Gå til innhold

Søster er sammen med en som ikke jobber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en søster som er i forhold med en mann som ikke jobber...han har god utdanning, og har vært en suksess i arbeidslivet, men han gikk på en smell og har vært sykemeldt i 2 år. Er ikke det ganske lenge?

Selv om han i sin glanstid pleide å tjene ganske så bra, kan vel uansett inntekten ikke være så stor om han er under NAV (maks kr 400.000 i året?)

Hvorfor søker han ikke jobber?? Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da lov å undres over at en mann som har vært sykemeldt så lenge ikke søker jobber - og hvorfor han ikke blir "frisk"?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har du lov til det. Men å begynne å blande seg inn i hvorfor ditt og hvorfor datt mener jeg er ganske frekt og ikke minst uhøflig. Tenk om det var du som hadde vært sykemeldt lenge og du hadde hatt store problemer du ikke klarte å takle, også skal kjæresten til din søster begynne å mase om hvorfor du ikke jobber, og hvorfor du ikke søker jobb? Du hadde ikke følt deg særlig bedre da, skal jeg si deg.

Endret av Panda18
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg TS. Jeg er en mann som i ganske mange år har jobbet veldig hardt og mye.. Veldig mye mer en hva folk i full jobb gjør. Jeg har kunnskaper og en veldig god kompetanse. Jeg er ikke sykemeldt, men jeg er i retning av å bli det, fordi jeg blir mer og mer sliten og utbrent. Det gjør meg deprimert og oppgitt å være i denne posisjonen. Jeg er bekymret for hva som vil skje, samtidig som jeg er bekymret for hva dette ender med om jeg ikke tar signalene på alvor snart. Jeg har fått meg en legetime. Jeg er også helt sikker på at jeg kommer til å bli sykemeldt, fordi jeg må nok ha en rehabilitering i form av å slappe av uten stress. Jeg har i mange år tenkt å gjøre noe med situasjonen min, men jeg har ikke gjort noe før nå. Nå har jeg fått meg en time hos lege og jeg skal gå dit for å få hans vurdering. Håper det går fort og at jeg blir bedre samme dag som jeg har vært hos legen. Jeg tviler på det, men jeg håper, jeg vil ikke ende i en knekk.

Du skal ikke se bort ifra at han vil komme til å være hjemme i enda flere år før han kanskje klarer å ta seg en jobb. En smell kan sitte i lenge og den fører til at man endrer personlighet. Man må lære seg å kjenne seg på nytt, det kan ta tid å akseptere at man ikke behersker det samme som man har gjort tidligere.

Det er ikke ditt problem, og han har sikkert jobbet hardt og mye med sine problemer. Det kan være drepende i seg selv å måtte innse noe sånt.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke se bort ifra at han vil komme til å være hjemme i enda flere år før han kanskje klarer å ta seg en jobb. En smell kan sitte i lenge og den fører til at man endrer personlighet. Man må lære seg å kjenne seg på nytt, det kan ta tid å akseptere at man ikke behersker det samme som man har gjort tidligere.

Det er ikke ditt problem, og han har sikkert jobbet hardt og mye med sine problemer. Det kan være drepende i seg selv å måtte innse noe sånt.

Veldig enig her!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg TS. Jeg er en mann som i ganske mange år har jobbet veldig hardt og mye.. Veldig mye mer en hva folk i full jobb gjør. Jeg har kunnskaper og en veldig god kompetanse. Jeg er ikke sykemeldt, men jeg er i retning av å bli det, fordi jeg blir mer og mer sliten og utbrent.

Det gjør meg deprimert og oppgitt å være i denne posisjonen. Jeg er bekymret for hva som vil skje, samtidig som jeg er bekymret for hva dette ender med om jeg ikke tar signalene på alvor snart. Jeg har fått meg en legetime.

Jeg er også helt sikker på at jeg kommer til å bli sykemeldt, fordi jeg må nok ha en rehabilitering i form av å slappe av uten stress. Jeg har i mange år tenkt å gjøre noe med situasjonen min, men jeg har ikke gjort noe før nå. Nå har jeg fått meg en time hos lege og jeg skal gå dit for å få hans vurdering. Håper det går fort og at jeg blir bedre samme dag som jeg har vært hos legen. Jeg tviler på det, men jeg håper, jeg vil ikke ende i en knekk.

Det hørtes ille ut...hvorfor jobber menn så mye at de blir utbrent og får seg en knekk?

Og hvorfor tar det "flere år" før de kan ta seg en jobb igjen? Et par år er da mer enn nok?

Kalles det "attføring", når en er utbrent og sliten og ikke kan jobbe? Hva er maks-inntekt til en person på slike ordninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ille ut...hvorfor jobber menn så mye at de blir utbrent og får seg en knekk?

Og hvorfor tar det "flere år" før de kan ta seg en jobb igjen? Et par år er da mer enn nok?

Kalles det "attføring", når en er utbrent og sliten og ikke kan jobbe? Hva er maks-inntekt til en person på slike ordninger?

Hvorfor bryr du deg slik om deres økonomiske situasjon?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har du lov til det. Men å begynne å blande seg inn i hvorfor ditt og hvorfor datt mener jeg er ganske frekt og ikke minst uhøflig. Tenk om det var du som hadde vært sykemeldt lenge og du hadde hatt store problemer du ikke klarte å takle, også skal kjæresten til din søster begynne å mase om hvorfor du ikke jobber, og hvorfor du ikke søker jobb?

Blande seg inn ved å skrive innlegg og få råd på KG?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr du deg slik om deres økonomiske situasjon?

Du vet med andre ikke hva maks inntekten i NAV-systemet er, for folk som er sykemeldt/på attføring?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet med andre ikke hva maks inntekten i NAV-systemet er, for folk som er sykemeldt/på attføring?

Det kan ikke overstige folketrygdens grunnbeløp x 6. Altså rundt 475000. Men uansett så forstår ikke jeg hvorfor du bryr deg slik. Så lenge de klarer seg så er det bra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldig, jeg kom meg over depresjoner, angst og gjennom behandling for personlighetsforstyrrelse på 3 år. Det er ganske uvanlig raskt, og for meg var det en stor hjelp at jeg var såpass ung. Men, det skal sies at jeg var syk mye lenger enn 3 år; det er de årene jeg har vært i behandling.

Slutt og bland deg TS; det er tydelig at du ikke kan NOE SOM HELST om psykisk sykdom. Så lenge din søster har det godt, så er dette virkelig ikke din sak i det hele tatt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når menn går på en smell er de som regel kraftige! Kvinner også men vi er nok litt bedre til å kjenne på kroppens signaler og kan stoppe før.

Utbrenthet fører ofte til depresjon som igjen ofte fører til angst. Det er en vond og vanskelig sirkel å bryte. I tillegg mister man store deler av identitet og selvfølelse underveis i langtidssykemelding pg dette krever hardt arbeid for å gjennomopprette. To år er mao ikke så lang tid.....

Hilsen ansatt på attføringsbedrift som etterhvert får disse mennene inn på tiltak via NAV:)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; det er tydelig at du ikke kan NOE SOM HELST om psykisk sykdom.

Hvordan kan du vite noe om det er "psykisk sykdom" - mange kan vel bli utbrent i arbedslivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan ikke overstige folketrygdens grunnbeløp x 6. Altså rundt 475000. Men uansett så forstår ikke jeg hvorfor du bryr deg slik. Så lenge de klarer seg så er det bra.

Og det vil alltid være lavere enn hva man hadde utbetalt i jobb (60% av inntekten (?)). Jeg har under halvparten av hva min lønn var pga jeg ble syk etter ett år i jobb og før det gikk jeg kurs for å få jobb.

Tok meg to år å få en stabil nok hverdag til at jeg kunne studere. Å gå ut i full jobb sille jeg ikke klart før etter tre år. Å gå tilbake til den jobbeb jeg hadde ville jeg aldri klart. Hadde jeg fått depresjon i tilegg (noe som var nærliggende for meg) ville jeg brukt enda lengre tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blande seg inn ved å skrive innlegg og få råd på KG?

Jeg personlig vil kalle det å blande seg inn, virker som du har veldig lyst til å blande deg inn i hans situasjon, men du føler kanskje ikke at du kan det? Og da velger du istedet å skrive innlegg på KG. Og få råd? Hva skal du med råd? Det er vel ikke du som er sykemeldt og tydeligvis har litt ekstra problemer her i hverdagen? Det eneste rådet du burde fått er å la andre være i fred.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når menn går på en smell er de som regel kraftige! Kvinner også men vi er nok litt bedre til å kjenne på kroppens signaler og kan stoppe før.

Utbrenthet fører ofte til depresjon som igjen ofte fører til angst. Det er en vond og vanskelig sirkel å bryte. I tillegg mister man store deler av identitet og selvfølelse underveis i langtidssykemelding pg dette krever hardt arbeid for å gjennomopprette. To år er mao ikke så lang tid.....

Hilsen ansatt på attføringsbedrift som etterhvert får disse mennene inn på tiltak via NAV:)

Om 2 år ikke er lang tid, hva er "vanlig" tid?

Du får menn som dette inn på "tiltak" via NAV - hva betyr "tiltak"? At de jobber og får erfaring?

Om de er godt utdannet og er vant til å jobbe innenfor en viss bransje, tilpasser disse "tiltakene" den enkeltes kompetanse/erfaring, slik at de ikke blir demotivert ytterligere ved å være i et "tiltak"?

Hvor lenge varer slike "tiltak"?

Hvordan kommer de utbrente seg ut i arbeidslivet igjen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som du

men du føler kanskje ikke at du kan det?

Synes du ikke det er bra uhøflig av deg å spekulere i andres hensikter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...