Gjest Kv84 Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Jeg sliter med å lage mat til bare meg selv og derfor går det i brødskiver dagen lang. Forbinder matlaging med å være i et forhold eller som en familie som samles. Så trenger mattips som går fort å lage og som er sundt. Gjerne som passer for de med høyt kolesterol.
Steinar40 Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 Frysedisken er tingen Det finnes en god del brukbare halvfabrikata med mye grønnsaker fra Findus etc. som kan varmes/stekes i stekepanne, mikro- eller stekeovnen. Gjør hverdagslivet betydelig enklere sånn sett.
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 Seriøst? Man må jo ha mat selv om man er singel da.. Mye du kan lage. Jeg er glad i wok med reker/kylling/kjøtt og ris. Veldig godt! Også kan du lage hjemmelaga pizza, som du kan fryse ned. Salater, gratinerte poteter, kylling, supper etc. Bare å google så finner du maange oppskrifter som passer til 1 person 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 Spiser du nesten bare brød så er det stor fare for at vekta kommer til å sprette i været etter hvert. Du bør ihvertfall spise så mye grovt og mettende brød som mulig. Men er masse bra som kan lages. Støtter Carleigh-Ann over, bare søk rundt på nettet og lag litt store porsjoner som kan fryses ned.
Lunivere Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 Du bør passe deg litt for de brødskivene. Hadde en periode der jeg spiste kun brød dagen lang, og da gikk jeg opp 5 kg på ca. en uke. Og jeg har veldig vanskelig for å legge på meg.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 Frysedisken er tingen Det finnes en god del brukbare halvfabrikata med mye grønnsaker fra Findus etc. som kan varmes/stekes i stekepanne, mikro- eller stekeovnen. Gjør hverdagslivet betydelig enklere sånn sett. Hehe, eller bare kjøpte Fjordland for den del om en virkelig hater å lage mat. Noen minutter i mikroen, mer lettvint blir det ikke, og det er ihvertfall mye bedre og sunnere enn å bare leve på brødmat.
Surriball Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 Kjøp deg litt grønnsaker, kyllingfilet og en ferdig woksaus. Det tar like lang tid å lage som det tar å koke risen til, så lenge du husker på å sette på risen først! Eller spaghetti med kjøtt og en ferdig pastasaus til. Det er veldig godt med litt salat til. Hvis du vil ha mer spennende kjøttsaus kan du jo putte oppi sjampinjong, squash, løk eller mais oppi sausen mens du steker kjøttet. Fisk i ovnen! En fiskefilet, litt gulrot og brokkoli. Puttes i ildfast form, og tada! Lettvint middag. Godt med ris eller potet til Hvis du føler deg i slaget, kan du jo lage bakte potetbåter, det blir crispy og godt. Bare å kutte opp og putte i ovnen, så kan du gå og gjøre noe annet den neste timen Fiskekake-burger: du tar et stk fiskekake, et hamburgerbrød/to brødskiver og lager en burger. Smak til med ketshup og dressing
loppekasse Skrevet 6. august 2011 #8 Skrevet 6. august 2011 http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8276311091 Denne boken burde være god inspirasjon tenker jeg
Sunchild Skrevet 6. august 2011 #9 Skrevet 6. august 2011 Lag STORE posjoner med mat som enkelt kan fryses og varmes opp igjen; - lapskaus - lasagne - moussaka - fiskegrateng - pastaform - pizza - risotto - paella - gryteretter etc... du lager èn stor posjon og du har middag for 4-6 måltider (eller enda mer). Sett av en ettermiddag og lag flere av disse på en gang, så får du variasjon i maten også. 1
Gjest gutt92 Skrevet 13. august 2011 #10 Skrevet 13. august 2011 LIker du kylling og pasta? Jeg er egentlig god til å lage mat men jeg ORKER ikke rett og slett. Lag kylling og pasta med hvis saus, og hvis du sliter med kolesterol, få i deg tran, eller mye fisk! Pleier å lage buffalochicken når jeg orker, jeg... Hvis du har noe rød/hot saus, hell litt over kyllingen når den er ferdigstekt, i panna og rør på de litt så de blir heldekte. Så tømmer du ut vannet i pastaen, har oppi en liten skvett melk og tilpasser med mel, sånn at du får en saus i den. Kjempegodt!
nattsvermer Skrevet 13. august 2011 #11 Skrevet 13. august 2011 (endret) Jeg har kjøpt en kokebok som heter "1 porsj." Helt genial til single og andre som skal lage mat bare til seg selv. Edit: Nå så jeg at det var den boka det var linka til over her. Anbefales! Endret 13. august 2011 av nattsvermer
Gjest Kv84 Skrevet 13. august 2011 #12 Skrevet 13. august 2011 http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8276311091 Denne boken burde være god inspirasjon tenker jeg Denne skal kjøpes, må den bestilles til bokhandel. Eller er den vanlig å ha i bokhandelen? Feks i Oslo?
Sofie_22 Skrevet 13. august 2011 #13 Skrevet 13. august 2011 Frosne wok-grønsaker + boil in bag ris + kyllingfillet = veldig lett å lage
Grønt blad Skrevet 13. august 2011 #14 Skrevet 13. august 2011 (endret) Når jeg lager middag til meg selv pleier jeg å ta kyllingfilet med grønnsaker og ris ev. couscous. Kjøper kyllingfilet i større pakninger, og deler opp og fryser ned i fryseposer. Tar opp en filet før jeg går på jobb og den er tint når jeg er tilbake. Skal det gå veldig fort skjærer jeg den opp i biter, krydrer lett med f.eks. provence-krydder og steker i stekepanna. Mens det steker koker jeg opp vann med couscous (tar fem min) og lager enkel salat. Går veldig fort og er veldig enkelt. Har man litt lenger tid kan man kjære et snitt og putte inn hvitløk og urter, f.eks. fersk timian, legge det i en ildfast form med lokk eller aluminiumsfolie og steke i stekeovnen. Grønnsaker og ris er godt tilbehør. Veldig enkelt og går passe fort. Noe annet som er godt med kyllingfilet er å ta 2-4 spiseskjeer matyoghurt i en liten bolle og blande inn valgfritt krydder (f.eks. tandoori) og litt saft fra sitron/lime. Skjær kjøttet opp i biter og bland de inn i youghurten. La stå i 20-30 min eller mer. Stek og server med ris og salat. Veldig godt og enkelt, men tar litt lengere tid. Man kan også la kjøttet "godgjøre" seg i yoghurt-krydderblanding fra man går på jobb til man kommer hjem - da er det bare å steke og ordne med tilbehør. Endret 13. august 2011 av Grønt blad
nattsvermer Skrevet 13. august 2011 #15 Skrevet 13. august 2011 Denne skal kjøpes, må den bestilles til bokhandel. Eller er den vanlig å ha i bokhandelen? Feks i Oslo? Jeg kjøpte den i Sandvika. Den stod rett ved kassa, så jeg antar at det er mange som har den.
Grønt blad Skrevet 13. august 2011 #16 Skrevet 13. august 2011 Forslag om ferdigblandinger i frysedisken er også bra - både rene wokgrønnsaker eller wokblandinger med kjøtt, grønnsaker og pasta. Finnes også med fullkornspasta. Fjordland funker også bra, men det er dyrt. Støtter også forslaget om å lage større porsjoner som kan fryses ned. Veldig enkelt og greit etter en lang arbeidsdag, ikke minst mye billigere enn fjordland. Hvis du synes det er greit med samme middag to-tre dager på rad (noe som åpenbart går greit siden du klarer å kun spise brødskiver) er det bare å lage en "vanlig" middag, la restene stå i kjøleskapet og varme opp passende porsjon de neste dagene.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #17 Skrevet 13. august 2011 Frysedisken er tingen Det finnes en god del brukbare halvfabrikata med mye grønnsaker fra Findus etc. som kan varmes/stekes i stekepanne, mikro- eller stekeovnen. Gjør hverdagslivet betydelig enklere sånn sett. Frysedisk er IKKE tingen om man vil spise sunt. Eller om man vil få god matlyst og oppleve matglede. TS: Det er holdningen din til måltider du først må forandre! Selv om man er alene, fortjener man skikkelig sammensatte middager. Når jeg en sjelden spiser alene, gjør jeg meg ekstra flid og lager et skikkelig festmåltid til bare meg selv, med vin og det hele. Hvorfor skulle jeg ikke det? Ellers støtter jeg tips om å lage store porsjoner og fryse ned i passe mengder (av supper, pastasaus, gryter... ). Samt kanskje ovnsretter med alt i ett, feks diverse grønnsaker, fiskefilet (eller kyllinglår, lammelårskive... hva som helst), litt olivenolje, ferske eller tørkede urter, og kanskje et par sitronbåter som du presser over retten tilslutt.
Sofie_22 Skrevet 13. august 2011 #18 Skrevet 13. august 2011 Frysedisk er IKKE tingen om man vil spise sunt. Eller om man vil få god matlyst og oppleve matglede. TS: Det er holdningen din til måltider du først må forandre! Selv om man er alene, fortjener man skikkelig sammensatte middager. Når jeg en sjelden spiser alene, gjør jeg meg ekstra flid og lager et skikkelig festmåltid til bare meg selv, med vin og det hele. Hvorfor skulle jeg ikke det? Ellers støtter jeg tips om å lage store porsjoner og fryse ned i passe mengder (av supper, pastasaus, gryter... ). Samt kanskje ovnsretter med alt i ett, feks diverse grønnsaker, fiskefilet (eller kyllinglår, lammelårskive... hva som helst), litt olivenolje, ferske eller tørkede urter, og kanskje et par sitronbåter som du presser over retten tilslutt. Hva er galt med frosne grønnsaker? 1
Gjest Iah Skrevet 13. august 2011 #19 Skrevet 13. august 2011 Du bør passe deg litt for de brødskivene. Hadde en periode der jeg spiste kun brød dagen lang, og da gikk jeg opp 5 kg på ca. en uke. Og jeg har veldig vanskelig for å legge på meg. Det er ikke mulig å legge på seg 5 kg fett i løpet av en uke, så det kan du ta helt med ro.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #20 Skrevet 13. august 2011 Det er ikke mulig å legge på seg 5 kg fett i løpet av en uke, så det kan du ta helt med ro. Med mindre man går 6000 kalorier i overskudd hver dag..(?)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå