Avalon Skrevet 7. august 2011 #21 Del Skrevet 7. august 2011 Man blir kanskje ikke avhengig, men når man slutter med de, vil produksjonen av Melatonin gå tilbake til den opprinnelige mengden og da har man samme problemet igjen. Så med mindre man vil bruke dette resten av livet, så ser jeg ikke på dette som noe løsning heller. Jeg har tro på at det absolutt viktigste er å ta tak i årsaken til problemet, ikke bare behandle symptomene. Denne erfaringen har ikke jeg hatt, som nevnt i det forrige innlegget mitt. Jeg behøver ikke å ta tablettene for å sove nå lenger. Det er kun når døgnrytmen en sjelden gang sklir ut i ferier o.l at jeg da tar en tablett en kveld, og da er jeg tilbake til normalen. Så dette at man må bruke dem for resten av livet, gjelder ikke alle som med så mye annet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 7. august 2011 Forfatter #22 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg er kjent for å sovne mistenkelig raskt, og jeg er overbevist om at det handler om at jeg aldri tenker på problemer eller ting som skal gjøres dagen etter når jeg skal sove. For å klare å unngå dette, har jeg en fast dagdrøm jeg har spunnet videre på i flere år. Det er typisk en dagdrøm som ikke er for spennende, men vet å forestille meg bilder, er jeg ikke i stand til å tenke på andre og mer kompliserte ting. Nå hender det selvsagt noen ganger at jeg ikke klarer dette like bra, hvis det er noe annet som bare trenger seg på, men det hjelper meg nesten alltid til å sove til slutt, selv de få nettene jeg er søvnløs. Ellers lurer jeg på om du fikk beskjed om å ta tablettene (Tolvon) på et bestemt tidspunkt? For når du sier at du blir liggende våken to timer, lurer jeg på om det hadde vært en idé å prøve å ta dem litt tidligere? I tillegg til andre tips som er nevnt, vil jeg også nevne det å surfe på nettet rett før leggetid. I motsetning til å se på tv, får man jo et voldsomt lys mye nærmere øynene når man sitter foran pcen og det innstiller ikke akkurat øynene og dermed hjernen på søvn. Tolvon skal visst taes 2 timer før leggetid. Men sant, jeg kan prøve å ta dem enda tidligere. Jeg har nok ikke vært så flink med internett-biten, er litt avhengig av KG og Facebook osv. Det er litt avhengighetsskapende, altså. Men jeg skal prøve å skjerpe meg, blir nok pent nødt til det. Huff, er veldig slapp om dagen som følge av søvnmangelen, dette gjør meg i tillegg sulten og godtesjuk "hele tiden", noe som heller ikke er særlig ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 7. august 2011 Forfatter #23 Del Skrevet 7. august 2011 Meditasjon er helt fantastisk! Hvordan meditere på egen hånd? (kanskje et dumt spørsmål, men jeg vet faktisk ikke helt jeg..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 7. august 2011 #24 Del Skrevet 7. august 2011 Hvordan meditere på egen hånd? (kanskje et dumt spørsmål, men jeg vet faktisk ikke helt jeg..) Å meditere er noe man helst gjør på egenhånd, syns nå jeg da. Jeg kan meditere når jeg sitter på bussen til og med, man trenger ikke sitte i lotus-stilling og si "aaaoooom", haha. Å meditere handler kun om å stillne sinnet, få tankene vekk, skape en "tomhet". Det krever trening. En halv-meditasjon jeg liker å gjøre, er å fokusere på noe som gir ro, samtidig som jeg har mye fokus på pust. Pusten er svært svært viktig. Hva jeg fokuserer på kan variere, det kan være en strandkant med hav som skvulper lett mot svaberg, at jeg ligger i gress om sommeren, hva som helst som gir en rolig følelse. Det finnes også plenty av guidede meditasjoner på youtube, og man får også kjøpt cd´er man kan høre på Meditasjon er helt fantastisk for søvnproblemer, stress, hvis man er syk, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yojo Skrevet 7. august 2011 #25 Del Skrevet 7. august 2011 Tolvon skal visst taes 2 timer før leggetid. Men sant, jeg kan prøve å ta dem enda tidligere. Jeg har nok ikke vært så flink med internett-biten, er litt avhengig av KG og Facebook osv. Det er litt avhengighetsskapende, altså. Men jeg skal prøve å skjerpe meg, blir nok pent nødt til det. Huff, er veldig slapp om dagen som følge av søvnmangelen, dette gjør meg i tillegg sulten og godtesjuk "hele tiden", noe som heller ikke er særlig ok. Jeg har mått tatt Tolvon tre timer før leggetid. Hvor mange mg tar du? Kanskje du tar for lite? Disse sluttet å virke på meg, så jeg fikk prøve noe som het Sarotex. Veldig bra ift søvn, men fryktelig tørr i munnen man blir dagen etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 7. august 2011 Forfatter #26 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg har mått tatt Tolvon tre timer før leggetid. Hvor mange mg tar du? Kanskje du tar for lite? Disse sluttet å virke på meg, så jeg fikk prøve noe som het Sarotex. Veldig bra ift søvn, men fryktelig tørr i munnen man blir dagen etterpå det står 10 mg på pakken, og jeg tar en tablett om dagen. I begynnelsen ble jeg helt slått ut og fikk "hangover" dagen etter, men nå reagerer jeg ikke på dem en gang. Tok tabletten min nå, en time før hva som er planen. Så får håpe at det hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yojo Skrevet 7. august 2011 #27 Del Skrevet 7. august 2011 Hør med legen din , men tror ikke det er noe i veien for at du øker dosen.. og hvis du da tar de litt tidligere, så kanskje du sovner godt, og slipper hangover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 8. august 2011 Forfatter #28 Del Skrevet 8. august 2011 Hør med legen din , men tror ikke det er noe i veien for at du øker dosen.. og hvis du da tar de litt tidligere, så kanskje du sovner godt, og slipper hangover Tusen takk for alle tips her inne er litt enig med hun som skrev at alle tabletter bare er å utsette problemet. En gang må man ta tak i det, og klare seg uten. Håper det vil gå av seg selv. dere som har hatt søvnproblemer tidligere - hvordan gikk det over? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 8. august 2011 #29 Del Skrevet 8. august 2011 Tusen takk for alle tips her inne er litt enig med hun som skrev at alle tabletter bare er å utsette problemet. En gang må man ta tak i det, og klare seg uten. Håper det vil gå av seg selv. dere som har hatt søvnproblemer tidligere - hvordan gikk det over? Jeg tok sovemedisiner av forskjellige slag over lengre tid, for et mareritt å slutte med! Jeg begynte med meditering som nevnt, avspenningsøvelser, fant årsaken til uroen i kroppen min og jobbet med det. Å ha hodet full av tanker når man prøver å sove er ikke så lurt heller, så merker jeg at jeg har det, så finner jeg frem et bilde som jeg fokuserer på. F.eks jeg ser for meg at jeg ligger på ei strand og hører bølgeskvulp, at kjæresten stryker meg i håret, sånne ting 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #30 Del Skrevet 8. august 2011 Tusen takk for alle tips her inne er litt enig med hun som skrev at alle tabletter bare er å utsette problemet. En gang må man ta tak i det, og klare seg uten. Håper det vil gå av seg selv. dere som har hatt søvnproblemer tidligere - hvordan gikk det over? Jeg er ikke helt kvitt prpblemene, men det går i perioder. Hvis jeg sover dårlig noen netter, har det en tendens til å bli en vond sirkel. Jeg fikk vallergan (allergitabletter) av legen og en sjelden gang tar jeg imovane eller en sobril. Det hjelper å ta en rask dusj, lage en kopp beroligende te (godnatt-te), spise en skive, lese litt og skrive opp lister. Jeg mediterer også, men det siste året har det glidd ut og jeg glemmer å meditere siden det ikke er en vane mer. Sov også bedre når jeg trente. Treningen er også glemt, nå er jeg bare støttemedlem i et treningstudio, men jeg skal begynne igjen denne uka, skal få med en venninne som også har falt ut av rytmen. Hvis jeg husker hva jeg drømte natten før, kan jeg begynne å dagdrømme meg inn i drømmen når jeg legger meg og da glir jeg ofte i søvn. En annen metode er å legge deg og se for deg alt du har gjort i løpet av dagen fra du stod opp, men i motsatt rekkefølge. En pusteøvelse som går på å fokusere på pusten, er late som om pusten dras inn i et nesebor annenhver gang. Pust dypt med magen. Søvnproblemer er vanskelige fordi man (i alle fall jeg) begynner å bekymre meg for å ikke få sove. Men jeg roer meg ned ved å tenke at uansett hvor trett jeg er på morgenen skal jeg stå opp. Er jeg likevel trett etter å ha drukket te eller kaffe, hender det jeg avlyser avtaler jeg kan utsette. Da får jeg ikke det samme presset mot meg på kveldstid, siden jeg utsetter alt til neste dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #31 Del Skrevet 8. august 2011 Når du tenker på å gå gjennom dagen, alt du har gjort. Mener du at du skal starte med det siste du gjorde før du la deg, og gå helt tilbake til morgenen? Lest fler steder at dette er en god teknikkå bruke hvis man har søvnproblemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 8. august 2011 #32 Del Skrevet 8. august 2011 Hvis jeg ikke er trøtt hjelper det med sovete fra helsekosten Hvis jeg er trøtt, men bekymrer meg, så hjelper det med autogen trening. Jeg ligger og tenker "Høyre arm er tung. Den er full av sand. Kjenn hvor tung den er. Venstre arm er tung. Den er også full av sand. Armer og bein er tunge." Og så "Høyre arm er varm. Den er full av varm te som strømmer nedover armen. Venstre arm er også varm... Zzznork." Noen ganger hjelper det også å tenke at "neida, jeg skal ikke sove, jeg skal bare hvile litt, jeg. Skal bare ligge og hviiiile litt ...zzzzz" Ellers har psykologen min sagt at hvis man ikke får sove skal man stå opp, gå i et annet rom og lese noe, og kanskje kose seg med litt te eller varm melk. Så skal man prøve å legge seg igjen. Det hjelper ikke meg, for jeg blir etter hvert så trøtt at jeg ikke klarer å stå opp eller konsentrere meg om å lese noe, men jeg sovner likevel ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #33 Del Skrevet 8. august 2011 Er det kanskje lurt å lære seg disse teknikkene før man slutter på sovemedisiner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 9. august 2011 Forfatter #34 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Hjertelig takk for alle råd her! Det settes virkelig stor pris på. Jeg er nok enig med posteren ovenfor: tror nok det er lurt å komme inn i en bedre rytme før jeg slutter med sovemedisiner. Det er tross alt bedre å sove etter noen timer, enn ikke i det hele tatt. Teknikken med å "tenke enkle tanker", prøve å la være å tenke på andre ting, syntes jeg var god. Endret 10. august 2011 av Sarafina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 9. august 2011 #35 Del Skrevet 9. august 2011 Det er jo veldig lett å si og utrolig vanskelig å gjøre, men man må la være å tenke så mye på det... De nettene jeg tenker at "nå skal det bli godt å sove", så sovner jeg fort, mens hvis jeg tenker "herregud, nå får jeg sikkert ikke sove og da blir jeg enda trøttere i morra", så får jeg hvert fall ikke sove... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 10. august 2011 Forfatter #36 Del Skrevet 10. august 2011 Det er jo veldig lett å si og utrolig vanskelig å gjøre, men man må la være å tenke så mye på det... De nettene jeg tenker at "nå skal det bli godt å sove", så sovner jeg fort, mens hvis jeg tenker "herregud, nå får jeg sikkert ikke sove og da blir jeg enda trøttere i morra", så får jeg hvert fall ikke sove... Helt sant, men det er lettere sagt enn gjort ja... En sjelden gang tar jeg en Imovane for å få sove (gjorde det i går, men prøver å unngå lengst mulig siden det er vanedannende). Føler meg som et nytt menneske i dag! Nå håper jeg bare at jeg snart får sove på den naturlige måten igjen, dette er jo nødt til å gå over en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 10. august 2011 #37 Del Skrevet 10. august 2011 Ja, du får prøve å tenke at det er ikke farlig å ikke sove så mange timer, og at til slutt blir kroppen din så utslitt av å ikke sove at du sovner Jeg vet hvor ille det er, jeg lå en gang til kl 6 før jeg sovna Problemet er når man har liggi en stund og begynner å tenke "så fint da, jeg får ikke sove!! Jeg kommer aldri til å få sove, jeg! Jeg skal bare ha det sånn for alltid, jeg!", for når man tenker i de baner er det nesten umulig å sovne. Noe som hjelper meg er å tenke at de fleste mennesker har en eller annen gang problemer med å sove, og det går bra likevel Om du sover 2 timer ei natt, så er det fælt, men du overlever. Folk du ser hver dag har også hatt slitsomme netter, men de greier seg Har du prøvd sove-te? Kanskje du blir akkurat behagelig trøtt nok av det til at du klarer å sovne på bare te og uten imovane en natt, og da har du på en måte bevist for deg selv at kroppens søvnmekanismer faktisk fungerer og at du klarer å sovne uten Bare ikke drikk for mye, for da må du opp igjen på do etter en halvtime... Been there, done that Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 13. august 2011 Forfatter #38 Del Skrevet 13. august 2011 Ja, du får prøve å tenke at det er ikke farlig å ikke sove så mange timer, og at til slutt blir kroppen din så utslitt av å ikke sove at du sovner Jeg vet hvor ille det er, jeg lå en gang til kl 6 før jeg sovna Problemet er når man har liggi en stund og begynner å tenke "så fint da, jeg får ikke sove!! Jeg kommer aldri til å få sove, jeg! Jeg skal bare ha det sånn for alltid, jeg!", for når man tenker i de baner er det nesten umulig å sovne. Noe som hjelper meg er å tenke at de fleste mennesker har en eller annen gang problemer med å sove, og det går bra likevel Om du sover 2 timer ei natt, så er det fælt, men du overlever. Folk du ser hver dag har også hatt slitsomme netter, men de greier seg Har du prøvd sove-te? Kanskje du blir akkurat behagelig trøtt nok av det til at du klarer å sovne på bare te og uten imovane en natt, og da har du på en måte bevist for deg selv at kroppens søvnmekanismer faktisk fungerer og at du klarer å sovne uten Bare ikke drikk for mye, for da må du opp igjen på do etter en halvtime... Been there, done that Tusen takk for gode ønsker skal ta meg en tur til Helsekosten for å kjøpe noe sove-te. Litt greit at denne tråden blir stående i grunn, kan nok være andre om også kan få bruk for disse tipsene og, kanskje. For meg har det gått litt bedre de siste nettene (heldigvis!) Går dog på Tolvon fortsatt, og tar de 3 timer før jeg legger meg istedetfor 2. Satser på å slutte med dem om ikke altfor lenge - men tror det er viktig å komme inn i en ordentlig, god søvnrytme før jeg kutter dem ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #39 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg må bare bruke denne tråden litt i stedet for å starte egen, siden det var så mye relevant her. Jeg lurer på om 2shy (eller andre) har noen tips til sovemeditasjon - på iTunes, f.eks, så jeg kan bruke på øret når jeg skal legge meg? Jeg ser det tipses om sovete - jeg kan ikke drikke noe om kvelden, det siste året/ halvannet har jeg utviklet følgende sovemønster: Sovner som regel greit nok, i hvert fall før 23.30-midnatt. Sover forsåvidt dypt og godt, men våkner som regel en gang mellom 3 og 5 for å tisse og da er det gjort. Fra da av er det dårlig søvn, og gjerne flere ganger på do Jeg våkner av hver minste lyd da og må ha det helt stille og mørkt hvis jeg skal sove igjen, det er som om jeg våkner så veldig, og alt fra snorkingen til sambo til måkeskrik, søppelbilen eller hva som helst som er utenom, holder meg våken. Eller, ikke engang våken, men den rare, tunge, midt-i-mellom-tilstanden hvor du er for trøtt til å stå opp men hjernen slår seg ikke av heller. Sånn ligger jeg til jeg må opp, og da er jeg forferdelig sliten Jeg har hatt det slik - aldri mer enn 4 timers søvn sammenhengende - i over ett år, og jeg merker det har begynt å gå utover andre ting. Formen, humøret, vektøkning, konsentrasjonen osv. Skulle gjerne funnet hjelp til dette, som ikke er piller, da jeg ikke vil bruke kjemiske hjelpemidler Om noen har tips til hva det kan være som gjør det slik tar jeg gjerne i mot innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 21. august 2011 Forfatter #40 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Så jeg fikk Melatonin (Circadin), disse er ikke B-preparater, de hjelper hjernen med å skille ut sovehormonet når det er i ubalanse. Det som er med disse er at det lureste er å ta tabletten/e rett før du skal legge deg, ikke lese eller se tv. Fordi du blir ikke søvnig av dem, leser du eller ser tv går du glipp av å faktisk sovne. Det tar 1-2timer sånn ca. å sovne av dem, men om hjernen din skiller ut veldig lite Melatonin selv, kan det ta noen dager før de virker optimalt. Tredje natten sovnet jeg slik jeg skulle da jeg først begynte på dem. Du kan ikke bli avhengig av disse, og du blir ikke "bakfull" av dem heller. Jeg sovnet raskere, og fikk en helt annen og bedre kvalitet på søvnen av disse og våknet uthvilt. Var jeg deg, ville jeg bedt om resept på disse. Det skader ikke å prøve, spesielt om du har prøvd mye annet og B-preparater. jeg har nå prøvd Melatonin, men synes ikke det funket (kun prøvd en gang, men ble liggende våken hele natta men du skriver at det tar noen dager før de virker? (i dag blir det nok en Imovane på meg, for å kunne fungere på jobb imorgen..) Ps. Lurer på når dette her kommer til å gå over... Nå har jeg hatt søvnproblemer i ca 4 måneder - noen her som har opplevd noe liknende, og som deretter er blitt bra igjen? Endret 21. august 2011 av Sarafina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå