KaDust Skrevet 5. august 2011 #21 Skrevet 5. august 2011 Berlin er jo både en vakker og morsom by! Er utrolig mye å finne på der. Er jo bl.a gamle slott som har omvisning, det er museumer, mye historie og det er mange fine butikker å titte innom!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #22 Skrevet 5. august 2011 Jeg bodde et halvt år i Berlin, og hadde ingen problemer med å finne noe å gjøre hver eneste dag. Og jeg har til og med bodd mye utenfor Europa Men det er jo fint vi er forskjellige, og at du slipper å dra tilbake dit hvis du ikke vil
Kosemose Skrevet 5. august 2011 #23 Skrevet 5. august 2011 Zoo'et er middelmådig, og Berlin har knapt flere innbyggere enn Tokyo's største tbane-stasjon har av daglig besøkende. Utrolig kulturløs, grå og kjedelig by. Dere som synes Berlin er så artig og flott kan umulig ha vært utenfor Europa. Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Jeg har vært utenfor Europa og jeg har vært i andre byer jeg også har likt veldig godt. Jeg syns folketrengselen i Berlin var mer enn stor nok (jeg trenger ikke gå i stim for å ha en god opplevelse, men syns ikke å huske at det var glissent med folk i Berlin heller? ) Og kulturløs? Da jeg var der fokuserte vi mye på øst/vest, muren og krigshistorien, og jeg gråt ved statuen av de små jødiske barna som skal deporteres ved jernbanestasjonen, og jeg lot meg fasinere av murrestene, og museet som viste hvordan desperate Berlinere har gjort ulike kreative og mer/mindre vellykkede fluktforsøk. Slike ting gjør inntrykk på meg og jeg syns det å ta med barna mine på dette var en god måte å lære dem historie på. Jeg husker zoo besøket som veldig bra. Det er godt mulig det finnes objektivt sett "bedre" zooer rundt om, men vi hadde en veldig flott dag der. Et tips til deg; kanskje reisefølget ditt eller din egen innstilling ødela turen for deg? Prøv å reis dit med folk du trives sammen med, og prøv å nyt det du har uten å nødvendgvis skulle finne noe dårlig eller dra sammenligning til noe som er bedre, så får du sikkert bedre reiseopplevelser, framover 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #24 Skrevet 5. august 2011 Sony Center for eksempel.. http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Center http://www.free-photos.biz/images/architecture/buildings/thumb/berlin-sony_center-1.jpg Hahahaha! Jeg var der. Det var ikke hypermoderne. Flott var det. Men det tar maks 10 minutter å se det innenfra og utenfra. Hvis du synes det er hypermoderne bør du heller reise til Sør-Korea eller Tokyo. Sammenlignet med dem er Berlin en skitten, gammel drabantby.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #25 Skrevet 5. august 2011 Hahahaha! Jeg var der. Det var ikke hypermoderne. Flott var det. Men det tar maks 10 minutter å se det innenfra og utenfra. Hvis du synes det er hypermoderne bør du heller reise til Sør-Korea eller Tokyo. Sammenlignet med dem er Berlin en skitten, gammel drabantby. Ro deg ned kraftig! 9
Kosemose Skrevet 5. august 2011 #26 Skrevet 5. august 2011 Hahahaha! Jeg var der. Det var ikke hypermoderne. Flott var det. Men det tar maks 10 minutter å se det innenfra og utenfra. Hvis du synes det er hypermoderne bør du heller reise til Sør-Korea eller Tokyo. Sammenlignet med dem er Berlin en skitten, gammel drabantby. Det er vel ingen her som betviler at det er fint og moderne i Tokyo og Sør-Korea. Men hvorfor sammenligne? Og; skitten, gammel drabantby? Men hvorfor ikke bare holde seg unna Berlin, hvis du ikke er i stand til å fatte hva som er bra med den byen? Du kan da bare kose deg på en t-banestasjon i Tokyo du... 3
Gjest nicola Skrevet 5. august 2011 #27 Skrevet 5. august 2011 HELT ENIG. Jeg hater Berlin jeg også. Og egentlig Tyskland generellt. Hele landet minner meg om Hitler. Å da jeg var i Berlin, fikk jeg egentlig bare bekreftet det. Typisk "østblokkland"-by...FYSJ!!
hjertesukka Skrevet 5. august 2011 #28 Skrevet 5. august 2011 Alle reiser er jo som kjent subjektive, og jeg tror jeg skjønner hva ts mener. Har nemlig noen steder i min hukommelse som jeg aldri kommer til å reise tilbake til. Tør ikke nevne navn her for da blir det ramaskrik. Kanskje det har noe med min egen innstilling å gjøre, feil reisefølge, sinnstemning osv Kanskje jeg ikke er noe storbymenneske når alt kommer til alt? Og da ser man ofte bare de negative sidene.
Kosemose Skrevet 5. august 2011 #29 Skrevet 5. august 2011 Alle reiser er jo som kjent subjektive, og jeg tror jeg skjønner hva ts mener. Har nemlig noen steder i min hukommelse som jeg aldri kommer til å reise tilbake til. Tør ikke nevne navn her for da blir det ramaskrik. Kanskje det har noe med min egen innstilling å gjøre, feil reisefølge, sinnstemning osv Kanskje jeg ikke er noe storbymenneske når alt kommer til alt? Og da ser man ofte bare de negative sidene. Tror ikke det blir ramaskrik, så lenge du ikke insinuerer at alle som er uenig med deg er rare i hodene sine Jeg hadde en veldig negativ opplevelse av Lisboa. Men jeg er forsiktig med å påstå at det er en "drittby" for jeg tror jo innerst inne ikke at det er det (og spesielt ikke siden så mange mennesker virkelig elsker den byen). Samtidig er det vanskelig for meg å anbefale noen å reise dit, siden min erfaring er dårlig. Og det kan godt hende at det finnes steder på jord som virkelig er dritt fra ende til annen, men å påstå at en by som Berlin ikke har noe positivt å by på, faller vel på sin egen urimelighet, og sier vel mer om at personen har vært uheldig med reisefølget eller egne forventninger enn at Berlin objektivt sett er en fæl by? 1
hjertesukka Skrevet 5. august 2011 #30 Skrevet 5. august 2011 Du har helt rett i det, Kosemose. Kan jo ta som eksempel at hvis man reiser med sin kjæreste, nyforelska, så vil jo alle steder på jord omtrent fortone seg som velduftende rosehager.(fant ikke en bedre metafor akkurat nå). Jeg har et dårlig forhold til Mallorca, ikke fordi det er en stygg øy, men fordi jeg reiste dit med en fyr det overhodet ikke funket med- han var slem, rett og slett. Og ingenting ble koselig eller estetisk fint. Grøsser når jeg tenker på det.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #31 Skrevet 5. august 2011 Riga og Berlin er stygge østblokk byer. Skjønner ikke hvorfor noen mennesker liker å vandre i grå triste byer.
Lunivere Skrevet 5. august 2011 #32 Skrevet 5. august 2011 Riga og Berlin er stygge østblokk byer. Skjønner ikke hvorfor noen mennesker liker å vandre i grå triste byer. Berlin er da en utrolig fin by. Med store parker, flotte gamle kirker, monument og slott. Fjernsynstårnet om kvelden/natta er jo et syn bare det. 2
K.A. Skrevet 5. august 2011 #33 Skrevet 5. august 2011 HELT ENIG. Jeg hater Berlin jeg også. Og egentlig Tyskland generellt. Hele landet minner meg om Hitler. Å da jeg var i Berlin, fikk jeg egentlig bare bekreftet det. Typisk "østblokkland"-by...FYSJ!! Minner deg om Hitler? Fordi de snakker tysk, eller? Ellers elsker jeg Tyskland, men trives klart best i sør-Tyskland, Bayern og deromkring. Ganske annen kultur, og ikke noe østblokkland-aktig i det hele tatt. (Og om du syntes Berlin var en "østblokkland"-by, skulle den vel heller minnet deg om Stalin?) 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #34 Skrevet 5. august 2011 Zoo'et er middelmådig, og Berlin har knapt flere innbyggere enn Tokyo's største tbane-stasjon har av daglig besøkende. Utrolig kulturløs, grå og kjedelig by. Dere som synes Berlin er så artig og flott kan umulig ha vært utenfor Europa. Jeg liker ikke zoo, og i Berlin fikk jeg dårlig samvittighet ovenfor dyrene som var innestengt i bur/inhengninger. Men jeg har derimot vært i mange byer utenfor Europa, og likte Berlin veldig godt likevel.
Arkana Skrevet 5. august 2011 #35 Skrevet 5. august 2011 Jeg synes også Berlin er en trist og grå by uten særlig sjarm. Joda, det var da ting å finne på og vi gjorde mye (det beste med turen var faktisk dagsturen til Potsdam), men det var lite som imponerte meg og ingenting som gav meg lyst til å dra tilbake.
Mynona Skrevet 5. august 2011 #36 Skrevet 5. august 2011 Skal til Berlin om en måneds tid. Gleder meg, og tror det blir spennende. Håper på god mat, spennende ting å se og bra shopping... TS burde jo bare flytte til Tokyo, for det er visst det beste stedet på jord. 4
Gjest MorAase Skrevet 5. august 2011 #37 Skrevet 5. august 2011 Riga og Berlin er stygge østblokk byer. Skjønner ikke hvorfor noen mennesker liker å vandre i grå triste byer. Ja jøss... Tempelhof er jo ett eksempel på utrolig kjedelig arkitektur... 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #38 Skrevet 5. august 2011 Ja jøss... Tempelhof er jo ett eksempel på utrolig kjedelig arkitektur... For Tempelhof er jo representativt for Berlin....
Mynona Skrevet 5. august 2011 #39 Skrevet 5. august 2011 Dere som liker Berlin; vet dere om noen fine fancyschmancy restauranter eller??
Lunivere Skrevet 5. august 2011 #40 Skrevet 5. august 2011 Dere som liker Berlin; vet dere om noen fine fancyschmancy restauranter eller?? ALEX am Alexanderplatz. En kjempefin restaurant som ligger veldig nært Fjernsynstårnet. Kjempegod mat, variert meny, veldig god service og fint lokale. I tillegg så ser alle kelnerene uten unntak veldig bra ut, og det er jo ikke akkurat negativt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå