Gå til innhold

Hoarding(hamstring), eller rotete mennesker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På TV'n for tiden går det flere program om mennesker som "hoarder" eller hamstrer som det så fint heter på norsk. Likevel fins det lite sider om dette "fenomenet" på norsk, og ikke så mange opplysende sider på engelsk.

Jeg har ei venninne, og jeg lurer på om hun kanskje er en slik hamstrer, eller om hun kanskje bare er ekstremt rotete. Hva tror dere?

På badet prøvde jeg å telle alle shampo-flasker, balsam, hårkur, dusjsåper, kremer, sminke, tannkremtuber, deo.... Hun kaster ingenting som er tomt, og det virker for at hun kjøper nye slike ting hele tiden! Du finner ikke en ledig plass på hele badet der du kan sette fra deg noe.

På kjøkkenet har hun så mye av alt... Men ikke så mye gammelt heldigvis, men hun har ikke vasket kjøkkenet på.. Tja.. Det var rimelig skittent der. Hun bruker ikke søppelbøtta under vasken forresten, men legger søppel i en pose utenfor(??!). Overalt i leiligheten ligger ting strødd, og det er ikke vasket der på år og dag.

Hmm, når jeg tenker meg om så kanskje hun bare er utrolig rotete av seg. Men da forandrer jeg spørsmålet: Hvordan sier man til sin venninne at hun burde rydde/vaske, eller så har man ikke lyst til å komme på besøk mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hamstring er vel en form for tvangstanker er det ikke?

På DPS var hvertfall hording en del av tvangstanke-skjemaet som psykologen gikk igjennom.

Kanskje ud bare skulle tatt med deg noen venninner og shinet opp litt, bare vasket litt og spurt henne om det var pent der nå? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt om vi skal ta en dag eller to hvor vi kan hjelpe hverandre å rydde og vaske fordi jeg er så umotivert og føler meg lat. Det avhenger av at du har lyst til å hjelpe henne så klart.

Julevask/vårrengjøring funker også men kanskje litt lenge til :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, vanskelig situasjon.

jeg bor selv sammen med en som har litt problemer med samling, det er ikke lett å rydde eller kaste noe fordi hun tåler det nesten ikke- hun blir rasende om jeg forsøker å kaste spillebrikkene fra brettspillet vi brukte i barndommen men ikke lenger har brettet eller noen andre deler fra.

Jeg må rydde i skjul og ikke la henne se søpleposer før de er kastet fordi hun blir utilpass av det og det hender også at hun går gjennom søplet for å se hva jeg kaster.

Om venninda di er en samler så tror jeg ikke hun kommer til å greie å rydde ut på egenhånd bare fordi du hinter om at det er rotete. Du må nok si det rett ut og kanskje tilogmed tilby det å hjelpe for å bli kvitt en del av tingene hun samler på.

Og det er mye lettere å gi ting til Fretex enn å kaste det på dynga, klær som ikke passer og bestikk/kopper/tallerkner som ikke lenger matcher kan du kanskje overtale henne til å gi bort så hun kan skaffe et bedre utvalg etterpå- men gamle ting med minner er vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som hun har tendenser, i alle fall. Husk på at de du ser på TV også har startet et sted.

Jeg ville begynt med en litt forsiktig tilnærming, og feks spurt om det ikke er litt stress å ha så mye tomgods på badet. Foreslå når dere forlater leiligheten at dere tar med dere hver sin søppelpose og hiver det i containeren på veien ut. Hvis hun virker veldig skeptisk til å kaste ting selv om de helt åpenbart er ødelagte, så kan det tyde på at hun er på vei i helt feil retning.

I fjor skulle jeg flytte inn i en enebolig som jeg og tre andre skulle leie hovedetasjen i. Huseier var en familie med to barn, fire hunder og et ukjent antall katter. Da jeg kom og skulle ta over rommet mitt var familien midt i flytteprosessen, og det var helt tydelig at de var på villspor når det gjaldt både rengjøring og det å kvitte seg med gamle ting. Spitterny tv sto side om side med kontorstoler der hundene hadde revet løs over halve stolsetet, den ene skinnsofaen var full av papegøyebæsj, de hadde fire støvsugere der bare den ene fungerte sånn noenlunde. Kjøkkenet var nyoppusset med helt nye hvitevarer, men det gamle kjøleskapet, fryseren, komfyren og mikroen sto ubrukelige i den ene enden av kjøkkenet. Utenfor lå den gamle tven blant halvveis herpa sykler (de hadde sikkert åtte stykker selv om de var bare 4 i familien), og alt var skikkelig halvveis.

Alt dette tok de med seg da de flytta. Slik jeg oppfattet det hadde de ingen planer om å kaste noe som helst, men vi fikk velge hva vi ville ha stående (de trengte det altså ikke selv, og det eneste viktige var at det ikke ble kastet).

Jeg har aldri sett verre, annet enn på tv, og etter dette har jeg blitt strengere med min mor (som også har tendenser til å la være å kaste tomemballasjen etter shampo,tannkrem og lignende). Det blir jo veldig belastende hvis det får gå for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje hun har tendenser til å samle på ting, men det er vanskelig å si uten at jeg har pratet med henne om det. Takk for gode svar uansett :)

Jeg lurer også på om folk som kanskje ikke har det helt optimalt i livet har en tendens til å kjøpe ting de ikke trenger, bare for å få en liten opptur. Husker ikke hva det heter, men det er jo mange som kjøper for å få en slags lykkefølelse. Uansett vanskelig å prate med venner om slikt, en vet jo aldri hvordan det blir mottatt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...