Gå til innhold

Spiseforstyrrelser

Gjest ?spørsmålstegn

Anbefalte innlegg

Gjest ?spørsmålstegn

Jeg er en jente på 14 år som har fått et stort problem som jeg håper at noen kan hjelpe meg med !

Jeg har fått et veldig usunt forhold til mat. Jeg spiser ikke godteri og prøver å holde meg unna ting som kan gjøre at jeg legger på meg.Etter at jeg har spist er det ofte at jeg kaster opp for å ikke legge på meg, og jeg er vedig opptatt av å trene. Noen dager tenker jeg veldig mye på mat og på å ikke spise for mye, mens andre dager tenker jeg ikke like mye på det. Før kunne jeg spise usunt og mye uten å tenke noe på det. jeg har gått ned noen kilo men jeg synes fortsatt ikke at jeg er tynn nok.

når jeg var litt yngre var jeg ganske rund og da fikk jeg ofte høre det. For ca et halvt år siden fikk jeg en kjæreste som jeg ble veldig fort glad i. Vi var sammen hele tiden og delte alt. Etterhvert begynte han å bli frekk og kommenterte ofte vekta mi, så når vi ikke var sammen lenger ble jeg helt besatt av å gå ned i vekt .

Jeg klarer ikke slutte å tenke på det og trenger hjelp, men jeg tørr ikke å fortelle noen!

Er det noen som har et sunnere alternativ for å gå ned i vekt?

og etter at jeg startet med dette virker det som om jeg har mistet mens.

Jeg trenger hjelp!plis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Skriv dette til klara-klok. De som jobber med denne nettsiden er mye mer erfaren enn de fleste på kvinneguiden.

- Besøk helsestasjon for ungdom. Helsesøster kan hjelpe deg med problemer og gi det et nytt kosthold. Hun har taushetsplikt og blir straffet dersom hun forteller dine problemer videre.

Å utvikle en spiseforstyrrelse er meget alvorlig. Det tar også tid før du mister mens når du har en spiseforstyrrelse, så det kan hende at du har uregelmessing mens.

Det er ikke bra for deg som er så ung å være her på kvinneguiden å lese om menn som elsker slanke damer, og tror at det er sånn det er. Du burde bruke et forum som passer til ei jente på din alder.

Visste du at du legger på deg ved å ikke spise fordi kroppen går i sparemodus? Derfor må du spise deg god og mett. Hvertfall når du er så ung (:

En ting til: gutter på din alder vet ikke hva som er "ekte" jenter. De liker best de modellene utenpå blader. Husker at jeg tok av meg brillene hver gang jeg så en gutt jeg likte, for hvis ikke ble jeg kalt brilleslange. I ettertid har jeg hørt at menn synes briller er sexy.

Lykke til! :klemmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det første jeg vil si til deg er at å prøve å gå ned i vekt på denne måten du holder på med nå er ikke bra!

Det regner jeg med at du selv har forstått ettersom du tror du har mistet mensen å spør etter tips til et sunnere alternativ!

Å si til deg at du burde prate med noen om det å få hjelp kan jeg prøve på, men var der du er nå når jeg var like gammel som deg å det siste jeg ville var å fortelle det til noen.

Men du burde virkelig snakke med noen, kanskje helsesøster på skolen eller noen andre voksne du stoler på?

Helsesøster eller fastlegen din kan hjelpe deg med å sette opp en kostliste å treningsprogram til deg.

Det er viktig å ta tak i dette før det utvikler seg til en alvorlig spiseforstyrrelse! (vist det allerede ikke har skjedd å da er det enda viktigere å få hjelp)

Jeg ble selv mobbet for vekta mi og holdt på sånn som du sier du gjør nå. Joda jeg gikk ned i vekt men resultate ble ikke bra!

Jeg vet det er vanskelig i den alderen men man skal ikke bry seg om andres tanker! det viktigste er å være seg selv å nyte livet! Det er over før man aner det, så nå bryr jeg meg ikke lengere. jeg spiser det jeg vil spise, for kanskje dør jeg i en bil ulykker i morgen å det siste jeg brukte tiden min på var på å kaste opp mat å trene, det er bortkastet liv syns nå jeg. så lev livet mens du har kjansen!

Du kan heller bare tenke litt over hva du spiser å kutte ut alt av søtsaker og spise sunn fiberik mat. å holde deg i fysisk aktivitet hver dag!

Du har sikkert hørt om at man skal spise ofte men lite å alt det der så jeg gidder ikke begynne med det!

Mitt beste råd er at du snakker med noen om det! jeg er faktisk ikke så mye mer gamlere en deg så jeg vet det er vanskelig, men trenger man hjelp så gjør man det! det er ikke noe å skamme seg over!

Lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med helsesøster på skolen. Spiseforstyrrelse er alvorlig, og jo tidligere du får hjelp, jo bedre er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelser:

http://www.iks.no/

Du behøver ikke å ha en diagnose for å få hjelp der.

Jeg skjønner at du er inne i en farlig spiral. Søk hjelp før du vikler deg for dybt inn i en farlig - og i verste fall dødelig - tankemåde og adferdsmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt spiseforstyrrelser i ca 15 år. Det begynner "uskyldig", men du blir på en måte aldri kvitt det. Det er ganske alvorlig...... Jeg for min del klarer å ha det på sitt sted visst jeg trener og spiser normalt (selvom jeg får dårlig samvittighet) Visst jeg ikke trener så er jeg rett på sykdommen igjen.

Jeg har endelig skjnøt at jeg må tilføre kroppen normale måltider, jeg sliter med det, men jeg tilføyer den det. Jeg nekter feks å bli innlagt da min største frykt er p legge på meg. (jeg ble mobbet jeg og)

Søk hjelp kjære du :klem: Og jeg burde gjøre det samme, men håper jeg klarer det på egenhånd............................. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...