Gå til innhold

Hva blir konsekvensene av 22.juli?


Cuckold

Anbefalte innlegg

Jeg var på ferie 22.juli og fulgte det hele på avstand via internasjonale TV-kanaler og Internett i dagene som fulgte. Terror er utilgivelig, skammelig og nedrig, og Anders Behring Breiviks kynisme overgås bare av hans manglende evne til å tenke konsekvens. For hvis han var bekymret for de siste tiårenes masseinnvandring finnes det jo knapt noen enkelthandling som mer effektivt kunne ødelegge mulighetene for at de øvrige partier etter hvert skal slippe til et større spekter av synspunkt på masseinnvandring. Så lenge høyreopopulistene har eierskap til en restriktiv innvandringspolitikk vil dagens lite bærekraftige politikk videreføres. For høyrepopulistene vil aldri få noe rent flertall alene. Og det er ikke slik at alle som ønsker en mer bærekraftig og langsiktig tenkning i innvandringspolitikken er beredt til å stemme på høyrepopulistene. Så så lenge disse har eierskap til denne saken vil vi ikke få den debatten vi fortjener og innvandringspolitikken vil ikke nødvendigvis gjenspeile folkemeningen. Her er noe jeg skrev like før jeg dro på ferie:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=567506&view=findpost&p=9350961

Et lite utdrag:

Frem til i dag har høyrepopulistiske partier vært nesten enerådende i Europa når det gjelder en kritisk holdning til masseinnvandring. Det har vært enkeltstående røster også i andre partier, men det politiske landskap har vært slik at denne saken har vært "eid" av høyrepopulistene, slik at det nærmest har vært politisk selvmord å fronte en mer restriktiv holdning innad i andre partier. Og for folk flest er det jo helheten i politikken som betyr noe, så man stemmer ikke nødvendigvis på et høyrepopulistisk parti selv om man er uenig i sitt eget partis innvandringspolitikk. Men det er jo mulig å håpe at dette kan endre seg i tide, at et langsiktig perspektiv på innvandringspolitikk ikke skal være en sak eid av høyrepopulister i all fremtid.

Det vi kunne trenge er en grundig debatt og langsiktig analyse av hva dette vil si for befolkningssammensetningen i et hundreårsperspektiv, så kan befolkningen ta sitt valg, f.eks gjennom en rådgivende folkeavstemning, om et stort flertall av folket ønsker en så dramatisk omveltning i befolkningssammensetningen på kort tid at våre barn og barnebarn kan bli en minoritet i eget land, må jo mindretallet bøye seg for det, men vi trenger åpenhet om spørsmålet, og det er ikke for galt om folket skal få bestemme i et slags allmøte i en så viktig sak. Man kan aldri forvente at alle som er skeptiske til masseinnvandring skal føle for å stemme på et høyrepopulistisk parti, derfor kan aldri stortingsvalgene gi et fullgodt svar på hva folk egentlig mener i dette spørsmålet, og uten en redelig åpen debatt er det jo heller ikke godt å vite hva folk egentlig mener. Det er nok ikke alle som virkelig forstår at det i det hele tatt er mulig at en populasjon kan gå fra 95 % til under 50 % på 100 år, så jeg tror bevissheten om dette er lav.

Jeg frykter at Anders Behring Breiviks "bragd" har gjort det enda langt mindre sannsynlig at vi får en slik debatt og politisk rom for en alternativ kurs innad de øvrige partier. Dermed har han effektivt bidratt til å styrke de krefter han mener å kjempe mot og svekket mulighetene for at Norge skal legge om innvandringspolitikken i tide.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På kort sikt har han helt klart svekket sin ideologi. Men på lang sikt tror jeg han har styrket den.

På hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte?

På kort sikt tror jeg vi vil få en motreaksjon i forhold til det ABB står for. Fordi handlingene hans er så avskyelige. Men etterhvert vil det tvinge seg frem en offentlig debatt om ABBs motiver og holdninger til innvandring. Da vil det trolig også komme frem fataopplysninger om konsevensene av innvandringspolitikken. Jeg vil tro det er flere enn Breivik som f.eks er bekymret for at etniske nordmenn kan bli en minoritet i Norge om 60 år. Etterhvert vil ikke debatten handle om Breivik, men om det budskapet han ønsket å formidle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kort sikt tror jeg vi vil få en motreaksjon i forhold til det ABB står for. Fordi handlingene hans er så avskyelige. Men etterhvert vil det tvinge seg frem en offentlig debatt om ABBs motiver og holdninger til innvandring. Da vil det trolig også komme frem fataopplysninger om konsevensene av innvandringspolitikken. Jeg vil tro det er flere enn Breivik som f.eks er bekymret for at etniske nordmenn kan bli en minoritet i Norge om 60 år. Etterhvert vil ikke debatten handle om Breivik, men om det budskapet han ønsket å formidle.

Beklager, men jeg kan ikke se hvordan det skulle bli lettere å snakke åpent om utviklingen i befolkningssammensetningen som følge av masseinnvandring etter Anders Behring Breiviks udåd. Tvert imot vil stigmaet som har holdt debatten i sjakk og ødelagt mulighetene for mer nyanserte syn innad i de øvrige partier bli styrket; før 22.juli var ønsket om en omlegging av dagens masseinnvandring en sak "eid" av høyrepopulistene, noe politikere i andre partier måtte være forsiktige med å ta i, etter 22.juli vil man trolig i større grad enn før knytte det til høyreekstremisme, ideologisk basert massemord og terrorisme. Jeg var ikke spesielt optimist med tanke på muligheten av en ny åpenhet om spørsmålene før 22.juli, men jeg hadde et svakt håp om at vi kunne se en endring. Noe man jo har sett i vårt naboland i sør. Etter 22.juli tror jeg vi kan se langt etter denne nye åpenheten. Slik situasjonen er etter massakren på Utøya blir det neppe rom for å fronte et alternativt syn på masseinnvandring i de øvrige partier i overskuelig fremtid.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen som er i tvil om at tragedien på Utøya kommer til å bli brukt kynisk for alt den er verdt av de som ønsker å kneble innvandringsdebatten kan man bare ta en titt på disse linkene:

http://www.dagbladet.no/2011/08/04/kultur/debatt/politikk/utoya/terror/17555669/

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/terror/innenriks/nho/17459784/

http://www.petterandresen.no/blogg/?p=212

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er noen som er i tvil om at tragedien på Utøya kommer til å bli brukt kynisk for alt den er verdt av de som ønsker å kneble innvandringsdebatten kan man bare ta en titt på disse linkene:

http://www.dagbladet.no/2011/08/04/kultur/debatt/politikk/utoya/terror/17555669/

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/terror/innenriks/nho/17459784/

http://www.petterandresen.no/blogg/?p=212

Det overrasker meg ikke at det kommer slike reaksjoner nå. Det må vi forvente. Det er tross alt mindre enn 2 uker siden den tragiske hendelsen. Men tror du ikke debatten er tilbake på det nivået den var før 22.juli i løpet av noen måneder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg ikke at det kommer slike reaksjoner nå. Det må vi forvente. Det er tross alt mindre enn 2 uker siden den tragiske hendelsen. Men tror du ikke debatten er tilbake på det nivået den var før 22.juli i løpet av noen måneder?

Hvis vi bare ser på nettdebatter der folk er anonyme og kan snakke fra levra tror jeg nok disse vil gå omtrent som før, men jeg frykter at tragedien på Utøya vil ha en negativ effekt for den tradisjonelle politiske debatt, ikke minst for klimaet innad i de øvrige partier. De som ønsker masseinnvandring har jo hatt stor suksess med å kapre de øvrige partier for sitt syn og sørge for at høyrepopulistene får eierskap til en alternativ og mer restriktiv innvandringspolitikk. Dette har selvsagt høyrepopulistiske partier tjent på. Så her har disse gruppene funnet hverandre. Både de høyrepopulistiske partier og masseinnvandringsforkjemperne har tjent på en situasjon der det har vært politisk vanskelig, for ikke å si umulig å ønske en omlegging av innvandringspolitikken innad i de øvrige partier. Og dette vil neppe ha blitt lettere etter 22.juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det vil skje, men etter 22. juli BØR det bli mer åpenhet for debattene rundt innvandringspolitikken og ulempene vi ser i dag som følge av den. Alle synspunkter må få komme frem. Det hjelper ingen å prøve og stikke hodet i sanden og late som om problemene nå er borte, av frykt for å bli stemplet som høyreekstremist.

Det er nok ikke mange som er villige til å ta den helt ut, slik ABB gjorde, men meningene hans, hvordan han ser for seg Eurasia som han kaller det, er han ikke alene om.

Nå er det jo forøvrig sånn med oss nordmenn, at vi tenner fort, men vi brenner ikke så lenge, så jeg tenker nok kanskje at debattene er tilbake på "normalt" nivå ganske kjapt. Om multikulturtilhengerne vil slutte å stemple folk med brune stempler osv, er jeg i tvil om, men man kan jo håpe. Egentlig er jeg redd de vil bruke disse hendelsene som unnskyldning for å være enda raskere ute med stemplene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur, eller ihvertfall håper, at diskusjonsplattformen blir meir verdig og nyansert og med meir respekt for kvarandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MannGjest

Eg trur, eller ihvertfall håper, at diskusjonsplattformen blir meir verdig og nyansert og med meir respekt for kvarandre.

Det er nok ikke det cuckold etterlyser. Stakkaren ønsker bare å få hate videre i fred, uten å bli fortalt at hans unyanserte hatsytringer er en feil måte å ytre seg på. Stakkars lille cuckold, får ikke engang spre hatbudskap i fred.

Og bare så det er sagt, jeg er selv kritisk til innvandring, men har lest noen av cuckolds innlegg, og det er ikke annet enn ensporig hat å skimte der.

Jaja, tar man hans seksuelle preferanser i betraktning så forklarer det vel en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror konsekvensene blir:

- bevæpnet politi. Altså de bærer våpen til all tid.

- poliiet i Oslo får ett helikopter til, som kan frakte spesialstyrken.

- gjennomgang av straffeloven, for å lage lov som bedre dekker slike forbrytelser.

- ett gjenoppbygget regjeringskvartal med en sikkerhet vi ikke tidligere har sett i Norge.

- strengere regelverk for kjøp av kunstgjødsel.

Og sikkert masse mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke det cuckold etterlyser. Stakkaren ønsker bare å få hate videre i fred, uten å bli fortalt at hans unyanserte hatsytringer er en feil måte å ytre seg på. Stakkars lille cuckold, får ikke engang spre hatbudskap i fred.

Og bare så det er sagt, jeg er selv kritisk til innvandring, men har lest noen av cuckolds innlegg, og det er ikke annet enn ensporig hat å skimte der.

Jaja, tar man hans seksuelle preferanser i betraktning så forklarer det vel en del.

Det virker nesten som du bærer et hat mot brukeren cuckold? Kan ikke si at han virker noe hatig i de innleggene jeg har lest ihvertfall. Det siste der er jo bare usaklig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er sikkert og det er at høyrepopulistene har sin del av skylden for at det ikke går an å ha en seriøs debatt om innvandring her i landet. Om noe positivt skulle komme ut av den avskyelige ugjerningen så kan det være at de på høyresida blir mer seriøse i sin fremlegging av synspunktene sine og vi dermed får mindre steile fronter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert og det er at høyrepopulistene har sin del av skylden for at det ikke går an å ha en seriøs debatt om innvandring her i landet. Om noe positivt skulle komme ut av den avskyelige ugjerningen så kan det være at de på høyresida blir mer seriøse i sin fremlegging av synspunktene sine og vi dermed får mindre steile fronter.

Begge sider har vel godt av å sjå ting med nye auge. Den såkalla raude sida er riktig nok rimeleg åpen i innvandringsdebatten, men dei har vore lite åpne når det gjeld å møte høgrepopulistane. Og eg trur at om ein skal få ein god debatt må ein måte kvarandre delvis på den andre parten sin banehalvdel.

Helsing sosialdemokraten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge sider har vel godt av å sjå ting med nye auge. Den såkalla raude sida er riktig nok rimeleg åpen i innvandringsdebatten, men dei har vore lite åpne når det gjeld å møte høgrepopulistane. Og eg trur at om ein skal få ein god debatt må ein måte kvarandre delvis på den andre parten sin banehalvdel.

Helsing sosialdemokraten

Stort sett enig. Det "de røde" har problemer med å ta innover seg er at vi utfører en massiv endring i befolknigssammenssetningen uten å seriøst ha utredet de mulige konsekvensene av det først men bare nærmest satser på at det går bra. En del på venstresiden kjappe å rope rasisme når motparten tar opp dette, noe som egentlig bare er skitne retoriske knep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MannGjest

Det virker nesten som du bærer et hat mot brukeren cuckold? Kan ikke si at han virker noe hatig i de innleggene jeg har lest ihvertfall. Det siste der er jo bare usaklig.

Bærer ingen hat mot han, er bare lei av at han og hans likesinnede skal gnåle om at de ikke får spre hatbudskap i fred. Faktum er at innleggene hans er ekstremt generaliserende og basert på en god del overdrivelser, hvor han ser spøkelser der de ikke eksisterer.

Det siste er jo bare sannheten. Han er jo en avviker hva gjelder seksuelle preferanser. Syns i grunn det er merkelig at noen lager et nick etter sine seksuelle preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kort sikt tror jeg vi vil få en motreaksjon i forhold til det ABB står for. Fordi handlingene hans er så avskyelige. Men etterhvert vil det tvinge seg frem en offentlig debatt om ABBs motiver og holdninger til innvandring. Da vil det trolig også komme frem fataopplysninger om konsevensene av innvandringspolitikken. Jeg vil tro det er flere enn Breivik som f.eks er bekymret for at etniske nordmenn kan bli en minoritet i Norge om 60 år. Etterhvert vil ikke debatten handle om Breivik, men om det budskapet han ønsket å formidle.

Nå roter du jo noe ekstremt. Ideologien hans går ikke ut på skepsis mot innvandring, men om å innføre et religiøst, patriarkalsk diktatur etter at han har "bekjempet islam".

Han ønsker ikke en åpen debatt. Han ønsker et diktatur formet etter egne syke overbevisninger, der de fleste har lite med innvandring å gjøre.

Å påstå at han har svekket sin ideologi og så dra frem noe som ikke er nøkkelen til hans ideologi blir jo rimelig tåpelig.

Endret av hulaboer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen som er i tvil om at tragedien på Utøya kommer til å bli brukt kynisk for alt den er verdt av de som ønsker å kneble innvandringsdebatten kan man bare ta en titt på disse linkene:

http://www.dagbladet.no/2011/08/04/kultur/debatt/politikk/utoya/terror/17555669/

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/terror/innenriks/nho/17459784/

http://www.petterandresen.no/blogg/?p=212

Nome, Fugelli, Aabø, Lorentzen, osv... Ja, de vet jaggu å smi mens liket er varmt. Jævla tullinger hele gjengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke det cuckold etterlyser. Stakkaren ønsker bare å få hate videre i fred, uten å bli fortalt at hans unyanserte hatsytringer er en feil måte å ytre seg på. Stakkars lille cuckold, får ikke engang spre hatbudskap i fred.

Typisk venstreekstrem tulling som ikke klarer å argumentere for synspunktene sine, og som heller tyr til den gode, gamle venstreekstreme stemplingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...