Gå til innhold

Strie eller bar vegg ?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lurer på en ting, har vært og sett på en del nybygde leiligheter, på veggene er det kun malt vegg. Er det vanlig å flytte rett inn, eller pleier man å legge strie evt tapet over..? Hva er finest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smak og behag.

Strie gikk litt av moten i fjor eller forfjor eller noe sånt, tror jeg - men bryr meg ikke om moter - og kanskje det er tilbake igjen for alt jeg vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I mitt hus ble det malt direkte på gips-platene, personlig synes jeg det er det enkleste og fineste. Har sett det gjort i mange hus nå den siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag, som Vega sier . Selv har jeg begge deler, og trives egentlig best med strie som underlag. Mer praktisk er det også - på helt slette vegger viser evt merker eller skader som du får på veggen veldig godt.

Det finnes mange typer overmalbare strier, faktisk finnes det også en som er helt slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det noe ganger kan virke litt halvferdig med maling direkte på gipsplater og/ eller sparkel. Personlig synes jeg det er penere om det er hengt duk først (helt glatt). Den vil også armere skjøter og hjørner slik at det er mindre fare for at veggene sprekker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg bygde huset så anbefalte arkitekten meg å få malt direkte på gipsplatene - det passet mer til huset. Hadde malere til å ta det hele og de brukte selvsagt duker på alle skjøter før de sparklet, pusset og malte. Har lister i tak og langs gulvet - men har ikke opplevd noen forskyvning eller sprekker. Er kjempefornøyd og synes det gir et mye mer moderne uttrykk enn om jeg skulle hatt strie på veggene - dessuten er det mye lettere når vi engang i fremtiden skal pusse opp. Men som sagt kommer det an på hva slags hus du har og ikke minst hva slags smak du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt smak og behag. Personlig synes jeg det ser litt halvferdig ut uten noe annet enn maling. Jeg synes det er penere med litt struktur. (Det aller fineste er forresten panel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet når vi skulle bestemme overflatene på veggene i huset vi bygger nå.

Strie har lit 80/90-talls-sus over seg synes jeg :roll: , så vi har valgt å gipse og sparkle alle vegger og tak.

Har tenkt å male med den matteste malingen (03 glans) og så skal jeg male listverket med høyglans-oljemaling.

Er enig i at malt panel er lekkert, men det blir en del mer jobb, og en del dyrere. Vi fant ut at vi kunne panele noen av rommene senere hvis vi får tid, penger og lyst.

(apropos merker og skader i veggen; det er jo bare sparkle/pusse dem og male de i samme farge som resten av veggen )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man armerer hjørner og skjøter på gipsplater med en spesiell type strimmel -dette er ikke duk. Duken er helt glatt og henges på samme måte som strie, men krever mer av underlaget enn stria da den vil avsløre hvert eneste lille støvkorn under. Duken kan man også flekksparkle og male over om man skulle få skader i veggen.

Jeg synes duk og bar vegg gir det samme glatte uttrykket, men det ser mer ferdig ut, mer kvalitet, med duk på. Men, det er selvsagt en smakssak og en sak for lommeboka da det selvsagt er billigere å male rett på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...