Gå til innhold

Kreve inn gjeld.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en bekjent som skylder meg endel penger. Er over 2 år siden hun lånte penger fra meg, og jeg syns det er på tide å bla opp. Hver gang jeg har spurt henne om å overføre penger til meg, sier hun at hun skal ordne det, men det kommer aldri noe penger, og når jeg spør hvorfor sier hun at hun har problemer med nettbanken. Nå de to siste månedene har hun ikke svart på meldingene mine, og ikke tatt telefonen. Derfor tenkte jeg det var en god idee å dra på jobben hennes. Der fikk jeg beskjed om at hun ikke var på jobb, selvom jeg så noe jeg er temmelig sikker på at var hennes jakke, henge der.

Syns jeg har vært utrolig grei mot henne. Har til og med sagt at hun kan få dele opp betalingen som hun selv vil.

Men nå orker jeg ikke dette tullet lenger.

Derfor lurer jeg på om det er noen som har noen lure triks til meg, eller om jeg rett og slett skal gi opp? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det hjelper, men om du har bevis på at hun skylder deg penger og ikke har betalt kan du f.eks anmelde henne. Ellers så finnes det inkassobyråer som tar slike oppdrag, men det koster vel litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag henne inn til forliksrådet. Da må hun møte til mekling, eller hvis hun ikke gjør det så kan hun få trekk av lønnen.

Fint hvis du har noen meldinger eller annet fysisk bevis på at hun skylder deg penger, men forliksklage kan du levere inn uansett. De fleste blar opp når det kommer et brev fra det offentlige i postkassa deres og de skjønner at det ikke bare er å snike seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lignende problem med en venninne for noen år siden. Det var noen tusen kroner hun skyldte meg, men jeg er veldig sta og opptatt av prinsipper. Jeg kontakta rett og slett Lindorff og spurte om de kunne hjelpe meg med å kreve de inn. Det kunne de :fnise: Så dro jeg til politiet og hørte der, men da må man ha bevis såklart - det fikk jeg gjennom å ta opp en telefonsamtale. Mye styr :gjeiper: Heldigvis ordnet det seg på en grei måte, hun bodde hjemme da så jeg gikk og snakka med moren hennes.. Da var pengene på konto dagen etter :gjeiper:

Men inkassoselskaper er absolutt mulig å bruke :) Det ville jeg gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det første du skal gjøre er å sende henne et formelt krav med forfall ca 14 dager frem i tid. På dette kravet skal det stå at videre rettslige skritt vil bli tatt dersom betaling ikke er mottatt innen fristen.

Neste skritt er forliksrådet, men jeg antar at kravet må ha en viss størrelse. Det aller viktigste er i alle fall å gå fra "uformelle" meldinger til direkte og formelt krav. Ta vare på all korrespondanse.

Jeg anbefaler ingen å låne bort penger uten at det signeres et gjeldsbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lignende problem med en venninne for noen år siden. Det var noen tusen kroner hun skyldte meg, men jeg er veldig sta og opptatt av prinsipper. Jeg kontakta rett og slett Lindorff og spurte om de kunne hjelpe meg med å kreve de inn. Det kunne de :fnise: Så dro jeg til politiet og hørte der, men da må man ha bevis såklart - det fikk jeg gjennom å ta opp en telefonsamtale. Mye styr :gjeiper: Heldigvis ordnet det seg på en grei måte, hun bodde hjemme da så jeg gikk og snakka med moren hennes.. Da var pengene på konto dagen etter :gjeiper:

Men inkassoselskaper er absolutt mulig å bruke :) Det ville jeg gjort.

Jeg visste ikke at det gikk ann engang! Men det skal jeg søren meg prøve!

Sende henne en meld å sa at jeg kom til å gå til inkasso selskap. Da fikk jeg fort svar gitt. :D

Tusen takk for alle svar. ^^

Var så altfor nære ved å bare gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første du skal gjøre er å sende henne et formelt krav med forfall ca 14 dager frem i tid. På dette kravet skal det stå at videre rettslige skritt vil bli tatt dersom betaling ikke er mottatt innen fristen.

Neste skritt er forliksrådet, men jeg antar at kravet må ha en viss størrelse. Det aller viktigste er i alle fall å gå fra "uformelle" meldinger til direkte og formelt krav. Ta vare på all korrespondanse.

Jeg anbefaler ingen å låne bort penger uten at det signeres et gjeldsbrev.

Nei skal si jeg har lært leksen min i hvertfall!

Heldigvis har jeg alt jeg trenger av dokumentasjon, jeg visste bare ikke hvordan jeg skulle bruke det.

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/

Send varsel om at kravet blir oversendt namnsmannen/forliksrådet om det ikke betales innen 14 dager. Såvidt jeg vet, så kreves det ikke beløp av en "viss størrelse" for å dra saken så langt.

Jeg ser jeg må klargjøre hva jeg mente med at beløpet må være av en "viss størrelse". Det er ikke gratis å gå til forliksrådet. Det tilkommer et rettsgebyr på kr 860,-. Siden det ikke er gratis er det også lurt å være absolutt helt sikker på at man kan bevise at vedkommende skylder en penger.

Derfor: all dokumentasjon vedrørende kravet (at vedkommende lover å betale på e-post selv om de ikke betaler er f.eks. å erkjenne kravet) må tas vare på. Og så må man altså formalisere kravet i form av et skriftlig krav med en betalingsfrist og et varsel om at rettslig innkreving vil følge dersom kravet ikke er betalt etter dette varselet og at renter og gebyr vil påløpe.

Det er mulig at vedkommende nå kommer med nye lovnader, det er da lurt av den som krever inn penger å ikke si så mye annet enn at det er flott at pengene er inne til dato slik og sånn. Begynner man i dette leddet å forhandle om avdrag så er man i virkeligheten i ferd med å fravike sitt eget krav. Derfor - sender man et krav av denne sorten bør fremtidig kontakt bestå av at man ikke viker på fristen siden vedkommende allerede har fått mange sjanser til å gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta et uklart pengekrav direkte til namsmannen. Da vil det bli avvist og du må likevel betale 1560,- eller hva det er. Påkrav med betalingsfrist først, og så forliksklage. Dommen fra forliksrådet kan du ta til namsmannen for tvangsinndrivelse (som f.eks. trekk i lønn). Det er ikke noen nedre beløpsgrense, men gebyrene og arbeidsinnsatsen tilsier at du ikke går den veien for småpenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...