Gå til innhold

Jeg får ikke sove om natta!

Sarafina

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt søvnproblemer i 2-3 måneder :sjenert: pleide aldri å ha dette før, og det er egentlig ingen grunn til at det skal være sånn...

Har vel egentlig prøvd de vanligste rådene som å stå opp til samme tid hver dag, ikke sitt på dataen rett før leggetid, ikke ta igjen ved å sove på dagen, etc.

Kan noen hjelpe meg?

Jeg bruker Imovane en gang iblant når det er "krise" fordi jeg er blitt utslitt, og det funker som bare det, men det kan man jo bli "avhengig" av.

Fikk foreskrevet Tolvon av legen, det er visstnok ikke vanedannende. Men det virker ikke så bra synes jeg, tar fortsatt ca 2 timer før jeg sovner (og jeg er en som har behov for mye søvn).

Håper på svar :)

Endret av Sarafina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg sliter med å sove, prøver jeg gjerne å tenke "enkle tanker". Det er fordi jeg gjerne ikke får sove fordi jeg har masse å tenke på, ting som bekymrer meg, ting jeg må gjøre, må si, masse som foregår, er gira, osv.

Så da prøver jeg å fokusere på enkle ting, tenke på at "nå ligger jeg i sengen min. Her er det godt og varmt. Nå ligger jeg med hodet mitt på den gode, myke puta mi. Her var det jammen godt å ligge. Jeg er litt trøtt. Jeg liker dyna mi, den er myk og varm". Sånne enkle, kjedelige greier... Til slutt sovner jeg!

Vet ikke om det fungerer for alle, da, og det krever litt øvelse å skvise ut andre tanker!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sliter med å sove, prøver jeg gjerne å tenke "enkle tanker". Det er fordi jeg gjerne ikke får sove fordi jeg har masse å tenke på, ting som bekymrer meg, ting jeg må gjøre, må si, masse som foregår, er gira, osv.

Så da prøver jeg å fokusere på enkle ting, tenke på at "nå ligger jeg i sengen min. Her er det godt og varmt. Nå ligger jeg med hodet mitt på den gode, myke puta mi. Her var det jammen godt å ligge. Jeg er litt trøtt. Jeg liker dyna mi, den er myk og varm". Sånne enkle, kjedelige greier... Til slutt sovner jeg!

jeg er en som tenker og grubler mye, så det kan nok ligge noe der ja. Skal prøve det du sier.

Tusen takk for svar :)

synes det hele er litt rart, når jeg ikke har hatt søvnproblemer før. Dette ødelegger konsentrasjonen på jobb, utrolig synd når jeg vet at jeg kan prestere så mye bedre. Utrolig hvor ødeleggende søvnmangel kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lenge hatt søvnproblemer. Også pga mye grubling, uro og bekymringer. Jeg måtte løse opp i disse problemene før jeg fikk søvnen min tilbake.

Og signerer på det Surriball skriver. Det krever noe trening, men fungerer veldig bra for meg også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig lite kult å måtte konsentrere seg når man har sovet for lite! Har heldigvis sluppet å streve med søvnen over lang tid i strekk, men jeg klarer ikke å følge med i forelesning i det hele tatt hvis jeg har sovet for lite. Da kan jeg like gjerne dra hjem og sove et par timer...

Har du prøvd å trene skikkelig hardt på ettermiddagen, sånn at du blir fysisk god og sliten? På samme måte som at man sover som en stein hvis man har gått en laaang fjelltur? Da trenger jo kroppen søvn, så da går det kanskje lettere?

Håper det ordner seg! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lenge hatt søvnproblemer. Også pga mye grubling, uro og bekymringer. Jeg måtte løse opp i disse problemene før jeg fikk søvnen min tilbake.

Og signerer på det Surriball skriver. Det krever noe trening, men fungerer veldig bra for meg også :)

Å, så du er blitt kvitt søvnproblemene? Det er jo supert da :)

Veldig glad for rådene fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest spurvelise

Nå har jeg hatt søvnproblemer i 2-3 måneder :sjenert: pleide aldri å ha dette før, og det er egentlig ingen grunn til at det skal være sånn...

Har vel egentlig prøvd de vanligste rådene som å stå opp til samme tid hver dag, ikke sitt på dataen rett før leggetid, ikke ta igjen ved å sove på dagen, etc.

Kan noen hjelpe meg?

Jeg bruker Imovane en gang iblant når det er "krise" fordi jeg er blitt utslitt, og det funker som bare det, men det kan man jo bli "avhengig" av.

Fikk foreskrevet Tolvon av legen, det er visstnok ikke vanedannende. Men det virker ikke så bra synes jeg, tar fortsatt ca 2 timer før jeg sovner (og jeg er en som har behov for mye søvn).

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig lite kult å måtte konsentrere seg når man har sovet for lite! Har heldigvis sluppet å streve med søvnen over lang tid i strekk, men jeg klarer ikke å følge med i forelesning i det hele tatt hvis jeg har sovet for lite. Da kan jeg like gjerne dra hjem og sove et par timer...

Har du prøvd å trene skikkelig hardt på ettermiddagen, sånn at du blir fysisk god og sliten? På samme måte som at man sover som en stein hvis man har gått en laaang fjelltur? Da trenger jo kroppen søvn, så da går det kanskje lettere?

Håper det ordner seg! :)

Sånn er det for meg også... jeg har drømmejobben synes jeg selv, og vil så gjerne at sjefen og de andre skal bli fornøyd med meg... Dette er utrolig vanskelig.

Jeg skal prøve å trene på ettermiddagen (dette er også vanskeligere med lite søvn), og slutte å gruble når jeg legger meg (selv om det er ikke lett).

Lurer litt på å slutte med Tolvon-greiene (men det positive med dem er jo at når jeg først sovner, så sover jeg resten av natta). Men 6 timers søvn er virkelig ikke nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ting som ikke er nevnt:

Slutt med all koffein holdig drikke kl 18.

Drikk en god og varm kopp te som det siste du gjør før du legger deg. Denne kan kanskje kombineres med at man skriver ned de tankene man har. Veldig mange med søvnproblemer som skyldes grubling finner hjelp i å "parkere" tankene på et ark sånn at man vet at man har dette til å ta tak i neste dag.

Den varme koppen med te inntas i rolige omgivelser og med dempet belysning - gjerne i pysjen. Den skal nytes sakte og kjenn etter at varmen og avslappheten sprer seg ut i hele kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som ikke er nevnt:

Slutt med all koffein holdig drikke kl 18.

Drikk en god og varm kopp te som det siste du gjør før du legger deg. Denne kan kanskje kombineres med at man skriver ned de tankene man har. Veldig mange med søvnproblemer som skyldes grubling finner hjelp i å "parkere" tankene på et ark sånn at man vet at man har dette til å ta tak i neste dag.

Den varme koppen med te inntas i rolige omgivelser og med dempet belysning - gjerne i pysjen. Den skal nytes sakte og kjenn etter at varmen og avslappheten sprer seg ut i hele kroppen.

Tusen takk!!

Jeg drikker en del kaffe, men det er kun på dagtid (på jobben MÅ jeg ha det, mest fordi søvnproblemene gjør at jeg er sliten). Regner med at det ikke har noen innvirkning å kutte ut koffein på dagtid også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så du er blitt kvitt søvnproblemene? Det er jo supert da :)

Veldig glad for rådene fra dere.

Ja, jeg ble heldigvis kvitt søvnproblemene! Det er helt utrolig, for jeg har slitt lenge! Brukt flere timer på å sovne i mange år. Så det er helt supert ja :)

Jeg har på følelsen av at sovepiller er en midlertidig utsettelse. For når man slutter på de, må man uansett avvenne seg med det, selv om de ikke er avhengighetsdannnende, om du skjønner?

Jeg har prøvd litt forskjellig. Det jeg brukte lengst var Vallergan, det er en gammeldags allergitablett, som ikke lenger brukes som allergimedisin fordi man blir så søvnig av den. I starten var det magisk hvor fort jeg sovnet på de, men trengte etterhvert maksdose for å merke virkning og etterhvert virket de nesten ikke i det hele tatt. De hjalp meg med å komme meg over en vanskelig periode hvor jeg virkelig trengte søvn, og gav meg muligheten til å utsette å ta tak i søvnproblemet mitt, til en periode hvor jeg hadde overskudd til det. Sånn sett var det positivt.

Men jeg måtte allikevel møte søvnproblemet mitt og ta tak i det på egenhånd uten medisiner til slutt. Så hvis du har muligheten, ville jeg anbefalt å gjøre det med en gang.

Lykke til! :klemmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spurvelise

har slitt veldig mye med søvnløshet selv, og her er det beste tipse jeg har fått:

Se for deg at du går mot en stri elv eler fossefall (velg selv). Det er en vakker dag. Prøv å glede deg selv over hva du ser.På ryggen har du en tung sekk, den er fylt av bekymringene dine. kjenn hvordan skulderstroppene gnager. Under armen har du store bunker med avispapir, i lommen et hyssingnøste og en saks.

Gå mot elven eller fossen. Ta av sekken. Kjenn på den lette følelsen. Ta ut din første bekymring. Definer bekymringen din, pakk den inn i avispapir, surr hyssing rundt, klipp av hyssingen og kast pakken ut i vannmassen. Se hvordan den forsvinner i strømmen. Følg den med øynene til den blir borte. Gjør dette til sekken er tom og nyt turen hjem!

høres kanskje litt spesielt ut men jeg blir så konsentrert at jeg sovner :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde det slik i flere år, prøvde alle B-preparatene som finnes omtrent.

Jeg fikk ikke sove noe bedre, eller sovnet raskere og det var helt grusomt å komme seg opp etter å ha tatt dem.

Så jeg fikk Melatonin (Circadin), disse er ikke B-preparater, de hjelper hjernen med å skille ut sovehormonet når det er i ubalanse.

Det som er med disse er at det lureste er å ta tabletten/e rett før du skal legge deg, ikke lese eller se tv. Fordi du blir ikke søvnig av dem, leser du eller ser tv går du glipp av å faktisk sovne.

Det tar 1-2timer sånn ca. å sovne av dem, men om hjernen din skiller ut veldig lite Melatonin selv, kan det ta noen dager før de virker optimalt. Tredje natten sovnet jeg slik jeg skulle da jeg først begynte på dem.

Du kan ikke bli avhengig av disse, og du blir ikke "bakfull" av dem heller.

Jeg sovnet raskere, og fikk en helt annen og bedre kvalitet på søvnen av disse og våknet uthvilt.

Var jeg deg, ville jeg bedt om resept på disse. Det skader ikke å prøve, spesielt om du har prøvd mye annet og B-preparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke drikke kaffe etter kl 12. Da ligger jeg garantert våken til 4-5 på natta. Egg og hvitost skal av alle ting, ha beroligende virkning på kvelden. En skive brød med egg og beroligende te senker litt av stresset. Selv må jeg lese en time eller to før jeg sovner og må derfor legge meg en time før jeg egentlig skal. Skriv lister over ting du må huske, det letter litt av tankekjøret. Tenk at du fortjener å sove når du legger deg, en litt snill tanke mot deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sove noe bedre, eller sovnet raskere og det var helt grusomt å komme seg opp etter å ha tatt dem.

Så jeg fikk Melatonin (Circadin), disse er ikke B-preparater, de hjelper hjernen med å skille ut sovehormonet når det er i ubalanse.

Det som er med disse er at det lureste er å ta tabletten/e rett før du skal legge deg, ikke lese eller se tv. Fordi du blir ikke søvnig av dem, leser du eller ser tv går du glipp av å faktisk sovne.

Det tar 1-2timer sånn ca. å sovne av dem, men om hjernen din skiller ut veldig lite Melatonin selv, kan det ta noen dager før de virker optimalt. Tredje natten sovnet jeg slik jeg skulle da jeg først begynte på dem.

Jeg sovnet raskere, og fikk en helt annen og bedre kvalitet på søvnen av disse og våknet uthvilt.

Var jeg deg, ville jeg bedt om resept på disse. Det skader ikke å prøve, spesielt om du har prøvd mye annet og B-preparater.

Tusen takk for absolutt alle tips her inne, mye jeg ikke hadde tenkt på, og jeg tar dem til meg :)

Når det gjelder Melatonin: ble du ikke sliten på morgenen av dem de første dagene en gang? Håper nemlig å slippe det, har allerede hatt mange dager hvor jeg er "bakfull" på jobb og det er forferdelig... tror ikke alle andre forstår det så godt, jeg har snakket med sjefene mine om det, men tror ikke alle har like stor forståelse, og de tenker vel at dette burde ha gått over nå etter noen måneder.

Legen jeg bruker er tilbake om et par uker, da skal jeg ta en prat med henne. Vil helst bruke henne og ikke en annen lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man blir kanskje ikke avhengig, men når man slutter med de, vil produksjonen av Melatonin gå tilbake til den opprinnelige mengden og da har man samme problemet igjen. Så med mindre man vil bruke dette resten av livet, så ser jeg ikke på dette som noe løsning heller. Jeg har tro på at det absolutt viktigste er å ta tak i årsaken til problemet, ikke bare behandle symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir kanskje ikke avhengig, men når man slutter med de, vil produksjonen av Melatonin gå tilbake til den opprinnelige mengden og da har man samme problemet igjen. Så med mindre man vil bruke dette resten av livet, så ser jeg ikke på dette som noe løsning heller. Jeg har tro på at det absolutt viktigste er å ta tak i årsaken til problemet, ikke bare behandle symptomene.

Enig... det er bare det at jeg har mye å ta igjen på jobb (allerede vært mye borte), så jeg har ikke "råd" til å la være og ta de, og kanskje ligge våken en hel natt, akkurat nå.

Men: neste uke har jeg fri torsdag-søndag.

Da skal jeg prøve meg helt uten tabletter, og starter fra nå av med å følge flere av tipsene jeg har fått her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjent for å sovne mistenkelig raskt, og jeg er overbevist om at det handler om at jeg aldri tenker på problemer eller ting som skal gjøres dagen etter når jeg skal sove. For å klare å unngå dette, har jeg en fast dagdrøm jeg har spunnet videre på i flere år. Det er typisk en dagdrøm som ikke er for spennende, men vet å forestille meg bilder, er jeg ikke i stand til å tenke på andre og mer kompliserte ting. Nå hender det selvsagt noen ganger at jeg ikke klarer dette like bra, hvis det er noe annet som bare trenger seg på, men det hjelper meg nesten alltid til å sove til slutt, selv de få nettene jeg er søvnløs.

Ellers lurer jeg på om du fikk beskjed om å ta tablettene (Tolvon) på et bestemt tidspunkt? For når du sier at du blir liggende våken to timer, lurer jeg på om det hadde vært en idé å prøve å ta dem litt tidligere?

I tillegg til andre tips som er nevnt, vil jeg også nevne det å surfe på nettet rett før leggetid. I motsetning til å se på tv, får man jo et voldsomt lys mye nærmere øynene når man sitter foran pcen og det innstiller ikke akkurat øynene og dermed hjernen på søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for absolutt alle tips her inne, mye jeg ikke hadde tenkt på, og jeg tar dem til meg :)

Når det gjelder Melatonin: ble du ikke sliten på morgenen av dem de første dagene en gang? Håper nemlig å slippe det, har allerede hatt mange dager hvor jeg er "bakfull" på jobb og det er forferdelig... tror ikke alle andre forstår det så godt, jeg har snakket med sjefene mine om det, men tror ikke alle har like stor forståelse, og de tenker vel at dette burde ha gått over nå etter noen måneder.

Legen jeg bruker er tilbake om et par uker, da skal jeg ta en prat med henne. Vil helst bruke henne og ikke en annen lege.

Nei, jeg blir ikke sliten av dem :) men alle er jo forskjellige.

Siden jeg har hatt søvnproblemer så lenge, har jeg lett for at det "sklir" ut i f.eks ferier eller helger, når jeg passer på dette går det kjempe fint.

Det er kun når det har sklidd ut at jeg tar en tablett nå, ellers klarer jeg meg uten og hatt det slik i et par år. Ellers når jeg hadde eksamener så tok jeg dem også natten før, slik at jeg visste at jeg kom til å sovne og ikke grue meg hele natten.

Jeg legger meg uten medisiner, sovner og våkner uthvilt. Melatonin hjalp meg å få tilbake døgnrytmen og søvnen.

Så nei, det er ikke noe man må bruke resten av livet for å kunne sovne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...