sier samtidig at du kunne finne på å tipse kokken. Så mye for prinsippene dine. Når du som så hardnakka er i mot tipsing kan si noe sånn må du nesten kunne aksepterer at andre tenker anneledes.
Fakse Skrevet 25. november 2003 #104 Skrevet 25. november 2003 Skulle vi tipse mye? Nei, vi syntes ikke det. Når jeg har spist en halv porsjon lutefisk før jeg får hvit saus etter at en av gjestene hadde vært på kjøkkenet og spurt etter det... nei. Da tipser jeg ikke. Da har servitørene ekspedert ikke solgt og jeg bruker heller tipsen min på et par ekstra Irish coffee. Nei, selvfølgelig skulle du ikke tipse! Jeg er helt enig med deg, og ville ikke tipsa ei krone jeg heller. Skal mye mindre enn som så til før jeg ikke tipser! En x-kelner er vel kanskje den kresneste gjesten en kan få...
jordbær Skrevet 25. november 2003 #105 Skrevet 25. november 2003 Umh..? Hva mener du? Jeg betaler gjerne for god service, fordi jeg setter pris på det. Jeg er verken rik eller har god rå. Men dette mener jeg man bør ha råd til, når man først skal ut og spise!
Fakse Skrevet 25. november 2003 #106 Skrevet 25. november 2003 Joda, for å innvie deg i en ny verden, så kan jeg fortelle at det finnes mange som tipser på pizzaplasser, kinarestauranter og andre steder med god og billig mat. Og de aller fleste kelnere er unge jenter. Få voksne mennesker orker stresset, den lave betalinga og de håpløse arbeidstidene. En annen sak er at utdannede kelnere ofte er menn. De jobber på bagatelle og liknende plasser, har høyere lønn og færre gjester å ta seg av. Det er ikke denne typen restauranter vi snakker om her håper jeg, for der er det få alminnelige personer som vanker jevnlig. Om du er enig med meg i at et sted der maten koster 2-500 kr for en hovedrett er en "ordentlig plass", så er det absolutt flest unge jenter som er kelnere.
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 #107 Skrevet 25. november 2003 du sier at du betaler gjerne for god service.. samtidig sier du at sercien er inkludert i prisen.. da har du jo langt fram et slående argument for at du ikke burde tipse.. (har du hørt om logikk?)
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 #108 Skrevet 25. november 2003 Du sier at du i prinsippet er i mot tipsing' date=' men sier samtidig at du kunne finne på å tipse kokken. .[/quote'] jeg sier at dersom jeg skulle tipse noen på en restaurant, så måtte det være kokken.. samtidig er det så uendelig mange andre i samfunnet som fortjener det enda mer.. men jeg er 100% i mot tipsing.. av prinsipp!
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 #109 Skrevet 25. november 2003 Joda' date=' for å innvie deg i en ny verden, så kan jeg fortelle at det finnes mange som tipser på pizzaplasser, kinarestauranter og andre steder med god og billig mat. [/quote'] for noen nisser.. de må ha gått helt av skaftet.. tipse på en pizza-"restaurant"?? så utrolig latterlig...!
VesleBråka Skrevet 25. november 2003 #110 Skrevet 25. november 2003 Tusenfryd - fy flate så elendig service! Si meg, hadde absolutt alle servitørene jobbet kun i 3 dager? Jeg vet de nok har ekstrahjelp i julebordssesongen, men ALLE på skiftet kan da ikke være ekstrahjelp? Det må da være noen med litt fartstid på stedet, som kan si: Ok, nå er rushet over og de spiser, da kan 2 ta røykepause mens 2 gjør X. Jeg vil ha minst 2 servitører ute i restauranten til enhver tid, som tar seg av gjestene. Husk å spørre om det smaker, om de mangler noe og MERSALG. Dere skal være tilgjengelige, blide og høflige. Det med sausen skulle nesten hovmester ha fått beskjed om.. ja, jeg blir noenganger så irritert at jeg sier fra til hovmester. Hvis de skal kjøre julebord, dvs et selskap på 15 som skal spise og drikke, så er det ganske mye penger de drar inn på at dere valgte deres restaurant. Da er det ikke bare snakk om å droppe tips, men å faktisk kreve et minimum av service. Jeg har aldri hørt maken til uinteresserte servitører..
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 #111 Skrevet 25. november 2003 Ja, jeg tipser når jeg er fornøyd med servicen, som regel alltid når jeg er ute og spiser og nesten alltid når jeg tar drosje.
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 #112 Skrevet 25. november 2003 Ja' date=' jeg tipser når jeg er fornøyd med servicen, som regel alltid når jeg er ute og spiser og nesten alltid når jeg tar drosje.[/quote'] men hvorfor??
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 #113 Skrevet 25. november 2003 Hvorfor? Som regel så går vi ut og spiser på samme stedet hver gang - de kjenner oss og vi er kjempefornøyd med servicen vi får. Drosjesjåfører finnes det flere kategorier av, det finnes de som prøver å lure en for enhver pris, de som ikke eier stedsans, det finnes de som er uhøflige, som kan finne på og skjelle en kunde ut dersom man tar drosje en veldig kort distanse og som fører til at disse sjåførene havner ut av køen for en "filletur". Disse tipser jeg ALDRI, men de fleste er kjempehyggelige, hjelper med koffert og bager, kjører deg akkurat dit du skal til forventet tid og pris - DA tipser jeg - konsekvent. Tar veldig ofte drosje ifm jobben og har vært borti det meste.
Fakse Skrevet 26. november 2003 #114 Skrevet 26. november 2003 Hvorfor er det mere latterlig å tipse på en pizzarestaurant enn på et annet spisested, dersom du i utgangspunktet er i mot tips? Eller er det værre med tips til de som tjener dårlig og serverer billig mat enn dersom maten er dyr og eksklusiv? Det var logikk du snakka om?
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2003 #115 Skrevet 28. november 2003 Hvorfor er det mere latterlig å tipse på en pizzarestaurant enn på et annet spisested' date=' dersom du i utgangspunktet er i mot tips? Eller er det værre med tips til de som tjener dårlig og serverer billig mat enn dersom maten er dyr og eksklusiv? Det var logikk du snakka om? [/quote'] jeg synes det er like latterlig å tipse uansett.. og alle her er jo enig i at kelnerene alt har sin lønn og at man derfor ikke tipser for å lønne dem.. hvem som tjener mest er altså irrelevant logikken bak tipsing blant mange her ser ut til å være at det hører med når man går på en dyrer plass; (så det var ikke jeg som dro inn den) Så jeg trodde på bakgrunn av deres utsagn at det var kun på de dyrer plassene det virkelig var "tipsepress".. pizzarestauranter osv havnet da helt utenom!! Men jeg holder fast på mitt svært logiske resonement om at tipsing er tull.. Selv om jeg må argumentere mot flere ulike personer som har motstridene argmenter
Gjest sexysadie Skrevet 28. november 2003 #116 Skrevet 28. november 2003 Vel, d er lov til å mene hva man vil i dette landet.
Gjest Kira Skrevet 28. november 2003 #117 Skrevet 28. november 2003 Tipsing skal til når man spiser på resturant. men forhør dere om d går i enn fellespot eller om de beholder tipsen sin selv. Da har sjefene hånd og kontroll over tipsen og den går ofte ikke til kokker/servitører men rett i lommen på dem selv Det kommer vel an på stedet, det, da. Der jeg har vært servitør, så har tipsen blitt lagt i egen "børse", og delt ved slutt.
Gjest sexysadie Skrevet 28. november 2003 #118 Skrevet 28. november 2003 Det kommer vel an på stedet, det, da. Der jeg har vært servitør, så har tipsen blitt lagt i egen "børse", og delt ved slutt. dette kommer vel mere an på "resturantens politikk". Fellespotvarianten liker jeg ikke.
Gjest Kira Skrevet 28. november 2003 #119 Skrevet 28. november 2003 Tja, det kommer vel an på det også, sexysadie. Hvor mye hver enkelt gjør, om de står på ordentlig med god service og god kundebehandling eller ikke.
Gjest sexysadie Skrevet 28. november 2003 #120 Skrevet 28. november 2003 Vet jeg at tipsen går i en fellespot så tipser jeg ikke. Tipsen gir jeg til den som har ytet meg service.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå