Gjest Gjest Skrevet 4. august 2011 #21 Skrevet 4. august 2011 Det er riktig at skolen skal sende bekymringsmelding til barnevernet hvis et barn har mye fravær. Dette gjøres for at barnet skal fanges opp, og for å få iverksatt riktige tiltak. Problemet i dette tilfellet er tydeligvis at barnevernet ikke har iverksatt tiltak tilpasset den de skal hjelpe. Barnevernet kan gjøre vondt verre hvis de går frem på feil måte. Og dette slår du fast etter å ha lest hva en sinna 13-åring skriver på nett? Min egen stedatter klaget sin stor nød høylytt til alle som ville høre på, både på nett og IRL, for noen år siden. Det handlet om at jeg var den onde stemoren som nektet henne å treffe faren sin, nektet henne klær og nektet henne å være sammen med vennene sine. Sannheten var at jeg gjorde alt jeg kunne for at hun og faren skulle få alenetid sammen (men jenta var 13 og syntes naturlig nok det var kjedelig å være sammen med pappa, så hun valgte vennene istedet som de fleste på den alderen gjør), jeg nektet å gi henne 1000 kr til ny bukse (fra min egen lommebok) når hun allerede hadde 15 bukser i skapet, hvorav fem var kjøpt det siste halve året, og jeg sa en gang nei til å la venninnen hennes overnatte fordi forrige gang hadde gått fullstendig overstyr. Jeg er ikke alene om å ha opplevd at sinte tenåringer setter ut påstander som vel ikke er helt korrekte, som snur på fakta for å få sympati osv. Det kan jo hende at ts forteller sannheten, men sånn som jeg kjenner til barnevernets arbeidsmetoder OG kjenner til tenåringers sinte utbrudd, så sier noe meg at vi skal være litt varsomme med å sable ned barnevernet i denne tråden. 3
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2011 #22 Skrevet 4. august 2011 Er jo selvsagt foreldrene dine du skal be om å ordne møte med legen eller egentlig burde de gjort det for lenge siden på eget initiativ siden du sier de fungerer normalt. Du er bare 13år og går glipp av undervisningstid du har krav på Det beste er selvsagt at foreldrene tar ansvaret for dette. Men det er ingenting i veien for at jenta selv tar kontakt med legen, og at hun møter til legetimen uten foreldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #23 Skrevet 4. august 2011 (endret) altså folk som er 18 år og oppover ser på folk under 18 som små unger som ikke kan noen ting og sprer løgner bare de blir sinte, det stemmer ikke. og det er sant det jeg sier om barnevernet, barneverns sjefen som jeg har som saksbehandler har blitt andmeldt flere ganger av andre familier, og hun har holdt på å få sparken. men hun har klartog komme seg unna pga hun er sleip. jeg var borte fra skolen pga en sykdom de ikke klarer og finne ut va jeg..jeg sov bare 24-7 og var oppe 1-2 ganger om dagen og drakk, så sovna jeg igjen. og hadde smerteri hele kroppen, men mest i hode og i venstre side. det er ikke så lett som de "veslevoksene" folkene som klager på at jeg spør om litt hjelp skal ha det til, jeg har ikke noe selvtillitt og klarer snart ikke mer, grensa er nådd for meg og jeg er mer voksen i hode enn det folk sikkert tror, og barnevernet har løyet om ting om andre familier som vi kjenner også. og jeg er kobla med dem pga jeg er fosterbarn, jeg ble flytta da jeg var 2 månder gammel. så ser helst at folk enten kan gi meg tips eller ikke si noe, for jeg har prata med de jeg kan prate med om sånt. jeg må gå på bup og legen min har alt hatt møte med barnevernet og advokat får jeg ikke før jeg blir 15. og barneverne har ikke lov og lyve og komme med falske anklager, det er kanskje en grund til at de nesten har mista jobben VELDIG mange ganger. Endret 4. august 2011 av Kråkesaks 1
Maria M Skrevet 4. august 2011 #24 Skrevet 4. august 2011 Er jo selvsagt foreldrene dine du skal be om å ordne møte med legen eller egentlig burde de gjort det for lenge siden på eget initiativ siden du sier de fungerer normalt. Du er bare 13år og går glipp av undervisningstid du har krav på Hvorfor foreldrene??? Vil ikke det bare føre til at foreldrene står på den ene siden, og barnevernet på den andre??? Hun kan vel gå frem først, og se om hvordan det går....evt om hun ikke før den støtten hun trenger , kan hun oppsake foreldrene også!!!!
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #25 Skrevet 4. august 2011 Å koble inn barenvernet for at et barn er mye borte fra skolen, er ikke alltid det rette. Som regel mistrives barnet på skolen, eller er mye syk, og hva har barnevernet med det å gjøre? Om barnet mistrives, må skolen og foreldrene orden opp i det sammen, og om barnet er mye sykt, må man få hjelpe av lege. Barnevernet skal bare gripe inn om det er ulevelig å være hjemme ... 1
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2011 #26 Skrevet 4. august 2011 Barnevernet skal bare gripe inn om det er ulevelig å være hjemme ... Der tar du feil. Mange barn kan ha det helt fint hjemme med foreldre som er snille og kjærlige, men som ikke skjønner at barn har behov for mer enn smilende foreldre som klemmer dem hele dagen. Barn trenger også utdanning, sosialisering og det å lære å leve som en del av samfunnet. Foreldre som holder barna sine hjemme fra skole/samfunnsliv bør og skal i barnevernets søkelys pga omsorgssvikt, uansett hvor kjærlige og snille de er på hjemmebane. Skjønner man ikke et barns komplekse behov så burde man faktisk ikke få barn. 1
Kråkesaks Skrevet 4. august 2011 #27 Skrevet 4. august 2011 Tråden er ryddet for identifiserende opplysninger. Kråkesaks, moderator.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2011 #28 Skrevet 4. august 2011 Der tar du feil. Mange barn kan ha det helt fint hjemme med foreldre som er snille og kjærlige, men som ikke skjønner at barn har behov for mer enn smilende foreldre som klemmer dem hele dagen. Barn trenger også utdanning, sosialisering og det å lære å leve som en del av samfunnet. Foreldre som holder barna sine hjemme fra skole/samfunnsliv bør og skal i barnevernets søkelys pga omsorgssvikt, uansett hvor kjærlige og snille de er på hjemmebane. Skjønner man ikke et barns komplekse behov så burde man faktisk ikke få barn. Uansett om foreldrene er ressurssterke og gjør alt rett kan barn/ungdom oppleve skolevegring. Det er et komplekst problem som ofte krever hjelp utenfra. Og det er viktig at de som skal hjelpe har den rette kompetansen.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2011 #29 Skrevet 4. august 2011 altså folk som er 18 år og oppover ser på folk under 18 som små unger som ikke kan noen ting og sprer løgner bare de blir sinte, det stemmer ikke. og det er sant det jeg sier om barnevernet, barneverns sjefen som jeg har som saksbehandler har blitt andmeldt flere ganger av andre familier, og hun har holdt på å få sparken. men hun har klartog komme seg unna pga hun er sleip. jeg var borte fra skolen pga en sykdom de ikke klarer og finne ut va jeg..jeg sov bare 24-7 og var oppe 1-2 ganger om dagen og drakk, så sovna jeg igjen. og hadde smerteri hele kroppen, men mest i hode og i venstre side. det er ikke så lett som de "veslevoksene" folkene som klager på at jeg spør om litt hjelp skal ha det til, jeg har ikke noe selvtillitt og klarer snart ikke mer, grensa er nådd for meg og jeg er mer voksen i hode enn det folk sikkert tror, og barnevernet har løyet om ting om andre familier som vi kjenner også. og jeg er kobla med dem pga jeg er fosterbarn, jeg ble flytta da jeg var 2 månder gammel. så ser helst at folk enten kan gi meg tips eller ikke si noe, for jeg har prata med de jeg kan prate med om sånt. jeg må gå på bup og legen min har alt hatt møte med barnevernet og advokat får jeg ikke før jeg blir 15. og barneverne har ikke lov og lyve og komme med falske anklager, det er kanskje en grund til at de nesten har mista jobben VELDIG mange ganger. Har du tillit til noen av de voksne som du har kontakt med? Fosterforeldrene dine? Legen? Bup? Var du eller foreldrene dine til stede da legen hadde møte med barnevernet?
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2011 #30 Skrevet 4. august 2011 Uansett om foreldrene er ressurssterke og gjør alt rett kan barn/ungdom oppleve skolevegring. Det er et komplekst problem som ofte krever hjelp utenfra. Og det er viktig at de som skal hjelpe har den rette kompetansen. Men hvis foreldrene "gjør alt rett" så har de sitt på det tørre. Da har de kontakt med helsevesen og andre instanser som kan hjelpe med problemet, de viser at de gjør alt de kan for å få bukt med problemet. Foreldre som "gjør alt rett" samarbeider også bra med barnevernet og tar imot den hjelp de kan få.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2011 #31 Skrevet 4. august 2011 Men hvis foreldrene "gjør alt rett" så har de sitt på det tørre. Da har de kontakt med helsevesen og andre instanser som kan hjelpe med problemet, de viser at de gjør alt de kan for å få bukt med problemet. Foreldre som "gjør alt rett" samarbeider også bra med barnevernet og tar imot den hjelp de kan få. Det er riktig. Men det er ikke dermed sagt at all den hjelpen de får er god hjelp. Noen hjelpere er ikke kompetente til å gi den hjelpen ungdommen og familien trenger. Slike hjelpere kan gjøre situasjonen verre istedet for bedre. Hvis foreldrene da stiller spørsmål ved vedtak og tiltak kan samarbeidet bli dårlig fordi noen saksbehandlere takler ikke kritikk, selv om kritikken velbegrunnet og berettiget. I slike situasjoner kan det bli et dårlig samarbeidsklima mellom familien og barnevernet. Og det trenger ikke å være barnet eller foreldrenes feil. Ansatte i barnevernet kan også gjøre feil, og noen burde faktisk aldri hatt en slik jobb. 1
Gjest nok-en-gjest Skrevet 4. august 2011 #32 Skrevet 4. august 2011 Der tar du feil. Mange barn kan ha det helt fint hjemme med foreldre som er snille og kjærlige, men som ikke skjønner at barn har behov for mer enn smilende foreldre som klemmer dem hele dagen. Barn trenger også utdanning, sosialisering og det å lære å leve som en del av samfunnet. Foreldre som holder barna sine hjemme fra skole/samfunnsliv bør og skal i barnevernets søkelys pga omsorgssvikt, uansett hvor kjærlige og snille de er på hjemmebane. Skjønner man ikke et barns komplekse behov så burde man faktisk ikke få barn. Og hvem er du som kan hevde dette??? Skolefravær er først og fremst et problem mellom skolen, foreldrene og barnet! Jeg skjønner heller ikke hvorfor en skal være forsiktig med og sable ned barnevernet. Hvorfor det??? Foreldre kan ikke gjøre feil. Men hvor mange ganger hører vi om at barnevernet gjør det? X antall ganger. Og det er akkurat X antall ganger for mye!! De leker Gud med menneskeskjebner, og en eneste dårlig avgjørelse burte føre til å de må stå til rette for det og få konsekvenser for de ansvarlige. Men det skjer jo ikke. Det er visst bare PST som er en mere lukket institusjon enn barnevernet her til lands. Når det er sagt, så trenger vi et barnevern, de trengs og har også gjort mye bra. MEN, det skuller vært en overordnet objektiv instans som førte tilsyn med dem. Og til dere som avfeier TS med at h'n bare er 13 år og ikke har vett nok til å bedømme dette selv: svikere! Og til stemoren over: Du har garantert gjort noe galt siden det har blitt så hoppende gæærnt mellom deg og stebarn. Jeg er stemor til tenåringsjenter selv og vet at det er visse til man skal overlate til foreldrene!
Gjest nok-en-gjest Skrevet 4. august 2011 #33 Skrevet 4. august 2011 Og en ting til: Man får ikke oppnevnt en advokat. Verken barnet eller foreldrene. Man må selv skaffe seg en, gjerne en med litt muskler til 2000 kr timen. Dette medfører at barnevernet er mer påpasselig med å følge egne regler. Noe de ikke er spesielt opptatt av ellers.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2011 #34 Skrevet 4. august 2011 Og hvem er du som kan hevde dette??? Skolefravær er først og fremst et problem mellom skolen, foreldrene og barnet! Jeg skjønner heller ikke hvorfor en skal være forsiktig med og sable ned barnevernet. Hvorfor det??? Foreldre kan ikke gjøre feil. Men hvor mange ganger hører vi om at barnevernet gjør det? X antall ganger. Og det er akkurat X antall ganger for mye!! De leker Gud med menneskeskjebner, og en eneste dårlig avgjørelse burte føre til å de må stå til rette for det og få konsekvenser for de ansvarlige. Men det skjer jo ikke. Det er visst bare PST som er en mere lukket institusjon enn barnevernet her til lands. Her (det jeg har uthevet) legger du jo fint lista for hvor seriøst man skal ta innlegget ditt. Når det er sagt, så trenger vi et barnevern, de trengs og har også gjort mye bra. MEN, det skuller vært en overordnet objektiv instans som førte tilsyn med dem. Dette er vel det eneste fornuftige du har klart å komme fram til. Og til dere som avfeier TS med at h'n bare er 13 år og ikke har vett nok til å bedømme dette selv: svikere! Hvordan er man svikere bare for at man vet litt om hvordan 13-åringer flest fungerer? En 13-åring er ennå et barn. At en 13-åring ikke er moden nok til å forstå alt som skjer i livet er ikke stygt sagt, det er å fastslå fakta. Det er en grunn til at 13-åringer ikke bor for seg selv. De trenger enda noen år på seg for å bli modne nok til å skjønne hvordan verden fungerer og hvilke behov de selv har utover de mest åpenbare. Og til stemoren over: Du har garantert gjort noe galt siden det har blitt så hoppende gæærnt mellom deg og stebarn. Jeg er stemor til tenåringsjenter selv og vet at det er visse til man skal overlate til foreldrene! Hvordan kan du konkludere sånn egentlig? Jeg er den stemoren. En kort periode da jenta var 13-14 år var hun sint på alt og alle (inkludert foreldre, besteforeldre osv). Både før det og etter det har vi hatt det strålende sammen. Jeg er min rolle veldig bevisst og passer meg godt for å ikke gjøre ting som er foreldrenes oppgaver. Men jeg lar meg ikke diktere til å gi bort 1000 kroner til jeans som ikke er nødvendige (det overlater jeg heller til foreldrene å kjøpe inn ) og jeg er ikke urimelig fordi jeg nekter å ha overnattingsbesøk av venninna hennes som hadde misbrukt vår (far og meg) tillit bare ei uke tidligere på overnatting. Kanskje du kan forklare meg nærmere hva du egentlig mener? 2
Gjest Vettel Skrevet 4. august 2011 #35 Skrevet 4. august 2011 Enig med deg i det meste, men det stemmer ikke at alle barn under barnevernet får oppnevnt advokat. Foreldrene kan få advokat, og barnet kan selv få advokat når barnet fyller 15. Dette er ikke noe som skjer automatisk, man må selv ta initiativ. I spesielle tilfeller kan nok også barn under 15 få egen advokat, men det er jo heller ikke en som sitter og venter på at ts skal ta kontakt. Uansett bør det ikke være barnets oppgave å ta kontakt med verken advokat eller lege. Som du sier, hvis familien fungerer normalt så er det foreldrene som skal ordne dette. Takk for oppklaringen! Mente att enten foreldre/barn, altså familien har rett til advokat. Jeg trodde altså feilaktig att alle fikk tilbud om dette.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #36 Skrevet 4. august 2011 At et barn på 13 år henger her inne og lirer av seg privat informasjon er igrunn barneværns mat i seg selv mener nå jeg.. I den alderen var jeg hoss venner og spillte Nintendo, hørte musikk, sykklet og levde glade dager. Hva skal en 13 åring henge på nette for og spre sine ensidige problemer for? Jeg føler at den generasjonen som nå befinner seg i denne aldrene ikke takkler ordet NEI og simpelthen setter for høye krav til hva de fortjener/er realistisk å få. Og om du er 13 år og har funnet deg type på 21 år så er det også noe for barneværnet! 1
Gjest nok-en-gjest Skrevet 4. august 2011 #37 Skrevet 4. august 2011 Jeg mente at foreldre ikke kan gjøre feil, fordi da kommer barnevernet og forteller oss at vi gjør nettopp det, og det får konsekvenser. Da skal DE bestemme, for de vet best. Og som noen nevner over her, så er man ikke villig til å samarbeide hvis en er kritisk til noen av tiltakene de måtte foreslå. Jeg tenker med gru på den 13-årige gutten som knapt overlevde fordi han ble tvangsflyttet av politi rekvirert av barnevern. Dette fordi moren hans ikke syns det var noen god ide at ble tvunget til å gjennomgå en tilsvarende behandling han hadde vært gjennom før. Og det er bare ETT av de dårlige valgene de har tatt. Hvor mange feil kan de gjøre egentlig uten at man får et tillitsproblem??? At barnevernet har gjort mange feil kan ingen benekte, men hvorfor skal en tåle det? Jeg syns faktisk at man skal forvente mer av dem enn av folk flest. Og kanskje jeg vet litt om 13-åringer fordi jeg har en selv? Ikke for at alle barn er like, men det et kanskje en grunn til at en 12-årings uttalelser i barnevernssaker og i barnefordelingssaker vektlegges tungt? Eller, kanskje jeg har litt egenerfaring også. Når det gjelder deg og ditt forhold til dine stebarn, så vil jeg ikke debattere det ytterligere. Du redegjorde forsåvidt forholdene rundt det, så jeg kan tie stille. Jeg ber om unskyldning for at jeg var litt kjapp i avtrekkeren og dømte deg for noe.
Maria M Skrevet 4. august 2011 #38 Skrevet 4. august 2011 Og en ting til: Man får ikke oppnevnt en advokat. Verken barnet eller foreldrene. Man må selv skaffe seg en, gjerne en med litt muskler til 2000 kr timen. Dette medfører at barnevernet er mer påpasselig med å følge egne regler. Noe de ikke er spesielt opptatt av ellers. Barnevernet kan hjelpe med å skaffe advokat dersom hun spør om det, men det er vel lite sansynlig de vil høre på henne. Tro meg....de gjør det de vil og alt skal gå etter deres vilje
Gjest nok-en-gjest Skrevet 4. august 2011 #39 Skrevet 4. august 2011 At et barn på 13 år henger her inne og lirer av seg privat informasjon er igrunn barneværns mat i seg selv mener nå jeg.. I den alderen var jeg hoss venner og spillte Nintendo, hørte musikk, sykklet og levde glade dager. Hva skal en 13 åring henge på nette for og spre sine ensidige problemer for? Jeg føler at den generasjonen som nå befinner seg i denne aldrene ikke takkler ordet NEI og simpelthen setter for høye krav til hva de fortjener/er realistisk å få. Og om du er 13 år og har funnet deg type på 21 år så er det også noe for barneværnet! Så du mener at de heller burte bruke tiden sin til å være nett-politi istedenfor å ta seg av barn som virkelig har det vondt fordi foreldrene ikke sørger for deres basale behov, og kanskje i tillegg yter vold både fysisk og psykisk? Og at alle må være som deg når du var 13 år, ellers er det noe galt med dem? Tror jeg skjønner hva du mener, men syns du generaliserer vel mye. Og i det hele tatt trekker konklusjoner uten helt å vite hva som er årsaken til det første innlegget. Og nei, 13 og 21 år er heeeeeeeeeeelt på trynet. Hvis det er sant.
Nio Skrevet 5. august 2011 #40 Skrevet 5. august 2011 Barnevernet er noe dritt. Hva enn du gjør, pass på at du ikke havner på en institusjon. En jeg bodde på institusjon med mistet en del av en finger siden han ble stengt ute og prøvde å komme seg inn igjen. Grunnen til at han ble stengt ute var fordi han stjal skoene mine. (skoene jeg brukte sto på rommet mitt, denne hendelsen besvite jo bare at gangen ikke var en tryggplass å ha dem) Selv ble jeg syk etter å ha blitt tvunget ut om vinteren uten vinterklær. Bokstavlig talt tvunget, dyttet ut og så ble døra låst og jeg hadde ikke vniterklær for det var for dyrt. Når jeg var syk fikk jeg ikke dra til legen, men de truet med å tvangsmate meg med rør i nesa siden jeg spiste så lite. De var noen idioter med andre ord og ingen hørte på meg. Noen er helt ok da, institusjonen jeg snakker om her er HELDIGVIS lagt ned. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå