Gå til innhold

Vofsens trening og kosthold


Vofsitofsi
 Del

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter en tid på det vanlige dagbokforumet tenkte jeg at jeg også kunne lage meg en dagbok her. Jeg er svært interessert i trening og kosthold og prøver å leve sunt og trene mye. For noen år siden gikk jeg ned ca. 20 kilo og har holdt vekten sånn nogenlunde siden, men nå synes jeg det ser ut som at det er på vei oppover igjen - og det liker jeg ikke! Derfor skal det tas tak i, og da tenkte jeg en dagbok her kunne være en god motivasjon :)

Litt om meg: Er 26 år, har fulltidsjobb og trener til vanlig mellom 2-5 ganger i uka, give or take. Jeg liker best å gå på gruppetimer og synes egentlig styrke er ganske kjedelig. Har i perioder jogget en del, og jeg har lyst til å begynne mer aktivt med dette. Er jo kjempebra trening!

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal ha noen ordentlige mål. Tror vekta mi uansett ikke fungerer optimalt, men jeg har uansett lyst til å gå ned 5-10 kilo, tror det vil være passe. Håper at kroppen og hodet vil si fra når jeg mener jeg er passe :)

Tenkte kanskje å innføre en daglig greie her i dagboken - Dagens seier og Dagens nedtur. Dette håper jeg vil være til motivasjon når jeg har gjort noe bra, og et spark bak og tanker om bedring når jeg har gjort noe ikke fullt så bra.

Så her er det bare å sette i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hatt en bra dag i dag. Etter jobb dro jeg på trening, og det ble 10 min gange - 25 min jogging og deretter litt nedtrapping. Siden jeg ikke er helt inne i joggeformen om dagen, ble jeg egentlig veldig fornøyd, selv om det sikkert ikke høres så mye ut! Fant en måte å psyke meg ut på, som egentlig funket ganske bra: Jeg fikk ikke lov til å se på tiden før det var pause mellom hver sang. Dermed gikk det plutselig 3-4 min på klokka, mens jeg bare konsentrerte meg om å jogge og høre på musikk. Tror jeg skal prøve den strategien igjen! :)

Kostholdet i dag har vært nokså greit:

Frokost: to wasa husman med kokt skinke og vita hjertegod ost + en dobbel 0% yoghurt

Lunsj: havregrøt med kanel og sukker

Etter trening: en banan

Middag: tikka masala med saus, kyllingfilet, wokgrønnsaker og fullkornsris

Kos: en kurv jordbær

Kvelds: to grillpølser av kylling og kalkun i brød med bbq-saus

Gosh, når jeg ser på det nå, ser det jo egentlig veldig mye ut! Men jeg er jo klar over at jeg er altfor glad i mat, og jeg vet at jeg tror jeg kan tjene mye på å spare inn på matporsjonene mine. Det skal bli et fokusområde heretter!

Dagens seier:

- Motsto fredagskosen på jobben, som i dag besto av potetgull, potetsticks og ostepop

- Kjøpte druer og jordbær istedetfor godteri på butikken

- Klarte 25 min på tredemølla selv om det var nesten fem timer siden jeg hadde spist, 17 min var det jeg klarte forrige gang

Dagens nedtur:

- Dårlig og egentlig nokså unødvendig kveldsmat

Er i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med treningsdagbok :) min ligger i brakk om dagen, men den var veldig motiverende da jeg først startet med den. Hva trener du når du trener styrke? Etter at jeg startet med frivekter i vinter har jeg bare lyst til å trene styrke :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med treningsdagbok :) min ligger i brakk om dagen, men den var veldig motiverende da jeg først startet med den. Hva trener du når du trener styrke? Etter at jeg startet med frivekter i vinter har jeg bare lyst til å trene styrke :fnise:

Styrke ja ... Jeg trener vel egentlig ikke styrke, siden jeg synes det er så kjedelig :P På gruppetimene jeg går på, er det kondisjondel og styrkedel, men da er det bare vanlige pushups og situps og veldig enkle styrkeøvelser. Det er vel ikke akkurat sånt man bygger muskler og blir stram av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gått tur på over to timer i moderat/raskt tempo :) Kjente fortsatt at jeg var støl etter trening tidligere i uken, så jeg er storfornøyd med det. Da fikk jeg også litt sol på kroppen, noe som ikke er å forakte!

Har planer om å lage meg hjemmelaget pizza i kveld, ellers i dag har jeg spist:

Frokost: en banan + havregryn + yoghurt naturell + kaffe med melk

Lunsj etter tur: en skyr med müsli + tre pølsebrød med kokt skinke og vita hjertego-ost + et glass skummet melk

Middag: tre eller fire biter hjemmelaget pizza med sweet chili saus og lettrømme

Kvelds: tre biter pizza + litt please-is + en pinneis

Dagens seier: Veldig bra gåtur!

Dagens nedtur: Vet ikke helt hvorfor jeg spiste den please-isen egentlig, den var ikke kjempegod. Tror jeg var sukkerhungrig. Uansett - unødvendig!

Endret av Vofsitofsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp dag i dag. Blir nok en treningsfri dag, jeg har trent fire ganger denne uka, og det er jo ikke så ille. Skal prøve å få til enda mer den kommende uken! Men siden det har vært litt så som så med trening de siste ukene, er det sikkert ikke lurt å gå altfor hardt ut heller, men trappe opp litt.

Mat i dag:

Sen frokost: en banan + noen grønne druer + yoghurt naturell + havregryn + kaffe med melk

Middag: tre pizzabiter fra i går + blandet salat + sweet chili saus og lettrømme

Kvelds: to wasa husman, et med makrell i tomat og agurk og et med go og mager leverpostei og agurk

Senere kvelds: ett kokt egg + bringebær med dobbel 0 vaniljeyoghurt + noen grønne druer

Endret av Vofsitofsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var søndagen straks over. Har ikke gjort noe spesielt i dag, men har i alle fall fått ordnet i leiligheten, lakket negler og tatt ansiktsmaske. Sånne ting jeg føler jeg aldri har tid til til hverdags :P

Synes det også har gått greit med maten i dag, har vel egentlig ikke spist noe mer enn det jeg burde. Nå teller jeg jo ikke kalorier, men forsøker i stedet å være obs på porsjoner og å spise sunn mat.

I kveld har jeg kokt egg så jeg har til pålegg den kommende uka, samt stekt opp en del kyllingfilet som jeg skal fryse ned og dermed raskt få en sunn middag en travel dag.

Jeg merker at jeg har lett for å få lyst på noe å spise når jeg har lite å gjøre, og det merket jeg i dag, siden jeg ikke hadde noe spesielt å drive med. Kanskje jeg burde finne meg en eller annen hobby eller noe som kan holde meg unna spising? Sånn i hverdagene går det jo egentlig veldig greit, da spiser jeg vel ofte mindre enn jeg burde, men helgene er utfordrende.

Er i alle fall mer motivert nå enn jeg har vært på lenge, men samtidig føler jeg at jeg mangler en del motivasjon til å fortsette med dette. Vet ikke helt hvorfor! Får håpe det endrer seg snart, for jeg vet jo i bunn og grunn at jeg vil ned i vekt.

Dagens seier: Har begrenset porsjoner og spist sunt. Lagde salat til å spise med pizzaen for å unngå å spise flere biter

Dagens nedtur: Jeg KUNNE jo leet litt mer på liket, selv om jeg har trent bra tidligere i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det bare noen timer igjen av mandagen også! Dagen i dag har vært bra. Fikk meg en spinningtime og har spist sunt. Sånn skal det fortsette! :)

I morgen rekker jeg ingen gruppetime på treningssenteret, men så sant jeg ikke våkner opp med verdens verste stølhet i morgen, skal jeg ta meg en liten joggeøkt. På onsdag har jeg planer med ei venninne om sykkeltur, så alt lover bra for denne uka!

Mat i dag:

Frokost: to wasa husman med makrell i tomat og ett kokt egg + en dobbel 0 vaniljeyoghurt + kaffe med skummet melk

Lunsj: tre wasa husman (et med kremost naturell og kokt skinke, et med makrell i tomat og et med go og mager leverpostei)

Mellommåltid: en dobbel 0 mangoyoghurt

Etter trening: en banan

Middag: tikka masala-rester fra fredagen

Kvelds: to gulrøtter + noen grønne druer

Dagens seier: Tok meg hardt ut på spinningtime i dag. Har vært nøye på porsjonene og spist sunt.

Dagens nedtur: Ingen hittil, vel? :)

Endret av Vofsitofsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Hazey Jane! Fint å få litt tilbakemelding :)

Jeg glemte å skrive at jeg har fått pulsklokka tilbake fra service! YESS! Det tok meg bare over et halvt år å få somlet meg til å sende den inn, så tok det bare et par dager, og så lå den i postkassa i dag. Gleder meg til å få trent med pulsregistrering igjen! Den skal testes i morgen den dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så flink du er! Gått ned 20 kg, gitt, jeg er imponert. Jeg synes for øvrig ikke at du spiser så mye, jeg, da.

Hva slags gruppetimer liker du best?

Jeg synes "dagens seier" var en flott ting, for øvrig. Skikkelig motiverende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg er KNALLFORNØYD med dagen i dag!

Det ble overtid i dag og var litt stress på slutten. Tok bussen i halv seks-tida og var så trøtt at jeg flere ganger holdt på å sovne. "Orker jeg virkelig å trene noe i dag, da?", tenkte jeg flere ganger. Heldigvis tok den riktige delen av psyken over, og da jeg kom hjem spiste jeg et lite måltid før jeg la ut i joggeløypa. Og for en herlig tur! Jogget mer og lenger enn jeg har gjort tidligere, og flere ganger tok jeg meg i å tenke på andre ting enn det jeg gjorde - et godt tegn på at dette faktisk kan bli en okei vane.

Tilsammen ble det jogge-/gåtur på rundt en time + uttøying, og da jeg stoppet pulsklokka, sto den på 900 kcal på forbrenning. WIN!

Maten i dag har også vært bra:

Frokost: Havregrøt av 50 g havregrøt og vann + en banan + kaffe med skummet melk

Lunsj: tre wasa husman (et med makrell i tomat, et med kremost naturell og et med go og mager leverpostei) + en kopp te

Mellommåltid: en dobbel 0 mangoyoghurt

Før trening: en banan og ett kokt egg

Middag etter trening: blandet salat med isberg, agurk, paprika, mais og avokado + en laksefilet stekt i ovnen + en dæsj yoghurt naturell og en dæsj sweet chili saus

Ifølge vektklubben.no er dette i overkant av 1300 kcal, så spørs vel om jeg kanskje må spise litt mer, for å veie opp mot god trening i dag :)

Dagens seier: joggetur trass overtid og trøtteri! Samt at jeg jogget lenger enn tidligere turer.

Dagens nedtur: Ingen hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Koselig med besøk i min bok, så da skulle det bare mangle at jeg ikke følger med videre her! :) Ser ut til at du har fått deg en god start, og det å ha slanket seg 20 kilo er virkelig imponerende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag skulle jeg jo på sykkeltur med venninne, men det utgikk på grunn av dårlig vær. Ble spilling og kos hos henne i stedet. Kjente veldig godt at jeg jogget i går, så det gjorde kanskje ikke så mye?

Ene venninna mi hadde jo bakt muffins og tok med i dag, men hadde på forhånd sagt at jeg prøver å motstå slike ting for tiden, så det gikk veldig greit å motstå dem i dag :)

Ble dermed ingen trim i dag, men siden vi hadde mimelek, ble det litt bevegelse likevel, hehe!

Maten i dag har vel vært tålelig grei:

Frokost: en banan + yoghurt naturell + havregryn + kaffe med sk melk

Lunsj: tre wasa husman, på samme måte som tidligere beskrevet :P

Middag: first price tomatsuppe med ekstra fullkornsmakaroni og amerikansk blanding i + et kokt egg + noen skiver vita hjertegod gulost + flatbrød

Hos venninne: en del blå druer og te

Kvelds: resten av tomatsuppa + flatbrød

Dagens seier: Motsto fristende muffins

Dagens nedtur: Litt dumt det ikke ble sykkeltur. Tror også at middagen egentlig ble nokså kaloririk, selv om det egentlig var sunne ingredienser.

I morgen skal jeg prøve å rekke en kondisjonstime klokka fem. Har telefonmøte klokka fire, men håper det skal gå greit. På fredag er det quiz rett etter jobb, men satser på å få trent på dagen på lørdag i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vofsitofsi.

Må bare si at du er flink som klarer å motstå søte fristelser! Jeg smelter helt av muffins, kansje min største fristelse! :) Tror jeg kan lærer litt av deg..blir uansett inspirert, så det blir spennede å følge dagboken din! Og det er jo smart og være litt forberedt, for da er det lettere å avstå fristelsene.

ha en flott dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens seier: Motsto fristende muffins

:duskedame:

Det er ikke lett å avstå når man først har fått lyst på noe, så jeg synes også det var en seier :)

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg vel plassert i godstolen etter en hektisk dag :)

Var tidvis veldig stressende på jobb i dag, men det har gått greit. Dro på middelstime etter jobb, som gikk ganske bra. Nå er det lenge siden jeg har vært på middels, så jeg tenkte at jeg kom til å bli totalt utslitt, men det gikk bra, og jeg tror nesten jeg kunne tatt meg enda litt mer ut. Men men, fornøyd i alle fall.

Godkjent matinntak i dag:

Frokost: en banan + yoghurt naturell + havregryn + kaffe med skummet melk

Lunsj: samme tre knekkebrødene som tidligere

Mellommåltid før trening: en banan

Etter trening: en banan

Middag: kyllingfilet og wokblanding stekt i panna + litt yoghurt naturell og sweet chili saus

Kvelds: fire plommer + litt nøttemix

Dagens seier: Spist og trent bra!

Dagens nedtur: Glemte å ta på pulsklokka før jeg satte i gang å trene, så jeg vet ikke hvordan puls og kaloriforbrenning var. Ergerlig! Jaja, må vel bare vende meg til å ta den på igjen, nå som jeg har vært over et halvt år uten :P

I morgen blir det quiz med venner etter jobb, ergo ingen trening. Bortsett fra å drikke øl/cider skal jeg i alle fall spise sunt. Har planer om å spise sushi før quiz. Det er jo passe sunt i alle fall! Lenge siden jeg har spist det også, så det blir nok godt :)

Endret av Vofsitofsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er middels-time? :)

Middels er en type time de har på Friskis&Svettis! Det er en time med tre pulstopper med nedtrapping og styrke imellom. Veldig ålreite timer, som jeg blir veldig sliten og god av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke skrevet her i går, da jeg var borte fra tidlig morgen og til i natt! Først jobb, deretter quiz og en liten tur på byen. Ikke kalorifritt!

Spiste følgende i går:

Frokost: et eple + havregryn + yoghurt naturell + kaffe med skummet melk

Lunsj: samme tre knekkebrød som tidligere

Mellommåltid: knekkebrød med makrell i tomat

Middag: kylling teryaki take out

Kos: tjaaaa, hvor mange øl/cider ble det egentlig ....? et par chilinøtter også, men ikke mang

Nattmat: to knekkebrød med kokt skinke og vita hjertegod ost + 7 plommer

Dagens seier: Sluttet å spise kinamat når jeg var mett, foruten å spise opp hele greia, som jeg som oftest gjør :P

Dagens nedtur: Ingen trening, men det hadde det ikke blitt tid til uansett. Mye øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

×
×
  • Opprett ny...