Gå til innhold

Dumt å ikke ha bunad?

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om noen her ville synes det var teit av meg å ikke bruke bunaden min når jeg gifter meg på Bjørnsgard. Det er nemlig et sted med gamle, norske trebygninger og bunader passer jo veldig godt inn. Men jeg har så lyst til å ha hvit brudekjole, bunaden blir jo brukt hvertfall en gang i året og jeg synes ikke den har så veldig brudepreg (den er fin nok, je har Vest-Telemark med masse brosjer). Det kommer sikkert mange i bunad, men kan jeg skrive det i invitasjonen (dvs. at folk gjerne må ha på seg bunad) når jeg ikke skal ha det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du skal gjøre som du selv har lyst på bryllupsdagen din......

Hadde jeg skullet gifte meg, hadde jeg valgt bunad....uten tvil....men det er meg.....og Telemarksbunadene er jo vakre!

Ønsker meg forresten Beltestakk, men den er jo sinnssykt dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig mer ¤Arwen¤... Velg brudekjole hvis du har lyst på det, bunaden kan du bruke mange andre ganger!

Jeg synes også du godt kan skrive "Antrekk: Pent, gjerne bunad" eller noe lignende på innbydelsen... Kan vel være at mange vil bruke det uansett, både fordi de gjerne bruker bunad i slike annledninger, men også fordi de også vet hva for ett lokale dere skal ha festen i. Gjør aldeles ikke noe å oppfordre gjestene til å bruke bunad selv om du ikke har det! Sørg bare for at folk forstår at det er "lovlig" med noe annet også, så de ikke føler seg presset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo denne ene gangen du kan bruke en brudekjole, så valget er enkelt, synes jeg.

Bunad er forøvrig alltid korrekt, går til alle kleskoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med mamma, jeg hadde ikke giftet meg i bunad, selv om jeg syns det er dritstilig med de som gjør det.

Man har jo som de andre sier bare en sjans til å bruke en ekte brudekjole.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg hadde helt klart hadd brudekjole. Allikvel synes jeg absolutt du kan si at gjestene dine kan komme i bunad. Der er jo vanlig å skrive det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Popelka ulogget

Fint dere er enige med meg. Synes også bunad er kjempestilig, men har litt lyst til å skille meg ut fra resten av forsamlingen (sikkert mange som kommer i bunad) og ha hvit prinsessekjole denne dagen...Så da følger jeg deres råd, jeg (tror kjæresten min er enig, også).

Klem

Popelka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i bunad og skiftet til hvit kjole og smoking etter middag.

Det var riktig for oss å gifte oss i bunad men samtidig manglet det noe å ikke skulle ha hvit kjole også.

Bunaden vfar en brudedrakt med krone - den hvite kjolen var enkel og todelt og er brukt delt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....det var jo en ide. Kanskje jeg kunne gjort det omvendt? Giftet meg i hvit kjole og hatt bunad på festen? Eller skiftet etter middag og hatt på meg bunad til kaffen og påfølgende dans? Eller blir det litt tåpelig...?

Skal nok ha hvit kjole uansett, men det hadde jo vært artig med litt bunad også, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....det var jo en ide. Kanskje jeg kunne gjort det omvendt? Giftet meg i hvit kjole og hatt bunad på festen? Eller skiftet etter middag og hatt på meg bunad til kaffen og påfølgende dans? Eller blir det litt tåpelig...?

Skal nok ha hvit kjole uansett, men det hadde jo vært artig med litt bunad også, kanskje.

Hvorfor ikke??? Hvis du er litt i tvil.....hvit brudekjole i kirken, og så skifte til bunad etterpå når det måtte passe....gjerne til kaffen! Er da slett ikke tåpelig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha bryllupsfesten vår på Hallingdal Folkemuseum (et museum med mange gamle hus på et tun). Vi skal oppfordre folk til å ha på seg bunad hvis de har (t.o.m. forloverene våre vil ha bunad). Men selv skal jeg ha på meg brudekjole. Dette er eneste gangen jeg kan gå med flott kjole med langt slep, så det vil jeg ikke gå glipp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...