Rosalie Skrevet 5. august 2011 #41 Skrevet 5. august 2011 Anbefaler restauranten Facil rett ved Potsdamer Platz. Spanande meny, veldig flink sommelier, utmerka service, flott, avslappa lokale, mellom anna med ein vatnkjelde midt i restauranten som skjermar samtalane.
Rosalie Skrevet 5. august 2011 #42 Skrevet 5. august 2011 Og for ein uformell tapasmiddag, vil eg anbefale Mar y Sol. Omnomnomnom 1
Mynona Skrevet 5. august 2011 #43 Skrevet 5. august 2011 Anbefaler restauranten Facil rett ved Potsdamer Platz. Spanande meny, veldig flink sommelier, utmerka service, flott, avslappa lokale, mellom anna med ein vatnkjelde midt i restauranten som skjermar samtalane. Mmmm.. menyen så fristende ut.. Da er det bare å overbevise reisefølget.
Rosalie Skrevet 5. august 2011 #44 Skrevet 5. august 2011 Mmmm.. menyen så fristende ut.. Da er det bare å overbevise reisefølget. Heilt fantastisk! Tripadivsor si side om restauranten: http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187323-d695657-Reviews-FACIL-Berlin.html
ludo Skrevet 5. august 2011 #45 Skrevet 5. august 2011 he he.. ts virker nesten litt bitter! Mange sterke ord ut å går. Men for all del,jeg syns Washington DC var litt kjedelig jeg,men kunne ikke tenkt meg å være foruten opplevelsen!Har veldiglyst å dra til Berlin. Reis til Tokyo og kos deg;) 3
Mermaid Blues Skrevet 6. august 2011 #46 Skrevet 6. august 2011 Haha, godt vi er forskjellige, tror jeg. Selv har jeg vokst opp med annenhver sommer på ferie i Tyskland/Benelux, og har utelukkende gode minner fra alle fire landene. Har reist tilbake til både Berlin og Amsterdam som voksen, og elsker begge byene. Tyskerne er vennlige, artige og generelt bra folk, selv om språket noen ganger høres ut som en skrivemaskin som blir sparket ned en trapp mens den tygger folie. Grinete fordi jeg ikke mestrer det flytende? Mye mulig. Uansett. Jeg kunne godt tenkt meg å bo en tid i Berlin når jeg er ferdigutdannet - innen min bransje er det en av de mest spennende byene i Europa. Berlin HAR mye å by på, og jeg har vondt for å se for meg at det skal være vanskelig å underholde seg selv i noen dager med mindre man reiser dit med en innstilling om at NÅ SKAL JEG VIRKELIG PASSE PÅ AT JEG KJEDER MEG SANSELØS HELE TIDEN UANSETT HVOR ARTIG DET ER. (Don't smile. You might get stuck that way.) For all del: hvis det er artigere i Tokyo enn Berlin er det vel bare å dra til Tokyo? Trenger ikke rakke ned på Berlin, og anklage de som liker byen for å være lite verdensvante av den grunn. 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #47 Skrevet 6. august 2011 Jeg lurer på om de som skriver innlegg av sorten "hahaha, du er teit, jeg vet bedre enn deg" selv oppfatter hvor fjortis det høres ut? Vi har alle våre favoritter og vi har vel alle steder vi ikke ble videre imponert av. Det har ikke å gjøre med om vi er bereiste nok, men personlige preferanser og hvilke opplevelser vi har hatt de enkelte steder. F.eks. opplevde jeg Paris som et utrolig trist og trasig sted å være, men det er fordi jeg hadde en fæl krangel med reisefølget mitt der og endte med å stå gråtende under Eiffeltårnet. Jeg vil ikke finne på å påstå at Paris er en fæl by av den grunn. Jeg klarer å se forbi mine egne opplevelser og forstår at noen synes Paris er en fantastisk by selv om jeg ikke har noe som helst ønske om å dra tilbake dit. Men jeg føler heller ikke behov for å starte en tråd om hvor mye jeg hater Paris. Kommentarer som "hahaha, du har ikke peiling, du har sikkert ikke vært ute av Europa engang" oppfatter jeg som en usikker persons behov for å framheve seg selv og det at h*n har reist til andre siden av jordkloden. 4
Gjest navnelapp Skrevet 6. august 2011 #48 Skrevet 6. august 2011 "HYPERMODERNE?" Hvor i alle dager var du? Si meg hvilke områder du i berlin du var i som var hypermoderne. Det er så og seie ingen europeiske byar der det har blitt bygd så mykje nytt dei siste ti åra som Berlin. I den grad ein etablert millionby kan bli hypermoderne, så er Berlin det. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #49 Skrevet 6. august 2011 Skal dere oppleve en flott by, så dra dere til Helsinki! Fineste
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #50 Skrevet 6. august 2011 Jeg synes også Berlin er litt grå og kjedelig, men å sammenligne det med Tokyo ts? Herrejemini. Man må da klare å se på byen i sin helhet og ikke drive å sammenligne med alt.
Lumos Skrevet 6. august 2011 #51 Skrevet 6. august 2011 Jeg syntes Berlin var litt kjedelig, men jeg tror det hadde mye med at jeg gikk i 10. klasse, var på tur med 70 andre ungdommer med hver sine interesser og meninger, og fordi vi bare ble sluppet av i sentrum og etterlatt til oss selv: "Gjør det dere vil så lenge dere går mer enn to sammen" :gjeiper: Vi hadde litt vanskelig for å orientere oss skikkelig. Meget mulig jeg ville hatt en mer positiv oppelvelse nå som jeg er voksen All krigshistorien var jo spennende da! Sachsenhausen var også svært interessant.
Gjest gloria Skrevet 6. august 2011 #52 Skrevet 6. august 2011 Er ikke Hitler fra Østerrike? Han er i alle fall født der... Personlig synes jeg Berlin er en fantastisk by. Kanskje ikke like billedskjønn som f.eks. Paris, men jeg har aldri kjedet meg på våre turer dit.
Alice123 Skrevet 7. august 2011 #53 Skrevet 7. august 2011 (endret) Jeg syntes Berlin er den mest fantastisk og, fargerike byen jeg noensinne har vært i. Berlin er så utrolig vakker på så utrolig mange måter, og jeg ble forelsket i byen på få timer. Om jeg kunne hadde jeg sluppet alt jeg hadde i hendene og flyttet dit på dagen. Edit: Nå må det sies at jeg er ekstremt interessert i gamle Soviet, og alt som minner og gamle Østblokk fortoner seg som franske slott for meg... Til gengjeld er jeg temmelig bereist hos Vår Nabo I Øst, og Østeuropa generelt. Og om ting faller på plass, så blir det Nord Korea i 2013! Det er så mye jeg liker med Berlin. Det er folkene, det er stemningen i byen, det er kontrasten mellom Øst og Vest (både arkitektur og historie). Jeg liker parkene, høyblokkene, språket (jeg syntes tysk er et veldig vakkert språk, tro det eller ei),det er klubbingscenen, det er ølet, det er shoppingen, det er kirkene, slottene, gatene. Jeg elsker måten Berlin er kjipt og kaldt og grått og bare så utrolig nitrist på om vinteren. Jeg elsker det utrolig velutbyggde kollektivnette, jeg elsker at de har partyspanjoler, at sommrene er helt uutholdelig varme og måten luften vibrerer mellom høyblokkene. Det er parkene, og det fæle men fortsatt stilige TVtårnet. Det er muren, hvordan kan jeg glemme muren!? Muren, restene, taggingen, kunsten på veggene! Jeg elsker cafeene, Den Kalde Krigen, Stasi, hemmelige fengsler. Jeg elsker hvordan jeg føler meg totalt lost men samtidig hjemme, hver gang jeg er i Berlin Endret 7. august 2011 av Alice123 1
gard Skrevet 7. august 2011 #54 Skrevet 7. august 2011 Hei Jeg hadde ikke så store forventninger til Berlin før jeg dro dit. Men jeg må si at jeg ble positivt overrasket og jeg likte meg i byen. Jeg liker historie (som f.eks. om andre verdenskrig) og det var spennende å gå på historisk grunn. Jeg var også happy med at en kunne få gode hoteller til en grei pris, at det var mange gode restauranter, interessante museer, osv. Men dette med hvilken by en liker seg i avhenger av mange faktorer...forventninger, hva en er interessert i, dagsform, første møte med byen osv. Jeg synes helt klart at Berlin er verdt et besøk men jeg kan være enige i at byer som Roma, London og Paris har mer å by på :-) Her er mitt reisebrev fra Berlin: http://gardkarlsen.com/Berlin_Germany_trip_report.htm :-) 1
Wonders Skrevet 11. august 2011 #55 Skrevet 11. august 2011 Berlin hypermoderne??? Taxien tok ikke engang kort jo, måtte løpe til minibank Var her med pappa før i år, og det var noen koselige konditorier og spisesteder her og der, men kjære vene så kjedelig sted i lengden. Vi var der en langweekend og det holdt i massehvis. Det ble litt mye hets i denne trå'n. Og etter min samboer sa han digget Berlin utfordret jeg han til å vise meg byen han digger. Så får vi se da, om den kan reise seg fra ruiner å ta meg imot med annet enn turguider fulle av triste historier og melankoli.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #56 Skrevet 11. august 2011 Jeg synes man har et selvstendig ansvar for å gidde å gjøre litt research før man reiser til et nytt sted for å finne ut hva man kan gjøre. Jeg har ikke noe spesielt forhold til Berlin og har bare såvidt vært innom der på gjennomreise. Jeg så Brandenburger Tor og muren, og jeg vandret litt i gatene. Rakk ikke å få noe særlig mer inntrykk av byen før det bar videre, men hvis jeg skulle vært der i noen dager hadde jeg sørget for å lære mer om byen før jeg dro dit. London er en by jeg kjenner bedre, og jeg kunne sikkert tilbrakt et år der på ferie og fortsatt ikke gått tom for ting å gjøre. Likevel har jeg hørt folk si at London er så kjedelig, ingenting å gjøre og bare kjedelige restauranter. Jeg har undret meg litt over det, og har derfor spurt hva de gjorde og hvor de var. Da har det vist seg at de egentlig aldri har beveget seg særlig langt utenfor hotellområdet i Bayswater. Generelt sett tenker jeg at det må være mangel på fantasi og evne til å orientere seg som gjør at man finner hvilken som helst storby i verden dørgende kjedelig. At man har sine favoritter og steder man er mindre imponert over er jo en ting, men å påstå at en millionby er kjedelig og ikke har NOE å by på sier vel mer om disse menneskene selv enn om byen. 1
Gjest Vettel Skrevet 17. august 2011 #57 Skrevet 17. august 2011 Det som er vanskelig med Berlin er att det er mange småbyer i en stor by. Stor forskjell på området rundt Alexanderplatz (som JEG finner kjedeli), Prenzlauer Berg (små uavhengige mote/designbutikker og kafeer), Unter der Linden (arkitektur og kjempestor park, museer, gallerier (foto, samtid, historisk, etc), Kreuzberg (uteliv i alle sjangere, butikker, kafeer, restauranter, konserter),Kurfurstendamm (mer kjente for oss nordboere i butikker, etc), Friedrichain (alternativ butikker og masse restauranter, konserter). Anbefaler: - Treptower Park for piknik, allment "heng". - Minnesmarkeringen for russiske soldader (husker ikke hvor akkurat nå) - Grosser Muggelsee, bade! - Grünewald (skog, fine hus, slott) - Charlottenburg Slosspark - Olympiastation er massiv. - Karstad! Kjøpesener med litt dyrere saker, inklusive eksklusiv vin, mat, etc.) Men selvfølgelig, hvis man vil ha engelskspråklig overalt, skyskrapere, H&M og andre kjente merker, da er ikke Berlin noe for deg. 1
Lipstick Skrevet 18. august 2011 #58 Skrevet 18. august 2011 Jeg kunne absolutt tenke meg å avlegge et besøk i historiske Berlin. TS - du bør jobbe med innstillingen din!!! Det er ditt valg om du skal kose deg eller kjede deg i en by som har alt. Noe researching på forhånd hadde kanskje gjort seg? 3
Mynona Skrevet 18. august 2011 #59 Skrevet 18. august 2011 Jeg gleder meg masse til å reise til Berlin Med hyggelig reisekompanjonger blir nok det meste bra. Dessuten gjør god mat og vin en god del for å gjøre en reise bra.
Samulita Skrevet 19. august 2011 #60 Skrevet 19. august 2011 Jeg elsker Berlin! Gleder meg til jeg skal tilbake Amsterdam derimot...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå