AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #1 Del Skrevet 5. august 2011 legen min tok en masse blodprøver og han sendte meg et brev i posten der det sto hva som er utenfor normalverdiene. Men jeg skjønner ingenting av hva det betyr.... Håper noen her ikke kan hjelpe meg. Lave: MCH MCV S-transferrin NEUT % S-Natrium S.Ferritin Høye: TSH B-Nøytrofile B-leukocytter RBC S.IgE S-Prot tot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #2 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg mente selvfølgelig: jeg håper noen her kan hjelpe meg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virvel Skrevet 5. august 2011 #3 Del Skrevet 5. august 2011 Det er bedre at du får det forklart av legen som kjenner deg. Du kan utvilsomt få forklaring her på hva hver enkelt parameter er, men å sette det i sammenheng med din problemstilling og vurdere hva det faktisk betyr er det ingen her som kan... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #4 Del Skrevet 5. august 2011 Legen min mente visst at jeg burde forstå dette selv. Jeg har ringt å bett om forklaring, men jeg fikk ikke time før om 2 mnd. Jeg mente ikke at dere skulle gjette på hvilken sykdom, jeg mente mest hva de forskjellige betyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 5. august 2011 #5 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg har vært på EU kontroll, og fikk også et sånt ark med ymse verdier. Dette er forklaringen på forkortningene jeg har: Hb = Hemoglobin (blodprosent) SR = senkningsreaksjon Leukcocytter = hvite blodlegemer U-stix = urinprøve HDL kolesterol = det "gode" kolesterolet TSH = stoffskifteprøve Kanskje noe av det ble klarer for deg? Merkelig at legen mente du skulle skjønne dette i grunn.. Og at du ikke fikk time før om 2 mnd når det virker som du har verdier som ikke er som de skal... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merrit Skrevet 5. august 2011 #6 Del Skrevet 5. august 2011 Vanskelig å tolke uten noen kliniske opplysninger... Men altså (med forbehold): Lavt MCH, MCV, osv. tyder på jernmangel. Lavt natrium kan ha flere årsaker (sykdom, legemiddelbivirkning, vannforgiftning). Trenger ikke nødvendigvis behandling, men bør utredes. Det du har for høye verdier på tyder på en allergisk reaksjon som du har i kroppen. Høyt TSH tyder på underfunksjon av skjoldbruskkjertelen. Må si det var dårlig gjort av legen din å ikke legge ved en forklaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magenta Skrevet 5. august 2011 #7 Del Skrevet 5. august 2011 MCH= gjennomsnittlig mengde hemoglobin i hver rød blodcelle (mean corpucsolar/cell hemoglobin) (hemoglobin er det mange i dagligtale kallee blodprosent) MCV= middelvolumet av en blodcelle (mean corpucsolar/cell volume) S-transferrin= transportprotein for jern NEUT % = %andelen neutrofile granulocytter av totalantallet hvite blodceller. S-Natrium = salt (går på væskebalansen) S.Ferritin = protein som fungerer som jernlager (tror jeg) Hvis disse er lave kan det i mine øyne se ut som en anemi (blodmangel), men det hvet bare legen din. TSH=thyroidea stimulating hormon=stoffskiftehormon B-Nøytrofile= nøytrofile granulocytter=en type hvite blodceller B-leukocytter= hvite blodceller RBC= røde blodceller S.IgE= en type antistoff, viktig i allergiske reaksjoner S-Prot tot = total menge protein i blodet. Håper dette var litt til hjelp. Hva alle disse resultatene dine betyr for nettopp deg må du høre med legen din om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #8 Del Skrevet 5. august 2011 Tusen takk for svar! Nå vet jeg hvertfall at jeg behøver å ta jerntilskudd Legen min er litt rar, han forventer at alle er like smarte som han..... Men bortsett fra jern, er det noen av disse svarene som tyder på at jeg burde ha en utredning? Altså at jeg burde få en time raskere`? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merrit Skrevet 5. august 2011 #9 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) MCH - jerninnholdet i de røde blodlegeme (blodprosent) MCV - hvor store de røde blodlegemene er S-transferrin - stoff som binder jern NEUT % - hvor stor andel nøytrofile blant de hvite blodlegemene S-Natrium - natrium (salt) S.Ferritin - stoff som binder jern Høye: TSH - hormon som stimulerer skjoldbruskkjertelen B-Nøytrofile - absolutt antall nøytrofile B-leukocytter - totalt antall hvite blodlegemer (som nøytrofile er en del av) RBC - antall røde blodlegemer S.IgE - en bestemt type antistoff, forhøyet ved allergiske reaksjoner og bestemt typer infeksjoner S-Prot tot - mengde protein i blodet Endret 5. august 2011 av Merrit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merrit Skrevet 5. august 2011 #10 Del Skrevet 5. august 2011 Men bortsett fra jern, er det noen av disse svarene som tyder på at jeg burde ha en utredning? Altså at jeg burde få en time raskere`? Det kan kun legen din vurdere. Kommer an på hvor mye utenfor normalen dine verdier er og om de gir kliniske symptomer eller ikke, og hvor utpreget symptomene er, og om du har hatt dem i lang tid eller om de er nye, og hvor plagsomme de er, osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #11 Del Skrevet 5. august 2011 Okey, jeg skjønner at det ikke er så lett for dere å gjette. hehe men siden jeg ikke fikk time før om 2 mnd så er det sikkert ikke noe farlig Men jeg lurer litt på denne TSH, kan det bety lavt stoffskifte? Hele familien har det og jeg har i lang tid hatt liknende symptomer.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merrit Skrevet 5. august 2011 #12 Del Skrevet 5. august 2011 Okey, jeg skjønner at det ikke er så lett for dere å gjette. hehe men siden jeg ikke fikk time før om 2 mnd så er det sikkert ikke noe farlig Men jeg lurer litt på denne TSH, kan det bety lavt stoffskifte? Hele familien har det og jeg har i lang tid hatt liknende symptomer.... Høy TSH har man som regel pga. lavt stoffskifte. Det er et forsøk fra kroppen på å få stoffskiftet i gang, for å si det populærvitenskapelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #13 Del Skrevet 5. august 2011 Okey, men da burde jeg vel få meg en time tidligere... Tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chevy Skrevet 6. august 2011 #14 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg tror........ At du burde bytte lege:p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #15 Del Skrevet 6. august 2011 Hehe det er planen min. Men jeg har slitt litt med en del plager siste året og siden fastlegen er så godt inne i hva som feiler meg så synes jeg det er greit å beholde ham til jeg er ferdig utredet. Med mindre noen kan anbefale en god fastlege i Asker/Bærum/Oslo vest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chevy Skrevet 6. august 2011 #16 Del Skrevet 6. august 2011 Hehe det er planen min. Men jeg har slitt litt med en del plager siste året og siden fastlegen er så godt inne i hva som feiler meg så synes jeg det er greit å beholde ham til jeg er ferdig utredet. Med mindre noen kan anbefale en god fastlege i Asker/Bærum/Oslo vest? jeg pleier og google god lege + kommune mange som diskuterer sånt i forskjellige forum:) prøv det:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #17 Del Skrevet 8. august 2011 Smart Takker for god hjelp:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 8. august 2011 #18 Del Skrevet 8. august 2011 Jeg synes det er viktig å understreke at uansett hvilke svar du får her, kan ingen av oss trekke konklusjoner om hva du bør gjøre, da vi ikke kjenner helhetsbilledet, og særlig fordi du ikke skriver de faktiske verdiene, men bare hva som er for høyt eller for lavt. Avviket fra referanseområdet kan ha stor klinisk betydning. Det er greit å få vite hva alle disse mystiske forkortelsene står for, men det vil samtidig være potensielt livsfarlig å trekke konklusjoner basert på hva du får vite her. Derfor vil jeg ikke gi deg noen fortolkning av disse svarene, men henstiller deg til å få en skikkelig prat med legen din. Jeg er forøvrig enig i at du bør vurdere å bytte lege. Altså: IKKE trekk noen konklusjoner eller begynn noen form for egenbehandling av dette før du har snakket med behandlende lege. Du risikerer å gjøre vondt verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 8. august 2011 #19 Del Skrevet 8. august 2011 Fürstlaboratoriene (www.furst.no) har forøvrig liggende en del informasjon som du kan konsultere. Forkortelsene finner du her: http://www.furst.no/bb/index8.html Her har du referanseområder og litt mere forklaringer: http://www.furst.no/bb/index5.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #20 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg synes det er viktig å understreke at uansett hvilke svar du får her, kan ingen av oss trekke konklusjoner om hva du bør gjøre, da vi ikke kjenner helhetsbilledet, og særlig fordi du ikke skriver de faktiske verdiene, men bare hva som er for høyt eller for lavt. Avviket fra referanseområdet kan ha stor klinisk betydning. Det er greit å få vite hva alle disse mystiske forkortelsene står for, men det vil samtidig være potensielt livsfarlig å trekke konklusjoner basert på hva du får vite her. Derfor vil jeg ikke gi deg noen fortolkning av disse svarene, men henstiller deg til å få en skikkelig prat med legen din. Jeg er forøvrig enig i at du bør vurdere å bytte lege. Altså: IKKE trekk noen konklusjoner eller begynn noen form for egenbehandling av dette før du har snakket med behandlende lege. Du risikerer å gjøre vondt verre. Det var ikke dette jeg var ute etter heller. Jeg ville bare forstå hva de forskjellige forkortelsene betydde. Det er jo forskjell på vitaminmangel og andre verdier. Det er greit å vite litt mer når jeg skal inn til legen slik at jeg forstår hva han snakker om. Legebytte er til vurdering Takk for smarte linker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå