Gå til innhold

Legen sier bare "vi ser det an"..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt vondt i kneet i 1 1/2 mnd nå etter et fall hvor jeg vridde kneet..

Alt legen kan gjøre for meg er å si at vi skal se det an i 4 uker til..

Åhh..føler nesten jeg har vært opp i muntlig og strøket.. Jeg er jo kjempeglad om det går over av seg selv på den tida, men det har jo allerede tatt lang tid og det er vondt :-(

Noen som vet om det kan være skadelig med noe slags trykkbandasje eller noe over kneet? Jeg synes det lindrer litt å presse fingeren hardt på en del av kneet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er slike ting du skal spørre legen om når han sier: Vi ser det an. Spør hva du kan gjøre for å forhindre at det blir verre, og hvordan du evt kan dempe symptomene. Det er ikke så mye man kan gjøre med knær, det beste er jo å gi det tid til å lege seg selv slik at man slipper operasjon og inngrep.

Jeg synes du skal ta en tur til apoteket og spørre, eller ta en telefon til legekontoret og spørre. Jeg kan aldri tro at trykkbandasjen skulle kunne skade, men hør med apotek/legekontor for sikkerhets skyld.

Ellers bør du unngå å gjøre ting som øker smerten. Å gå langt, jogge eller belaste kneet unødvendig bør du la være med, men det kjenner du sikkert selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 1/2 mnd er lenge å gå med knesmerter.

Har du vert til MR for kneet og/eller Ortoped ?

Vil ikke lengen henvise deg vil jeg annbefale deg en privat undersøkelser.

Har du såpass store smarter at du går feil eller halter litt kan du få belastnings plager i hele kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knesmerter er ikke noe som skal sees an, det er noe som skal sjekkes opp når noe ikke er som det skal!

Dersom du ikke har tatt MR, så foreslår jeg at du bestiller deg en ny legetime hvor du krever å bli henvist til MR. Grunnen er enkel: Kneet er et av de mest komplekse leddene i kroppen, og dersom man går med skade der lenge så har det en tendens til å utvikle seg i veldig negativ retning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kne-opperert

Knesmerter er ikke noe som skal sees an, det er noe som skal sjekkes opp når noe ikke er som det skal!

Dersom du ikke har tatt MR, så foreslår jeg at du bestiller deg en ny legetime hvor du krever å bli henvist til MR. Grunnen er enkel: Kneet er et av de mest komplekse leddene i kroppen, og dersom man går med skade der lenge så har det en tendens til å utvikle seg i veldig negativ retning.

VELDIG enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pass på knærne dine, du skal ha dem hele livet" er et godt råd, jeg kjenner mange som har ødelagt knær i jobben og en som skadet seg i et fall hvor hun fikk vridd leddet. Hun kan ikke løpe eller svømme uten å få langvarig smerte i kneet, og hun er som de gamle sjøfarerne som kjenner væromslag i kroppen, bare i et kne.

Det er ikke sikkert at de finner noe løsning, men du burde sørge for at de leter ordentlig før du blir som vennen min med sin mystiske kneskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Jeg har ikke vært til MR nei. Det var det jeg håpet å få henvisning til i går da.

Jeg går til fysioterapeut pga bekkenplager etter svangerskap og det var hun om mente jeg måtte dra til legen fordi det kunne hende jeg hadde skadet menisken.

Legen mener jeg antageligvis ikke har skadet menisken fordi det ikke virket som jeg fikk veldig vondt da han undersøkte meg. (Det gjorde jo vondt, men jeg ligger jo ikke og roper au heller da..)

Jeg kan gå normalt (noen ganger kjennes det ekstra vondt og da blir det litt halting), og kneet er ikke hovent (det har ikke vært det heller).

Jeg er nok en person ikke er så flink til å formidle hvor mye ting faktisk plager meg..dette er jo veldig dumt når jeg sitter hos legen da..prøver nå å skrive ned hva som gjør at det blir ekstra vondt osv, så kan jeg heller gi legen lista neste gang så får han kanskje mer forståelse for at dette er noe jeg vil få undersøkt mer..

Hadde dette vært min faste lege hadde hun visst at jeg ikke drar til legen for en filleting og at jeg har veldig høy smerteterskel. desverre har hun permisjon, så denne legen var ny for meg.

Igjen..takk for svar! Jeg skal prøve å følge dem opp:-)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kne-opperert

Har du gått en stund til fysioterapaut, kjenner h*n deg kanskje bedre.

Fysioterapauter har som regel bedre greie på ben, skjelett, muskler og sener en en almennlege.

Et tips er at du kan be fysioterapauten om å skriver en annbefalning til legen.

Få med at det misstenkes menisk skade og at fysioterapauten ønsker det blir tatt MR bilde og at du eventuelt blir sendt til Ortoped.

Har du det skriftlig er det verre for legen å si nei.

Normalt sett hører leger på fysioterapauter når det gjelder slike ting.

Her er en link til informasjon om kneskader som du kan se på om du kjenner deg igjen

http://www.kondis.no/artikler/kneskade.html

Er gjerne lettere å forklare /vise med bilder hos legen hvor en har smerter. Også lurt med tanke på dokumentasjon til senere for deg og legen.

Her er en side med div. bilder av knær du kan skrive ut og markere med piler /farger i hvilke område smertene er.

http://images.google.no/search?hl=no&source=hp&q=knee+joint&gbv=2&aq=f&oq&biw=1270&bih=521&tbm=isch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vurdert å snakke mer med fysioterapeuten min om det siden jeg går til henne for å behandle noe annet, men det skader ikke å prøve. Skal gjøre det!

Tusen takk for svar :-)

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde fint gå at fysioterapauten skriver en slik anbefaling til legen din uten at det er det du er til h*n for.

Jeg gikk til fysioterapi med opptrening av en kneskade.

Treningen gjorde at jeg fikk problemer med en 3 år gammel skulderskade legen ikke ville undersøke den gang den oppsto. Selv om jeg hadde hatt mye plager med den og i perioder ikke kunne løfte armen i lange perioder.

Fysioterapauten skrev en slik anbefaling til legen for meg da. Omsider fikk jeg tatt MR.

Viste seg at det var noen ben som gnisset mot hverandre inne i skulderen. Ikke rart jeg hadde hatt mye vondt :snurt:

(Merkelig at leger skal være så tilbakeholden med å sende passienter til videre undersøkelser :kjefte: Ender jo ofte med at en får en haug med tilleggsplager en kunne ungått )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe lignende skjedde meg i vinter. Jeg falt og vridde kneet mitt. Dette gjorde også ganske vondt, så jeg dro til legen. Hun sjekket da bevegeligheten o.l. Selvsagt, gjorde det vondt, men det var ingenting som tydet på skade. Etter det hadde jeg vondt ganske lenge, kneet var stivt og jeg brukte smertestillende ved behov. Etter ei stund ble kneet mitt helt bra igjen. Nå husker jeg ikke akkurat hvor lenge jeg gikk med vondt i kneet.

Anyway, selv om du ikke uttrykte smerte til legen så skulle legen likevel kunne kjenne om bevegeligheten i kneet var i orden. Så det er nok ikke bare fordi du ikke uttrykte smerte at legen ikke har utredet deg videre.

Sier ikke at du ikke skal kreve videre undersøkelse, ville bare dele min historie som endte bra. Det kan altså ordne seg med tiden.

Har du forresten tatt noe smertestillende for plagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å bestille ny legetime og be om å bli henvist til MR.

Ingen grunn til å "se an" en eventuell kneskade i 4 uker... Det er bare tull !!!

Dersom du ønsker MR skal legen henvise deg siden du har smerter i kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vurdert å snakke mer med fysioterapeuten min om det siden jeg går til henne for å behandle noe annet, men det skader ikke å prøve. Skal gjøre det!

Tusen takk for svar :-)

TS.

En fysioterapeut kan henvise deg direkte til MR. Be om det når du er der. Min tilbød seg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En almenlege har ikke nok kjennskap til ben, sener og muskler til å stille en slik diagnose.

Det må en til MR og Ortoped for å gjøre.

Jeg har en fått en ødelagt kropp på grunn av en kneskade legen ikke ville gjøre noe med på mange år tross økende smerter.

Legen min ville også bare se an og nektet gjøre noe uansett hvor mye jeg sto på selv.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk til privat Ortoped med en gang.

Det kunne spart meg for et mangeårig smerteh#$% som endte med en haug med tilleggsplager og skader jeg antakelig må slite med i mange år til. Blir kanskje aldri helt bra igjen.

(På meg måtte det til med kneopperasjon før kneet ble bra)

Er bedre med noen undersøkelser for mye, en noen for lite :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en runde til hos legen, skjønt 1,5 måneder er vel ikke så lenge med et problematisk ledd.

Har selv slitt med et vridd kne i 25 år så jeg vet det kan være trøblete. Verken lege eller fysioterapeut fant noe verre enn en forstrekking da jeg fikk undersøkt skaden like etter det skjedde. I den tiden så ble man såvisst ikke sendt videre til noe som helst uten veldig god grunn, så jeg måtte bare gå/hinke rundt . Det tok et halvt år før smerten gav seg og leddet var noenlunde bevegelig igjen.

Ettersom årene gikk ble trapper mer og mer problematiske for i bøyd tilstand så bar ikke kneet kroppsvekta mi, og da er det ikke så lett å komme seg opp "neste trinn" ;) , og dermed feilbelastet jeg jo resten av systemet. Ansår selv at kneet på sitt verste var nede på 60% av normalfunksjon.

For 2 år siden fikk jeg time hos osteopat, egentlig på grunn av noe ryggtrøbbel, og naturligvis "oppdaget" han kneet. Han tok 2 "vridninger" og kneet funket igjen. :) Det virket som om det var noe som var gått i vranglås i kneet og den andre av de to manøvrene låste det opp.

Siden har kneet virket helt utmerket. Helt som før blir det nok ikke for jeg gikk sikkert for lenge med plagene, men jeg bedømmer det nå til å være oppe på minst 80% funksjonsdyktig og det er veldig mye bedre enn slik det var før. Trapper har jeg nesten aldri problemer med lenger.

Konklusjon: Ny tur til legen og spør i klartekst om hun ikke tror at en MR undersøkelse kunne gi noen svar. Hvis de da ikke finner noe, så ta sjansen på en time hos osteopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...