Gjest lmari Skrevet 23. november 2003 #1 Skrevet 23. november 2003 Pleier du å tipse når du betaler for service? På restaurant, ute på byen eller når du kjører taxi? Hvor mye tipser du i så fall??
Gjest sexysadie Skrevet 23. november 2003 #2 Skrevet 23. november 2003 Ja jeg tipser. Hvor mye kommer an på om tipsen går til den jeg gir til eller om pengene skal i en felles kasse. Da gir jeg ikke så mye,fordi jeg liker ikke den ordningen.
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2003 #3 Skrevet 23. november 2003 Ja, jeg tipser ganske ofte! Har ikke no' fast rutine på hvor mye, men gjerne det som blir igjen av småpenger fra vekselen. Prøver å holde meg til ca 10% av kjøpesummen på restaurant (hvis ikke vi kjøper VELDIG mye da... ) K
VesleBråka Skrevet 23. november 2003 #4 Skrevet 23. november 2003 Ikke som standard annet enn å runde til nærmeste 10'er eller 5'er. For øl f.eks. Eller hvis mat på restaurant koster 195 så betaler jeg 200. Det tenker jeg egentlig på som avrunding heller enn tipsing da. Hvis jeg skal tipse "ordentlig" så gjør jeg det hvis jeg synes det er fortjent, slett ikke som standard. Veldig god service, veldig god mat, veldig hyggelig servitør som gjorde besøket ekstra bra osv. Ordentlig tipsing er over 20 kroner.. Jeg er nok generelt bevisst på at i norske restauranter får de ansatte god timeslønn og systemet er ikke basert på tips. I USA skal det mye til at jeg ikke tipser de standard 10-15 %. De ansatte har et par dollar i timelønn og resten er ment å komme fra tips. Når jeg kjører taxi er det sjelden jeg gidder å tipse, de er som regel sure og gidder knapt putte bagasjen min inn. Jeg gidder ikke tipse folk kun for at de lar være å glefse..
Gjest Lea Skrevet 23. november 2003 #5 Skrevet 23. november 2003 Jeg tipser, men beløp/prosent varierer. Kommer an på hvor god mat og service jeg får. Som regel gir jeg 10% når jeg får god service (og mat), litt mindre om det er "sånn passe".
Gjest sexysadie Skrevet 23. november 2003 #6 Skrevet 23. november 2003 Tipsing skal til når man spiser på resturant. men forhør dere om d går i enn fellespot eller om de beholder tipsen sin selv. Da har sjefene hånd og kontroll over tipsen og den går ofte ikke til kokker/servitører men rett i lommen på dem selv
VesleBråka Skrevet 23. november 2003 #7 Skrevet 23. november 2003 Det er ikke sant sexysadie. Jeg har jobbet i flere barer og restauranter med fellespott, og aldri har jeg opplevd at sjefen rappet det. Derimot sikrer det at kokkene som faktisk lager maten også får sin lott. Delingen av potten skjer noen ganger på slutten av måneden basert på hvor mange timer hver enkelt har jobbet, og kanskje enda oftere på slutten av kvelden deles tipsen mellom de som har jobbet skiftet. Spesielt i barer er dette veldig vanlig. Det eneste stedet jeg hadde ankepunkt mot delingsmodellen, var et sted hvor man gjorde opp kassa, så brukte man tips til å sørge for at kassa stemte, så delte man tipsen.. Systemet der var fryktelig rotete og feil skjedde hele tiden, som de ansatte da måtte betale for med tips. Det stedet eksisterer ikke lenger..
Gjest Hilde K S Skrevet 23. november 2003 #8 Skrevet 23. november 2003 Ja, jeg tipser. Hvor mye kommer an på hvor god servicen er og hvor mye penger jeg har....
manji Skrevet 23. november 2003 #9 Skrevet 23. november 2003 Jeg tipser. Liker å kaste i enkelte kroner også. (... er litt snobb sånn sett ...) Men jeg har ikke noe regler for hvordan jeg tipser. Runde av til nærmeste tier eller å begynne å regne ut kvadratroten av helhetsbeløpet gidder jeg ikke. Kommer også litt an på hvor jeg er. På finere restauranter er det normalt for meg å tipse mer enn hva jeg ville gjort på, for eksempel, Dromedar (kaffebar). Samt jeg tipser mer hvis pengene går til servitøren vi hadde den kvelden, og ikke til en felles kasse.
Gjest sexysadie Skrevet 23. november 2003 #10 Skrevet 23. november 2003 Det er ikke sant sexysadie. Jeg har jobbet i flere barer og restauranter med fellespott, og Det eneste stedet jeg hadde ankepunkt mot delingsmodellen, var et sted hvor man gjorde opp kassa, så brukte man tips til å sørge for at kassa stemte, så delte man tipsen.. Systemet der var fryktelig rotete og feil skjedde hele tiden, som de ansatte da måtte betale for med tips. Det stedet eksisterer ikke lenger.. Du har ikke jobbet der jeg jobber....
Fakse Skrevet 23. november 2003 #11 Skrevet 23. november 2003 Du har ikke jobbet der jeg jobber.... Har også jobbet som servitør flere steder, og må si meg enig med veslebråka i oppfatning av hva som er normalen. Tror nok stedet du jobber er unntaket sexysadie... Jeg tipser stort sett ca ti prosent, men runder selvfølgelig av til et fornuftig beløp, og det er IKKE nærmeste tier når man spiser på restaurant. Greit på kaffebar eller når man kjøper en øl, men om man tipser fire kroner får man kelneren til å føle seg som en tigger og ikke en kelner. Da er det bedre å la være å tipse i det hele tatt, i stede for å fornærme folk. Om jeg tipser lite (10-20 kroner) er det et hint om at her er både mat og service elendig.
Gjest lurven Skrevet 23. november 2003 #12 Skrevet 23. november 2003 tipser bare når det er god service så klart
Gjest vampie i.i. Skrevet 23. november 2003 #13 Skrevet 23. november 2003 jeg er gnien og fattig og har aldri tipset
MarianneE Skrevet 24. november 2003 #14 Skrevet 24. november 2003 Ja, jeg tipser. Hvor mye kommer an på hvor god servicen er og hvor mye penger jeg har.... Jeg og......
Gjest Poirot Skrevet 24. november 2003 #15 Skrevet 24. november 2003 Jeg ser ann service og prisnivå. Er jeg et sted hvor øl koster svinaktig mye, lar jeg ikke en krone ligge igjen på disken... Ser heller ingen grunn til å tviholde på 10 % regelen. Kjøper man mat for 5000,- på restaurant, ser jeg ingen grunn til å gi 500 kr i tips. Kelneren må jo sjenke vin, uansett om vi velger flaske til 300 eller 900 kr.
Siri Skrevet 24. november 2003 #16 Skrevet 24. november 2003 I Norge får faktisk de som jobber, betalt for det de gjør. Likevel er det forventet at man skal gi tips og jeg har opplevd den slappeste servitør og den mest slekse drosjesjåfør som omtrent strekker frem hånden når jeg går. Det er en fryktelig uting og jeg tipser når jeg har fått ekstra god service utover dne jobben de allerede får betalt for. Ingen tipser meg når jeg har gjort en god jobb selv om jeg yter service dagen lang. Hvorfor er det for eksempel forventet at man skal tipse på kaffebarer? man betaler over 30 kroner for en kaffedrikk og så skal man tipse en eller annen som står der og ikke selger eller yter service i det hele tatt? De ekspederer. Jeg mener ikke at de gjør en dårlig jobb, men hva tipser man for?
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #17 Skrevet 24. november 2003 som oftest ikke.. synes det er noe stort tull at man skal tipse.. tipsing er forbeholdt når man er ekstra fornøyd.. når man er "normalt" fornøyd har man jo bare fått akkurat det man fra før har betalt for.. dessuten er det jo ofte ikke den som får tipsen som fortjener den osv. (eks på restaurnat er det kokken jeg bedømmer.. hva servitøren gjøre er meg likegyldig, bar jeg får maten og regningen)
Gjest gurimalla Skrevet 24. november 2003 #18 Skrevet 24. november 2003 Tipser stort sett ca 10 prosent. Ikke alltid på kaffebarer og når jeg kjøper øl over disk. Hvis jeg er misfornøyd med servicen får de ingenting.
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #19 Skrevet 24. november 2003 Hvis jeg er misfornøyd med servicen får de ingenting. nei ærlig talt.. den vanlige prisen dekker faktisk alle kostnader.. så der er bare om du er ekstra fornøyd (dvs mer en "sånn helt ok") at du tipser..
Cawarra Skrevet 24. november 2003 #20 Skrevet 24. november 2003 Jeg gir aldri mer enn 25 kr. Jeg synes dette med tips er noe ordentlig tull. Hvorfor i himmelens navn skal de ha ekstra penger utover lønnen for å gjøre jobben sin? Å servere er ikke akkurat en vansekelig jobb heller... Hvis noen først må ha tips av de som jobber på en restaurant, er det vel kokken, som faktisk har laget maten. Jeg vet at tips liksom skal være et bevis på at man er fornøyd med varen og servicen, men man tipser da ikke betjeningen i f eks en klesbutikk, selv om man er godt fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå