Gå til innhold

brød uten gluten?

Gjest - Dahlia -

Anbefalte innlegg

Gjest - Dahlia -

hei !Jeg tåler ikke gluten og har derfor kjøpt jyttemel.

Jeg trenger en god brød oppskrift som er god men ikke altfor avansert.

noen som har noen gode oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brød av jyttemjøl gir en veldig spesiell smak, og det vanligste er å bruke jyttemjøl som en ingrediens fordi det ikke er ikke så enkelt å bake med alene.

De beste glutenfri brødene er dessverre litt "avanserte" med flere meltyper involvert, og det enkleste er å kjøpe en melblanding på butikken, og så bake et brød av det.

Jeg hører Toros havrebrød er veldig godt (jeg har aldri smakt det, fordi jeg baker selv).

Jeg kan gi deg en oppskrift som min mor bruker, som er litt enklere enn min:

40 g gjær

6 dl vann

1 ss fiberhusk

2 ss sirup/honning (eller vanlig sukker, kan sløyfes)

Løs opp gjæren i fingervarmt vann, ha i fiberhusk og sukkerprodukt, la svelle i ca 10 minutter

Tilsett

ca 500 g Semper grov mix

1,5 ts salt

ca 3 dl glutenfri havregryn

ca 1 dl solsikkekjerner, sesamfrø eller linfrø

2 ss olje

Kjøres i kjøkkenmaskin i ca 5 minutter

Has over i brødform, og heves i ca 30 minutter

Stekes på nederste rille ved ca 225 grader i 30-40 minutter. De siste stekeminuttene kan brødet med fordel tas ut av formen.

Avkjøles på rist. Skjæres i skiver, og fryses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Dahlia -

takk for svar ! Vil gjerne høre din oppskrift også. Egentlig ønsker jeg og lage det selv. Da vet jeg hva jeg har oppi. Vet du hva semper melblandingen inneholder? er den sunn?

jeg har cocosmel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar ! Vil gjerne høre din oppskrift også. Egentlig ønsker jeg og lage det selv. Da vet jeg hva jeg har oppi. Vet du hva semper melblandingen inneholder? er den sunn?

jeg har cocosmel også.

Hva Semper melblanding inneholder, kan du se her.

Denne er naturlig glutenfri (uten hvetestivelse), noe som er viktig for meg. Det kan hende at du tåler hvetestivelse, og da kan du bruke en annen variant.

Det er litt sukker i melblandingen, men det er viktig for å hjelpe gjæren i og med at glutenfri deiger er tyngre enn glutenholdige.

Sunn er den ikke i seg selv, men den kan bli bra når du blander den med andre ting. ;)

Min oppskrift:

4 dl væske (jeg bruker 50/50 melk og vann)

25 g gjær

1 toppet ts fiberhusk

2 ts sukker (jeg bruker sukrin eller bittelitt stevia)

(Gjæren løses opp i fingervarmt vann, sukker og fiberhusk vispes inn. La svelle i ca 10 minutter)

1 egg piskes lett sammen og has i væsken

80 g havregryn (glutenfri)

20 g sesamfrø

80 g jyttemjøl

350 g Semper grov mix

0,5 ts salt

Tørrvarene has i væsken, og arbeides godt sammen (helst med kjøkkenmaskin)

2 ss nøytral olje has i på slutten av eltetiden.

Has over i smurt brødform.

La heve i ca 30 minutter.

Stekes på nederste rille ved ca 200 grader i ca 40 minutter.

De siste 5-10 minutter av steketiden kan brødet med fordel tas ut av formen, og stekes ferdi uten form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Dahlia -

da har jeg laget brødoppskriften din :)

Det var et ganske godt brød:) takk for oppskriften. Bør jeg ha brdet i frysen eller kan jeg ha det liggende i et par dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg laget brødoppskriften din :)

Det var et ganske godt brød:) takk for oppskriften. Bør jeg ha brdet i frysen eller kan jeg ha det liggende i et par dager?

Så flink du har vært! (Det mener jeg virkelig, fordi de fleste gruer seg veldig til å bake glutenfritt!)

Brødet er best når du oppbevarer det i fryseren, fordi det tørker veldig (!) raskt!

Hvis du skjærer det i skiver før du fryser det, tiner skivene på noen få minutter når de blir tatt opp.

Jeg synes det er best når det er ristet, men det er ikke nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest - Dahlia -

hehe takk for det! Jeg er glad i og bake da og er veldig lei av og spise det tørre glutenfrie brødet man kjøper i butikken som smuldrer opp før man får det inn i munnen. Det er utrolig vanskelig og sitte og ikke vite hva man skal spise når man er utrolig vant til og spise brød daglig. Kjempekjekt at noe kunne gi meg en oppskrift som var god. Jeg laget også gojiisyltetøy til og ha på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe takk for det! Jeg er glad i og bake da og er veldig lei av og spise det tørre glutenfrie brødet man kjøper i butikken som smuldrer opp før man får det inn i munnen. Det er utrolig vanskelig og sitte og ikke vite hva man skal spise når man er utrolig vant til og spise brød daglig. Kjempekjekt at noe kunne gi meg en oppskrift som var god. Jeg laget også gojiisyltetøy til og ha på:)

Jeg skjønner godt at du er lei av kjøpebrødet.

Vi har kjøpt brød kun et par ganger, men har blitt like skuffet hver gang.

Hjemmelaget gojisyltetøy hørtes også godt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...