Gå til innhold

Når slutte?

Gjest sxz

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg går på p pillen men ønsker å slutte. Mitt spm er når jeg må slutte for å ikke bli gravid?

Hvis en glemmer en pille kan man bli gravid, men alikevel sies det at man kan slutte på brettet når du vil, men da går en jo glipp av ENDA flere pillere og blir hvertfall gravid??? Kan jeg ha ubeskyttet sex i placebouken og slutte på pillene etter denne uken (mensen) uten å bli gravid? Eller må en eventuelt slutte å ha sex så og så mange dager før en slutter på pillen?

Jeg har lest i pakkningsvedlegget mitt, men er alikevel ikke klokere når det kommer til dette...

Tusen takk for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutter du når sukkerpilleuka begynner, så begynner dere med kondom (evt slutter å ha sex) fra og med den dagen du tar første sukkerpille (eller lar være å ta den, siden den ikke gjør noe uansett).

Slutter du når som helst uten å ha fullført brettet, så begynner dere med kondom (evt slutter å ha sex) i en uke før du slutter å ta piller.

Disse to metodene er sikre uansett hvilket merke det er snakk om. Forteller du hvilket merke du går på kan det hende du kan få flere alternativer (men du bør da virkelig kunne klare deg med en av disse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Yaz p pillen. I dag er min siste dag med aktiv pille og typen og jeg har allerede hatt ubeskyttet sex. Så nå har jeg FIRE placebotabeletter igjen og ingen nye brett. Hvis vi begynner med kondom i morgen trenger jeg ikke bekymre meg da?

Men jeg tenker litt på det at sæd kan ligge så lenge i skjeden.. hvis det ligger til i morgen, den dagen jeg skulle hatt beskyttet sex, så er det vel forsent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du bare 4 placebotabletter? (det er forsåvidt fullstendig irrelevant)

Så lenge du har fullført det brettet du nettopp ble ferdig med (du tok siste hormontablett i går, så vidt jeg klarer å forstå?), så er det bare å bruke kondom fra nå av, og alt skal være greit.

Nei, det går nok fint selv om sæden ligger i skjeden noen dager. Siden dette er placebouka di (og etter det jeg forstår første dagen i morgen) så får du ikke eggløsning før allertidligst om en uke (den dagen du skulle begynt på nytt brett). Dermed er der ikke noe modent egg å befrukte før den tid, og sannsynligvis ikke før minst en uke etter det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor jeg har fire... Men det er sånn på mitt brett. Men, jeg pleier ikke få mensen før på min tredje placebopille (da har jeg en igjen) så jeg har mensen utover mine aktive pillere...

Jeg tok min siste aktive pille idag. Imorgen er første av fire placebotabeletter og på den tredje får jeg mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, beklager, jeg har tydeligvis ikke lest akkurat Yaz sitt pakningsvedlegg ser jeg (har gått på 7-8 andre p-pillemerker og kan de fleste utenat). Siden Yaz har annet mønster enn de andre, så er det risiko for å bli gravid hvis man har hatt sex uken før man starter på nytt brett, og glemmer en tablett i første uke på brettet (det vil i praksis være det du gjør når du lar være å begynne på nytt brett).

Dermed kan samleiet dere hadde i dag/går være en risiko, så du må enten:

Ta en angrepille (NorLevo, fås kjøpt på apotek) i morgen, fortsette med kondom heretter og ikke ta flere p-piller. Dette skal i teorien gå fint, men det finnes en knøttliten sjanse likevel.

Eller:

Begynne med kondom nå, skaffe et nytt brett med p-piller, og ta minst 7 av disse (en hver dag, som du ellers ville gjort) før du slutter å ta dem. Dette vil være like sikkert som når du vanligvis går på p-piller fordi du ikke slutter før risikoen ved glemt pille er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men da tror jeg bare at jeg skaffer meg et nytt brett og har beskyttet sex på minst sju av disse pillene før jeg slutter for å være helt sikker. Tusen, tusen takk for hjelpen!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...