Gå til innhold

Er hvitløk farlig for hunder?


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Gjest Varpunen

Jeg vet at løk er noe hunder skal holde seg langt unna, men hva med hvitløk? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg akkurat fant en oppskrift på hundekjeks som jeg har lyst til å prøve å lage, men det skulle være noen knuste hvitløksfedd i dem, så jeg må bare forhøre meg angående den hvitløken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvitløk er giftig for hunder .Men tror du må gi litt større mengder før det er dødlig

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=2&aid=2414

http://charlott.no/toxipet/planterebc8.html?cmd=view&c=planter&id=64

http://www.petplace.com/article-printer-friendly.aspx?id=4665 (himla lang og detaljert sak-engelsk )

"forskere har for lengst påvist en sammenheng mellom autoimmun anemi (en alvorlig sykdom som får immunsystemet til å angripe og ødelegge røde blodceller) hos hunder og inntak av hvitløk (og endel andre kål- og løk-grønnsaker). " Fra Wikipedia

Kan føre til sykdom

"Veterinær Heidi Haugholt på Rising dyreklinikk sier at hvitløk nok kan virke bra på mange hunder.

Men dessverre er det ikke helt uten en mørk bakside.

– Mange hunder kan bli alvorlig syke av kål, løk og hvitløk, sier hun. Det kan i verste tilfelle føre til sykdommer hos hunden som anemi, blodmangel, en tilstand som kan være vanskelig å snu." Tatt fra nrk.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Skal ikke påstå at TV er noe sannhetsvitne, men jeg husker jeg så et program med Victoria Stilwell (hun som ser ut som en dominatrix og som på null komma nix får skikk på problemhunder), der hun blandet et knust hvitløksfedd inn i hundematen til en hund som helst bare ville spise menneskemat. Dette fordi maten skulle smake mer og være mer fristende. I og med at hun er "stor" i mange land, vil jeg tro det ville bli massivt med søksmål mot rådene hennes dersom hun foreslo skadelig mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visst være like farlig som løk, men løk kan man også gi hunden i små mengder, og ett hvitløk annen hver dag skal ikke være skadelig har jeg skjønt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

Jeg har ikke turt å gi hunden min løk, forrige gang jeg var hos dyrlegen (fordi hunden min hadde stjelt alt påskegodteriet) fortalte hun om en hund som hadde fått i seg litt løk og blitt så dårlig av det så når hunden kom seg til dyrlegen var det for seint å redde den :(

Så om løk og hvitløk er like farlig så tror jeg kanskje jeg skal finne en annen oppskrift på hundekjeks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke erstatte hvitløken med noe annet?

Har du en link til oppskriften forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varpunen

Det var den øverste oppskriften på dennesiden. Mye mulig man bare kan droppe hvitløken helt også, ikke vet jeg. Men det var jo mange andre oppskrifter der også, så noe hundegodt blir nok laget iløpet av de nærmeste dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser flere ting jeg personlig ville ha droppet i den baksten der,inkl. margarin-harsk fett med mye salt i.Ville byttet margarinen til f.eks rapsolje.

Enkleste er å kjøpe lever,skjær i passe biter,legges på bakepapir og tørkes på 100 grader i ovnen.Lukter som en utedo men bikkja er gal etter slikt.Samme for kylling ,pølse (pass på krydder/saltmengde) osv.

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser flere ting jeg personlig ville ha droppet i den baksten der,inkl. margarin-harsk fett med mye salt i.Ville byttet margarinen til f.eks rapsolje.

Enkleste er å kjøpe lever,skjær i passe biter,legges på bakepapir og tørkes på 100 grader i ovnen.Lukter som en utedo men bikkja er gal etter slikt.Samme for kylling ,pølse (pass på krydder/saltmengde) osv.

prøv dette. Men. måten jeg gjør det på er bittelitt annarledes, først koker jeg leveren, skjærer den i biter, åsså tørker jeg den i ovnen, da blir leverbitene litt mindre ekle å ta i og lukter hakket mindre:p Men Fyttigrisen for ei lukt! gjør det en dag det ikke regner masse så du kan ha vinduene godt oppe:P

Når jeg tørker leveren så har jeg en liten kniv i åpningen også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv dette. Men. måten jeg gjør det på er bittelitt annarledes, først koker jeg leveren, skjærer den i biter, åsså tørker jeg den i ovnen, da blir leverbitene litt mindre ekle å ta i og lukter hakket mindre:p Men Fyttigrisen for ei lukt! gjør det en dag det ikke regner masse så du kan ha vinduene godt oppe:P

Når jeg tørker leveren så har jeg en liten kniv i åpningen også:)

haha derfor jeg bruker oppvaskhansker.Ikke snaaaakk om at jeg røre de greiene der hahah

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha derfor jeg bruker oppvaskhansker.Ikke snaaaakk om at jeg røre de greiene der hahah

Løk er ikke farlig i små mengder, det er heller ikke most potet (alt må være kokt). Noen hunder elsker både kokte og rå gulrøtter, paprika, agurk, ...og sterke smaker.

Men det er sikkert ikke klokt å gi poteter som er most sammen med løk, gulrøtter, grønnsaker og fisk eller kjøtt, selv om våre foreldre gjorde det og hundene overlevde og rasene er blitt videreført.

Men må se meg lei på at alle hunder reagerer på løk og at dette er en sannhet. Det virker som om alle matråd de siste årene er basert på hensynet til hunden, og pga ermehunder (pekinesere) er det blitt in å bare fore med kvalitetsfor.

Jaja, jeg forer og anbefaler andre kvalitet, enten vom hundemat (de har kattemat også), eller royal canin (de har alt mulig), hills (det smaker nesten ikke noe og dyr må være oppvokst med det, men har hørt at norwegian polar er en vinner, men det har jeg aldri prøvd ut)

Selvfølgelig smaker jeg på maten jeg gir til dyr. Gjør dere det? Vom hundemat har jeg ikke smakt på dog... Men jeg smaker, noe av det har også vært godt, frysetørret fisk f.eks. Men jeg må jo smake, for å forstå hva dyr liker.

Det er av og tilk bare en ting som gjelder og det er MAt.

...smaken av mat.

Man skal lære seg grunnreglene når det gjelder hunder og mat, da kan man ... min beste venn, det er en hund, har vært syk nå noen dager. Jeg er rolig og vil helst ha han inn på klinikken, men eieren sier at det er ikke nødvendig, han blir frisk igjen.

Eieren har bind foran øynene sine, eller er det jeg som har det, vet bare at kanskje dette er nyresvikt pga aldreren, og da må man til dyredoktor og pleiere for å avmystisere ting.

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Løk (og hvitløk) er giftig for hunder! Det merkes sjelden med en gang (med mindre man gir stor dose) men etter et år eller fem blir hunden alvorlig syk.

Dette skyldes at når hunde bryter ned løk i tarmen dannes det giftstoffer som lagres i leveren. Omtrent det samme skjer hos mennesker, men vi klarer å kvitte oss med stoffene, og får dermed ingen skadevirkning."

(Fra canis.no)

Hvorfor utsette hunden for fare? Den har da intet behov for å spise hvitløk. Selv om den ikke blir merkbart, akutt syk eller dør så er det jo åpenbart ikke sunt. Hvorfor utsette et dyr man er glad i for dette? Hunden kan jo ikke si ifra om den føler seg dårlig heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løk er ikke farlig i små mengder, det er heller ikke most potet (alt må være kokt). Noen hunder elsker både kokte og rå gulrøtter, paprika, agurk, ...og sterke smaker.

Men det er sikkert ikke klokt å gi poteter som er most sammen med løk, gulrøtter, grønnsaker og fisk eller kjøtt, selv om våre foreldre gjorde det og hundene overlevde og rasene er blitt videreført.

Men må se meg lei på at alle hunder reagerer på løk og at dette er en sannhet. Det virker som om alle matråd de siste årene er basert på hensynet til hunden, og pga ermehunder (pekinesere) er det blitt in å bare fore med kvalitetsfor.

Jaja, jeg forer og anbefaler andre kvalitet, enten vom hundemat (de har kattemat også), eller royal canin (de har alt mulig), hills (det smaker nesten ikke noe og dyr må være oppvokst med det, men har hørt at norwegian polar er en vinner, men det har jeg aldri prøvd ut)

Selvfølgelig smaker jeg på maten jeg gir til dyr. Gjør dere det? Vom hundemat har jeg ikke smakt på dog... Men jeg smaker, noe av det har også vært godt, frysetørret fisk f.eks. Men jeg må jo smake, for å forstå hva dyr liker.

Det er av og tilk bare en ting som gjelder og det er MAt.

Det der er en latterlig menneskeliggjøring av dyr som veterinærer har sagt er totalt unødvendig. Dyr har ikke det samme behovet som oss mennesker for å kose seg med maten. De spiser for å bli mette og for å gi kroppen næring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smaker jo ikke på rå mat. Har også smakt på kattemnat fra butikken, og forkastet det, mest for at det ikke smakte godt.

Hva er farlig med å smake? Jeg har smakt på hundesjokolade, og det smakte jo sjokolade. :)

Det er mange år siden, men. Hva har du smakt på og hvorfor gir du mat til dyrene somn du ikke vil smake på engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smaker jo ikke på rå mat. Har også smakt på kattemnat fra butikken, og forkastet det, mest for at det ikke smakte godt.

Hva er farlig med å smake? Jeg har smakt på hundesjokolade, og det smakte jo sjokolade. :)

Det er mange år siden, men. Hva har du smakt på og hvorfor gir du mat til dyrene somn du ikke vil smake på engang?

Fordi jeg spiser menneskemat, ikke hundemat. Forskjellige behov, forskjellig mat.

Sier ikke at det er farlig å smake, men jeg tolket det som at maten måtte smake godt for deg for at bikkja skal få den servert. Mennesker og hunder har da forskjellige smaksløker og er forskjellige på ganske mange andre måter.

Selv om du synes maten smaker dritt eller er god, så kan det hende hunden din mener akkurat det motsatte. Så ser virkelig ikke poenget med det der? Så lenge man vet at næringsinnholdet og förkvaliteten er god, så ser jeg det du driver med som meningsløst hvis du gjør det for noen annen grunn enn for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg smaker IKKE på tørrfor nei og våtfor lukter høgg. Dessuten har hunden mindre smaksløker enn oss,så de kjenner ikke mye av hva de putter i munn.Men de har en fantastisk nese som trigger sikkel osv.Det er den som gjør at hunden faktisk kan lukte god mat selv om den ikke kjenner det når den spiser

Jeg forstår ikke hvorfor enkelte vil gi noe de vet kan være farlig? Ting som f.eks sjokolade som har giftstoffet teobromin (sjokolade har bla.Koffein og kakao som også er giftig.)Dette stoffet lagres i kroppen til hunden og blir aldri borte. Om ikke det får enkelte til å tenke så vet jeg ikke.

Sitat :

"Hos hunder tas theobromid opp av leveren, overføres gjennom gallen tilbake til tarmen der den starter på en ny runde. I stedet for å kvitte seg med stoffene fortsetter hunden å forgifte seg selv om igjen og om igjen. Hos mennesker er disse stoffene i kroppen to til tre timer, mot 14 til 20 hos hunder. Forgiftede hunder er urolige, har uregelmessig puls og åndedrett, kramper, får åndenød og kan dø brått av hjertesvikt"

De fleste som har/har hatt hund,har vel oppdaget eller sett at hunden har vært tiltrukket av en lukt vi mennesker rygger av.Det som lukter død og helvette for mennesker,kan lukte himmelsk for hunder.

Men ingen hunder kommer med sikkerhetsventil ,at de automatisk forstår hva som er skadelig for dem.Der må mennneske steppe inn.

I dag vet alle vel at sjokolade ,løk,kakao,kalkunskinn,kokte/stekte bein fra fugler osv er skadelig for hunder og at en holder hunden vekk fra slikt.

Alvina du sier ; Men må se meg lei på at alle hunder reagerer på løk og at dette er en sannhet. Det virker som om alle matråd de siste årene er basert på hensynet til hunden, og pga ermehunder (pekinesere) er det blitt in å bare fore med kvalitetsfor.

Men da forstår jeg ikke at du faktisk gir hunden tørrfor.Det er jo "bevist" at våtfor er bedre,hvor hunden får bla.hjerte,bein osv.

hills (det smaker nesten ikke noe og dyr må være oppvokst med det

Eh hvor tar du det ifra?

Ta f.eks. Royal C. er i mine øyne et møkka for ,bikkja skiter mer enn 6 ganger pr.dag og alt av farge er feil (rødlig/orange) dessuten er avføringa våt. Men det er på min hund,foret funker sikkert fint på andre.

Hills er ok på min,vi skiftet for noen ganger pga allergi.Dette hills foret smaker tydligvis godt for de fleste hunder jeg har hatt og har passet igjennom noen år. Poenget her er at vi skiftet over fra et annet til Hills,ergo hunden har ikke vokst opp med hills,men fått dette i voksen alder.Ingen problemer.Så jeg skjønner ikke kommentaren din rett og slett

Franks Pro Gold gav bikkja mi fantastisk pels og han ble god og mett.Lite møkk så foret ble tatt bedre opp i kroppen.Nå er det mer vanskelig å få tak i dette foret i Norge,men min private forhandler har foret inne.Det anbefaler jeg over R.Canine ,Hills osv.

"Man skal lære seg grunnreglene når det gjelder hunder og mat, da kan man ... min beste venn, det er en hund"

Lær meg det da ;)

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg spiser menneskemat, ikke hundemat. Forskjellige behov, forskjellig mat.

Sier ikke at det er farlig å smake, men jeg tolket det som at maten måtte smake godt for deg for at bikkja skal få den servert. Mennesker og hunder har da forskjellige smaksløker og er forskjellige på ganske mange andre måter.

Selv om du synes maten smaker dritt eller er god, så kan det hende hunden din mener akkurat det motsatte. Så ser virkelig ikke poenget med det der? Så lenge man vet at næringsinnholdet og förkvaliteten er god, så ser jeg det du driver med som meningsløst hvis du gjør det for noen annen grunn enn for moro skyld.

Jeg smaker mest fordi jeg er nysgjerrig og ikke fordi det må passe mine smaksløker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg smaker IKKE på tørrfor nei og våtfor lukter høgg. Dessuten har hunden mindre smaksløker enn oss,så de kjenner ikke mye av hva de putter i munn.Men de har en fantastisk nese som trigger sikkel osv.Det er den som gjør at hunden faktisk kan lukte god mat selv om den ikke kjenner det når den spiser

Jeg forstår ikke hvorfor enkelte vil gi noe de vet kan være farlig? Ting som f.eks sjokolade som har giftstoffet teobromin (sjokolade har bla.Koffein og kakao som også er giftig.)Dette stoffet lagres i kroppen til hunden og blir aldri borte. Om ikke det får enkelte til å tenke så vet jeg ikke.

Sitat :

"Hos hunder tas theobromid opp av leveren, overføres gjennom gallen tilbake til tarmen der den starter på en ny runde. I stedet for å kvitte seg med stoffene fortsetter hunden å forgifte seg selv om igjen og om igjen. Hos mennesker er disse stoffene i kroppen to til tre timer, mot 14 til 20 hos hunder. Forgiftede hunder er urolige, har uregelmessig puls og åndedrett, kramper, får åndenød og kan dø brått av hjertesvikt"

De fleste som har/har hatt hund,har vel oppdaget eller sett at hunden har vært tiltrukket av en lukt vi mennesker rygger av.Det som lukter død og helvette for mennesker,kan lukte himmelsk for hunder.

Men ingen hunder kommer med sikkerhetsventil ,at de automatisk forstår hva som er skadelig for dem.Der må mennneske steppe inn.

I dag vet alle vel at sjokolade ,løk,kakao,kalkunskinn,kokte/stekte bein fra fugler osv er skadelig for hunder og at en holder hunden vekk fra slikt.

Alvina du sier ; Men må se meg lei på at alle hunder reagerer på løk og at dette er en sannhet. Det virker som om alle matråd de siste årene er basert på hensynet til hunden, og pga ermehunder (pekinesere) er det blitt in å bare fore med kvalitetsfor.

Men da forstår jeg ikke at du faktisk gir hunden tørrfor.Det er jo "bevist" at våtfor er bedre,hvor hunden får bla.hjerte,bein osv.

hills (det smaker nesten ikke noe og dyr må være oppvokst med det

Eh hvor tar du det ifra?

Ta f.eks. Royal C. er i mine øyne et møkka for ,bikkja skiter mer enn 6 ganger pr.dag og alt av farge er feil (rødlig/orange) dessuten er avføringa våt. Men det er på min hund,foret funker sikkert fint på andre.

Hills er ok på min,vi skiftet for noen ganger pga allergi.Dette hills foret smaker tydligvis godt for de fleste hunder jeg har hatt og har passet igjennom noen år. Poenget her er at vi skiftet over fra et annet til Hills,ergo hunden har ikke vokst opp med hills,men fått dette i voksen alder.Ingen problemer.Så jeg skjønner ikke kommentaren din rett og slett

Franks Pro Gold gav bikkja mi fantastisk pels og han ble god og mett.Lite møkk så foret ble tatt bedre opp i kroppen.Nå er det mer vanskelig å få tak i dette foret i Norge,men min private forhandler har foret inne.Det anbefaler jeg over R.Canine ,Hills osv.

"Man skal lære seg grunnreglene når det gjelder hunder og mat, da kan man ... min beste venn, det er en hund"

Lær meg det da ;)

Beklager hvis jeg skrev litt forvirrende og uklart. Selvfølgelig gir man hunden kvalitetsfòr og finner det fôret som passer best for sin hund, men jeg har problemer med å forstå at litt løk og litt hvitløk kan være skadelig (det er jo ikke noe hunden får daglig, men en sjelden gang). Kan det være belastende for organene eller føre til magetrøbbel? Har også lest at noen hunder tåler druer, mens andre kan reagere på det. Det tryggeste er å ikke prøve det ut når man er bevisst på det. Å gi mat som gir hunden dårlig mage er jo å påføre hunden smerte. Jeg tror jeg er enig med de fleste her, men i tillegg til kvalitetsfôr kan man gi hunden litt kokte grønnsaker, ris og litt usaltet fisk eller kjøtt. Men arrester meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druer (og rosiner) er giftig for hunder og skal ikke gies.Pga et stoff i druene som er dødlig for hunder.Noen hunder kan tåle 4 druer andre 10 mens ene kan få nyreproblemer etter kun 2.

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/rosiner_og_druer_kan_gi_forgiftning_hos_hund_408434

Liste over farlige ting (engelsk)

http://www.aspca.org/pet-care/poison-control/plants/

ang Hvitløk/vanlig løk,når en vet at det kan være giftig,hvorfor gi det i det hele tatt?? Det forstår jeg bare ikke.

ta f.eks Uncle bens hurtigris,den kan gi diare om den gies til hunder.Hvorfor er ikke lett å si ,men kan ha med koketid osv.Derfor anbefales det å gi normal vanlig ris,som skal koke i 20min eller mer.Selv gir jeg ihjelkokt ris,som har kokt til en grøtmasse.Denne moses og gies.Helst med litt Zoolac om en har.Jeg gir skjeldent fiskeboller nå,da de inneholder mel og krydder,enkelte ømfintlige hundemager tåler det dårlig.

Vanlig fisk som du koker og tilsetter i risen er jo bare flotters.Bare fordel måltider på en syk hund,for mye mat kan øke diareen.

Jeg gir heller ikke melk eller melkeprodukter av samme grunn.Noen hunder blir bare dårligere av slikt.

Noen ganger får hunden dårlig mage uten at en kan skylde på eier.Magevirus osv.eller at bikkja finner skit ute som eier ikke ser.(bånd er fint der...) Men å bevist gi hunden dårlig mat,er ikke bra nei. Jeg forstår heller ikke de som kjøper hundemat i dagligvarebutikken og gir for så å klage på at hunden har kronisk diare.

Men nå har jeg spora helt av. Ding :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...