Gå til innhold

Er World of Warcraft et drapsspill?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Anders Behring Breivik spilte i likhet med 16 millioner andre nettspillet World of Warcraft. Er drapsspill skadelig eller bare gøy?

http://dt.no/kultur/datadrap-pavirker-1.6401837

Nå vet jeg ingenting om World of Warcraft, men har alltid trodd det er fantispill bare.

Men er det voldelig? Er det et drapsspill? Kan man sammenligne det med GTA, eller blir det mer som Zelda?

De siste dagene så har jeg hørt flere snakke om spillet som om det var et av de verste drapsspillene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Varpunen
Skrevet

Hvis wow er et drapsspill er ringenes herre de værste voldsfilmene som noen gang har blitt utgitt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere ganger lest om drapsmenn at de har spilt wow. Som om det er en av årsakene til at han drepte noen. Som om det er en forklaring på hans galskap.

Nei nei nei... At mange spiller wow har like mye å si som at de spiser knekkebrød og drikker biola til frokost istedet for frokostblanding og juice.

AnonymBruker
Skrevet

Mellom zelda og gta så er wow zelda.

Skrevet (endret)

Det er FANTASY. Du flyr rundt som en liten gnom eller alv og kaster frostbolts og bruker naturens krefter til å drepe slemme drager og flammemonstre...... Og innimellom plukker du blomster og redder små, søte dyr.

Ja du dreper ting inni der. Men i hvilken fantasyhistorie som ikke kun er for barn, er det INGEN som blir drept?

I wow er det krig som er greia. De to forskjellige sidene du kan velge mello, Alliance og Horde, er i krig og har vært det veldig lenge. Det er noen folk som ønsker at begge sidene skal bli venner og jobber med det, som Cenarion Circle og sånn...

Også har man alle de onde kreftene som prøver å ta over verdenen. Først var det Illidan, så var det The Lich King, og nå er det Ragnaros. Alle de er skumle, magiske vesner som selvfølgelig må bli utslettet for at verden skal gå videre som normalt, uten at alle blir til zombier eller blir drept.. eller tvunget til å bli med på den onde siden.

Du kan jo se på trailerne om spillet, så skjønner man litt mer hva spillet handler om..

Endret av otilie
Skrevet (endret)

Det man gjør mest av i wow, er å drepe ting. Man kan ikke komme seg noe som helst sted i spillet, om man ikke dreper en hel hau med forskjellige saker, så i likhet med de aller fleste spill, er wow et drapsspill.

For meg virker det som at de aller fleste spiller wow, og i og med at de aller fleste ikke dreper folk, ser jeg ikke at man kan trekke noe sammenheng mellom spill og virkelighet... Faktisk vil jeg si at mennesker som trekker sammenheng mellom spill (eller den typen media)og virkelighet, er litt syke hodet sitt.

Mellom zelda og gta så er wow zelda.

Og i begge spillene, kommer man seg ingen vei, uten å drepe en hel hau med folk.

Hvis man vil unngå å drepe noen i disse to spillene, vil det være lettere i GTA enn i Zelda.

Endret av Yme
Skrevet (endret)

WoW kan ikke sammenliknes med GTA i det hele tatt, mens Zelda er faktisk en ålreit sammenlikning. Og Ringenes Herre.

Jeg har spilt litt WoW før, og kommer sikkert til å spille litt i fremtiden og. Det er absolutt visse farer ved spillet, men dette går på avhengighet og det å leve seg for mye inn i spillverden - ikke vold! :)

Du spiller fantasykarakterer, f.eks. gnom, alv eller tauron. Når man sloss er det mest med magi, f.eks. med trolldom, naturmagi eller ildkuler. Det finnes så vidt jeg husker ikke blod i spillet, og når man dør segner man bare om (gjerne med en litt komisk lydeffekt til), og våkner som spøkelse hvor man deretter må løpe tilbake til "liket" sitt for å bli gjenopplivet. Altså ingen ekle effekter.

Ellers er det flust med tull og tøys og humor i spillet. For min del gikk mye av spillingen ut på å monge rundt med andre og bare ha det gøy :) En annen flott ting med spillet er at det er mye fantastisk musikk og flotte byer og fin "natur". Altså en super fantasy-verden, og absolutt ikke et realistisk krigsspill eller voldsspill.

Endret av Tonje!
Skrevet

WoW kan ikke sammenliknes med GTA i det hele tatt, mens Zelda er faktisk en ålreit sammenlikning. Og Ringenes Herre.

Ringenes Herre og WoW er i samme sjanger, så de kan sammenlignes, men GTA og Zelda er to helt andre typer spill.

WoW minner mer om Zelda enn det minner om GTA, men alle har sine likhetstrekk.

I WoW, Zelda og GTA går spillene stortsett ut på å sloss/drepe seg fra sted til sted, mens man gjør oppdrag for folk... I GTA, i motsetning til det folk flest tror, kan man stort sett unngå å drepe folk, om man virkelig går inn for det.

Uansett hvordan man ser på det, er det ganske fjernt å tro at folk som dreper, gjør det fordi de har spilt TVspill.

Skrevet

Ringenes Herre og WoW er i samme sjanger, så de kan sammenlignes, men GTA og Zelda er to helt andre typer spill.

WoW minner mer om Zelda enn det minner om GTA, men alle har sine likhetstrekk.

I WoW, Zelda og GTA går spillene stortsett ut på å sloss/drepe seg fra sted til sted, mens man gjør oppdrag for folk... I GTA, i motsetning til det folk flest tror, kan man stort sett unngå å drepe folk, om man virkelig går inn for det.

Uansett hvordan man ser på det, er det ganske fjernt å tro at folk som dreper, gjør det fordi de har spilt TVspill.

GTA og Zelda spilles på TV, så sånn sett blir det noe helt annet ja. Men jeg synes Zelda er en grei sammenlikning for de som ikke vet noe som helst om WoW, men derimot kjenner til Zelda :) I begge spillene løper man rundt i en fantasiverden og kjemper mot onde makter og monstre for å gjøre fantasiverden til et bedre sted. Det brukes mye magi i tillegg til gammeldagse våpen som sverd og pil og bue.

Forresten, finnes det virkelig noen seriøse GTA-spillere som prøver å unngå å drepe folk? :gjeiper:

Skrevet

Så er jo de som kommer med disse regla om å fjerne spillet ifra butikkhyllene helt skutt i hue å da..

Skrevet

GTA og Zelda spilles på TV, så sånn sett blir det noe helt annet ja.

Det er forskjellige sjangere. Alle MMO er stort sett som wow, alle FPS er stort sett som Doom (TPS er stort sett som Halo), alle pek og klikk-spill er stort sett som Curse of Monky Island. Det er ikke alltid man kan sammenligne spill som ikke ligger i samme sjanger, pga dette... Et Skytespill vil alltid være et skytespill og holder seg som oftest innenfor "reglene" sjangeren innehar.

Og sånn, siden jeg er en møkkamann, vil jeg gjerne flisespikke litt og si at man kan spille GTA og Zelda på PC også... Jeg spiller faktisk Ocarina of Time på mobilen min, fortenk!

Forresten, finnes det virkelig noen seriøse GTA-spillere som prøver å unngå å drepe folk? :gjeiper:

Man er muligens litt sær da hehehe

En kamerat av meg (da GTA fortsatt var 2D og man så byen ovenifra) likte å leke "hverdag" hvor han kjørte til jobben og sånt :fnise:

Du kan se litt på denne linke også *fniiis*

Skrevet

Det er forskjellige sjangere. Alle MMO er stort sett som wow, alle FPS er stort sett som Doom (TPS er stort sett som Halo), alle pek og klikk-spill er stort sett som Curse of Monky Island. Det er ikke alltid man kan sammenligne spill som ikke ligger i samme sjanger, pga dette... Et Skytespill vil alltid være et skytespill og holder seg som oftest innenfor "reglene" sjangeren innehar.

Og sånn, siden jeg er en møkkamann, vil jeg gjerne flisespikke litt og si at man kan spille GTA og Zelda på PC også... Jeg spiller faktisk Ocarina of Time på mobilen min, fortenk!

Man er muligens litt sær da hehehe

En kamerat av meg (da GTA fortsatt var 2D og man så byen ovenifra) likte å leke "hverdag" hvor han kjørte til jobben og sånt :fnise:

Du kan se litt på denne linke også *fniiis*

Åkeeeeeeei nerden! :fnise:

Jeg skjønte bare halvparten av det du skrev nå, haha. Så kanskje vi kan bli enige om at å sammenlikne Zelda med WoW er fy-fy om man er supernerd, mens for oss vanlig dødelige så er likheten absolutt der :gjeiper:

PS: Jeg har prøvd GTA kun et par ganger, og begge gangene gjorde jeg vel ikke stort annet enn å drepe folk og å stjele biler. Ikke akkurat så konstruktivt eller selvutviklende, men jeg skjønte ikke/fikk ikke til de helsikes oppdragene :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...