Gå til innhold

Hvordan høres navnet mitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere her )

Jeg heter Svetlana og studerer norsk i Russland. Snart skal jeg ha praksis i Norge. Mitt spørsmål gjelder navnet mitt. Har hørt en gang at det (navnet) høres rart eller ekkelt for nordman. Er det sant?

Jeg liker navnet mitt, men gruer meg til det som andre skal synes om det.

Var ærlig ))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svet minner meg om svett (sweaty) så jeg synes ikke det er et veldig pent navn, samtidig vet jeg jo at det ikke har noen sammenheng og at det er et vanlig navn andre plasser så synes ikke du skal tenke på det.

Navnet skjemmer ingen.

• Liker 1
Gjest henriett3
Skrevet

Viss du liker navnet ditt, bør du ikke forandre det.

Det er hvordan du er på innsiden som teller, og ikke hva du heter!

Jeg er heller ikke så begeistret over etternavnet mitt, og jeg er jo norsk. Folk i Norge har faktisk større problemer med å uttale det enn venninner jeg har i USA.. Men jeg vil ikke bytte det fordi det er under 20 personer i Norge som heter det. :)

Skrevet

( hva hvis jeg bruker forkortelse? Sveta eller Lana ?

Gjest henriett3
Skrevet (endret)

Lana er jo ganske fint, så det kan du jo bruke viss du føler deg komfortabel med å gjøre det :)

Endret av henriett3
  • Liker 3
Gjest henriett3
Skrevet (endret)

Dobbeltpost.. :sjenert:

Endret av henriett3
Skrevet

Er desverre litt enig med Henriett33. Men på en annen side er det jo et veldig vanlig navn mange steder da. Hvor gammel er du?

Du kan jo bruke kallenavn ja, hvis du føler deg komfortabel med det. Men da ville jeg definitivt gått for Lana og ikke Sveta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lana synes jeg høres veldig fint ut. Altså.... om du ønsker å forkorte det. :)

Skrevet

Er desverre litt enig med Henriett33. Men på en annen side er det jo et veldig vanlig navn mange steder da. Hvor gammel er du?

Du kan jo bruke kallenavn ja, hvis du føler deg komfortabel med det. Men da ville jeg definitivt gått for Lana og ikke Sveta.

Jeg er 25. vet at det er litt umoden å tenke på navnet, hva det vil si om meg. men det er trist at mitt navn miner om "svet" på norsk. (på russisk "svet" betyr "lys").

Lana er ok for meg, for at det bruker vennene mine. Men Uanset det skal stå Svetlana i alle offentlige papirer

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to veninner som heter Lana :) Den er fin og enkel :)

Skrevet

Jeg har to veninner som heter Lana :) Den er fin og enkel :)

er de norske?

Skrevet

Jeg synes også Lana er fint, men om jeg var deg og likte navnet mitt selv ville jeg ha vært stolt av det og brukt det!

Skrevet

Jeg synes også Lana er fint, men om jeg var deg og likte navnet mitt selv ville jeg ha vært stolt av det og brukt det!

Synes du har rett!

Men klarer ikke å ungå disse tankene.

Skrevet

Jeg syns Svetlana er et pent navn! :) Det minner ikke om "svett" i det heletatt for meg. Lik navnet ditt du! Det er et veldig mye brukt navn og det er flere i Norge som heter det.

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns Svetlana er et pent navn! :) Det minner ikke om "svett" i det heletatt for meg. Lik navnet ditt du! Det er et veldig mye brukt navn og det er flere i Norge som heter det.

Det var oppmuntrende ))) takk skal du ha

AnonymBruker
Skrevet

Synes både Svetlana og Lana er pent.

Må bare få si at jeg er mektig imponert over norsken din. :jepp:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

er de norske?

nei, de er kurdere.

AnonymBruker
Skrevet

Litt info fra Statistisk Sentralbyrå (SSB):

I Norge er det 520 kvinner som har Svetlana som fornavn og 186 som har Lana som fornavn.

Du kan søke litt på navnestatistikk i Norge her.

Det viktigste er at du føler deg komfortabel med navnet ditt. Jeg kan ha negative assosiasjoner til helt vanlige norske navn, fordi den/de eneste jeg kjenner med dette navnet er ubehagelige personer. Og jeg kan ha positive assosiasjoner til sjeldne/utenlandske navn fordi jeg enten ikke har møtt noen som har det navnet eller fordi de jeg har møtt har vært hyggelige folk.

Det som betyr noe er jo hvordan du er som person, ikke hva du heter.

Lykke til i Norge!

• Liker 1
Skrevet

Takk skal alle dere ha for svarene og informasjon.

Vil gjerne høre flere ærlige svar fra andre (det vil si for å få gjennomsnitlig mening)

Skrevet

Helt ærlig kommer jo assosiasjonen om svett automatisk. Men det preger ikke min oppfatning av navnet... Tenker bare at det er et vanlig russisk navn, og jeg vet at det betyr lys!:)

Jeg tenker altså ikke at det er ekkelt, at du er svett eller noe!;) Jeg tenker ikke at Kjell er en kjele heller, for å sammenligne!;)

Lana er også nydelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...